Bruksspår

Sv: Bruksspår

Även vi har varit och spårat lite idag, på stubb. Lillen var övertaggad men både upptag och de första 200 m gick galant. Pinnarna bara dök han på. Men sen sket det sig. Han stötte upp en hare och hade lite problem att släppa den. I samma veva blev spårläggaren osäker på var vinkeln var. Så det slutade med att vi tog upp spåret igen på fel ställe och missade mer än hälften av spåret. Men men, det är sånt som händer. Och lite rätt åt mig när jag varit så mallig för att mina hundar, de bryr sig minsann inte om några harar i spåret... ;)

Ah, lite skit kan hända den bäste ;)!

KL

Vi har spårat idag med :bump:! Lyxas spår blev ca 1300 m, 7+slut och fick ligga i lite mer än 1.5 timmar innan vi släppte på. Det var ett svårt spår i och med att det låg på en öppen åker/äng där det blåste väldigt mycket. Högt gräs och mycket öppna ytor, och när Andreas hade gått ut spåret så hade det plötsligt sprungit upp rådjur som legat i det höga gräset, så det var både rådjurslegor och rådjursspår i spåret . Sen gick det även förbi en hage med (vad det visade sig :D ) sjukt nyfikna hästar som galopperade med och glodde på oss :p .

Upptaget blev en rätt strulig historia, Lyxa gick rätt ut från mig på kommando och letade upp spåret och gick på framspår. Dock efter ca 20 m så verkade det som att hon tappade spåret och jobbade sig fram och tillbaka för att hitta det igen. Vad jag tror hände vad att spåret hade flyttat sig så mycket i vinden på den öppna ängen så hon blev förvirrad av att hitta doft med inte spårkärna. Det är ju såklart bara en gissning, man kan ju aldrig veta vad som händer i hundens värld av dofter .

Men efter att hon löst strulet och hittade till spårkärnan igen, så var det bara att hänga på ! Apporter plockades in till mig spontant (den enda hon missade var på ett ställe där man såg att spåret flyttat sig för att man såg var Andreas hade gått och hon gick helt parallellt med hans spår fast ett par meter i sidled), hon löste spetsvinklar och vanliga vinklar jättefint och klarade terrängövergångarna jättebra. Duktig spårhund :love: !

Två bilder på hur spårunderlaget mest såg ut:

603229_3776117692923_2082378237_n.jpg

255561_3776102652547_678186423_n.jpg

Såklart att den måste göra det :D!! Och spårselen är lila, så vi är pastelligt färgglada när vi är ute på brukstävlingar ;)!

Använd pinnar istället, som du bara använder i spåret, du kan träna in pinnarna separat, typ hemma på golvet.
Förvara dom under armarna ett tag först så luktar dom jättegott!

Jag började med att träna in pinnarna separat igår. Det roliga är bara att min hund är fruktansvärt dålig på att bara bjuda på beteenden utan att jag ber henne göra något. Till slut kom min sambo ut och undrade vad i hela friden jag höll på med.
Våran träning lät ungefär såhär

"Pinne. Braaa! Morot. Braaa! Gurka. Braaa! Kissekatt. Braaa!"

Man blir ju så leds. Står jag bara tyst sitter hon och tittar på mig, jätteförväntansfullt, men inget mer. Hahaha. Sen behöver jag bara säga nåt, vad som helst, för att hon ska göra det hon vet att jag vill göra. Men hon vill ha kommando först. Haha.

Idag var vi och spårade. 500 meter på äng och i skog. Korsade en traktorväg några gånger. Det gick rätt så bra, han tappade bort sig några gånger, men hittade spåret igen. Han är som en missil ut i spåret så ibland tappar han bort sig i någon vinkel. Håller jag emot lite och dämpar farten går det bättre.

Men jag haaaatar verkligen Tjörns skogar! De är supersnåriga om man inte går på stigarna, så det blir sällan några raka linjer, och det sluttar överallt! Och helt plötsligt kommer det ett berg, eller ett stup! Vinklar blir det mest hela tiden eftersom det är så snårigt. Hade velat träna mer i lite öppnare skog så det blev mer raka linjer och mer planerade vinklar.

Jag ska flytta tror jag. Tips på nåt ställe där det är mer plant och skogarna är mer framkomliga?

Norrbotten. :D Finns gott om sandhed med tallskog där inget annat växer annat än glesa tallar, mossa och lavar. :D

Låter perfekt! Och gamlingar finns ju överallt så jobb finns nog ^^ har du ett rum ledigt så flyttar jag imorrn? :D

Mamma bor i kareby och det är faktiskt bättre där! Kungälv kanske är ännu bättre :) är inte så ofta där, mest gått uppe vid fontin. En gång gick jag från Kareby till Fontin, och tillbaka, genom skogen. Det var en fin men lång tur :p Får nog kolla av de skogarna igen när jag är hos mamma nästa gång :)

Du har ju rollsbo som är nära kareby (just precis kareby.har jag dålig skogskoll på) och så bara en liten bit åt romelanda har du superfint också:) o så typ hela svartedalen väl(säger jag efter att bara ha ridit där en gång);)

KL:

Spårade två korta spår häromdan (ca tre hundra meter vardera) med en spetvinkel i varje. Två pinnar plus slut. Vi jobbar mycket med spårstarten då hon ibland känns lite tveksam, hon spårar i regel bättre efter ca 50-60 meter. Brukar lägga en pinne ganska snabbt i spåret och så leka lite med henne innan jag släpper på och då blir det mycket bättre!
Spåren är inga problem utan hon känns faktiskt väldigt säker, däremot missade hon en pinne i varje spår. Att det aldrig kan vara riktigt bra! Ska nog fokusera lite mer på pinnarna ett tag framöver så att hon verkligen markerar dom...

Kl
När hunden äntligen börjar förstå att markera apporterna i spåret så kommer nästa bakslag... Hon markerar apportbocken istället för att apporterna den!:eek:
Kanon så här inför en helg med dubbeltävlingar...
Blir till att träna apportering idag och påminna henne att den ska man ta.. Suck.
Det där med liggmarkering struntar vi i nu, ska försöka radera det ut hennes minne. Hon får helt enkelt apportera även spårapporterna så det inte blir galet..

Men tror du inte att hon kommer hålla isär det när ni fortsätter träna? Blev säkert bara en liten tillfällig förvirring :)

KL

Gjorde en liten spårövning igår med Ila. Tre korta spår efter varandra. Inledde med kort näringsspår som följdes av två korta vanliga spår med 2 vinklar och tre apporter. Jäklar vilket driv hon fick upp, utan att tappa fokus! :banana:

Näringsspår känns alltid ganska slösaktigt med Ila. Den här gången hade jag rotat fram superdupergott godis men hon ignorerar de flesta bitarna. Har ju inte tid att äta när hon spårar! Fick i sig en de iallafall, ska väl vara glad för det lilla ;)

Min ena är också totalt ointresserad av näring i spåret. I början hade jag korv i varje steg men det var endast slöseri med korven då hon tog nån i bland.

Har märkt att min blev mer nogrann när jag endast lagt ut ett fåtal godisar (använder färdigtärnad bacon pga. lathet :p) slumpmässigt i spåret. Då äter hon dom till och med.
Går även bättre med lite längre lina, runt 5 m har jag. Tidigare hade jag endast kopplet men tycker hon mest drog framåt utan att slå på näsan riktigt då. Nu känner hon sig mer "fri" och använder verkligen näsan, även fast det kan gå lite snabbt ibland.

Jag tror också det var en tillfällig förvirring även om det inte är jättekul så här nära inpå. Rover satte sig ju upp på en platsliggning en gång när vi lämnat hundarna och precis kommit ut och vänt oss om. Då hade vi precis börjat träna fjärrdirigering, vilket han tyckte var jätteroligt men nu skiljer han momenten utan problem.

kl
Ja vi tog oss ju runt spåret iaf och hon markerade första och sista apporterna. Slutade på 7p.
Sen bröt vi tyvärr... Hon ömmar i ryggen/korset:(
Håller nu tummarna stenhårt att det inte är något allvarligt.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
992
Senast: igbest
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 437
Senast: Lady_S
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 306
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Jag har lite funderingar på det här med hund. Mer och mer önskar jag att jag hade en hund i mitt liv, jag ströläser lite trådar här på...
Svar
16
· Visningar
1 605
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka