Bruksspår

Sv: Bruksspår

Men då gör du ju i alla fall något för att minska risken att någon klampar i det :) när man lägger i en skog där många går tycker jag man får räkna med det. För inte så längesen träffade jag på en naturälskande tysk just där jag la mina spår. Bara att gilla läget ;) bra träning som sagt! Och vad är en människa mot en viltstörning?

Visst kan jag belöna med leksak, eller med mig själv (vilket är det mest effektiva när det gäller min hund). Men när det gäller själva inlärningen av markering tycker jag det verkar smidigast med riktigt gott godis. Även om jag använder klicker tycker jag godis är mer exakt än kramar, klappar och röstberöm i just själva inlärningen. Men jag har kanske fel. Kanske nån har något tips på hur man lär in markering av apport utan att använda godis?

Jag blir inte sur, är i det mesta ganska tolerant mot störningar, sålänge ingen släpper fram lösa hundar till oss el dyl.

Däremot ser jag gärna att man (eller snarare ens hundar) inte flyttar på pinnnar/andra belöningar i spåret.. En gång hade jag lagt ett spår på ett fält brevid en rastplats, och såg hur en kvinna gick och tog slutet (korvburk) och slängde i papperskorgen :cool:

En kompis till mig drar fram hundens favoritboll när han plockar upp pinne, precis på samma sätt som att jag själv drar fram en mjukosttub ;)

*kl*

Doris fick ett 300 meter långt spår igår, med 4 godisburkar (jag har inte börjat med pinnar ännu).. Första halvan av spåret spårade hon bokstavligen uruselt.. Hon sprang omkring och zickzackade över spåret, vindade emellanåt och betedde sig allmänt knäppt :p Men sista 150 metrarna skärpte hon till sig och spårade hur bra som helst! Lugnt och metodiskt och hade verkligen näsan i spårkärnan. Vinklar verkar inte vara ett bekymmer för henne, dem löser hon hur fint som helst!

Till nästa gång ska jag tänka på hur vinden ligger (tänkte inte alls på den här gången), och se till att hunden kanske inte är så fysiskt trött som hon var den här gången (hon fick en timmes promenad i sällskap av en annan hund, så det busades rätt rejält).

Jo, men då har hunden redan lärt sig pinne=belöning.

Men jag ska testa att belöna med röst, klappar och gos så får vi se! Ingen blir gladare än jag om det funkar!

Fast det gör den väl ganska fort om du kör något pass? Den lär sig ju iallafall inte långsammare än om man haft godis, förutsatt att hunden tycker det är tillräcklig motivation :)

Haha nej jag blir såklart inte sur. Jag hoppas att de kan låta bli att gå precis där jag gjort mitt upptag men resten får man ta som det kommer. Vi har mycket spår i friluftsområden = mer regel än undantag att någon har varit och trampat i ens spår.

Ang belöning vid pinnarna så belönar jag med själva pinnen, jag vill att den ska vara så rolig som möjligt i sig själv. Sen får han en godis innan vi startar igen = han sitter snällt och väntar på gotten tills jag rett ut linan som brukar vara lite här och där efter allt bus med pinnen :).

Vi spårade på stubb idag, lillen fick ett 550 m spår med en riktigt snäv spets, några serpentiner och ganska många vinklar och 6 pinnar. Alla med hem :). Gamle Loke fick ett 450 m klurspår med 5 pinnar och även han fick med sig alla hem.

Har du lekt en massa med pinnen innan du lägger den i spåret då eller hur lär du hunden att den ska markera pinnen? Jag har tänkt mig liggmarkeringar. Det är därför jag vill belöna med godis. men det kanske tom är bättre att lära hunden att pinnen är en jätterolig skatt att leka med?

Ja vi leker med pinnar varje dag på promenaderna :). Min lille tyckte dock att spåret var ännu roligare än pinnarna ett tag men då körde vi några pinnstigar där jag klickade minsta intresse för pinnarna och sen lekte vi järnet med pinnarna som belöning. Snöre i pinnarna var en hit, då blir det lite jakt också. Pinnstigarna varvades med spår med bara enstaka pinnar och MASSOR med lek vid varje pinne. Nu har jag dragit ner lite på tiden vi leker med varje och har istället fler pinnar.

Tycker hunden att pinnen är superrolig så finns det ju inget som hindrar att man lär in liggmarkeringar ändå. Typ "ligg så kastar jag pinnen". På tävling kan man ju leka med något annat än själva pinnen :)

KL

Idag ska Lyxa få två spår. Ett högrespår längdmässigt, med upptag, 7+slut (varierade föremål), varierad terräng (kalhygge och skog).

Senare ska hon få ett kortare, men klurigt skogsspår med upptag, återgång, natur - och miniapporter.

Idag ska hon få tänka :D!

*KL*

Inget spårande för oss idag men för andra - jag har varit vittringsläggare på klubbens lägretävling. :laugh:

Kl:

Jag har inte spårat på länge nu, hon fick gå ett spår för ca två veckor sedan och det gick så jäkla bra så nu vill jag aldrig mer spåra, det kan ju bara gå sämre känns det som! Istället har det blivit mycket sök- och rapportträning. Men snart ska vi på spårläger för Micke Rydberg, ska bli himla skoj! Och sedan blir det förhoppningsvis start i lägre sent i höst....

Det där känner jag igen! :D

Och apropå det, igår gjorde jag serpentiner i skogen för att träna spårupptag. 3 upptag och det sista fick han fortsätta på till en spetsvinkel och sen slut. Han skötte sig så bra så jag blev helt salig :love:. Gick rakt ut och tog första jättefint, gick dock fel, men vände efter 3 m och gick helt rätt. Med de andra 2 gick han rätt direkt och fortsatte kanonfint till vikeln, lite snurr där, men han löste det.

(Uppletandet efteråt gav mig gåshud!)

Jösses vad svampplockare det är i skogarna nu! Så här i efterhand var det ju riktigt korkat av mig att lägga spår en söndagförmiddag! Nåväl ;) hundarna var grymt duktiga! redan när jag la spåren mötte jag en tant som knatade runt hela området :p Sedan när vi skulle gå så mötte vi en familj som vi känner så terriern fick ju en räjäl störning av barnen i början, men sedan tog han spåret igen och spårade kanon!

Valpens blev tyvärr ännu svårare och han irrade bort sig ett par gånger men hittade tillbaka till spåret igen. Med tanke på vilken enorm störning han fick med så mycket folk som gått där medan spåret låg så får han ändå MVG!

Men det får bli att åka till klubben imorgon och lägga varsitt riktigt enkelt till dem i kontrast till detta!

KL

Vi har haft spårkurs idag, gick riktigt bra! Första tillfället i skogen, bara kört ett pass lydnad innan.

Jag hade ju förklarat för instruktören om hur virrigt och flamsigt Ila spårar och han var jätteförvånad och positivt överraskad sen då han tyckte hon jobbade jättebra.

Jag gick med lång lina idag, brukar ju inte göra det, för att instruktören skulle få se hur hon jobbar självständigt.
Hon var lite för virrig för min smak men tog sig ändå runt spåret (appellspår på äng med 5 pinnar + slut) och plockade alla apporter jättebra.
På ett ställe hittade hon något att äta och glömde av sig lite men tog upp spåret igen när jag tagit tillbaka henne.

Instruktören tyckte att jag kunde fortsätta med lång lina framöver, och nu börja jobba mer på att få upp mer tryck i spåret.
Han hade lite olika idéer på hur det skulle gå till, får se vad han hittar på tills nästa vecka ;)

Jag tror att näringsspår vore himla braför henne, om jag bara kan hitta ett sätt att få henne att bry sig om godisarna i spåret.. Får lägga ut något väldigt mumsigt..

Jag drog korv/kycklingvinge efter mig ett par gånger och det gjorde båda mina mer koncentrerade på spåret och efter det går det mycket bättre. Båda spårar fint genom vinklar och är mer taggade. Terriern kunde vara lite vimsig och börja spåra på vilt och valpen tappade bort sig i vinklar för han hade så hög fart. Det har iaf hjälpt mig mer än godis i spåret som ingen av dem brydde sig om. De vill spåra, imte äta :p

KL

Idag har jag äntligen fått tummen ur och genomfört spårappellen med min lille skit! Resultatet var inte fy skam heller; 292,5 p, en andraplats av 11 startande och uppflytt såklart!

Min lilla låtsas-brukshund :love:

400514_10151045192246984_1706390050_n.jpg

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
992
Senast: igbest
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 439
Senast: Lady_S
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 307
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Jag har lite funderingar på det här med hund. Mer och mer önskar jag att jag hade en hund i mitt liv, jag ströläser lite trådar här på...
Svar
16
· Visningar
1 605
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka