Bruksspår

Sv: Bruksspår

Det blev ingen uppflytt men inte på grund av spåret, där fick vi 9-9! :banana:

Det var nollorna i lydnaden, både den planerade(framförgåendet) och den retliga(hoppet) samt den totalt oväntade nollan i budföringen som som ställde till det, plus att en stökig platsliggning gjorde att Rover satte sig, sedan tog något steg och satte sig igen - 5 poäng. Jag är ändå SUPERNÖJD med att han stannade kvar för han var verkligen besvärad, av förståeliga skäl. En rottweiler hade försökt rusa fram till schäfern som låg bredvid honom - en schäfer som blivit attackerad av tre rottweilers under en tidigare platsliggning och så illa biten att den varit konvalescent i ett år. Så när rottisen sprang upp så vrålade schäferföraren till och det var då Rover satte sig(rottisens förare kallade till sig sin hund). Stämningen var minst sagt spänd, jag var tvungen att påminna mig själv om att andas. Så ibland kan man vara riktigt nöjd trots att hunden inte gör en perfekt platsliggning....

Totalt fick vi ihop 168,5 poäng och godkänt resultat - inte illa för ett par blåbär! Jag är helnöjd och planerar redan inför nästa start någon gång mot slutet av sommaren. :laugh:

Delvis KL

Då är det snart dax för debuten i appell för mig och jycken men jag har två saker jag undrar över som jag hoppas någon kan svara på.

Får jag belöna hunden efter hittad apport? En del säger ja, andra att man ska prata med domaren.

Jag släpper på hunden på spåret. Att jag ska hålla linan på 10meter vet jag men hur gör man vid starten? Måste jag låta linan löpa ut 10meter innan jag tar ett enda steg efter? Nu släpper jag ju på spåret och smyger sakta efter tills jag är på lämpligt avstånd.

Delvis KL

Då är det snart dax för debuten i appell för mig och jycken men jag har två saker jag undrar över som jag hoppas någon kan svara på.

Får jag belöna hunden efter hittad apport? En del säger ja, andra att man ska prata med domaren.

Jag släpper på hunden på spåret. Att jag ska hålla linan på 10meter vet jag men hur gör man vid starten? Måste jag låta linan löpa ut 10meter innan jag tar ett enda steg efter? Nu släpper jag ju på spåret och smyger sakta efter tills jag är på lämpligt avstånd.

Fråga 1: Bägge svaren stämmer, du ska få belöna hunden efter hittad apport, men vissa domare är skitgriniga på sånt :p! Så fråga vid lottningen så du är på den säkra sidan :)!

Fråga 2: Ja, du ska låta linan löpa ut 10 m innan du tar ett enda steg, annars kan du få avdrag och det är ju onödigt :).

Fråga 1: Bägge svaren stämmer, du ska få belöna hunden efter hittad apport, men vissa domare är skitgriniga på sånt :p! Så fråga vid lottningen så du är på den säkra sidan :)!

Fråga 2: Ja, du ska låta linan löpa ut 10 m innan du tar ett enda steg, annars kan du få avdrag och det är ju onödigt :).

1, Då frågar jag och hoppas på att man får annars är risken stor att jag bara får med mig första och slutet... :crazy:

2, Får försöka kontrollera mina nerver så jag står stilla då. Varje poäng är viktig då vi nollar framförgåendet och inte kan räkna med full pott på apporteringen så slarva bort poäng på mig ska vi inte göra.

Tack för svaret! :)

Oj, ytterligare en sak som jag inte hade en aning om... :o Tur att jag släppte på Rover säkert 10 meter innan själva spårstarten, han brukar alltid få hitta spåret själv så jag ville göra som vi brukar och inte försöka förvirra honom.

Jag ska förtydliga mig lite grann, såg att jag var lite otydlig :D :

Man får ju givetvis gå med hunden mot påsläppspunkten (brukar ju vara markerad med en flagga en bit ut eller liknande på åkern/fältet som apellspåren vanligtvis ligger på)

Men när hunden har tagit spåret och gått förbi startpunkten på spåret, DÅ ska man låta linan löpa ut 10 m innan man följer efter. Man får alltså gå till påsläppspunkten, men sen är det stopp tills linan är ute.

Jo, jag förstod det men jag började låta linan löpa så fort jag såg att han tagit spåret, redan innan påsläppspunkten. Så när vi var vid den så var linan redan tillräckligt lång, jag traskade bara vidare. Även om den inte varit det så hade jag inte stannat och släppt på mer eftersom jag inte visste om att det behövdes 10 m redan från start, så där hade jag tur.

Ja, tur att linan hade blivit så lång redan innan, för det är sura och tråkiga poäng som kan försvinna där :p!

Men det var ju det jag försökte förklara för dig häromkvällen, jag måste ha varit otydlig! Tur att det gick bra i alla fall.

Det var nog snarare min hjärna som var rätt luddig. :D Jag hade ju till och med läst reglerna men trodde ändå att det räckte att man började släppa ut linan samtidigt som man började gå själv. Nåja, ingen skada skedd och nu vet jag till nästa gång!

emma82maria: En sak som är jättebra att tänka på som jag ju missade är att det är mycket bättre att till varje pris försöka få hunden igenom ett moment oavsett om det blir en massa dubbelkommandon. Efter att jag var klar tipsade jag en tjej som startade senare om det här med att försöka få hunden framåt om den inte gick ut ordentligt vilket inte hon heller visste. Hennes hund gjorde precis samma som min men med lite tjoande och uppmuntran först från henne, och sedan när hunden kommit mer än halvvägs från figuranten så kom den fram. Även på tillbakavägen tog det lite tid men till slut kom den tillbaka, ingången var inte klockren heller. Ändå blev det 5 viktiga poäng. Hon nollade också framförgåendet(nästan alla gjorde det tror jag, det verkar vara väldigt petigt), apporten blev också lite dk, men de var ett av två ekipage som blev uppflyttade just för att de tog poäng på alla övriga moment!

Lycka till!

Grattis ändå till godkänt resultat :)
Kul att DU känner dig nöjd!

Tror minsann jag ska ta ett krafttag och komma igång ordentligt med brukset jag också, blir så sugen när jag hör alla berätta om sina resultat :D

Tack för tipsen Dentaku!

Delvis KL
Vi fick 9-9 på spåret och 9-9 på budföringen. Inget att klaga på där ;)

Lydnaden va ju inte den bästa vi genomförde och framförgåendet avstod jag. Ville inte ens försöka då jag vet att han inte kan det. Apporteringen strulade han i och jag va inte tillräckligt kall utan tog apporten före kommando vilket resulterade i att den ena domaren nollade oss den andra gav oss en 5a.
Vi skrapade ihop 222poäng så vi blev godkända men det svider att det bara saknades två poäng för uppflytt.

Nästa gång tar vi det! :angel:

Kl

Drar upp den här gamla tråden :)

Hur går det för alla?

Jag köpte ju valp i maj och började spåra så smått som aktivering. Det visade sig att han tycker det är jätteroligt och han är verkligen duktig så nu satsar vi faktiskt på att starta apellen så slåningom :) han är bara 6 månader så vi har tid på oss ;) vi spårar ungefär 2 ggr i veckan och försöker träna något litet lydnadspass varje dag. Just nu tränar vi med apporten och det går framåt!

Just nu går han spår på 300-400 meter med några vinklar. Har inte börjat med pinnar än. Hur började ni introducera dem?

Hade gärna gått kurs och hoppas att bk startar upp en till våren!

Kl

Drar upp den här gamla tråden :)

Hur går det för alla?

Jag köpte ju valp i maj och började spåra så smått som aktivering. Det visade sig att han tycker det är jätteroligt och han är verkligen duktig så nu satsar vi faktiskt på att starta apellen så slåningom :) han är bara 6 månader så vi har tid på oss ;) vi spårar ungefär 2 ggr i veckan och försöker träna något litet lydnadspass varje dag. Just nu tränar vi med apporten och det går framåt!

Just nu går han spår på 300-400 meter med några vinklar. Har inte börjat med pinnar än. Hur började ni introducera dem?

Hade gärna gått kurs och hoppas att bk startar upp en till våren!

KL Jag hopppar in i denna tråd :)
Har en Malletik på 14 månader som jag spårar en hel del med.
Tanken var från börjar IPO men då det är lite dåligt med figgar här omkring så ligger IPOt på is och jag fokuserar på annat.
Hon är jätte duktig på spåret så jag har funderingar på att nästa år starta. Om jag törs.
Och om jag fått ordning på lydnadsbitarna.

Vårt största dilemma är egentligen störningarna runt omkring så vi måste jobba vidare med detta innan vi egentligen kan börja sätta fart med lydnaden.

Ang pinnarna så gjorde jag såhär, lite snabbt förklarat:

Frivilliga ligg (framför mig) tills hunden är inne på ligg i tanken.
Då lägger jag ner en pinne under min fot så halva syns (då kan hon inte bita och försöka ta den med munnen) och eftersom hon är inne på ligg i tanken så kommer hon lägga sig framför min fot.
Sen visar jag pinnen mer och mer.
Till slut syns hela pinnen och jag börjar sen flytta runt den mer och mer så att hon själv måste leta upp den.
Sen började jag lägga ut dom över allt hemma, på soffan, i trappan, i hundkorgen osv.
Sen gjorde jag likadant utomhus.
Sen la jag ut dom på gärden och lät henne leta upp dom och markera dom.
Då hade jag en hund som slängde sig i marken så fort hon hittade dom och då la jag in dom i spåret.

http://www.youtube.com/watch?v=mTdR0yav8oY här är i början när hon precis lärt sig att det är pinnarna som hon ska markera

http://www.youtube.com/watch?v=e-1ntwHXSz8&feature=BFa&list=ULkku1b2N7BuI
Här har vi flyttat oss ut och hon får leta upp pinnarna och markera

Sen la vi in dom i spåret :)

Är det någon som har någon bra app till mobilen ni använder där ni kan se vart ni gått när ni lagt spåret?
Jag vill kunna ha på en typ GPS när jag går spåret så att jag sen ser exakt hur jag gått när jag släpper på Jaga på spåret, men hittar ingen sån. Det krävs ju att jag "går igen" på appen när jag går med hunden.

Okay. Den känner jag till väl. En fd träningskompis har en hane därifrån. Kör IPO.
Farbax utanför Göteborg. Jag tog över honom för bara ett år sedan. Han blir 3 år i november.

Åh jag såg att de använt en BN hund till deras två kullar.
Dock har jag aldrig hört talas om Farbax tidigare :)

*KL*

Idag blev jag imponerad av min jycke! Jag ska vara vittringsläggare på en tävling vi har nästa lördag i Lägre och idag var jag ute och gick spåret - naturligtvis tog jag ut Rover så att han fick prova också. Det var längre och svårare än något spår han gått förut eftersom vi inte fick till spårandet förrän några månader sedan så jag trodde att han skulle slakna halvvägs. Men han tuffade på utan att ge upp, vabbade bort sig så pass att han behövde lite vägledning vid ett par tillfällen men plockade alla apporter utan minsta hjälp. :laugh:

Det var för övrigt tur att jag gick spåret nu, personen som snitslat upp det hade nämligen råkat sätta en apportsnitsel för mycket. ;)

Sedan körde vi ett uppletande också och det var så snyggt att jag önskar att jag haft någon med mig som kunde filmat... Trött hund, nöjd matte.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
992
Senast: igbest
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 439
Senast: Lady_S
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 307
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Jag har lite funderingar på det här med hund. Mer och mer önskar jag att jag hade en hund i mitt liv, jag ströläser lite trådar här på...
Svar
16
· Visningar
1 605
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka