Bruksspår

Sv: Bruksspår

Jag var med och tittade på en brukstävling igår och det var väldigt lärorikt. Ska kolla om jag kan vara med som funktionär på någon inom kort.

Idag ska vi på spårkurs. Jag hade ställt klockan på 09:00, men vaknade 07:00, på en söndag... Då är man angelägen :p

Nu har jag ingen erfarenhet av just brukstävlingar, men att vara funktionär är ett väldigt bra sätt att lära sig hur tävlingarna går till tycker jag!

kl
Någon skrev att man bara går apellen en gång oavsett antal bruksgrenar. Om man bara tävlar sök är det alltså samma klass från början (med spår?)

Om inte hunden är under en viss ålder behöver (får?) man inte tävla mer appell om man blir uppflyttad.. så även om man tänkt tävla i spåret kan man ta appellen i söket och sen gå direkt till lkl :)

En annan variant, som kan fungera på hundar som inte tar godis i spåret, är att låta spåret ligga lite längre. Gärna 2-3 timmar beroende på underlag och väderlek. Det i kombination med kort lina tycker jag funkar bra på hundar som slår mycket i spåret också. Det fungerade bra på min gamla hund som var lite av en bulldozer. En annan övning är att lägga spåret i stora serpentiner i medvind, istället för långa raksträckor. Då måste de hela tiden jobba aktivt för att behålla spåret och kan inte bara plöja på rakt fram. En träningskompis har kört så och fått kanonresultat på bara några veckor.

Min hund slog extremt i spåret i början. Det har blivit väldigt mycket bättre på tre veckor med hjälp av godisspår.
Igår la vi ett ganska svårt spår bl.a över ett vattendrag och han klarade det nästan helt utan avbrott.
Dock hade jag lagt i pinnar i spåret vilket jag trodde att han var redo för, men de plöjde han bara förbi.
Så nu blir det att träna pinnar.

KL

Idag hade vi spårträning... PÅ APPELLPLAN!
Vi fick välja mellan två spår, ett enklare som gick längst staketet runt planen och ett som gick rak igenom agilityplan och ner på appellplanen. Jag valde den svårare och min kära vovve var jätteduktig! Han snurrade bort sig i lergeggan, men fick upp spåret igen. Han tog till och med två pinnar!
Jag är så stolt över mitt lilla odjur!:love:

Bild från igår
529354_10150668732942647_631962646_9337307_1615706436_n.jpg

Okej men det finns alltså en appellklass för varje gren bara det att man inte behöver starta i den?

Okej men det finns alltså en appellklass för varje gren bara det att man inte behöver starta i den?

Precis, har du blivit uppflyttad ur t.ex spårappellen så kan du sen anmäla dig till lägresök eller lägrerapport om du vill :).

KL

Igår var jag hos vet för att kolla öron osv, så det inte finns något medicinskt skäl till att han blivit skott rädd.
Tyvärr måste jag nog säga var det inget sånt, så ingen Quick-fix....
Så då åkte vi till klubben där det var skotträning och tog med en hundkompis och lekte i skogen i närheten. Då gick det bra.
Sen gick vi lite närmre för att se om det gick bra. Då var hundarna lite färdiglekta och han var mer uppmärksam på skotten och blev lite orolig.
Så det är bara att fortsätta lekträna och se om han vänjer sig vid det.

Någon som har några andra tips på hur jag kan lösa det?

Utöver alla tips så måste man se till ras. Vissa raser slår i spåret, det är deras naturliga spårbeteende. Gick spårkurs med en spaniel av något slag och den zickzackade som en symaskin över spårkärnan och hade full koll på läget.

Hastigheten fick jag bukt med genom att använda en bötchersele. Det är tillåtet att tävla med dem. Jag kollade upp det innan jag började använda en. Numera kan vi dock spåra med vanlig bröstsele.

Ja det vet jag, men jag har inte en sådan ras.

Jag vill absolut inte att han slår så mycket i spåret, dels för att man kan få poängavdrag, men också för att det kräver så mycket mer energi i långa spår. Dessutom tror jag att risken är större att han tappar spåret.

Så jag fortsätter att lägga lite godisspår och hoppas att han fortsätter förbättras.

Nästa vecka gör vi vår debut i appellen. :crazy: Förra gången vi var ute så gick det åt skogen, både bildligt och bokstavligt talat och jag undrade vad tusan jag gett mig in på. Idag fick jag en välbehövlig läxa. Jag hade lagt ett tävlingsmässigt appellspår och Rover stack iväg som en raket. Jag däremot fick trassel på linan och flängde efter utan att ha den minsta koll på vad han gjorde - och det var skitbra! Medan jag redde ut linan så redde han nämligen ut spåret utan att jag störde honom. Visst missade han första vinkeln men han hittade spåret igen och apporterna plockade han glatt.

Jag har inga jättehöga mål för den här starten men jag vill åtminstone inte behöva bryta för att vi nollar spåret.

Åh vad roligt! Det kommer nog gå bra ska du se.

Själv ska jag på kurs ikväll, inte alls upplagd för det. Vi kan traggla moment till förbannelse, men utan någon som helt fokus är det omöjligt att komma ut på tävlingsplan. :cry:

Tack tack! Det känns som en helt ny värld, jag har ingen aning om riktigt hur saker bedöms så det får verkligen gå som det går. Ikväll körde vi lydnadsdelen i appellen på träningstävling på klubben och förutom framförgåendet som vi avstod - vi har knappt tränat det alls - så kändes det riktigt bra. Imorgon blir det mest vila, möjligtvis något 5-minuterspass för att peppa lite, och så kör vi så det ryker på onsdag. ;)

Lycka till! Tänk på att släppa ut linan 10 meter (gör gärna en markering på linan), annars får du onödiga poängavdrag direkt!

Själv satsar jag på lägre till hösten med båda hundarna. Gamlingen gick ett lägrespår idag på 22 minuter (hon spårar noooga) så det kan gå! Vi måste avstå budföring och plats pga skotträdsla så får vi ett godkänt resultat får vi vara nöjda med det.
Den yngre förmågan behöver mer rutin i spåret annars så börjar det se riktigt bra ut. Har lagt en del hårda spår och jag tycker mig se resultatet av det även i skogen. Jag kommer även där avstå i alla fall platsliggningen, hon är inte skotträdd men en ganska känslig hund och jag vill inte riskera att något går fel.

DET har jag faktiskt tänkt på, har satt en liten tejpbit på linan. :laugh: Min hund spårar inte direkt långsamt och noggrant, därav mitt mål att vi åtminstone ska klara spåret. Däremot brukar han aldrig ha några problem att hitta spårapporterna trots att han inte direkt går i spårkärnan hela tiden.

Då så, då är det bara att tuta och köra! Du får också belöna hunden med en liten godbit när han hittar apporterna i spåret (men fråga domarna först för en del är kinkiga med det där). Ta en sak i taget och tänk på dina förberedelser och hjälp hunden så ska du se att uppflyttningen är som i en liten ask!

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
992
Senast: igbest
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 439
Senast: Lady_S
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 307
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Jag har lite funderingar på det här med hund. Mer och mer önskar jag att jag hade en hund i mitt liv, jag ströläser lite trådar här på...
Svar
16
· Visningar
1 605
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka