Bruksspår

Sv: Bruksspår

Imorgon ska vi ut i skogen och träna, känns jättekul :bump:
Har packat väskan med massa roliga leksaker, köttbullar, korv, leverpastej, blodpuddig och mjukost. Har en bra väska med "inbyggd" pall, har ett liggunderlag till hunden och mackor och en termos med te till mig.

Idag var jag på fotbollsplan och tränade lite lydnad. Fritt följ har han börjat greppa ordentligt nu, likaså apporten och inkallningen. Liggande och stående under gång har han dock svårt för, så det måste vi träna massor på tillsammans med framförgående som vi aldrig testat.

Man kanske ska vara med och titta på lite tävlingar för att förstå vad man ger sig in på. Någon som har koll på tävlingar i stockholmsområdet?

Registrera dig på SBK tävling är mitt bästa tips. Där kan du söka fram precis vad du vill ha :)

På SSBK (stockholm södra brukshundklubb, hemsidan www.ssbk.se ) är det stora brukstävlingar hela valborgshelgen, börjar den 28 april. Jag tror att de även söker funktionärer inom bl a spår, kanske kan vara roligt att vara med på?

Ja, funktionär vore kul. Men jag vågar mig nog inte på det förrän jag sett hur tävlingarna går till. Idag spårade vi för första gången. vi körde 150 meter rakt spår. Kingston spårade lugnt och metodiskt, men tappade spåret vid några tillfällen. Men jag är verkligen nöjd. Jag har även anmält mig till en kurs i brukslydnad där vi även kommer att träna lite på bokföringen. Känns så himla kul att ha kommit igång!

kl

Någon som har tips på hur man får hunden att ta det lite lugnare i spåret? Min hund missar eller tappar sällan spåret, men han vill att det ska gå så himla fort!

Jag tror att vår instruktör gav tipset att lägga ett spår med godis i varje steg. Det kan hjälpa till att lugna ner tempot lite. Kanske något att testa?

Ja, funktionär vore kul. Men jag vågar mig nog inte på det förrän jag sett hur tävlingarna går till. Idag spårade vi för första gången. vi körde 150 meter rakt spår. Kingston spårade lugnt och metodiskt, men tappade spåret vid några tillfällen. Men jag är verkligen nöjd. Jag har även anmält mig till en kurs i brukslydnad där vi även kommer att träna lite på bokföringen. Känns så himla kul att ha kommit igång!

Ok, men du kan ju åka och titta på tävlingarna om du vill! Spåret går ju inte på klubben men uppletandet och lydnaden är ju också roliga att se, särskilt på elitnivån.

Prova att hålla emot i linan om du inte redan gör det. Linan ska vara sträckt hela tiden. Min hund gick väldigt mycket bättre när jag började göra det.

Nästa lördag var det appelltävling i Solna/Sundbyberg såg jag. Dit tänkte jag nog åka och titta för att se vad jag gett mig in på :)

Idag tänkte jag åka ut och lägga spår tillsammans med en vän som aldrig gjort det tidigare. Lite övning inför imorgon då nästa kurstillfälle är.

Igår var det lydnadsträning på schemat och det gick verkligen över förväntan. Det är så sjukt roligt att träna hund när det fungerar :banana:

Jag vet inte hur det är med svenskbrukset men i IPO är det tillåtet. Och även om man nu inte får tävla i den så fungerar den bra som träningssele. Tanken är att hunden ska lära sig vilket tempo den ska gå i, inte användas som nödbroms.

Vi har haft problem med att Kingston slår väldigt mycket, han sicksackar över spåret.
Så nu har vi testat att lägga ett kortare godisspår innan vi tar det riktiga spåret och det fungerar ganska bra.
Han slår endel fortfarande, men inte alls lika mycket som innan.
Sen får vi se hur det går utan godisspår som förberedelse.

Någon som har några andra tips på hur jag kan lösa det?

Nu har jag fått ett problem som inte är direkt kopplat till spår, men dock till bruks.
Min hund har tidigare inte varit skottberörd, fick 2:a på MH.
Men igår på skotträningen på klubben blev han helt oväntat väldigt rädd och ville fly.

Hur tränar jag bäst det?
Ska jag leta upp en skjutbana?
Smälla ballonger hemma (dock i andra rum)
Väsnas med kastruller och annat som låter?

Så himla tråkigt att det dyker upp nu med tanke på att han inte visat såna tendenser alls innan.

Jag hade backat tillbaka med skotten och befunnit mig med hunden så långt bort ifrån skytten som det bara går. Vet en som gick upp och satte sig på klubbens parkering, i andra änden av klubben där skytten befann sig och så bjussade hon godis och berömde massor. De har jobbat sig tillbaka ner till appellplanen en knapp halvmeter i taget men hunden ligger och är nöjd.

Förutom det Apocalypsen skriver så hade jag kollat upp halsmandlar och öron så det inte är nåt sånt som ställer till med bekymmer, särskilt när dom dykt upp bara sådär:)

Tack så mycket för rådet, det ska jag göra. Det är skotträning nästa vecka igen.

LillaMy, tack det ska jag absolut göra. Det är dags för ögonlysning och vaccination, så då ska jag ta det på en gång.

Jag tänkte att den både kan vara hjälp till min hund som kan behöva lite hjälp att gå med lågt huvud och dämpa tempot lite. Du har rätt i att det kanske räcker med att ha den som träningssele om man inte får tävla med den.

Kan inte se att man inte skulle få det, har för mig att jag hade det på min ena när vi körde appellen. Det står i reglerna att hunden ska föras i "sele eller dylikt" och en Böttger/Böttcher är ju en sele, inga direkta konstigeter mer än att man knäpper fast linan under magen men det ska ju inte spela nån roll.

Nu har jag ingen erfarenhet av just brukstävlingar, men att vara funktionär är ett väldigt bra sätt att lära sig hur tävlingarna går till tycker jag!

kl
Någon skrev att man bara går apellen en gång oavsett antal bruksgrenar. Om man bara tävlar sök är det alltså samma klass från början (med spår?)

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
992
Senast: igbest
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 437
Senast: Lady_S
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 306
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Jag har lite funderingar på det här med hund. Mer och mer önskar jag att jag hade en hund i mitt liv, jag ströläser lite trådar här på...
Svar
16
· Visningar
1 605
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka