Sv: Bruksspår
KL
Idag har mina fått spåra kluriga spår!
Sami fick ett ca 300 meter långt spår med många återgångar, virrvar och vinklar. Pinnar gömda under löv/i riset, eller lagda en bit ifrån spåret (halvmeter-meter från kärnan) och en som jag lagt i huvudhöjd (för hunden alltså) i en buske

Slutet låg inkilat i en pinn/rot-hög.
Jobbade jättefint, hade lite problem med två ställen, ett virrvarr och ett ställe med två en 90gradersvinkel med återgångar rakt fram och åt andra hållet. Missade en pinne som kom precis när han tagit sig ur virrvarret, annars inga problem. Tuff terräng med mycket ormbunkar och högt blåbärsris, och han får skutta fram eller trycka sig igenom hela vägen. Men han kämpar på, och jag ser det som kombinerat spår/fyspass
Grimm fick ett ca 400 meter ("fågelvägen") långt spår som gick i serpentiner i stort sett hela vägen. Ett par återgångar och ett virrvarr. Fyra gömda pinnar och två småpinnar.
Jättenyttigt! Funkade liksom inte att bara bränna på i 140 när spåret ändrade riktning var 10:e meter, kunde nästan höra hur han svor ramsor över den virriga kärringen som lagt spåret
Han jobbade jättefint iaf, missade en pinne. Vid ett ställe började han snurra, men jag såg ingen klädnypa (som jag satt upp vid pinnarna eftersom dom var extra kluriga, gillar inte att lämna pinnar kvar i skogen). Frågar iaf om han har något där, och då kommer han med klädnypan som ramlat ner

Frågar om han kanske hittar något mer, och då ser han ut såhär:

Fler grejer?? Hittar iaf med lite hjälp pinnen under mossan..
Fråga:
Hur mycket snitslar ni? Jag snitslade en del i början. Sedan hade Grimm en period där jag absolut inte litade på honom, och han inte på mig; jag fick ibland för mig att han gick fel fast han inte gjorde det. Då började jag snitsla jättetätt, för att vara rättvis mot honom.
Sedan har det blivit mindre och mindre snitslar, och senaste halvåret tror jag knappt jag snitslat alls. Utom om det är något speciellt, typ tränar upptag och jag vill veta exakt var spåret går, eller som idag, när jag vill veta exakt var pinnarna är. Upplever att jag blivit mycket bättre på att läsa hundarna när jag inte vet helt var spåret går, men det förutsätter ju också att jag litar på dom.
Hur gör ni?