Bruksspår

Sv: Bruksspår

Vi körde lägrespår idag; Klassvinst och uppflytt, trots nollad budföring (sprang till skytten :cool: ) Enda uppflyttade ekipaget, så lite stolt är jag :D

Grattis!!

Jag har fått proffshjälp med spåret den senaste veckan och vilken utveckling vi har fått! Både på matte och hund :D

Nu vill jag inte ha vinter längre :p Jag kan leva med en grön jul, bara vi får spåra :D

Grattis! :laugh:

Idag fick Bentley spåra för andra gången, han älskar det verkligen! Även om han inte har full koll på det än och tappar spåret så är han totalfokuserad och ger sig inte förrän han hittar det igen.

Grattis! Finfina poäng också!

Jag grämer mig verkligen över att jag inte kom med. Nu måste jag vänta till vårens tävlingar med start i lägre, hade varit skönt att ha det överstökat!

Grattis! Finfina poäng också!

Jag grämer mig verkligen över att jag inte kom med. Nu måste jag vänta till vårens tävlingar med start i lägre, hade varit skönt att ha det överstökat!

Tack! Hoppas ni kommer med på någon tävling snart!

Hur var förhållandena på Alvaret? Var spåren svåra?

Förhållandena just idag så idealiska de kan bli för alvarspår; lagom blött (genomdränkt men inte stora "sjöar"), uppehåll men mulet och ca 3 m/s. Grimm hade inga problem, men 6 av 11 fick bryta spåren.

Jag skulle inte rekomendera att försöka sig på att tävla spår där på sommaren när det är snustorrt och gärna blåser 12 m/s om man inte har en MKT rutinerad hund som är van vid alvarspår :)

KL

Idag blev det spår för mallefröken, 800 m långt, 8 skogspinnar och en boll precis i början, liggtid på drygt en timme. Startade med ett miniupptag, 5 m från spåret, hon analyserar bra och väljer rätt håll. Missar bollen som jag gömt under mossan men plockar sen in alla åtta skogspinnarna, andra gången vi kör med skogspinnar. Hon tappar på två ställen, ett där jag gått i serpentinbågar över vildsvinsbök och sedan i en vinkel men jobbar sig bra tillbaka till spåret. Märks att spårkonditionen inte är den bästa än, vilket är förståeligt, men vi jobbar på den! Vi får fortsätta med vinkelarbetet, det har blivit så mkt bättre men kan helt klart bli ännu säkrare och sedan får det bli mer hårda spår i vinter. Hon hade lite bekymmer med grusvägen idag...

bild-7.jpg

bild-3.png

*KL*

Idag var det Rovers tur att spåra. Det blev ett slingrande skogsspår i varierande terräng på kanske 500 meter som korsade en väg ett par gånger med två vinklar och fyra pinnar + slutapport. På ett ställe tappade Rover spåret helt, jag tror att han började följa ett viltspår eller något. för en gångs skull klarade jag att ha is i magen och efter ett par minuter så vindade han sig tillbaka till spåret igen. :) Det gjorde mig faktiskt gladare än att resten gick bra och att han tog alla apporter utan problem. Att Rover orkar och vill hitta ett spår han tappat utan någon hjälp eller vägledning tyder på att han har mycket mer arbetsvilja och glädje i spårandet än han någonsin haft tidigare.

attheedge: Härligt att mallefröken har ett bra analyserande i spårupptaget, och resten lät ju inte illa det heller :bump:!!

Dentaku: Gött att du kunde ha is i magen och låta honom hitta tillbaka själv! Som du säger, att de väljer att jobba sig tillbaka till sitt spår är ju en tydlig markering på att spårarbetet har stort värde för dem :laugh:!

KL

Min man gick ut ett spår till mig och Lyxa idag.

• Drygt 1500 m
  • Upptag
  • 8+slut
  • 2 timmar liggtid
  • 300 m in i spåret innan första pinnen
  • Många spetsvinklar
  • Terrängbyten mellan skog, snår, kalhygge, äng, grusväg och mossmark
  • Stig - och bäckövergångar

Lyxa var GRYM som vanligt i spåret :love:! Hon började med ett klockrent upptag med framspår (ca 20-25 m ut från där jag skickade henne, upptaget/första delen av spåret gick genom tätt, tätt snår) och tuffade sedan igenom spåret med säkerhet och ett bra tempo (sluttiden blev 18 minuter) och ett jättesnyggt arbete genom alla terrängbyten och vinklar.

Vi fick riktigt bra info om att hon tyckte att det var svårt med spår som gick på/längs med grusväg (jag har aldrig tränat detta, utan grusstigar har endast använts som övergångar), hon kämpade ordentligt med att hitta spåret vid dessa tillfällen, dock så löste hon alla tillfällen efter idogt arbete (Andreas hade lagt tre passager med spår på grusväg). Jättebra att veta!!

Hon missade en apport i spåret, som låg på en passage med grusstigsspår (hon spårade parallellt med grusstigen ett par meter ifrån den där vinden låg på från vänster, så spåret kan ju ha flyttat sig), alla andra 7+slutföremål (blandat skogspinnar, vanliga spårpinnar och två leksaker; en boll och ett knippe tygmorötter) plockade hon helt suveränt och apporterade in till mig. Hon är helt otroligt säker på att apportera in pinnar, även halvdolda/dolda sådana. Känns tryggt!

255125_10151158003757582_1399829063_n.jpg

63827_10151158004932582_570670196_n.jpg

Duktiga Lyxa, vad skönt det måste kännas att kunna lite så bra på henne :)

Tur det alltid finns saker att träna på, vad skulle man göra annars? ;)

Ja, det känns helt fantastiskt med en sådan utveckling på bara detta år :love:! Innan jag började träna med ett par jätteduktiga träningskompisar tidigt i våras så kunde hon t.ex vinkla 90 grader åt HELT fel håll i en vinkel, och ha exakt samma kroppsspråk och tryck i linan som när hon var i spåret... Lätt att se att hon går fel då.... NOT :p!

Jepp, gött att ha saker som kan bli bättre :D! Ska nog klura på mer hårda spår nu under vintern, typ grus, asfalt osv.

Bra träningskompisar är guld värda! :) Haha, inte lätt - skönt att ni fått ordning på det. Nu efter knappt tre månader börjar jag kunna läsa den nya hyffsat, svårt men spännande att ta över en redan tränad hund. Hårda spår blir det för oss också, hoppas på en snöfattig vinter så vi även kan spåra i skogen ett bra tag till!

Åh, vad härligt att läsa!

Jag har också fått fatt i en suverän träningskompis, och det har varit guld värt! Alltså på EN (1) vecka har vi fått en sån utveckling som jag aldrig trodde var möjlig! För en vecka sen körde hon full fräs i spåren, chansade massor i vinklar, ringade, vindade och härjade på som aldrig förr.. Idag var vi iväg och spårade igen. Jag la ett ca 3-400 meter långt spår, med upptag. Spåret gick delvis över en typ övergiven äng, så det var blandat lite högt gammalt gräs, lite träd och allmänt risigt. Sen kom vi in i skogen, där spåret gick över stenar med mossa och rätt rejäla nivåskillnader, sen avslutade vi spåret på den där gamla ängen igen. Hon tar upp spåret helt självständigt, och tvekar inte ens mot vilket håll det går, utan en snabb analys och sen bär det av. Hon suger tag i spåret på ett helt annat sätt nu än tidigare. Håller sig i spårkärnan och analyserar vinklarna mycket, mycket bättre numera. Det här innebär ju också att hon blir trött fortare, eftersom hon nu tvingas jobba mycket noggrannare, så när hon börjar bli lite trött så slarvar hon med pinnarna och vinklarna ringas lite större än i början av spåret.

Nu ska jag lägga färre föremål i spåret, och fortsätta jobba på uthålligheten. Vi hoppas också på att snön inte kommer på länge, även om jag vill ha en vit jul, så vill jag fortsätta spåra nu, när vi får sån fantastisk hjälp med det!

Vad roligt att höra! Kul att det släppt för er och att det går så bra, hoppas det håller i sig.
Nu får vi alla dansa lite regndans så vi slipper snön ett tag till ;)

För en vecka sen körde hon full fräs i spåren, chansade massor i vinklar, ringade, vindade och härjade på som aldrig förr..

Det där låter som Kiro just nu, vill också hitta en så bra träningskompis...

La ett kort spår på ca 200 m till Kiro idag med 3 + avslut i en för honom ny typ av terräng (gles skog med mycket växtlighet på marken och bitvis sankt). Förra helgen gick vi två spår och han var jätteduktig på att markera pinnarna, missade inte en enda tror jag. Idag markerade han första pinnen halvhjärtat och gick rakt över resten :( Han missade även första vinkeln och var överlag slarvig och hade väldigt bråttom.

Som tur vägdes det upp av att vi körde ett kort uppletande innan vilket gick bra för en gångs skull. Annars brukat det gå tvärtom, bra spår och sämre uppletande.

kl.

Har inte blivit så mycket spår för oss i sommar, kanske max 5 stycken.
Spårade i fredags efter ett uppehåll på cirka 1-2 månader. Blev ett ca. 300 meter långt spår med 4 apporter plus slut, liggtid ca. 35 min. Spåret gick lite kors och tvärs i skogen, där det var fläckvis med snö, sen ut på en väg full av is ca. 30 meter och sen över vägen och in i skogen igen där slutet var.
Hon var så sjukt duktig, tappade inte bort sig en enda gång och hittade alla apporter :love:

Nu när man blivit taggad på att spåra igen så behövs ingen snö den här vintern :D

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
992
Senast: igbest
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 437
Senast: Lady_S
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 306
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Jag har lite funderingar på det här med hund. Mer och mer önskar jag att jag hade en hund i mitt liv, jag ströläser lite trådar här på...
Svar
16
· Visningar
1 605
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2024
  • Valp 2025