Bruksspår

Sv: Bruksspår

För att försöka se det ur en positiv synvinkel så la vi ju aldrig platsligg nu. Hade tänkt göra det trots att den där förbannade schäfern var med... GLAD att vi inte gjorde det då den reste sig IGEN. Gick först fram till rottisen bredvid, den reagerade inte alls, sen till en aussie som väl inte tyckte det var så jättekul, men låg kvar, då fortsatte den till nästa, en blyg storpudel... Där stannade han och inbjöd till lek, pudeln trodde nog att hon var nära döden, stackarn!
Hon reste sig och gjorde vad hon kunde för att bli av med honom, han gick tillbaka till aussien som nu rest sig, men där fick han en avhyvling, hon visade att hon INTE ville ha något som helst med honom att göra.
Allt detta skedde under väldigt kort tid, så först där vid aussien hann hussar och mattar tillbaka till sina hundar och ena domaren fick tag på schäfern...
Denna gång blev de i alla fall rapporterade.

Tyvärr tog pudeln åt sig, hon reste sig efter halva tiden på omläggningen... Hoppas verkligen att det inte blir bestående men....

Åhhh va jag är glad just nu! Har varit ute och spårat med Ila som gjort sitt bästa spårjobb någonsin :banana:

Spåret råkade bli oväntat svårt med långa sträckor i djupt vatten och över väldigt vattenfyllt och djupt dike men min lilla toktjej klarade det galant. Hon var dessutom enormt spårnoga och målmedveten och jobbade i lång lina helt självständigt på ett sätt som gav mig rysningar!

Kanske inte låter så himla imponerande men med tanke på hur det såg ut för ett halvår sedan så känns det här typ som SM-guld :D

bild-3.jpg

Jag är imponerad med tanke på hur pass dåligt det gick för oss idag. Rover missade första pinnen(!) och tappade spåret helt i första vinkeln. Det funkade inte att vänta ut honom, han traskade planlöst längre och längre bort, så till slut tog jag tillbaka honom till vinkeln och då fixade han resten av spåret + apporter. Jag MÅSTE bli bättre på att hjälpa honom att fokusera på det han håller på med; inte styra men hålla nere tempot lite så att han får en chans att hålla sig till spåret. Tar gärna emot tips på hur man bäst tränar vinklar också; har provat med godis i spåret men det blir så lätt att han slutar tänka spår och bara letar godis.

Jag är dock glad ändå efter dagens träningspass, vi körde ett uppletande också och det var en ren njutning att se Rover jobba! Han gnällde av förväntan medan jag vallade upp rutan och sedan var det bara fullt ös, inga koncentrationssvårigheter alls. Sista föremålet hittade han inte på en gång men han gav inte upp utan gick systematisk genom rutan tills han överlycklig kunde leverera det. Synd att man inte kan tävla i bara uppletande... ;)

Jag är långt ifrån någon expert men tänker att man måste reda ut varför hunden tappar bort sig. Stressar den upp sig och inte kan hålla styr på vad den gör? Blir den nonchalant? Är den inte tillräckligt motiverad? osv.
Sen får man lägga upp träningen utefter det.

Ang vinklar så har jag börjat att gå "tomtesteg" i vinklarna som jag gör väldigt mjuka. Det verkar hjälpa Ila!

Kul att uppletandet gick bra! Bäst att hitta positiva saker med allt :)

Härligt Line att det gick så bra :laugh:!

Dentaku: Nått som fungerade bra på min Lyxa var att jag la apporter/föremål I vinkeln en period. När hon kom fram till apporten och tagit in den till mig, så ställde vi oss mitt för vinkeln, hon fick sätta ner nosen och bestämma riktning noggrant innan vi gick vidare i spåret (jag stod bara tyst och passiv när hon beslutade vilket håll vi skulle gå åt). Var väldigt noga med att hon verkligen satte ner nosen i backen och tänkte innan hon gick iväg, så hon inte bara flamsade iväg med hög näsa.

Detta i kombination med att jag 5-15 m efter vinklarna lagt snusdosor med typ kattmat i, så hon fick en snabb förstärkning när hon valde rätt.

Säkert inte något som hjälper för alla hundar, men för Lyxa gjorde det all skillnad, nu är hon extremt noggrann med att hitta vinklar och välja rätt håll .

Villket bra tips! Det ska jag absolut testa på den förvirrade mallen. ;)

Lördagens spår la jag på en åker och efter halva spåret börjar hon äta harbajs och tappade spåret helt. Visade på henne längre fram och då tog hon upp det igen men väldigt okoncentrerat fram till slutet. Ska försöka med att bara köra snusdosor med mat i spåret ett tag, för att se om det hjälper. Hon är motiverad, kanske att hon stressar iväg lite - vet inte om det var det som gjorde att hon började äta... Har ni andra tips?

Kl

Tog med båda vita tokhundarna till skogen för spårning igår. Beya hamnar tyvärr lite i skymundan när det är högsäsong för tävling i och med att jag prioriterar Troja som jag tävlar med. Men igår tyckte jag det var hög tid att hon fick göra något! Fick ett ställe utpekat där det skulle vara fin spårmark av en kompis, med kommentaren "i början kan det vara lite svårframkomligt..", LITE var en underdrift haha ;) Men men, spåret blev 600m i väldigt varierad terräng, skog och häll, medvind och motvind.. Två spårapporter och två snusdosor, avslut var en barnmatsburk i glas fylld med frolic.
Gick och funderade hela vägen tillbaka om spåret blev för svårt för Beya som inte spårat på länge (förutom ett kort spår för nån vecka sen..).
La ett kort spår på 300m till Troja med två apporter, funderade om jag skulle byta spår till hundarna med tanke på svårighet och vana, men i och med att jag inte var säker på att Troja verkligen var helt smärtfri (hon har inte visat någonting sen i söndags!) så ville jag inte att det skulle bli för mycket för henne.. Så Beya fick ta det längre spåret, det fick bära eller brista! ;)
Och OJ vad hon imponerade!!!
Iväg i full fart, spårade noggrant för att vara henne (hon har en tendens att fuska..) markerade alla föremål (läs: hittade föremål, tar dem, blir tokglad!:rofl:). Efter halva vägen såg man att hon började bli trött. Men hon kämpade på och gjorde det såååååå bra! Gammeltanten kan! Eller gammal och gammal... Hon är nog i sina bästa år. Än en gång undrar jag om man kanske ska försöka få ordning på lydnaden för henne... Brukset älskar hon med spår och upplet.. Kanske värt ett försök.

Troja fixade sitt spår utan några egentliga svårigheter, även om hon slarvade en del, tror hon fått vänta för länge i bilen så hon kunde inte fokusera helt 100.. Men hon tog sig runt, markerade apporterna sådär halvdant som bara hon kan:angel: och viktigast av allt: inte ett spår av någon smärta!!! Förmodligen var det bara en sträckning eller nån nerv som kommit i kläm.

Skönt att det inte verkade vara värre med Troja! Aldrig kul när de har ont. Och självklart kul att spåren gick så bra :)

Jag har jobbat mycket med återgångar för att få Toka att förstå att om man tappar bort sig så måste man jobba bakåt och inte fortsätta leta framåt!

Alltså, jag går som vanligt, sedan istället för att bara vinkla så backar jag ca 5-10 steg i samma spår och sedan vinklar jag. Man kan också göra likadant en gång till så att det blir som ett kors. Sedan lägger jag en pinne/belöning ganska så snabbt efter återgången. Tänk på att gå ut ur "vinklen" med vinden i ryggen!

Det låter som ett smart knep! Då kan jag lära mig läsa av honom bättre också eftersom jag vet exakt när han tappar spåret(om han fortsätter rakt fram).

KL

Idag har vi spårat igen. Ila var jätteduktig! Känns som om vi nått någon form av genombrott. Har haft flera tillfällen där hon inte alls har varit den där stressiga ADHD-hunden utan faktiskt målmedvetet arbetat framåt. :banana:

Har även film för den intresserade :D

Del ett och del två.

Spåret såg ut såhär:
bild.png

Först 70 meter näringsspår direkt följt av 400 meter appelliknande med fyra pinnar inkl slut.

KL:

Har anmält till två spårtävlingar och båda går på fält så nu blir det ängsspår för hela slanten!

Spårade idag, ca 400 meter på fält med ett par vinklar, en förledning och fem apporter plus slut. Hon skötte sig strålande, alla pinnar in och förledningsspåret gick hon rakt över utan att ens snegla åt sidorna. Det var väldigt sankt på sina ställen men det bekom henne inte. Hon kändes väldigt trygg och säker i spåret. Vid ett tillfälle gick hon någon meter utanför kärnan men vindade in pinnen ändå. Jag tycker att jag har blivit duktigare på att känna i linan om hon är i kärnan, utanför kärnan men åt rätt håll eller helt fel.

Det enda som jag skulle önska vore bättre är själva upptaget där hon slår och inte fäster på spåret direkt. Brukar ha en belöning tidigt i spåret men tycker inte att det har gett resultat. Någon som har tips?

Har du testat med att experimentera lite med liggtiden på upptaget, kanske att ha jättelång liggtid (kanske 3-5 timmar) så doftkorridoren är extremt låg så hunden måste kämpa ordentligt, och sen en megabelöning efter detta? Och gud vad kul med tävling, lycka till :bump:!

KL

Igår fick Lyxa spårupptag i tre upptagsrutor (ett med framspår höger, två med framspår vänster) vid sidorna av en fin skogsväg.

Lyxa är helt sjukt säker i sina analyser av spårupptagen, hon gick på framspår skitsnyggt varje gång :love:! Första upptaget ringade hon en bit in på bakspåret, gick sen självsäkert ut i framspår. De andra två gick hon direkt ut i framspår vid kontakt med spåret. Hon känns verkligen grymt säker i själva urvalet av spårriktning och har så varit i stort sett alla gånger vi tränat upptag :laugh:!

Det som är utvecklingsbart i upptagsrutan, det är att Lyxa är fortfarande lite oerfaren i att gå rakt ut i rutan och leta upp spåret. Hon behöver lära sig att mer självsäkert gå rätt ut och leta tills dess att hon stöter på spåret när det kommer lite längre bak i rutan (nu har hon en gräns på ca 10 m ut i rutan innan hon frågar mig om jag verkligen är säker på att det är ett spår därute ). Men tack vare bollning med min träningskompis har vi en bra plan för hur detta ska gå till, så det känns inte som någon svårare stöttesten .

kl

Nu kastar vi oss in i den här tråden också då vi efter drygt 1 års uppehåll har börjat med personspår igen (satsat på inlärning och kurs i viltspår).

Ebun, RR tik på 3 år älskar allt vad spår heter. Är väldigt noggrann och systematisk i sitt spårande och nu äntligen har vi också fått ner tempot.

Spårade igår i en ny hage, full med hästskit :laugh: Hästskit är i vanliga fall nästan det godaste man kan stoppa i sig men inte när det går ett spår rakt igenom högarna, då totalignoreras dom ;)
Det blev ett kort spår på kanske 200 m med 2 vinklar, ca 1,5h liggtid. Kattmat i burk kanske 5m efter vinklarna, och däremellan som "näring".
Hade bra koll på vart jag gått och jag tror inte hon avvek från kärnan mer än max 1m ett par gånger, kockrent spårande från henne igår :love:

Känns fantastiskt att hon spårar personspår så bra trots att det var länge sedan och att hon inte "saknar" bloden och klöven i slutet!

kl

Har fått lite hjälp med spårningen ett par gånger denna veckan. En bekant är nere på ön för att tävla och då har hon tagit sig tid att hjälpa mig och min svägerska:D
Troja gjorde vi som så med att vi la tre korta spår á 50m ca och i slutet av varje spår la vi MASSOR med leksaker! Just för att markera att här är det slut. Och för att hon ska få intresse för saker i spåret.
Och när spåren är så korta så bygger vi upp hennes självförtroende.
Och vilket resultat vi fick!
Plötsligt har jag en hund som ligger på stensäkert i spåret och jag kan berömma henne, tidigare slutade hon spåra så fort jag sa ett knyst.
Och det där med massa roliga grejer i spåret var ju inte så dumt ;)

Två dagar senare gjorde vi samma sak. Hunden spårade klockrent! Trots vissa svårigheter. Nu låg inte leksakerna i en stor hög, utan första och sista spåret låg de på en lång rad bortåt. Och troja bara måste ju kolla VARJE leksak innan hon med stor omsorg väljer ut EN:D (givetvis då den som är en boll som piper).
Spåret i mitten hade avslut med alla leksaker hängda i en liten gran, såg ut som en julgran:D
Trojas reaktion var lite kul, hon missade att de hängde men hon visade så tydligt att hon VISSTE att belöningen var där nånstans. Så när hon väl hittade dem så stod hon först bara och stirrade på dem, sen tittade hon på mig med en blick som sa "seriöst matte, I trädet?":D

Nu fortsätter vi på det här viset med korta spår och minskar av med leksaker i slutet, börjar lägga ut lite föremål mitt i spåret för att så småningom lägga spårapporter och öka på längden. Känns bra att ha en plan!

*KL*

Dags att skaka liv i tråden!

Idag fick Bentley en första introduktion till spårande; jag hade lagt ett spår med godis i som vi korsade och han fattade snabbt åt vilket håll man skulle gå även om han slog en del - det blåste å andra sidan rätt mycket. Svansen gick som en propeller och bollen som låg i spåret var inte alls intressant; han ville fortsätta! :laugh:

Sedan var det Rovers tur. Jag hade lagt ett rätt långt, snirkligt spår i svår terräng med ett par vinklar och jag hade egentligen ingen förhoppning om att få med mig alla pinnar eller snitslar. Men jo då, Rover spårade snabbt och säkert och plockade allt! Jag var nära att bryta fotleden ett par gånger och Rovers koppel, som jag aldrig hann stoppa ner i någon ficka utan bar i handen, ligger kvar därute i skogen... Vi får gå en sväng imorgon och leta efter det. Trots koppelfadäsen är jag jätteglad, trodde inte att Rover skulle spåra så fint!

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
992
Senast: igbest
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 437
Senast: Lady_S
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 306
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Jag har lite funderingar på det här med hund. Mer och mer önskar jag att jag hade en hund i mitt liv, jag ströläser lite trådar här på...
Svar
16
· Visningar
1 605
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka