Sv: Bruksspår
Jättegrattis, snyggt jobbat

!!
KL
I helgen har Lyxa fått två bra spår i "spårbanken"

. (text mest kopierad från bloggen)
I
fredags fick hon (typ) regelrätt högrespår som min man gått ut, lite drygt
1200 m med upptag, 7+slut, liggtid lite drygt 1,5 timmar. Underlag och svårigheter: bergsknallar, kalhygge, skog, kulingvindar på kalhygget, sumpmarker och ris &sly i överflöd.
Från det att Lyxa gick på upptaget med ett framspår så gjorde hon ett formidabelt jobb i spåret, så jag kunde bara hålla i linan och hänga med (och koncentrera mig på var jag kunde sätta ner fötterna någonstans

)! Hon jobbade i ett bra tempo (gick runt spåret på ca 23-25 min), analyserade snabbt och korrekt vid vinklar och andra svårigheter.
En svårighet var att klättra upp för en bergsknalle, och precis uppe på den svängde spåret 90 grader vänster. Det klarade hon perfekt (skönt med en så självsäker och självgående hund när man själv kämpar för att ta sig upp för berget

!). En annan svårighet var att det på kalhygget blåste något enormt så Lyxa fick fokusera ordentligt för att hålla spåret i näsan. Vid en spetsvinkel som Andreas gått så hade spåret flyttat sig i vinden så Lyxa fick jobba lite extra, men löste situationen otroligt snabbt.
Det är så skönt nu när jag lärt mig läsa henne och lärt mig hur jag ska fråga henne om hon verkligen vet vart vi ska. Genom att hålla tillbaka henne lätt i linan känner jag direkt om hon söker spåret (inget mottryck i linan men fortsatt arbete från henne) eller om hon är helt på spåret (hårt och övertygande tryck i linan som signalerar “jag vet exakt vart vi ska!”). Mycket användbart om man blir fundersam och tänker “men inte f*n kan spårläggaren ha gått här?!”
!
Terrängen fortsatte att variera, vi jobbade oss igenom midjehögt sly, över mark täckt av ett plockepinn av ris&pinnar, genom snåriga buskage och över sumpig mark. Och underbara Lyxa gjorde ingen skillnad alls på terräng, utan jobbade lika självklart och övertygande rätt igenom spåret ! En enda apport missades (på det extremt blåsiga kalhygget), alla andra apporterades in med glatt humör

.
Igår (efter vår debut i elitlydnad) fick hon ett lite kortare, men klurigt spår. Spåret ca
500 m, liggtid drygt 1.5 timmar, 6 apporter (1 vanlig spårapport, 3 naturapporter, 1 mini-apport och en mini-mini apport). Underlag skogsmark, svårigheter spetsvinklar och återgång.
Upptag framspår, spetsvinklar inga problem, apporterade in alla apporter (även mini och mini-mini-apporterna som vi använde för första gången ♥), lagom tryck i linan och låg, intensivt arbetande näsa. Enda stället som blev lite svårt var återgången, men det har vi ju inte tränat så mycket så det känns OK

.
Så som sagt, två jättebra spår att leva på

!