Bruksspår

Sv: Bruksspår

+ ni andra

Tack! Känns extra bra med tanke på att det var ganska svåra förhållanden (spåren lades i dagg och sedan började solen steka..) och många hade rejäla problem i spåret, och flera fick bryta. Sami hade lite bekymmer här och där, men jobbade på bra, och fick in alla pinnar, betyg 8-8, vilket jag tror vad dagens näst bästa (efter vinnaren).

Jättegrattis, snyggt jobbat :banana:!!

KL

I helgen har Lyxa fått två bra spår i "spårbanken" :D. (text mest kopierad från bloggen)

I fredags fick hon (typ) regelrätt högrespår som min man gått ut, lite drygt 1200 m med upptag, 7+slut, liggtid lite drygt 1,5 timmar. Underlag och svårigheter: bergsknallar, kalhygge, skog, kulingvindar på kalhygget, sumpmarker och ris &sly i överflöd.

250391_10151052298992582_1482654269_n.jpg

Från det att Lyxa gick på upptaget med ett framspår så gjorde hon ett formidabelt jobb i spåret, så jag kunde bara hålla i linan och hänga med (och koncentrera mig på var jag kunde sätta ner fötterna någonstans ;) )! Hon jobbade i ett bra tempo (gick runt spåret på ca 23-25 min), analyserade snabbt och korrekt vid vinklar och andra svårigheter.

En svårighet var att klättra upp för en bergsknalle, och precis uppe på den svängde spåret 90 grader vänster. Det klarade hon perfekt (skönt med en så självsäker och självgående hund när man själv kämpar för att ta sig upp för berget :p !). En annan svårighet var att det på kalhygget blåste något enormt så Lyxa fick fokusera ordentligt för att hålla spåret i näsan. Vid en spetsvinkel som Andreas gått så hade spåret flyttat sig i vinden så Lyxa fick jobba lite extra, men löste situationen otroligt snabbt.

Det är så skönt nu när jag lärt mig läsa henne och lärt mig hur jag ska fråga henne om hon verkligen vet vart vi ska. Genom att hålla tillbaka henne lätt i linan känner jag direkt om hon söker spåret (inget mottryck i linan men fortsatt arbete från henne) eller om hon är helt på spåret (hårt och övertygande tryck i linan som signalerar “jag vet exakt vart vi ska!”). Mycket användbart om man blir fundersam och tänker “men inte f*n kan spårläggaren ha gått här?!” :D!

Terrängen fortsatte att variera, vi jobbade oss igenom midjehögt sly, över mark täckt av ett plockepinn av ris&pinnar, genom snåriga buskage och över sumpig mark. Och underbara Lyxa gjorde ingen skillnad alls på terräng, utan jobbade lika självklart och övertygande rätt igenom spåret ! En enda apport missades (på det extremt blåsiga kalhygget), alla andra apporterades in med glatt humör :banana:.

Igår (efter vår debut i elitlydnad) fick hon ett lite kortare, men klurigt spår. Spåret ca 500 m, liggtid drygt 1.5 timmar, 6 apporter (1 vanlig spårapport, 3 naturapporter, 1 mini-apport och en mini-mini apport). Underlag skogsmark, svårigheter spetsvinklar och återgång.

Upptag framspår, spetsvinklar inga problem, apporterade in alla apporter (även mini och mini-mini-apporterna som vi använde för första gången ♥), lagom tryck i linan och låg, intensivt arbetande näsa. Enda stället som blev lite svårt var återgången, men det har vi ju inte tränat så mycket så det känns OK :).

Så som sagt, två jättebra spår att leva på :love:!

Spårade idag :)

Sarek fick ett drygt 600 m långt spår med lite klurigheter och det redde han ganska bra men intresset för pinnarna är inte på topp (så fort man tror man kan slappna av...) så det ska vi jobba mer på nästa gång. Efter spåret blev det uppletande, fick köra vindövningar med alla tre föremålen för det var så länge sedan vi körde. Alla låg på fullt djup. Till sist blev det lite sökövning där figgen körde pop up:er och det gick så himla bra. Jag har haft lite svårt att få honom att stanna hos figgen när han kommer långt ifrån mig men idag lekte han järnet med figgen och glömde bort mig helt, trots fullt djup.

Loke fick ett 300 m spår med massor med vinklar och 5 apporter och han ville spåra mer för sista apporten låtsades han inte om ;). Man såg tydligt att han visste precis var den var... Har kört med 5 st lite för ofta tror jag. Efteråt uppletande med 4 föremål och han tog alla föremålen i popularitetsordning dvs roligast först ;). Gamla gullevovve :love:

Måste ju rapportera lite från helgen ...:)
Toka har spårat jättefint och det känns verkligen som hon (och jag) har tagit ett stort kliv framåt! Instruktören var jättebra och man blev verkligen inspirerad att fortsätta träna. Nu måste vi sätta fart med upptagen som jag inte börjat med ordentligt ännu.

kl

Då har man visst anmält till vår allra första brukstävling. Appellspår om alldeles för snar framtid:eek:;)

Är lite nervös inför spåret, vi har visserligen fortfarande lite tid på oss att träna. Eller ja, själva SPÅRET är jag inte nervös för, jag har en duktig spårhund, men däremot så är det där markerandet av apporter lite sisådär.. Det är vad vi jobbar på mest nu.

Framförgåendet har vi precis börjat med, så just nu har vi det inte alls, men om vi är ihärdiga borde vi kunna få till ett hyffsat sådant innan tävling:D
Budföring har vi inte gjort sååå många gånger heller. Det är lite fifty fifty där ifall hon gör vad hon ska när det är tävlingsdags. På träning springer hon ut i full fart, men det är inte ett moment som sitter till 110%...

Restrerande lydnad bör inte vara några större problem, vi har ju lydnaden från "lydnadslydnaden":D

Här kommer nu en nykomling till tråden och jag vill ha massor av tips. :D

VI
Pigg och rask 26-årig matte

Ila är en 1,5 år gammal staffordshire bullterrier med stort intresse för spår och stort föremålsintresse. Hon spontanapporterar gärna saker som folk tappat i skogen. Ila är svensk viltspårschampion och efter att ha klarat championtiteln på 3 veckor bestämde vi oss för att raskt gå vidare till bruksspår och målet är att tävla nästa år. :)
Hon har inga problem att spåra dygnsgamla personspår (vet, eftersom att hon alltid spårar viltspårsdomaren hela vägen till spårets början och sedan tillbaka till bilen igen :angel: ).

Vår stora nackdel är att Ila är otroligt förarvek. Hon blir lätt "tryckt" i lydnaden. Hon vänder sig ut och in för att det ska bli rätt, men jag vill ju att det ska ske med bra attityd och inte att hon ser ut som om hon får pisk om det blir fel. :crazy: Det är den största anledningen till varför vi började med viltspåret först, tvärt emot rekommendationerna, just för att jag är MIL bort från tävlingslydnad. Vi har lagt lydnanden på is hela sommaren och enbart tränat och tävlat viltspår och agility. Där får hon jobba mer självständigt och då är attityden på topp och hon ger 300 % jämt. Förhoppningen är att få samma attityd i lydnaden också.

Så, då vet ni lite om bakgrunden.

Hur hade ni lagt upp spårträningen? Hur skulle ni lära in pinnmarkeringen?
Funderar på om jag skulle klicka in pinnarna först, separat, och sedan när vi har en stabil markering av pinnarna börja lägga till dom i spåret för att se om hon kopplar ihop det då? Eller är pinnarna nåt jag borde ha i spåret från första början?
Hon kan ju spåra och spåret är verkligen självbelönande för henne, så av den anledningen känns det som att jag inte behöver börja med "bebisspår" eller tänker jag fel?
Hur lång är liggtiden på bruksspår på tävling?

Jag skulle ha lärt in pinnarna separat, och under tiden ha andra föremål i spåret, t ex leksaker eller snusdosor/små burkar med godis så hon lär sig att hitta och stanna för saker i spåret :)

Kl

Haha, jag tänkte börja lägga lite föremål i spåret nu och la ut Mattis favoritpip. Visst hittade han den, stannade upp litegrann. Jag blev superduperglad och försökte leka och stoja med saken: Mattis såg inte ens på den utan skulle ut i spåret igen: "sluta fjanta matte, vi har ett superviktigt spår att följa!!" haha, han är så go.

Knappar mig själv..

Idag har vi (jag och kelpien) kört KM i bruks. Upplägg: alla kör spårappellen oavsett vilken klass de tävlar i.

Spåren var halvsvåra, blåste ca 10 m/s och lång liggtid (2½h?) på stubbåker. Hursomhelst, Grimm jobbar bra, lite spring i första vinkeln, annars bra. Plockar upp båda pinnarna utan problem. Närmar sig slutet och börjar vinda (spårar i motvind). Tittar sig lite omkring, men när han inte hittar slutpinnen direkt skiter han i det och spårar vidare. Jag väljer att ta tillbaka och släppa på ca 20-30 meter upp, och denna gång tar han slutet.

Alltså noll på spåret :angel:

Sedan drog vi till med 221 poäng på lydnaden och fullt på budföringen, men vad hjälpte det? :rofl:

Nåja, jag är nöjd och glad iaf förutom med att han nonchalerade slutpinnen. Inte ok!

Nu har Ila fått gå sitt livs första bruksspår. Ett ca 600 meter långt spår med diverse saker liggandes i spåret. Lite kamptrasor och annat smått och gott. Även någon vanlig träpinne, bara för att se hur hon reagerar när hon hittar saker i spåret.
Kan summera det med att hon, precis som jag visste, är en stensäker spårhund. Eftersom att hon tidigare bara spårat vilt blev hon lite osäker i startrutan. Hon tog snabbt upp spåret men vände flera gånger tillbaka till mig, det märktes tydligt att hon visste var spåret var, men det var något som fattades. Gjorde väl inte saken lättare att alla andra hundar spårat viltspår och att hon strax innan spåret fått tugga lite älgklöv. :angel: Men när hon väl greppat att hon hade rätt, spåret gick där och det är det hon ska följa, så gick det lysande. Hon jobbar superfokuserat i bra tempo, nosen i backen konstant, följer spårkärnan, tar varenda vinkel klockrent. Men alla dom roliga leksakerna som låg i spåret, som hon i normala fall går genom eld eller vänder sig ut och in för att få tag i? Skit i dom matte, vi har ett jätteviktigt spår att följa.
Hon som brukar kampa med livet som insats greppade kamptrasan lite halvhjärtat för att hon förstod att jag ville det, men sen tyckte hon att vi skulle fortsätta spåra.
Hur har ni gjort för att träna in markeringarna på en hund som tycker att spåret i sig är belöningen? Hon spårade ju rakt över varenda pinne och leksak så jag hade inga problem att se dom, vi fick med oss alla 8 i mål. Det märktes när vi närmade oss också, varenda pinne visste jag att den var i antågande på hennes sätt att arbeta, även om hon sen bara promenerade över den. Men någon lite tydligare markering vore ju trevligt inför framtiden. :angel:

Jag har lärt min hund att hon inte kommer vidare i spåret om hon inte apporterar pinnarna. Har helt enkelt stannat och stått passiv tills hon tagit upp pinnen. Då blir det massvis med belöning (höj värdet på apporteringen!) och sen fortsätta.

Det förutsätter att hunden faktiskt hittar föremålen och att den har någon slags förståelse för vad den förväntas göra. Kan vara bra att träna med pinnarna separat från spåret först!

Jag svarar som innan angående styrandet i spåret; det gör jag INTE. Ev kan jag emot lite försiktigt, men tar hunden ändå inte apporten så förstår den antingen inte vad den ska göra, eller så är den inte tillräckligt motiverad. I båda fallen jobbar jag upp intresset för pinnarna separat. Att spåra personspår går ut på att spåra till pinnen och markera den, så det kan vara värt att lägga ganska mycket tid på markeringarna.

Korta spår med massor av pinnar kan vara ett sätt. Och att då klicka för pinnarna när hon hittar dem. Funkar inte lek så kanske hon blir glad av godis? Och efter godisen prova om det går att leka? Man kan också rigga pinnar som rör sig genom att lägga pinnar med långa snören som går runt ett träd, så att du kan rycka undan pinnen när hon kommer spårandes. Alternativt lägga ett par-tre korta spår med enbart ett slut och att du gör någon liten spårslutsritual (selar av, kopplar upp eller vad du nu gör).

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
992
Senast: igbest
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 439
Senast: Lady_S
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 307
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Jag har lite funderingar på det här med hund. Mer och mer önskar jag att jag hade en hund i mitt liv, jag ströläser lite trådar här på...
Svar
16
· Visningar
1 605
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka