Bruksspår

Sv: Bruksspår

Är det någon som har någon bra app till mobilen ni använder där ni kan se vart ni gått när ni lagt spåret?
Jag vill kunna ha på en typ GPS när jag går spåret så att jag sen ser exakt hur jag gått när jag släpper på Jaga på spåret, men hittar ingen sån. Det krävs ju att jag "går igen" på appen när jag går med hunden.

Jag använder runkeeper. Brukar dessutom pausa där jag lägger apporterna så jag får markeringar på kartan där :)

Här passar vi in!

Vi spårar en del på egen hand och ska på söndag på intagningsprov till en appellkurs :)

Ila (3 årig aussie) tenderar att spåra lite slarvigt och hetsigt om hon inte håller sig lugn, så just nu jobbar vi med bötchersele och kort lina (koppel) i välsnitslade spår där jag utövar en hel del styrning för att undvika att hon virrar till det. Hon är egentligen riktigt duktig och har gjort stora framsteg men vi har en bra bit kvar innan jag känner att jag kan lita på henne i spåret.

Sen kommer vår största utmaning bli skotten. Försöker få till regelbunden skotträning och hoppas kunna träna bort hennes skotträdsla.

185899_10150970994777584_1663489708_n.jpg

Ska linan vara sträckt hela tiden i bruksspår?

Det är inget som står i reglerna eller så, det är helt upp till var och en hur man vill göra. Men det är vad jag har fått lära mig (och så har alla elitekipage jag sett gjort) och min hund går mycket bättre sen jag började med det.

Att styra hunden i spåret är totalförbjudet där jag tränar. Har gått nån kurs och tränat med lite olika folk och alla säger samma sak. ALDRIG styra. Men har jag bara spårat regelbundet i 1,5 år så jag har inte jättemycket erfarenhet. Så jag blir lite nyfiken hur du tänker? Förutsätter att vi pratar bruksspår och inte IPO-spår?

Min lille har gjort stora framsteg i spåret. Vi har haft lite bekymmer med apporterna men det ser jag som löst nu. Har utmanat honom på lite svårare spår ett tag nu och apporterna fortsätter att trilla in så det är jag nöjd med. Men det märks ju vad vi har för spårmarker här nere för han spårar som en gud på snustorra ängar och blåsiga stubbåkrar medan fuktig skog är bra mycket svårare ;).

I slutet på oktober så gör vi debut i appellen och hoppas att han har lärt sig hopp-sitt-hopp och apporteringen som jag just insåg ingick i klassen :o

Jag blir också lite nyfiken, själv har jag haft mycket problem med spårandet men mycket löste sig just när jag slutade lägga mig i så himla mycket utan lät hunden lösa saker på egen hand - jag måste lära mig att lita på honom! Den enda gången jag gick in aktivt igår var när han började följa något spännande på en korsande stig(fick höra sedan att det troligen gått hundar där), då bröt jag och han tog utan hjälp upp spåret igen.

Börjar han vimsa och tappa bort sig brukar jag numera bara stanna och ha is i magen. Det händer dessutom att vi är en bit bort från spåret och fladdrar och det är något som naturligtvis måste förbättras men han hittar faktiskt tillbaka utan att jag är där och petar.

*kl*

Min har också varit en riktig vimsmaja i spåret. Men häromdagen tog jag på henne linan och lät henne spåra på egen hand, utan att bry mig desto mer. Jag hakade bara på, visst fick vi nåt tapp, men hon spårade verkligen helt fantastiskt när jag inte blandade mig i desto mer. Det går fort (jag fick jogga för att hinna med), men hon har koll på vad hon ska göra i spåret. Nu ska jag börja lära in markering av apporterna, vilken markering tycker ni att man ska använda på en hund som har så bråttom? Jag måste ju hinna med att hon markerar ;)

Jag ser det som så att växlar hunden spår (alltså inte bara kollar av) så är den antingen väldigt oerfaren, eller så är den inte tillräckligt motiverad att följa spåret. Kommer de helt av sig och inte hittar tillbaka så kan man ju gå bakåt så de får en rimlig chans att ta upp spåret igen men risken med att gå in och bryta är ju att man får en hund som stannar och frågar när den stöter på svårigheter istället för att lösa dem själv...

På en kurs för Jan Gyllensten (som skrivit lite artiklar i Brukshunden) så fick jag lära mig att det viktigaste är att hunden är riktigt laddad på apporterna. Dvs den ska spåra för att komma till nästa pinne. Om man sedan väljer att den ska apportera eller ha en passiv markering är en smaksak. Mina vovvar apporterar :)

Att styra hunden i spåret är totalförbjudet där jag tränar. Har gått nån kurs och tränat med lite olika folk och alla säger samma sak. ALDRIG styra. Men har jag bara spårat regelbundet i 1,5 år så jag har inte jättemycket erfarenhet. Så jag blir lite nyfiken hur du tänker? Förutsätter att vi pratar bruksspår och inte IPO-spår?

Om Ila får spåra "fritt" tappar hon ofta snabbt fokus, dels för att tempot drar iväg men också för att hon slår MASSOR och är extremt "lättstörd".
Typ: "spåra spåra spåra, ÅH titta en kotte!, nämen en pinne!, hmm.. vad höll jag på med nu igen?"
Hon har liksom haft alldeles för mycket stress i spåret och inte klarat av att koncentrerar sig. Det blir typ som ett överslagsbeteende där hon går igång på saker hon hittat i skogen och sen "glömmer bort" vad hon gjorde.
Resultatet blir ett väldigt virrigt och hetsigt spårarbete där hon ofta tappar bort sig.

Jag går därför nära henne (spårar med vanligt koppel istället för lina) och ser till att hon håller ett bra tempo och att hon håller sig i/nära spårkärnan. Sålänge hon går i ett bra tempo och inte slår i spåret så gör jag ingenting, men om hon tex börjar slå i spåret så stannar jag till vilket medför att hon genast går tillbaka till spårkärnan och fortsätter jobba.
Min tanke är att jag ska lära henne HUR man gör. Att man spårar lugnt, man koncentrerar sig, man går nära spårkärnan osv. Gör hon "fel" så kommer hon inte vidare, rätt beteende = hon får fortsätta spåra = belöning.

Har tränat såhär sedan tidigare i somras och ser STOR skillnad.
Sen är det möjligt att det finns de som inte tycker man ska styra såhär men för oss funkar det väldigt bra.

:)

Jag tror det beror på VARFÖR hunden spårar dåligt, det som ni är inne på funkar nog ypperligt på de flesta hundar men om hunden, som Ila, är stressad i spåret kommer den liksom inte spåra bättre oavsett hur mycket man låter den jobba själv. Först måste man hitta lugnet och koncentrationen :)

Min andra hund funkar mer som det ni beskriver, bäst om jag bara låter henne jobba ostört :)

Då tycker jag det låter rimligt, då påverkar du ju henne inte mer än att hon inte kommer någon vart om hon inte spårar.

Jag ser det som så att växlar hunden spår (alltså inte bara kollar av) så är den antingen väldigt oerfaren, eller så är den inte tillräckligt motiverad att följa spåret.

Jag kanske borde haft mer is i magen och väntat för att se om han tog upp rätt spår igen, det såg nog mer ut som om han kollade av något spännande. Jag har lite svårt för att låta bli att harkla mig en smula när han hittar på fånigheter. :o

Samma här, vimsar/tvekar hunden så stannar man så den får tid att hitta rätt spår igen, det hela bygger på att man litar på hunden. Nu har jag aldrig kört med pinnar el dyl i spåret, utan bara spår i alltmer varierad terräng o med olika svårighetsgrad o liggtider.

Fick leta lite efter tråden.. Skärpning i spårkogen! :D

Vi har tränat idag tillsammans med en kompis. Lade spår åt varandra, Ilas spår var ca 300 meter långt i skogsmark som dessutom korsade en väg. Det gick himla fint! Hon fokuserar bättre när det är någon annan som lagt spåret, tog alla pinnar (vid en pinne fick jag vänta ut henne lite då hon stod och vindade vilt) och löste svårigheterna jättebra. Väldigt nöjd med fröken! :love:

Tränade också lite budföring. Det är bland det bästa Ila vet, mottagaren är ju bara såååå rolig! Hon vill helst vara hos mottagaren hela tiden så vi får trixa lite för att hon ska vilja komma tillbaka också :p
Jag tror att det kanske är bra att oftast ha godis hos mottagaren men då och då belöna där med boll, för att fortsätta hålla fart och förväntan uppe. Hos mig är det mest boll som gäller, nu i början får jag ha någon form av retning innan mottagaren kommenderar iväg henne men det får vi försöka bli av med ganska direkt. Hon är grymt söt iallafall när hon springer, superfort och jättelycklig :D

Ikväll har vi lydnadsträning med spårkursen. Hoppas det blir givande, första tillfället efter intagningsprovet.

Vi har också spårat idag! På söndag ska lilljappen gå appellen, så det har varit rätt mycket fältspår på sista tiden (iaf 2-3 i veckan). Idag likaså!

Sami spårade fint, snurrade lite i ett hörn där jag stött upp en hare, men prioriterade rätt och fortsatte spåret. Fina markeringar och alla (4-slut) pinnar in :)

Kom på att jag ju måste se hur han reagerar på utebliven/mycket mindre belöning för pinnanarna. Det går ju inte riktigt att stå och trycka i honom 15 korvbitar på tävling :o Så jag provade att vid sista småpinnen bara berömma muntligt på väg till honom (stå-markering) och ge honom en endaste korvbit och sedan be honom spåra vidare. Lite fundersam blev han. Spårade iväg snällt, men stannade efter 2 meter och tittade på mig med vifftande svans "kommer godiset nu?". Bad honom fortsätta och då gjorde han det. Kompenserade med superbelöning för slutet :) Får nog bli någon liknanade övning nästa spår också.

Grimm spårade fint. Väldrigt blåsigt (Öland.... :angel: ) men han har börjat inse att den bästa strategin är att slå av på farten och jobba noggrannare, istället för att börja springa. Duktigt! Fina markeringar och alla pinnar (1 st 1/4-pinne + 3 st 1/8-pinne +slut).

Vi kör alltså med småpinnar, 1/4 eller 1 /8 av normala spårpinnar, för att öka noggrannheten när det kommer till pinnhittande, han är lite smålat när det kommer till det :p Såhär ser de ut:

840.jpg

Idag var vi iväg till klubben och spårade lite. Det blev ett mycket längre och svårare spår än planerat för valpen (500m?) men han är såååå duktig :love: spåret gick mest på fält, vilket han knappt spårat på innan och det regnade mästan halva tiden spåret låg och ändå gick det skitbra!

Lillehunden fick ett skogsspår och även han är en pärla!

men blev lite fundersam när en äldre dam var väldigt noga att fråga var jag lagt mina spår så hon inte skulle råka gå i dem. Jag sa att det absolut inte gör något alls om hon går där, bara bra träning!

Blir ni sura om någon råkar gå upp i era spår?

Jag har ju inte börjat med spårpinnar än. Tror ni det gör något att jag väntar med att lära in det? Kan det förstöra och göra det svårare för honom att hitta dem senare om jag kör på utan pinnar ett tag till? Min valp är under allergiuredning och får bara äta ett speciellt torrfoder just nu och det är inte motiverande alls :crazy:

Senast ändrad:

Jag vet inte om jag skulle bli sur (själv lägger jag bara spår på vår egen mark och där brukar det inte vara så mycket folk som knatar omkring) men jag skulle inte heller uppskatta om svårigheten helt plötsligt höjdes avsevärt jämfört med hur det var tänkt. Men det beror nog också på hund och hur långt man har kommit i träningen.

Kan du inte belöna med leksak vid pinnarna istället för godis?

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
992
Senast: igbest
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 439
Senast: Lady_S
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 307
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Jag har lite funderingar på det här med hund. Mer och mer önskar jag att jag hade en hund i mitt liv, jag ströläser lite trådar här på...
Svar
16
· Visningar
1 605
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka