Bruksspår

Sv: Bruksspår

Du kan tävla bruks med alla renrasiga SKK reggade hundar, förutom Skydd, där får enbart bruksraserna delta.

Jag vet att många lär in markeringarna vid sidan av, jag har tagit det direkt i spåret:angel:
Snusdosor med gottgott i form av mjukost använde jag och så liggkommando när hon hittat och nosat på dem:)

Jag tycker gott man kan tävla för skojs skull även om man inte har tior på alla moment, så länge platsliggningen inte är ett frågetecken (eller att man i såna fall står över den) Bruksdomare upplever jag inte som så stränga på lydnaden heller:)
Dock kan det tyvärr vara ganska svårt att komma med på tävlingar eftersom det oftast är så många anmälda och få platser.

Tack:)
Vad skönt att det inte var som med skyddet! Nu har vi något att träna mot!

Lillamy84:
Han går inta att ha lös så är ganska kört med att tävla/träna lydnad:p

Ingen chans att man får tävla i det med en stövare eller? Annars skulle det vara perfekt för vår kille som inte är så villig i lydnaden men extremt duktig spårhund (fast det är inte så konstigt med tanke på rasen...)

Jag har för mig att det bara för för brukshundar. Annars har ju Blodhundar ett särskilt spår dom går. Det går inte ens på tid utan ska verkligen BARA se till hur spårsäkra hundarna är. Kan inte så mycket om det... men jag kan höra mig för i ämnet med kunniga om du är intresserad? Även om det egentligen är för blodhundar kanske andra raser kan få testa... men som sagt, dålig koll :)

Såg att vallhund svarade dig! Gäller det även BSP då vallis?

Jäklar vilka hinder det var i sista länken!
Man måste verkligen ha brukshund för att få göra de roliga sakerna har jag kommit fram till. Men jag får ta och luska i BSP, då det står för BRUKSHUNDprov Spår så är det säkert bara för brukshundraser.

Kom att tänka på en sak, finns inte risken att hunden går in och gör den markering den lärt sig på vittringsapporteringen i lydnaden? Eller klarar den att skilja på när den är i spåret och på planen? Med tanke på att det är likadana pinnar..

Jag har ju haft problem med att min hund, som älskar och är väldig bra på uppletande, helst går på luftvittring och jag introducerade pinnar i spåret alldeles för tidigt för honom, han plockade dem på en gång. Jag insåg för inte så länge sedan att han inte alls fattat vad spår gått ut på utan han har sett det som någon alternativ form av uppletande - känner man mattevittring så finns det föremål någonstans därute men matte kommer vara en jobbig bromskloss i linan som man av någon anledning har på sig. :crazy: Nu har jag börjat om med spontanspår som plötsligt kan dyka upp när vi bara är ute och promenerar - ingen sele, ingen lina, inget kommando, inga apporter i spåret. För första gången SPÅRAR han verkligen! :banana:

Har man en hund som gärna följer spår kommer det här säkert aldrig vara något problem.

Jag tycker gott man kan tävla för skojs skull även om man inte har tior på alla moment, så länge platsliggningen inte är ett frågetecken (eller att man i såna fall står över den) Bruksdomare upplever jag inte som så stränga på lydnaden heller:)
Dock kan det tyvärr vara ganska svårt att komma med på tävlingar eftersom det oftast är så många anmälda och få platser.

Håller med om det första helt och hållet, man tävlar ju mot sig själv! Så länge man inte stör/förstör för andra(platsliggning) så kan man tävla när man själv känner sig redo.

Vad gäller att komma med så kan man passa på när den egna klubben anordnar tävling, då kan man väl inte bli bortlottad?

Själva spåret har vi inga problem med, spåra det kan hon och noggrann är hon också :)
Hon är nog snarare motsatsen till din, hon tycker att pinnarna i spåret är totalt ointressant, hon är ju fullt upptagen med ett spännande spår! :)

Sista frågan får någon annan svara på. IPO finns ju oxå http://www.aktivhund.se/TavlingarProv/Grenar/ipo.asp?menuindex=7 I Sverige deltar väl bara brukshundar, men utomlands kan man tävla med t ex Ambull som inte ens är en FCI ras.
Mondioring är nog bara för bruksraser, iaf här i landet: http://www.aktivhund.se/TavlingarProv/Grenar/mond.asp?menuindex=7

IPO har jag själv tränat förut. Mondioring hade jag önskat var tillåtet i Sverige.

Men jag får ta och luska i BSP, då det står för BRUKSHUNDprov Spår så är det säkert bara för brukshundraser.

Andra raser får ju tävla i vanligt spår förutom bruksraserna, så det är inte omöjligt, men jag vet som sagt inte säkert.

Kom att tänka på en sak, finns inte risken att hunden går in och gör den markering den lärt sig på vittringsapporteringen i lydnaden? Eller klarar den att skilja på när den är i spåret och på planen? Med tanke på att det är likadana pinnar..

Jag vet ingen som har haft problem med vittringspinnarna i lydnaden om de har spårat. Det är två helt skilda saker att hämta en pinne i ett moment och markera en i ett annat. Hundar lär inte och resonerar inte som människor så jag tror inte ens de reflekterar över att pinnarna ser likadana ut och drar slutsatsen att de ska göra si eller så med dem.

Jag valde iofs bort liggande markering i spåret men inte av rädsla för att det skulle störa vittringsmomentet. Min hund tappade spårtempo och blev väldigt störd av att behöva lägga sig ner och när han väl fick spåra igen så var han märkbart okoncentrerad.

Han duttar pinnen och står stilla sedan apporterar han in den till mig och jag skickar på honom på spåret igen. Det fungerar bra för oss. Jag vill ha så lite som får honom ur "spårläge". Läggandet blev bara för mycket för honom att hantera i spåret.

Stövaren är inte helt rådjursren och då kan en rådjursklöv förstöra hela jaktsäsongen och då kan jag lova att jag har en förbannad sambo:p

Disen: Det verkar som om det är öppet för alla hundraser! Så nu måste jag bara få honom att reagera på pinnarna.

KL

Igår var första kurstillfället, fast det var endast teori, så vi spårade inget.
Instruktören verkar duktig och gruppen verkar väldigt trevlig.

Tydligen ska det vara någon speciell sorts sele för att det ska vara godkänt vid tävlingar.
Har någon något tips på sådana?

Jag är helt såld på nomeselen (dragsele tror jag att modellen heter):) Vet nog faktiskt inte nån som använder nåt annat när jag tänker efter..
Har en specialbeställd i råååååsa till fröken malinutt:love: hon hade matchande halsband också, men det är så sunkigt efter en massa lerbad så det har fått gå i pension:( (intresseklubben antecknar:angel::p)

Jag rekomenderar Björkis nomesele som jag (och nästan alla jag känner) använder. Tycker det är bra när fästpunkten blir så långt bak på ryggen.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
992
Senast: igbest
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 437
Senast: Lady_S
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 306
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Jag har lite funderingar på det här med hund. Mer och mer önskar jag att jag hade en hund i mitt liv, jag ströläser lite trådar här på...
Svar
16
· Visningar
1 605
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka