Hästars hagvistelse är ett omdebatterat ämne. Jag anser att man som ägare måste se till att ens häst får ordentligt hagvistelse, att det sker i hagar av acceptabel yta och att den är uppbyggd så att hästen har utbyte av den (d.v.s. inte liten platt rasthage) samt att hästen har tillgång till både vatten och foder. Jag anser inte att en häst som är ute hela dagarna i en pytteliten rasthage utan kompis, mat och vatten har det bättre än dess stallkamrat som står inne mest hela dagarna men får tillräckligt med foder och vatten.
Jag önskar att alla hästar skulle ha tillgång till en stor, kuperad hage där de fick gå i flock med fri tillgång på foder och vatten. Vi har det så på det stall jag är inackorderad på. Min häst och en till sover inne på natten från oktober-april, de andra går ute året om (givetvis finns tillgång til halmad ligghall). Min häst går alltså ute dygnet runt under 6 månader och har fungerat bra på det även träningsmässigt (trots att jag tränar/tävlar rätt hårt).
Jag har under åren stått på många stall, haft olika foderrutiner, hagrutiner o.dyl då man som inackorderad ofta bara har att acceptera hur stallägaren vill ha det. Även närhet till stallet och andra aspekter har fått räknats in när man valt stall. Kanske man skulle kunna sätta mer press på stallägare genom att välja stall som hellre passar hästens behov än den egna bekvämligheten?!