Bra att hästen inte går i hagen så lång tid under dagen?

Intressant :)
Dock måste man alltid komma i håg att det är två vitt skilda saker att ta emot information och att sedan förstå eller omsätta denna i handling...

Själv försöker jag balansera materialism/ människans = min bekvämlighet (eller vad man nu vill kalla det) med hästens behov och betingelser. Att ha min ena oskodd är t ex inte ett alternativ av flera orsaker. Kraftfoder får de, som KOMPLEMENT till grovfoder, om och när det behövs.

Vi har dock en gammal, tidigare vanvårdad, liten islänning och han behöver stå inne. Han är ranglåg och sover liggandes på spånbädden och i hans fall är det vila att få *egen* mat och ett "eget rum". Å andra sidan är det tyvärr många speciella omständigheter i hans fall. :(

Men nog tål ämnet att vridas och vändas på! Och trots ovanstående rader om gamlingen tycker jag att de flesta av oss mår bra att ifrågasätta våra handlingar med jämna mellanrum. Just "varför" resonerar vi, och gör, som vi gör?
 
Hästars hagvistelse är ett omdebatterat ämne. Jag anser att man som ägare måste se till att ens häst får ordentligt hagvistelse, att det sker i hagar av acceptabel yta och att den är uppbyggd så att hästen har utbyte av den (d.v.s. inte liten platt rasthage) samt att hästen har tillgång till både vatten och foder. Jag anser inte att en häst som är ute hela dagarna i en pytteliten rasthage utan kompis, mat och vatten har det bättre än dess stallkamrat som står inne mest hela dagarna men får tillräckligt med foder och vatten.
Jag önskar att alla hästar skulle ha tillgång till en stor, kuperad hage där de fick gå i flock med fri tillgång på foder och vatten. Vi har det så på det stall jag är inackorderad på. Min häst och en till sover inne på natten från oktober-april, de andra går ute året om (givetvis finns tillgång til halmad ligghall). Min häst går alltså ute dygnet runt under 6 månader och har fungerat bra på det även träningsmässigt (trots att jag tränar/tävlar rätt hårt).
Jag har under åren stått på många stall, haft olika foderrutiner, hagrutiner o.dyl då man som inackorderad ofta bara har att acceptera hur stallägaren vill ha det. Även närhet till stallet och andra aspekter har fått räknats in när man valt stall. Kanske man skulle kunna sätta mer press på stallägare genom att välja stall som hellre passar hästens behov än den egna bekvämligheten?!
 
Men nog tål ämnet att vridas och vändas på! Och trots ovanstående rader om gamlingen tycker jag att de flesta av oss mår bra att ifrågasätta våra handlingar med jämna mellanrum. Just "varför" resonerar vi, och gör, som vi gör?

Detta tycker jag är ett utomordentligt sunt tänkande, Ang! :) Vi måste reflektera över vår hästhantering. Jag säger inte att vi ska slänga ut alla hästar i hagen vind för våg (somliga kanske tror det). Men vi behöver många gånger ta oss en rejäl funderare över vår hästhållning. Kanske kan vi göra något för att förbättra hästarnas vardag, även om det inskränker en del på vår egen bekvämlighet.

Fast när jag får höra positiva ordalag om tillgängliga stall, så upplevs det som om människornas bekvämlighet går före hästarnas. Fördelar måste självklart vägas mot nackdelar, men kanske får man ibland tumma på sina fördelar, gentemot hästens när man har möjlighet. Jag hoppas att insikten om vikten av hästens välbefinnande ökar i framtiden och att folk börjar söka sina egna svar än mer än nu! :)
 
Strömsholms senaste stallbygge är ju byggt så det ska vara både hästvänligt och människovänligt!

Hästarna står ju i boxar i kallstall, jättehögt i tak, med eget fönster som står öppet hela tiden.
De har kanonluft, och kan ju tom stå och sticka ut sina huvuden.

Vid skötsel tas hästen till en uppvärmd skötseldel, så de som sköter hästarna slipper frysa, och att spolmöjligheter finns.

Bra initiativ tycker jag!
Att sedan just Strömsholms situation när det gäller hagvistelse för hästarna är bedrövlig, det är ju en annan sak... :smirk:
 
"dessutom vill jag inte ha skor på min häst, jag vill inte lägga onödiga täcken på han rygg, jag vill inte proppa i honom en massa onödigt kraftfoder. Allt detta för att försöka ha en så naturlig hästhållning som möjligt med människan inblandad. Det mest naturliga, vore självklart att hästen vore fri utan människa och hagar, men vi måste anpassa oss till samhället i övrigt, dock med så lite inskränkning som möjligt på hästens natur."

Jag förstår precis vad du är ute efter men undrar också om du är beredd att minska på ridandet till lite lugnt skogsmull (om ens det beroende på hur ömfotad din häst är) för att din häst ska kunna vara "naturlig"?
En bra hösilageanalys är självklart nödvändig innan man bestämmer om kraftfoder och mineraler är onödigt eller ej, det beror också på hur känslig din hästs rygg är för blåst om du ska kunna ha den utan täcke hela vintern.
Att rida den blöt utan att ha ett varmare stall att tillgå för att torka hästen innan den släpps ut igen är bara att glömma.

Jag tycker det är bra att du vill ha det naturligt men du bör också kunna vara beredd att kunna ändra dig på vissa punkter om du märker att det inte går. Du måste också vara beredd att sänka dina ridkrav drastiskt. Själv tycker jag att hästen är en för dyr hobby att ha om jag inte kan använda den fullt ut ridningsmässigt men där kan självklart åsikterna gå isär. Lycka till på det nya stället!
 
Och varför ska man kastrera, helt emot naturen! Släpp ihop alla hingstar och ston i stället, så får vi se vilka som överlever ;)
 
Jag har lagt om min ridning, för ett väldigt bra tag sedan faktiskt. ;) Jag anser inte att jag inte behöver rida hästen svettig, för att den ska ha gjort ett bra arbetspass. Jag vill inte rida min häst sjuk och kommer därför att anpassa ridningen så att jag kan ha honom i livet till hög ålder. :) Jag är inte beredd att offra min hästs välmående för ett par tävlingars skull.
 
Precis som du själv konstaterar hela tiden så HÄSTEN som biologisk varelse mår inte särskilt bra av att stå på stall. Men det finns praktiska orsaker för människor att ha dem på stall. Samt att det inte är helt trivialt att fixa betingelserna så att det blir optimalt för hästarna. Markpriserna i Stockholm är betydligt mycket högre än i andra delar av landet alltså är det ovanligt med stooora hagar.

De som tror att hästarna far illa av att vara ute dygnet runt är sannerligen inga djurvänner - och helt ärligt, den här diskussionen har varit uppe så många gånger i detta forum att jag slutat räkna, HÄR är alla mer eller mindre överens. Frågan är hur man skall sprida kunskapen ?
 
Dåligt resonemang.
Ekonomiskt försvarbart...mm...men om man vänder på det då, hästen får stå inne, blir rastlös och Överlycklig över att få komma ut i hagen - därav busar för mkt och bryter ett ben.
Vad är viktigast; pengar eller en glad och frisk häst?

Mina hästar går ute 8-18, ibland senare - lite beroende på vädret (Vina spänner sig och får ont om hon blir kall :( ). Drömmen är att Lucky får gå på lösdrift, men det är inte möjligt hos fodervärden. Han får dock gå ute ännu längre än vad pållan hemma får ;)
 
Fantastiskt!
Håller med fullt ut! Naturen rensar ju då SNABBT bort alla de svagare! Som ju givetvis får ligga och självdö, för veterinärvård väl EGENTLIGEN inte heller naturligt?!
 
Kan bara hålla med de flesta här... Ut med hästarna så mkt som möjligt! Ok om man är rädd om sin superdyra tävlingshäst, men hästen är fortf häst och har inte valt att bli "förmänskligad"...
 
:confused: :confused: Rider du så illa att du rider din häst sjuk om du måste tävla.

Då skall du nog hålla dig ifrån hästryggen överhuvudtaget.
 
Låt mig säga så här: Tävlingar är inte något betydande för mig. Om de skulle förutsätta att jag inte kan ha min häst ute efter de behov som han har, så väljer jag att inte tävla.
Jag är inte något för att rida hästen svettig i ett ordentligt arbetspass, som det brukar kallas.
 
Jaha då förstår jag :) men det beror ju på hur högt man tävlar oxå man behöver ju inte satsa på dom allra största klasserna och på sommaren finns det väl inget som hindrar hästen från att gå ute dygnet runt om man bara skall tävla lätta klasser.
Kan ju vare ide´att ta in dom kvällen före så dom håller sig någorlunda rena till tävlingen bara.
 
Håller med dig - jag fattar inte heller detta med boxståendet.

I "mitt" stall går hästarna ut 8 och in 14.30 och där står ca 20 ridskolehästar och 35 privatister, och jag är den ENDA av alla dessa som uttryckt önskemål om att få ha min häst ute längre! Vissa väljer ändå att låta ta in sina hästar vid lunchfodringen 11.30, vilket för mig är helt ofattbart.

Ridskolehästarna går i samma hage och i övrigt går alla privathästar utom min och tre till i egna "hagar" som är ca 10 x 20 meter. Min häst delar hage med en anna och har den största av alla, och den är ändå som en liten men ok hage, med lite att pyssla med i. De andra tycker jag har förvaring av sina hästar - ingen fritid för dem, vilket jag också tycker märks eftersom vissa är apatiska i hagen och andra smågalna.

Tyvärr blir min häst orolig av att gå själv och rymmer, men till våren ska jag allt försöka locka med någon på att vara ute till kvällen.... :devil:
 
När man sysslar med hästsport och tävlingsridning så får man sköta sina hästar annorlunda än vad man kunde gjort om man endast hade dem som kompisar. Men, faktum är att mina hästar mår aldelles ypperligt och verkar trivas. De är lugna och harmoniska, är bra i hull och hårrem. De trivs bra med att endast gå ut ett antal timmar om dagen under vinterhalvåret. Även om ytterdörren är öppen till hagen så väljer de att stå kvar i sina boxar utan mat när det är mörkt eller regnväder. En fördel med att låta hästarna stå inne en del i sin box är ju också att de kan äta sin mat i lugn och ro utan konkurens med andra hästar. Dagens hästar är avlade som tamdjur. Därför är det inte konstigt med att de trivs bra i stallet också. :)
 
Men vad löjligt...
Även om min ena häst har gräs i hagen vill han ändå in efter ett par timmar.
Jag tycker det är många här som tror sig veta vad som är bäst för hästen men ni glömmer bort att hästar är individer! Alla tycker inte om att stå i dragiga skjul året runt. Jag har sett fler utegångshästar som farit illa än stallhästar. Om ni nu måste ha era hästar ute dygnet runt i alla väder, motionerar ni inte era hästar så att de blir trötta? När mina hästar gått sitt dagspass vill de vara inne och vila. Inte bli utsläpade i en kall hage. Jag hatar när andra försöker dumförklara en för att man inte gör på deras vis! :mad:
 
Ja, hästar är individer och man kan inte säga "så här måste det vara".
Jag förstår dem som tävlar på toppnivå som inte släpper ut sina hästar. Har man en topphäst som ska gå OS om ett par månader så tar man såklart inga risker.
Våra släpper jag ut halv 7-7 på morgonen. Nu på vintern får dem hö i hagen 11 och 16. Inackordingarna kommer dem flesta vid 17-18 och då tar dem in sin egen häst, då tar jag även i allmänhet in mina som ska ridas. På kvällen när jag ridit mina egna tar jag in dem som är kvar i hagen samt unghästarna, det blir vid 21-22. Då får dem kvällsmat.
Vi har tur att ha mycket fina stora hagar med vattenkoppar (kar med varmvatten på vintern), vindskydd samt lite skog. Unghästarna har fri hötillgång och i dem andra hagarna finns det halm.
Jag förstår dem som har dåliga hagar att hästarna går in tidigare. Ett par av inackorderingarna skulle också önska att hästarna gick in vid 16 då dem skulle slippa gå i hagen och leta häst i mörkret.
Täcken har vi gott om, de klippta har helhalstäcken på vintern och jag förstår inte varför dem skulle lida av det. Unghästarna är täcklösa.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Ketrawzc
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
862
Senast: Stekspaden
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 217
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp