Argumentet att man älskar sina hästar, därför skulle man inte skada dem, tycker jag är konstigt. Kunskap om hästens naturliga beteende är väl det viktigaste? Och precis som nån sa, jordkolik kan väl undvikas med bord eller häck eller nåt kreativt om man nu är orolig för det? Sen till det här med att relatera till sig själv, nej jag vill inte ha blöta kläder på mig, men jag är människa ett rovdjur och en häst är ett bytesdjur. Det behöver inte i sig betyda att hästar gillar att bli svettiga, men det vet jag inte så därför frågar jag om det finns några studier kring detta. Det är samma sak med sömn, rovdjur tenderar att vilja ha det mysig, trångt och varmt (jmför varglya eller våra sängar) medan hästar är anpassade för ett liv på savannen och vill ha stora vidder att sova på så att de kan upptäcka rovdjur, alltså precis tvärtom mot vad vi människor vill ha. Generellt tycker jag att vi är för snabba med att utgå från oss rovdjursmänniskor istället för dessa bytesdjur. Samma sak med utfodring, vi människor eller t ex hundar äter flera stora mål (när vi fått tag i ett "byte") och inte som hästar, som äter hela tiden. Därför är det förkastligt att utfodra hästar såsom vi människor vill ha det, frukost lunch middag. Hästar svälter faktiskt mellan målen, de vill ha ett jämnt flöde av mat. Sen till det här med tävlingshästar. Jag tycker att ska man tävla med sin häst är man skyldig den att låta den leva ett så hästriktigt liv som möjligt mellan tävlingarna. Om det inte är går, vad är viktigast, prestige, status tävlingsresultat eller att hästen ska må bra? Nu vet jag givetvis att de flesta tävlingshästar mår bra eller gör de det? Fast nu spårar jag ur från ämnet. Samma sak med väder, vi människor vill in i "varglyan" när det är uselt väder, medan hästarna på sin "savann" vill vara ute och kolla läget så att säga. Och detta går ju inte att avla bort så lätt, utan har utvecklats under miljoner av år. Därför ska vi låta våra pållar vara ute på sin savann och njuta sitt otium så får vi så mycket nöjdare och gladare hästar!