Till Ulv och övriga som massakerar Fiorano.
Till att börja med finns väl ingen anledning att använda kraftuttryck och dumförklara någon i den här frågan, det gäller ju inte ett livshotande ämne.
Sedan måste jag efterlysa objektivitet och relism i ämnet, alla ni som spottar och fräser för att en häst inte går i hagen 20 timmar per dygn. Om ni innan ni går till attack tar en sekund och tänker efter, så är det oftast en vanesak. En häst som haft en dålig uppväxt och känner sig trygg på stall men inte i hage väljer stall. Det kan man se genom att låta dem välja själva. En häst som står på stall mycket, som alltid stått på stall mycket, tycker att det är ok, de är vanedjur precis som vi människor. Se bara på "mysko's" 08-häst. Den ville in tidigt, den vande sig att gå in sent.
Det finns också tränings och tävlingsstall där hästarna inte är i hage mer än ca. 2 timmar, istället har en skötare hand om ett visst antal hästar, tillräckligt få för att kunna sysselsätta dem i princip hela tiden. Promenad i skogen, motionspass, måltider, grooming, en timme i hagen, en halvtimme i skrittmaskin (travprogram), en till promenad, ytterligare en timme i hagen sedan är det dags att "natta". Är det också dålig hästhållning, det tycker inte jag.
När det kommer till att hästen är värd pengar så ser jag inget konstigt i att den står mycket på stall. Är det en hingst finns ju anledning inte bara för pengarna utan även för hans bästa. Är hingsten avelsaktiv behöver den mer vila än den normala sporthästen. En hingst i hage är sällan avlappnad, utan är på sin vakt och beredd hela tiden, kollar doften av ston mm. Det blir mer påfrestande än att stå i box och kan resultera i stressjukdomar som t.ex. magsår. Då är det ju inte för hästens bästa att gå i hagen.
Det ni alla antistall-människor också bör försöka reflektera över är att vi har det samhälle vi har. Har man hästar för att man älskar dem och vill hålla på med dem på heltid, behöver man också ha en inkomst av dem. Att den ekonomiska frågan spelar in är tråkigt men sant. Att ha en avels- /tävlingshingst kostar en hel del, att riskara den ekonomiska investeringen är inte smart företagande. Ni bör också tänka över att om det BARA var ekonomin som betydde något, så hade hästen inte gått i hage alls. Fodret hade inte varit det bästa utan bara tillräckligt bra, listan kan göras längre.
Jag tänker avsluta inlägget här, utan att beröra massa andra saker som tagits upp.
Jag avtackar mig elaka överilade inlägg som svar på detta. Kan inte diskussionen föras på en civiliserat plan är det ingen idé att försöka.
Jag vill också påpeka att jag inte någonstans skrivit min egen åsikt om stallvistelsens längd, så var vänliga och tolka inte detta så det passar för er att hacka på.
Mvh