När mina hästar gått sitt dagspass vill de vara inne och vila. Inte bli utsläpade i en kall hage.
Har du frågat dina hästar om dom vill stå inne efter ditt ridpass??
Det där är bara skitsnacka och det vet du, DU vill att dom skall stå inne inte hästarna!!
Dom kan få äta efterridningsmat och stå inne medans man mockar och donar så dom får låta svetten torka. Sedan kan man släppa ut dom igen med täcken på om man nu vill de så dom inte fryser.
Hästar vill inte stå inne det är bara vi som har fått för oss det och inge annat.
Även om en häst står och häckar utanför grinden är det INTE för den vill in för den fryser eller för den bara vill in . Utan det är för den vill ha KRAFTFODER Kraftfoder är godare än höet det innerhåller socker och morötter och godis socker som är beroendeframkallade så som betfor melass mm.
När hästarna har ätit upp kraftfodret vill dom ut igen och röra på sig men det går ju inte eftersom dom står inne i en box på 3x3 meter.
Har man stora hagar med lite skog och ängar kommer inte hästarna stå och häcka vid grinden.
En hage som är stor vi säger 2 h fast man släpper in för många hästar i den kommer även denna stora hage att bli geggeig och tråkig.
Max 4 hästar per hektar OM man vill att gräset ska kunna växa.
Månag skyller på att dom inte har så mycket hagar i sina stallar. i mina ögon är denna ursäkt nog den sämsta av dom alla man hör. Det är ju bara se till att flytta hästen månag har sina EGNA behov som större än HÄSTENS behov. Det skall vara ridhus varmt i sadelkammaren fikarum toalett och sånt. Men att sätta krav som: stora hagar med växande gräs i stor box med fönster i bluft i stallet.
Utevistelse minst 10 timmar om dagen det verkar inte vara intressant för vissa hästägare!
Jag ställer inte min häst i ett stall där det inte finns hagar som är stora och varierande terräng liite skog och ängar i hagen!
Det skall vara minst 10 timamr ute boxen skall vara minst 3 gånger 3 meter och med fönster i.
Det skall vara bra luft i stallet sedan skiter jag i om det inte finns ridhus och paddock eller varmt fikarum till mig. Jag är inte i stallet för att sitta och fika det kan jag göra hemma!!
Det är som med kanin i bur jag mår så ruskigt dåligt när jag ser sånt en liten kanin som aldrig kommer ut och får bara sitta i denna bur på 40x40 cm livet ut*mår illa*
Min kanin jag hade fick gå fritt i lägenheten den var rumsren sket och kissade bara i lådan han bet inte på några sladdar han var som en hund jag gick ut med han 3 gånger om dagen!
På sommaren åkte han ut til min broder som bor på landet där fick han vara ute dygnet runt i en stor hage han gjorde som var 50 meter lång å 50 meter bred. Där inne fanns det 10 kaniner.
När han dog 10 år gammal visste jag att den höga åldern berodde på att han hade fått de liv han fick!