Bra att hästen inte går i hagen så lång tid under dagen?

I förra stallet kunde jag inte ge dem hö i hagen.
Personalen stod inte för den servicen. Tråkigt men sant...
Vet inte om du har mkt erfarenhet av att ha hästen inackorderad, men det är i sådana stall vanligt att man inte får ha egna rutiner, utan MÅSTE rätta sig efter rutinerna som stallägaren har.

De enda gångerna mina hästar frusit är när det är snöblask hela dagen. Då kortar jag hagtiden.

Är det kallare än -20 grader går mina hästar ute kortare tid i hagen, så där förstår jag inte vad du menar?! :confused:

Jag skriver ju att jag har täcken som inte läcker igenom väta, så där förstår jag inte heller vad du menar?! :confused:
Just för att jag vill inte ha "våtvarmt omslag" på hästarna.

Alla hästar som står högt i blod är inte vana vid lång utevistelse från början! Du säger ju det själv! "Är de vana från början". De som inte är det då?

Märkligt inlägg du skrivit tycker jag... :confused:
 
Hästar som får stå längre mycket inne får dåliga leder och sånt.
Min häst går ute från 08:00 till 21:00 varje dag och från maj-okt går den ute dygnet runt!
 
mina hästar kommer ut mellen 10-11 och in mellan 14-15 tiden
HAr tråkiga ler hagar nu under vintern och dom står bara och hänger ändå. Tar hellre in dem och låter dom äta inne. Rider och tävlar dem rätt mycket så jag tror inte att de far illa. Hade önskat att jag hade gräshagar året runt så de kunde vara ute under de ljusa timmarna under vintern med.
 
lytta hästarna till ett stall som har större hagar. och även om det är gegga i hagarna så är det bättre att så ute OM dom vill springa kan dom det.
 
Men varför får de inte maten ute istället? Vore inte det bättre? :) Hagarna kan väl aldrig vara så små att de är mindre än hoxen?

Om någon annan skulle sköta ut- och insläpp åt dig, skulle du låta dem gå längre ute då? Eller skulle du fortfarande vilja ha dem ute så pass kort stund som mellan 3-5 timmar/dygn? :confused:

Hur kan ridning och tävlande kompensera upp den fria tiden i hagen..? Om hästarna har lite hö att pilla i, eller annan sysselsättning i hagen, så skulle de kanske inte stå och hänga och vilja in till maten.
 
Är det kallare än -20 grader går mina hästar ute kortare tid i hagen, att man kan kompiletera utevistelserna med att dom får gå ute längre när det är fint väder, visst ska dom ha rutiner men att få gå ute längre gör ju inte ont ;)

Jag skriver ju att jag har täcken som inte läcker igenom väta, så där förstår jag inte heller vad du menar
Läste fel :o

Alla hästar som står högt i blod är inte vana vid lång utevistelse från början! Du säger ju det själv! "Är de vana från början". De som inte är det då?
Det går att vänja dom,, jag har en 08-häst som ville in tidigt när hon kom hit men hon har vant sig och nu får man nästan dra in henne kl.20 :D

Jag har haft mina hästa inhyrda och har tydligen haft tur med stalläg. av vad jag kan läsa här :D

Jag fattar att du vill att din häst ska ha mycket utevistelse men har ingen möjlighet :cry: men finns det inte fler i stallet som vill det så ni kan hjälpas åt så ni får möjlighet till det??

Jag fattar att du tycker det var märkligt :D
 
Fast ibland funkar det inte att ge mat i hagen för att det blir för mycket bråk. I det stall jag stod innan hade jag INTE velat att de fodrade i hagen. De gick 13 hästar i samma hage och en blev tom ihjälsparkad :cry:

Ridning kan i viss mån kompensera utevistelse. Rider du en ordentlig runda på 1.5 timme kompenserar det säkert flera timmar i hagen. Hästar rör sig inte så mycket i hagen som man kan tro.

Jag tycker att hästar ska få vara ute, men ibland måste man även väga in andra saker. Kommer de ut 5 timmar om dagen tycker jag det är fullt tillräckligt förutsatt att de rids.
 
Det var i förra stallet det inte var bra.
Jag letade ny stallplats som en TOK, försökte köpa mark och bygga, försökte köpa stall, osv, osv.
Höll på att bryta ihop helt när INGET lämpligt dök upp, trots att jag letade som en tok!

Började tom fundera på att söka jobb på en annan ort, för att kunna ha hästarna ngn annanstans.

Men till slut så frågade jag en kamrat om jag fick köpa hennes stall, då jag ryktesvägen fått veta att hon eventuellt funderat på att sälja.
Jag har inte umgåtts med den kamraten på senare år, så jag hade inte hört det själv.

Det slutade i allafall med att hon byggde om inne i stallet så boxarna passade både hennes stora häst, och mina två som är ännu större.
Så nu är jag inackorderad hos henne, då hon inte ville sälja.
Det fungerar PERFEKT! :bow:
Hade mina tvivel då stallägaren och jag förut om åren haft lite olika uppfattning om saker och ting (ingen mer rätt än den andra, bara olika uppfattning), men det har inte varit NGT problem!
Säkert pga att vi båda med åren blivit mkt mer ödmjuka, och accepterar den andres åsikter, även om de är tvärt om de egna.

Så nu är jag så nöjd, så nöjd! :bow: :)
Pållarna går ute flera timmar mer/dag, och är inte alls limmade på grinden på em när man kommer och ska rida!

De går ut vid 06.00 vardagar och 07.00 helger, och käkar höet ute.
Får lunchhö mellan 12.00 och 13.00 i hagen.
Kraftfoder och "pysselhö" på em när jag slutat jobbet och tar in dem vid 16.30 snåret.
Kvällsmat runt 20.00.
Känner mig så NÖJD med de utfodringstiderna, och hästarna trivs enormt bra! :)

Inget slarv, behövs inga lappar eller whiteboard, alla som sköter hästarna är lika noggranna med den andras hästar som sin/a egna, alla har sunt förnuft, stallet är i toppskick till skillnad mot det förra undermåligt skötta osv, osv.
 
Mina hästar går ute från 6:30 till ca 20:00 nu, på sommaren ute dygnet runt. Är det dåligt väder så att dom fryser eller på annat sätt visar att dom verkligen vill gå in så får dom gå in tidigare.. Men som sagt, ute så mycket som det bara går, tror inte att mina pållar skulle vilja ha det på nåt annat sätt..
Tror iofs att det beror mycket på vad man har för hagar oxå, är det bara en liten rasthage så kan väl hästen nästan ha tråkigare ute än inne & då kan man väl lika gärna ta in tidigare.. Men personligen skulle jag inte vilja ha min häst i en tråkig hage, kuperad terräng med både täckt & skog tror iaf jag som mår bäst av.. Tyvärr har inte alla den möjligheten..
 
I vårt stall går hästarna ut i hagen klockan 8 på morgonen och blir intagna kl. 18 på kvällen. Förutom på lösdriften, där de går ute dygnet runt förståts..

Persoligen tycker jag att det är gränsfall till djurplågeri att ha hästen ensam i en liten sockerbitshage för att den inte skall skada sig. Hästar i frihet rör sig många mil per dag, det får de inte möjlighet till i en minihage.

Vill bara säga att en av mina vänner arbetade hos en av Sveriges främsta dressyrryttare. Där fick ryttarens topphästar inte gå ut i hagen alls... :cry:

Jag är ganska övertygad om att man både får mer hållbara och gladare hästar om de får möjlighet att gå ute tillsammans med hästkompisar i en stor hage där det finns tillräckligt med bete.
 
mina kommer ut kl 04.30-05.00 och kommer in vid 18tiden. Vill ha dom ute så många timmar som möjligt. Det är SÄLLAN våra hästar står och väntar vid grinden. De har alltid lite gräs i hagen så de har alltid något att pyssla med under tiden. Skulle aldrig drömma om att ha hästarna ute 4 timmar!!
 
När man läser många av inläggen här så får man sig en bild av att många endast lever för hästar. Det är förstås en fin tanke.... Jag älskar också hästar men inser att de är djur. Många hästar har det jätte bra och mår bra trots att de inte går ut i hage längre stunder under dagen. Visst vore det "fint" :smirk: att ordna ett stort hästland där hästarna kan gå ute dygnet runt, i en jättestor gräshage som aldrig blir lerig få exakt uträknad foderstat, perfekt vindskydd, perfekt sällskap och bara ströva fritt, låta de slippa plågsamma täcken.. slippa onaturlig ridning med hårda sadlar och betsel i munnen... Eller varför inte ta hand om fattiga barn...........
Nej, vakna upp. Vill man hålla på med hästsport så får man kanske rätta hästen efter omständigheterna som krävs för att kunna hålla på med det. Man kan inte trolla! Och en fråga,; ni som förespråkar det fantastiska med att ha hästen som porslinsfigur i en sagovärld. Har ni tidsbrist i kombination med obegränsad plånbok? Lägg det i så fall på barn med cancer, barn i u-länder. Där kommer ert engagemang väl till pass.
Ps. mina hästar går ute mellan 8 och 17 (Just nu ;).
 
:D va bra att det är OK nu :D

Det är skönt att ha eget stall och få bestämma lite själv :angel:

Idag har vi haft en bra dag både hästen & jag, dom kom in kl.19 och fick hö & godis sedan efter farmen var vi ute och gick i skogen för hand på nästan en timme, månen lyser så pannlampan behövdes endast inne i skogen en bit :D hon har gått i 9 dagar + tävling så idag var hon värd en mysig runda och hon var sååå nöjd då vi avlutade med maaat ;) och gonattgodis!
 
Rasthagarna är väl ca 30x15 meter. Dessutom är de så leriga nu på hösten att man inte kan fodra ute. Hästarna vill in när det är dags för det. Jag vet inte hur era stall ser ut men mina hästar trivs i sina boxar. Det är ju deras hem.
På sommaren går de ute dygnet runt juni tom mitten på augusti. då går de i stora gräshagar. Men min ena häst vill iaf in på nätterna ändå...
Han har alltid bråttom att komma in. Kommer gärna in efter en timme i hagen...
Hästar är individer och alla gillar faktiskt inte att vara ute hela dagen!
 
God morgon igen nephthys :)
Jo, visst instämmer jag med dina sista rader!

Har för mig att det kommit en ny lag som säger att hästen har rätt till skydd under 12 timmar/ dygn vilket då kräver stall om du inte har ett bra vindskydd eller lösdrift i hagen.

De normer som används är nog tillkomna genom att man gör som någon annan gör - utan att i många fall ifrågasätta varifrån deras kunskaper eller uppgifter kommer. Detta ger då både bra hästhållning och naturligtvis ytterligheter åt båda håll :crazy:

Men ren kunskap, och inte reklam från täckestillverkare etc, finns också att tillgå för den som är intresserad och söker... Frågan "Varför" ställs ofta för sällan, även om du gör ett bra jobb i denna tråd... ;)
 
God morgon på dig Ang :)

Det finns många bra och sunda resonemang i denna tråd, just som jag ville lyfta fram. Men jag har ändå inte fått ett riktigt bra och hållbara svar på varför det är bra att hästar står uppstallade en viss tid av dygnet, oavsett om det är box eller spilta. Däremot goda anledningar till att låta hästen vara ute så länge som möjligt, naturligtvis med förutsättningar för att den ska trivas ute, så som tillgång till mat, vatten, trevliga hagar etc.

Det jag saknar är information om hur hästar påverkas av inne- respektive utevistelse, redan på ridskolenivå. Vi fick lära oss skänkelvikningar, halter, lite om sjukdomar etc, men vad jag erinrar mig - inget om hästens naturliga behov för att må bra. När många sedan skaffar häst, följer de oftast ridskolans exempel, dvs sadel, bett, skor och stall. Få ifrågasätter varför man gör på det viset. Men visst, möjligheten finns att söka information, för den som själv är villig att göra det. Tyvärr är det för få som gör det...

Visst är ämnet hästar ett brett ämne, men de grundläggande behovens betydelse tycker jag är viktiga att lyfta fram. Hästar är inte materialister (som många människor). Materialismen får oss att gilla de fina stallar som finns med i hästtidningar, och den mängd utrustning som erbjuds i hästväg. Vi erbjuds att erbjuda hästen ett liv likvärdigt vårt eget. Dessutom är det på många ställen ont om mark, därav alldels för små hagar. Tyvärr förbiser man hästens behov av yta då, bygger stall och allt är frid och fröjd, sedan får hästen gå på bete om sommaren, och då kan man tycka att man har kompenserat upp den tid då hästen fick nöja sig med en rasthage.

Själv kommer jag som tidigare skrivet snart att ha min häst så att han har tillgång till stora hagar, skog, vatten, mat, vindskydd och en hästflock. Jag tror att detta kommer att fungera bra. Men jag har fått många undrande ögon på mig, dessutom vill jag inte ha skor på min häst, jag vill inte lägga onödiga täcken på han rygg, jag vill inte proppa i honom en massa onödigt kraftfoder. Allt detta för att försöka ha en så naturlig hästhållning som möjligt med människan inblandad. Det mest naturliga, vore självklart att hästen vore fri utan människa och hagar, men vi måste anpassa oss till samhället i övrigt, dock med så lite inskränkning som möjligt på hästens natur. :smirk:
 
Varför skall du nödvändigtvis försöka pressa fram ett hållbart svar på varför hästen skall må Bättre av att stå i box ? Alla är väl överens om vad som hästen som biologisk varelse mår bäst av. Sen kanske vi människor inte alltid kan leva upp till de betingelserna. Varför skall vi nå't jäkla VM i min-häst-går-ute-längst ?

Vi har våra hästar på lösdrift, både ridskolehästar och privathästarna i stort sett hela året. Men du kan ge dig fan på att under den leriga perioden - hagen är inte BAUTAstor och flocken är ganska stor så anmäls vi MINST en gång i månaden för djurplågeri. Kan inte alla här börja missionera bland de idioter som inte fattat att häst är häst och människa är människa (som alla HÄR verkar tämligen överens om..)
 
Jamen det är väl självklart att hästen vill in,,, tänk efter!!! det finns ingen mat i hagen och den vet att det finns inne vad tror du en hungrig häst väljer då??????

jag säger inget om man inte har möjlighet att ha hästen ute sååå länge men att föra hästens talan??? om vad den vill ang att stå i box eller inte tycker jag bara dumförklarar,, ursäkta!
 
"spendera 20 timmar på en toalett? Det är jämförbart med hur stort utrymme vi har på dassen ungefär..
Mina hästar är ute mellan 9-15 h per dygn. De har visserligen antingen regntäcke eller tillgång till skjul."

Då spenderar ju dina hästar 19 timmar per dygn på en toalett?! :confused:
 
Hm... Det var inte riktigt så jag menade. Jag hade tänkt mig att bli upplyst om stallets fördelar. Men många här tycks ta fram hornen i pannan, när någon som jag vill veta fördelar med uppstallning, när samma villkor för mat och vatten erbjuds ute.
Jag har bara konstaterat att det inte finns något bra svar på min fråga. Jag får väl helt enkelt stå kvar vid min ståndpunkt, det finns egentligen ingen god anledning till att förvara hästen inne. :)

Du märker ju själv om du nu blir anmäld för djurplågeri, att kunskapen kanske inte är den största bland landets djurvänner... :smirk: Är det då inte gott att lyfta fram något sådant här? :idea:

Lev väl! ;)
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Ketrawzc
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
862
Senast: Stekspaden
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 217
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp