Det är sant att det finns mycket forskning om hur hästar bör få leva. Jag undrar dock om det är en allmän vedertagen regel, eller hur lyder lagarna om hästars utevistelse kontra innevistelse. Finns det lag på hur lång tid en häst måste få vistas i hage/stall?
Varifrån tas de normer då folk planerar sina hästars utevistelse? Ridskolan? Uppfödare? Egen uppfattning? Jag tycker att det skiljer vitt och brett mellan hur folk låter sina hästar vara inne respektive ute. Jag tycker att trenden i vissa fall går mot att ha hästen ute den tid det är ljust ute (alternativt kortare) och på andra håll går den åt motsatt håll, dvs 24 timmars utevistelse.
Dessutom är det mycket reklam för täcken, som ett slags bevis på att hästen måste ha det för att den "fryser". För om den inte fryser, borde den inte behöva täcke eller? Således borde en häst som är ute mycket också frysa mycket, eftersom hästar enligt reklam behöver täcke?

Jag har full förståelse för täckets användande i den mån att hästen t ex är rakad och behöver täcke för att kompensera täckhåren, men först och främst kommer ju energin, till att hålla hästen varm, från stråfoder. Det verkar som om många hellre sätter på ett täcke, än ger hästen stråfoder i hagen. Täcket ersätter alltså den mat som man istället kunde ge en häst.
Eftersom hästen har behov av täcke (den fryser ju annars!) så är det bättre att den får stå stilla i sin box, än att vara ute och röra på sig och därmed få upp värmen?

Det verkar som om en täckad häst anses behöva tillbringa större tid i sin box, på många håll.
Borde inte det bästa alternativet vara, oavsett man har täcke eller ej, att hästen får gå ute så länge som möjligt med tillgång till mat?