Boxvila, vart går gränsen

Säger som många andra, beror på individ och prognos.
Min förra häst skulle nog kunna stå på boxvila ett par månader och ändå tycka att livet är ok men stot jag har nu skulle inte klara av det lika bra. Men som sagt, har med själva prognosen och göra med. Kan man börja gå promenader efter en kortare tid? Kommer den hålla i framtiden mm mm.

Som de flesta tycker jag också att det beror på individ och prognos men för mig handlar det också om vad försäkringsbolag och veterinär säger. Jag har inte råd att avliva en häst om inte försäkringsbolaget är med på det.

Min häst som inte tycker om att vila öht, och är ett rent heliske att sätta igång efter vila även om hon gått ute väldigt mkt, skulle aldrig palla lång boxvila.
Hon skadade sig förra vintern och skulle då stå i liten hage, inte ens sjukruta utan kanske som 2,5 sjukruta. Efter 2 veckor var hon inte rolig att hantera. En dag for hon iväg i ridhuset och drog till skadan vilket gjorde att hon såklart blev halt igen. Sedan fick hon gå i stor hage för allas skull. Inte ens när den hästen gick på lösdrift nu i höstas var hon speciellt rolig att sätta igång. Så jag skulle tro att min gräns för vad som är anledning att ta bort henne är lite lägre än andras, efter detta år med upprepade igångsättningar och behandlingar osv.

Hon sköter sig förvisso oftast när hon står i boxen eller sjukhagen, men både häst och människa ska ju överleva hanteringen också. Och rehabiliteringen som kommer sen när den akuta fasen är över, som med facit i hand är värst.

="lady_vip, b5824, member: 498"]En bekant till mig fick ett föl som hade fel benställning. Nu är ägaren sån att hästarna inte går ute särskilt mycket ändå, men hästen togs bort i våras, då 3 år gammal och hade inte fått gå i hagen sen den var cirka 6 månader gammal. Förvisso hade den väl opererats ett par gånger i benen, men för mig är det inte ett okej unghästliv. Eller hästliv för den delen.
Mitt föl hade ingen allvarlig felställning, men ordinerades av 2 hovisar att stå på box på betongen o gå på liten grusad yta.
Jag gjorde så men såg ingen förbättring. Till det så var det katastrof för stoets hovar. Där man måste ju se till båda. Jag slängde ut dem på bete o båda blev mkt bättre. 2 andra hovisar som var mkt vana vid egen uppfödning av stora föl med veka eller böjda bakkotor ansåg att de skulle röra sig för att stärka sig. Givetvis i en lugn miljö så den lilla fick vila mkt. Tänk så olika det kan vara

Som ni andra har skrivit är prognosen o hästens mentalitet avgörande för hur lång boxvila som är skälig. Dock lider ofta hästägaren oftast mer än hästen. Det går att ge den så bra förutsättningar som möjligt såsom sällskap o sysselsättning.
Jag har t o m satt den friska hästen på box o ridit den för att ge den skadade hästen en begränsad yta att röra sig på. Den var då lugn. Det funkar om de är mkt tighta.
när min val. fick fång vid 14 års ålder hade den aldrig haft en dags boxvila innan o bockade dag 2. Den andra var dock mkt lojal o stog vid dennes typ utebox i princip hela tiden. Man blir ju rörd som tusan. Det gick inte ens att gå ut o beta den andra för att den ville hem. Inte bråkig, men åt inte.
När rutinen sen blev till att få gå ut i sjukhage så ville den ju UT NU!. Såfort den levde om- åkte den in!

Om det är skador där hästen absolut inte får leva om tror jag att det är bättre att hålla den inne lite längre. annars är bete hela sommaren utan pigga kompisar ett bra alternativ där ständig liten rörelse o loj häst är OK

Har läst lite här och håller med om att det måste bedömas från individ till individ.
Sen har jag många gånger funderat över hur nyttigt det är för en häst, med det stora rörelsebehov de har, att tvingas stå stilla dag efter dag, vecka efter vecka. Skadan kanske kräver det, men resten av kroppen lär inte må bra av det. Tarmsystem, rörelseapparat, mentalt välbefinnande, muskulatur..... Har många gånger tänkt att veterinärer gärna beordrar strikt boxvila, och rent spontant känner man som hästägare att "nej, det är inte bra detta" när det har gått ett tag. När vi själva skadar oss är oftast rekommendationen att vi ska börja röra på oss så snart som möjligt....
Jag tänker också att ett lugnt betande i hagen måste vara bättre än ett nervöst vandrande i en box. Plus det faktum att en häst som äntligen får komma ut ofta rör sig mycket mer än vad som nog är så bra för skadan.
Svårt det där, naturligtvis finns det skador som absolut kräver strikt boxvila. Men själv ifrågasätter jag ofta det...

Man kan ju hantera boxvilan olika. Jag har en lösdriftshäst på boxvila just nu p g a att hon opererat bort en benbit i en led. Hon har en boxgranne med en fissur som också har boxvila, hon har fönster där hon ser de andra hästarna. Hon står på halm och får äta så mycket hösilage som hon vill. En timme om dagen får hon strosa runt lös i det lilla stallet. Hon får prata med de andra hästarna som är inne och gå runt och undersöka saker, det är en intelligent häst som får använda huvudet lite grann. Detta är alternativet till att leda henne i tio minuter, något som jag tycker är en stor riskfaktor ur säkerhetssynpunkt både för människor och hästar.

Hon har klarat detta över förväntan, vilket jag också tror att hennes syster skulle göra. Deras mamma däremot skulle inte göra det. Hon är en gammal häst som hatar att stå uppstallad eller i sjukhage, hon skulle tappa livsgnistan snabbt om hon blev tvingad till boxvila.

Tackar för allas synpunkter och svar.

Jag håller med om att man måste ta hänsyn till individ och sen också prognosen för hurvida hästen kommer bli helt återställd eller inte.

Men sen kan jag ju tycka att det finns en gräns som på hur länge en häst kan stå i en box även om prognoserna kanske inte är helt dåliga. Jag kan tycka att det inte räcker med ett "den kommer förmodligen att bli återställd" när det handlar om flera månaders vila och hästen får absolut inte göra något alls, knappt ens lämna boxen. Hästar är inte gjorda för att stå i box 24/7 enligt mig (utan att hamna i ett fack så vill jag påstå att jag har både lösdrift och stall här hemma)
Sen självklart så finns det ju tex vissa hästar som inte lider alls av att stå inne, ex är ju hästar som tävlar högre klasser och reser internationellt, de vistas ju inte något direkt i hage, så för en sådan häst så är den enda omställningen mindre motion. En sådan häst lider kanske inte så mycket som en unghäst som är van vid lösdrift kanske gör.

Min häst står på boxvila just nu med relativt lång konvalescens

Han har en hovbensfraktur och kommer enligt veterinärerna bli helt återställd igen.. Men vilan är ju tyvärr ganska lång.

Första veckan fick han lite lugnande i maten, han är relativt ny häst så gillade inte alls att inte få följa med de andra hästarna till hagen.
Jag trodde aldrig de här skulle funka, men veterinärens råd va att inte ta ut hästen överhuvdtaget ur boxen på ett tag.

Och det hjälpte faktiskt, han fann sig i att stå i boxen o blev lugnare när man inte tog ut han alls då de bara skapar stress hos en del hästar som tror de ska få gå ut tex.

Nu kan jag dock ta ut han ut boxen igen o han tycker de e mysigt o stå på stallgången o bli pysslad med osv.

Lugn o fin för de mesta men nån gång får han lite ryck i boxen men lugnar sig ganska fort igen.

Nu har de gått 2 månader, på torsdag ska vi till kliniken igen och de blir nog en utmaning då han inte vart utanför stallet på 6 veckor nu

Förhoppningsvis kommer han få gå i sjukhage efter besöket om han kan hålla sig lugn.

Trodde min häst skulle dö av stress i början, men han är pigg, glad och har anpassat sig väldigt bra!

Och tiden går så mycket fortare än man tror!

Konvalescens på hovbensfraktur är runt 6 månader.. O snart är halva tiden redan gjort

Att ta bort en häst som behöver stå på vila en längre period för o sen bli frisk o leva i 20 år till ser jag som de rätta!

Beror på, är det en vuxen häst utan problem med luftvägarna, lätt får kolik eller annat som gör det olämpligt att stå på box så jag inte problem med att ha hästen på box vid skador.
Handlar det om unghästar handlar det ju inte bara om skadan utan även kommande hållbarhet som äldre vilket blir svårare avvägning hos mej.

Mina går mestadels ute och 2 av dom är inga problem att ha på box 24h dygn om dom måste (dock inte i närheten av säkert när dom väl får börja gå ut), den tredje klarar inte av när dom andra går ut och inte han så skulle han behöva stå på box så är det bara till att hyra in sig i ett annat stall.

För att utveckla fråga lite till;

Om vi säger att man har en häst på boxvila, prognosen är relativt god men vi säger att man bara är i första fasen av boxvilan, alltså innan första återbesöket. Hästen är inte bråkig, har inte fått kolik eller andra problem, men den är liksom "död", den är avtrubbad och apatisk.

Hur känner ni inför det?

Om vi säger att man har en häst på boxvila, prognosen är relativt god men vi säger att man bara är i första fasen av boxvilan, alltså innan första återbesöket. Hästen är inte bråkig, har inte fått kolik eller andra problem, men den är liksom "död", den är avtrubbad och apatisk.

Hur känner ni inför det?
Inte bra. Det är för mig, liksom hästar som lever rövare utåt, en häst som uppenbarligen inte mår bra av restriktionerna.
Samtidigt så är en depression något som hästen förhoppningsvis kommer ut. En deprimerad häst går lättare att prova saker med som kanske ger mer betydelsefull och underhållande vardag lättare än det är att lugna en häst som är vild i boxen är mina erfarenheter.

Hur känner ni inför det?

Inte bra. Jag skulle försöka få tillbaka gnistan. Kanske blir den gladare med mer fönster, lucka att stoppa ut huvudet genom och titta ut, av att byta box, stå i utebox, gå lös på stallgången etc. Av att ha kompis inne, ha en leksak, en spegel, få grenar etc.
Om det inte hjälpte skulle jag prata med vet om det är okej gå en liten bit ut till boxhage.

Min erfarenhet (som visserligen är ganska begränsad) är att många hästar verkar klara boxvilan bra. En av våra hästar, ett halvblod med mycket energi, klarade mkt väl av att stå inne några veckor. Men hon hade mycket bråttom ut ur boxen flera månader efteråt. Det var precis som om det tog ett tag innan hon kom över det. Och då stod hon mycket lugnt i boxen (med en hästkompis som sällskap, de andra fick turas om).

Det blev feltaggat. Frågan om skulle ta bort vid fång/fraktur/fissur/senskada skulle vara till @stjarnfrugt och inte till dig.

Jag har funderat en hel på sånt det här senaste året faktiskt. Och med tanke på hur min häst mår som konvalescent (då inte bara akuta fasen utan även under igångsättning) och beter sig så är nog sannolikheten ganska stor att jag skulle ta bort henne vid såna allvarligare skador/sjukdomar. Det beror även på att jag inte tror att hennes beteende skulle möjliggöra läkning av en allvarlig senskada tex.

Sedan är hon inte en häst som är nöjd att gå på halvfart. Om prognosen är så dålig att hon inte förväntas kunna tränas fullt ut så kommer hon inte må bra efter att ha genomlidit en jävlig rehab heller. Vet inte om det är vad jag vill att min häst ska uppleva som det sista i livet. Tristess, frustration, personlighetsförändring. Vi har redan den t-shirten från 2014.

Ang boxvila så tycker jag att veterinärer idag har en striktare syn på när det ska ordineras och inte gör det helt lättvindigt. Iaf min som jag hade. Om en häst är galen i box/sjukhage så är det ju bättre att ha den i vanlig hage. Man kan inte kontrollera allt dom gör, så jag satte ut min i vanlig hage efter några helvetiska veckor i liten. Hon drog några repor per dag men på det stora hela mådde hon bättre, och framförallt var hon vettig att hantera. Med facit i hand tror jag att hon läkte bättre på detta sätt än om hon hållits i sjukhage och levt djävulen.

Jag har funderat en hel på sånt det här senaste året faktiskt. Och med tanke på hur min häst mår som konvalescent (då inte bara akuta fasen utan även under igångsättning) och beter sig så är nog sannolikheten ganska stor att jag skulle ta bort henne vid såna allvarligare skador/sjukdomar. Det beror även på att jag inte tror att hennes beteende skulle möjliggöra läkning av en allvarlig senskada tex.

Sedan är hon inte en häst som är nöjd att gå på halvfart. Om prognosen är så dålig att hon inte förväntas kunna tränas fullt ut så kommer hon inte må bra efter att ha genomlidit en jävlig rehab heller. Vet inte om det är vad jag vill att min häst ska uppleva som det sista i livet. Tristess, frustration, personlighetsförändring. Vi har redan den t-shirten från 2014.

Ang boxvila så tycker jag att veterinärer idag har en striktare syn på när det ska ordineras och inte gör det helt lättvindigt. Iaf min som jag hade. Om en häst är galen i box/sjukhage så är det ju bättre att ha den i vanlig hage. Man kan inte kontrollera allt dom gör, så jag satte ut min i vanlig hage efter några helvetiska veckor i liten. Hon drog några repor per dag men på det stora hela mådde hon bättre, och framförallt var hon vettig att hantera. Med facit i hand tror jag att hon läkte bättre på detta sätt än om hon hållits i sjukhage och levt djävulen.

Att jag tog just de exemplen var för där har du i flera av fallen ofta en god prognos för full återgång till arbete, men en jäkligt dryg konvalescens där de inte får fnatta, och inte heller får röra sig speciellt mycket alls. Dvs det är dåliga odds för att man ska kunna ha dem i en liten hage istället eller så.

Jag anser inget är rätt eller fel, men intressant veta hur andra tänker. Och i sådana där fall blir individen väldigt utslagsgivande. Jag hade t ex en som inte funkade alls på boxvila (vandrade) eller boxhage/sjukruta (hoppade ut). Det värsta hon råkade ut för var att operera bort en lös benbit. Hon följde inte konv, och efter att två gånger hoppat ur sjukrutan fick hon gå kvar på betet med de andra. Läkte fint. MEN, det hade ju inte varit ett alternativ om hon haft en senskada t ex, då hon drog sina repor även om hon skrittade 90% av tiden.

En annan jag hade, han var lugnet själv på boxvila. Månad ut och månad in. Men han gick INTE ha i boxhage eller sjukruta, då var det skolor ovan mark hela dagen. När han fick gaffelbandsskador (och slet upp den ena värre efter att ha kört skolor över mark vid ett insläpp från boxhagen) så fick han således stå inne i många månader. Fler än han behövt om han kunnat sköta sig i liten hade. På slutet fick han drogas på promenaderna då det började bli livat.
Men med en sån häst är ju det svåra när de ska ut igen, för förr eller senare måste de ut.. Och då var det fullt ös medvetslös med honom. Det gick bra, men jag kan tänka mig att det finns andra skador där man kunde raderat ut fem månaders konvalescent så.

Så det är verkligen ett å ena sidan, å andra sidan det där med boxvila. Dock anser jag veterinärer generellt inte är så petiga med just box, utan hästen ska vara LUGN, dvs ha hästen där den är lugnast. Men om de verkligen inte FÅR fnatta alls, då har man ju få val, då blir det ju box eller boxhage.

Helt upp till varje individ. Jag har hellre en häst som tar det ok på boxvila ett år,än en som mår skit på boxvila 4 månader. Är hästen gammal så får man kolla till det,en gammal häst "försvinner" snabbt när den inte hålls igång,och kan vara svår att bygga upp.

Hur ser det ut med kompisar,kommer dom bara in några timmar under natten,eller har hästen sällskap ganska många timmar per dyng,hur har JAG möjlighet att göra det så bra som möjligt för hästen,för oftast så behövs det ju mockas betydligt mer än en gång per dygn när hästen står 24/7. Har jag ekonomin för att fullfölja veterinärens order i medicinering,återbesök, extra foder/specialfoder,möjlighet till bra veterinär till just denna skada inom rimligt avstånd osv.

Som sagt,massa faktorer,finns inget rätt och fel som gäller på alla.

I fredags kväll fick jag ta ställning till frågan buköppning eller ej.
Jag körde mitt 23-åriga sto till Djursjukhuset, diagnosen var kraftig förstoppning.
Mitt svar blev nej till buköppning. Hästen är en frihetsälskande dam som skulle bli fruktansvärt olycklig om hon skulle stå på boxvila. Idag har man ställt en annan diagnos och hennes liv hänger på en skör tråd.

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 716
Senast: sorbifolia
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 670
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 659
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 603

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat