Jag har funderat en hel på sånt det här senaste året faktiskt. Och med tanke på hur min häst mår som konvalescent (då inte bara akuta fasen utan även under igångsättning) och beter sig så är nog sannolikheten ganska stor att jag skulle ta bort henne vid såna allvarligare skador/sjukdomar. Det beror även på att jag inte tror att hennes beteende skulle möjliggöra läkning av en allvarlig senskada tex.
Sedan är hon inte en häst som är nöjd att gå på halvfart. Om prognosen är så dålig att hon inte förväntas kunna tränas fullt ut så kommer hon inte må bra efter att ha genomlidit en jävlig rehab heller. Vet inte om det är vad jag vill att min häst ska uppleva som det sista i livet. Tristess, frustration, personlighetsförändring. Vi har redan den t-shirten från 2014.
Ang boxvila så tycker jag att veterinärer idag har en striktare syn på när det ska ordineras och inte gör det helt lättvindigt. Iaf min som jag hade. Om en häst är galen i box/sjukhage så är det ju bättre att ha den i vanlig hage. Man kan inte kontrollera allt dom gör, så jag satte ut min i vanlig hage efter några helvetiska veckor i liten. Hon drog några repor per dag men på det stora hela mådde hon bättre, och framförallt var hon vettig att hantera. Med facit i hand tror jag att hon läkte bättre på detta sätt än om hon hållits i sjukhage och levt djävulen.
Att jag tog just de exemplen var för där har du i flera av fallen ofta en god prognos för full återgång till arbete, men en jäkligt dryg konvalescens där de inte får fnatta, och inte heller får röra sig speciellt mycket alls. Dvs det är dåliga odds för att man ska kunna ha dem i en liten hage istället eller så.
Jag anser inget är rätt eller fel, men intressant veta hur andra tänker. Och i sådana där fall blir individen väldigt utslagsgivande. Jag hade t ex en som inte funkade alls på boxvila (vandrade) eller boxhage/sjukruta (hoppade ut). Det värsta hon råkade ut för var att operera bort en lös benbit. Hon följde inte konv, och efter att två gånger hoppat ur sjukrutan fick hon gå kvar på betet med de andra. Läkte fint. MEN, det hade ju inte varit ett alternativ om hon haft en senskada t ex, då hon drog sina repor även om hon skrittade 90% av tiden.
En annan jag hade, han var lugnet själv på boxvila. Månad ut och månad in. Men han gick INTE ha i boxhage eller sjukruta, då var det skolor ovan mark hela dagen. När han fick gaffelbandsskador (och slet upp den ena värre efter att ha kört skolor över mark vid ett insläpp från boxhagen) så fick han således stå inne i många månader. Fler än han behövt om han kunnat sköta sig i liten hade. På slutet fick han drogas på promenaderna då det började bli livat.
Men med en sån häst är ju det svåra när de ska ut igen, för förr eller senare måste de ut.. Och då var det fullt ös medvetslös med honom. Det gick bra, men jag kan tänka mig att det finns andra skador där man kunde raderat ut fem månaders konvalescent så.
Så det är verkligen ett å ena sidan, å andra sidan det där med boxvila. Dock anser jag veterinärer generellt inte är så petiga med just box, utan hästen ska vara LUGN, dvs ha hästen där den är lugnast. Men om de verkligen inte FÅR fnatta alls, då har man ju få val, då blir det ju box eller boxhage.