Boxvila, vart går gränsen

Helt upp till varje individ. Jag har hellre en häst som tar det ok på boxvila ett år,än en som mår skit på boxvila 4 månader. Är hästen gammal så får man kolla till det,en gammal häst "försvinner" snabbt när den inte hålls igång,och kan vara svår att bygga upp.

Hur ser det ut med kompisar,kommer dom bara in några timmar under natten,eller har hästen sällskap ganska många timmar per dyng,hur har JAG möjlighet att göra det så bra som möjligt för hästen,för oftast så behövs det ju mockas betydligt mer än en gång per dygn när hästen står 24/7. Har jag ekonomin för att fullfölja veterinärens order i medicinering,återbesök, extra foder/specialfoder,möjlighet till bra veterinär till just denna skada inom rimligt avstånd osv.

Som sagt,massa faktorer,finns inget rätt och fel som gäller på alla.
Håller med, en häst jag sålde i våras var alltid nöjd, stå på box var toppen, åka transport 12 timmar – ut kom en lugn glad häst redo att möta nya kamrater. Stå på lösdrift - toppen den med. Attackerad av en hund som högg henne mot mulen – toppen en ny vän!

Min andra fick stå i sjukhage 18 timmar en gång med polare på två sidor - ledsen ponny som såg ut som Ior :(

Det är inte bara den mentala biten jag oroar mig för vid boxvila. Hela rörelseapparaten, som är konstruerad för att rörelse stora delar av dygnet, matsmältningssystemet som också behöver rörelse för att fungera bra .... Jag inser att veterinärerna vet bäst, förstås, men jag kan ändå inte låta bli att ifrågasätta ibland...

Som flera skriver, så visst varierar det från individ till individ hur bra de klarar boxvila, både mentalt och fysiskt.
För ett par år sedan hade jag en häst som fick 4 månaders boxvila- alternativen stod mellan att ge honom lugnande dagligen eller ta bort honom. Han är en extremt levnadsglad häst, jag valde alternativ ett, och det fungerade överraskande bra. Hade han inte fått lugnande hade han helt säkert slagit sönder sig själv i boxen. Om det är försvarbart eller ej att låta en häst gå på lugnande så lång tid kan man såklart diskutera. Han blev frisk, och efter boxvilan var han sitt vanliga jag igen, dvs en pigg och glad häst, som förhoppningsvis lever i många år till. Nu var han 3 år då olyckan hände som föranledde boxvilan, som jag såg det så hade han livet framför sig. Hade det varit en riktigt gammal häst hade jag nog tagit bort hästen i det läget och inte utsatt den för det lidande som boxvila en längre period generellt ändå innebär.

I fredags kväll fick jag ta ställning till frågan buköppning eller ej.
Jag körde mitt 23-åriga sto till Djursjukhuset, diagnosen var kraftig förstoppning.
Mitt svar blev nej till buköppning. Hästen är en frihetsälskande dam som skulle bli fruktansvärt olycklig om hon skulle stå på boxvila. Idag har man ställt en annan diagnos och hennes liv hänger på en skör tråd.

Så tråkigt Immer, hoppas hon kryar på sig!

Jag körde mitt 23-åriga sto till Djursjukhuset, diagnosen var kraftig förstoppning.
Mitt svar blev nej till buköppning. Hästen är en frihetsälskande dam som skulle bli fruktansvärt olycklig om hon skulle stå på boxvila. Idag har man ställt en annan diagnos och hennes liv hänger på en skör tråd.
Usch vad hemskt:( Hur jobbigt den än är att ta ett sådant där beslut så hade jag gjort samma nu efter att ha genomgått två långa konvalescenter

Inte bra. Jag skulle försöka få tillbaka gnistan. Kanske blir den gladare med mer fönster, lucka att stoppa ut huvudet genom och titta ut, av att byta box, stå i utebox, gå lös på stallgången etc. Av att ha kompis inne, ha en leksak, en spegel, få grenar etc.
Om det inte hjälpte skulle jag prata med vet om det är okej gå en liten bit ut till boxhage.

Nu kan jag ju bara tala av egen erfarenhet och den ena av mina som stod mer än 6 månader på box hade allt du skrev där men blev ändå deprimerad (ok, ingen spegel, men sällskap hela dagarna så att de kunde snusa på varandra över väggen)
Sjukhage var inte aktuellt då hästen inte fick lämna boxen alls.

Min tanke var att ta bort hästen om läget med skadan inte förbättrats, men nu såg det mer positivt ut än det gjort vid tidigare besök och hästen fick äntligen börja promenera lite i stallgången. Hästen vart frotsatt deprimerad, men läget förvärrades inte.

Nu flera månader senare så är den ute i hage några timmar samt skrittas, men är fortfarande avtrubbad. Tänker ofta om det verkligen var värt det, för än idag känns det som jag "tog livet" ur min häst genom att ta ifrån den friheten

Oj vad jobbigt!
Hoppas det går bra.

Beklagar Immer! Hoppas hon hämtar sig!

Jag förstår hur du tänker och hade samma tänk med min gamling.

Nu kan jag ju bara tala av egen erfarenhet och den ena av mina som stod mer än 6 månader på box hade allt du skrev där men blev ändå deprimerad (ok, ingen spegel, men sällskap hela dagarna så att de kunde snusa på varandra över väggen)
Sjukhage var inte aktuellt då hästen inte fick lämna boxen alls.

Min tanke var att ta bort hästen om läget med skadan inte förbättrats, men nu såg det mer positivt ut än det gjort vid tidigare besök och hästen fick äntligen börja promenera lite i stallgången. Hästen vart frotsatt deprimerad, men läget förvärrades inte.

Nu flera månader senare så är den ute i hage några timmar samt skrittas, men är fortfarande avtrubbad. Tänker ofta om det verkligen var värt det, för än idag känns det som jag "tog livet" ur min häst genom att ta ifrån den friheten
Det måste vara jobbigt om man känner att det inte går över när boxvilan är över. Min ponny stod inne i flera månader. Hon klarade det bra och mot slutet av vilan tog jag ut henne kortare stunder. Det är fler år sedan och hon kan fortfarande inte vara ute 24 h om dygnet eller rättare sagt jag vågar inte ha henne ute så mkt. Eftersom vi nu bara har tre hästar så står hon inne själv ibland. Men det verkar som om hon klarar detta mycket bra. Hon är glad när hon får komma ut till de andra men bryr sig inte så mycket när hon är själv. När jag ser henne galoppera i hagen eller när vi är ute i skogen tillsammans med kompisar så tänker jag att det var värt den långa vilan.

Jag tycker att det beror helt på vad det är för typ av häst och prognosen såklart! :)

Båda mina ston skulle klara boxvila flera månader utan att gå under helt .. båda är lugna inne i boxen, bryr sig inte så mycket om andra hästar går in/ut och finner sig ofta i vilka situationer man än stoppar dem i.
Min förra häst skulle jag dock inte sätta på någon längre boxvila, han hade jag tagit bort eller gett en chans i lösdrift (om det var möjligt).

@Alexandra_W Jag har försökt att ha tänkt igenom vissa scenarion i förväg. Även om man aldrig vet hur man reagerar i skarpt läge, så kan det underlätta den dagen man står där och är i affekt. Nu är det inte ett alternativ med för komplicerade saker heller eftersom jag bor dåligt till geografiskt, men jag bodde granne med hästsjukhus förr och det var samma tankar då.

Min häst skulle aldrig sköta en konvalescens utan att fnatta, det vet jag efter det här året. Så allvarliga senskador osv är ingen ide att ens försöka behandla på henne, det vet jag rent intellektuellt. Sedan är det klart att jag inte lättvindigt skulle avliva henne om det skulle ske. Men nånstans vet jag att hon funkar inte med att läka ut en sådan, och hon skulle antagligen inte heller bli återställd så att man kunde träna henne fullt ut. Det duger inte heller för henne som liv.

Jag tycker inte man kan generalisera och säga att tex 3 mnd är okej men inte 6. Är så olika hur hästar hanterar det. Dock är jag mer för sjukhage, box är för helt akuta saker som tex fång. Och jag har byggt stallet med öppningsbara fönster och galler så de har en känsla av att vara ute även om de står på boxvila.

Men jag tror på sjukhage och även min som hade fång fick gå ut efter 1 mnd. De står och går i boxen också, så de kan lika gärna få komma ut i en liten hage utanför stallet. Även om han säkert rent teoretiskt hade klarat av månader på boxvila

Men jag har en häst som absolut inte tål total boxvila i mer än några dagar, han får kolik om han inte får komma ut och gå lite varje dag. Så jag skulle inte ens överväga att utsätta honom för tex en operation med månaders boxvila helt utan rörelse.

Senast ändrad:

En uppdatering, och ett stort tack till er som hjälpt till genom att hålla tummarna!
Shira står kvar på kliniken, och jag hoppas få hem henne på måndag. I onsdags tappades hennes livmoder på 95 liter (!) var, och nu mår hon betydligt bättre. Dock är hon lite väl tunn nu (när hon skrevs in vägde hon 705 kilo, efter tappningen visade vågen 596) så till hennes stora förtjusning får nu äta kraftfoder :d

Tänker på stora anläggningar där hästarna helt enkelt inte går i hage. Det är naturligtvis inget att eftersträva, men det verkar ju vara normala hästar det med. Så sex månader på ett helt hästliv är ju ganska kort tid. Även om det skär i hjärtat. Bara hästen blir frisk.

Det är inte bara den mentala biten jag oroar mig för vid boxvila. Hela rörelseapparaten, som är konstruerad för att rörelse stora delar av dygnet, matsmältningssystemet som också behöver rörelse för att fungera bra .... Jag inser att veterinärerna vet bäst, förstås, men jag kan ändå inte låta bli att ifrågasätta ibland...

Hej!

Efter att vuxit upp i stall där utevistelse var mer undantag än regel har jag sett hur mycket hästar klarar att vara inne. "Våra" hästar stog inne ca 22 timmar/dag och gick sen lektion de övriga 2. De flesta hästar klarade detta alldeles utmärkt, kolik var liksom hagvistelsen mer undantag än regel. Jag minns en ponmy med kolikproblematik och en stor häst med korsförlamningsproblem, annars var det mest de vanliga hältorna. Och då var det ändå ca 50 hästar i stallet. Inte ens fång fick de när de slängdes direkt från höet till betet på somrarna.

Nu är detta ingen hästhållning jag kan stå för (det var också en av orsakerna till att jag slutade jobba med hästar) men hästar klarar verkligen mycket dumt vi utsätter dom för.

Min häst håller jag borta från boxvila och får hon längre boxvila åker hon till konvalescentstall där det finns andra hästar att hålla henne sällskap inne. Ha henne inne själv är egentligen inget större problem, hon brukar hålla sig lugn i några månader, det är mest jag som mår dåligt av att tvingas hålla henne inne.

/Lavinia, som hade "får inte gå i lera" i 4 månader, då bodde hästen i stooor box i lösdrift och gick i liten hage när det var snö, sällskap dygnet runt men inte i min närhet. Hos oss var det lera nästan hela perioden.

Lavinia, håller med dig, men tänker att då gick de i alla fall lektion två timmar per dag och rörde på sig ordentligt.... Vid strikt boxvila är det ju just det, inte tal om att komma ut och motionera två timmar per dag. Visst tror jag nog att de flesta klarar det, men jag kan tänka mig att det inte är nyttigt för kropp och sinne. Men som sagt, mina egna tankar, har ingenting att luta dem mot! ;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 716
Senast: sorbifolia
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 670
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 659
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 603

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat