Håller med, en häst jag sålde i våras var alltid nöjd, stå på box var toppen, åka transport 12 timmar – ut kom en lugn glad häst redo att möta nya kamrater. Stå på lösdrift - toppen den med. Attackerad av en hund som högg henne mot mulen – toppen en ny vän!Helt upp till varje individ. Jag har hellre en häst som tar det ok på boxvila ett år,än en som mår skit på boxvila 4 månader. Är hästen gammal så får man kolla till det,en gammal häst "försvinner" snabbt när den inte hålls igång,och kan vara svår att bygga upp.
Hur ser det ut med kompisar,kommer dom bara in några timmar under natten,eller har hästen sällskap ganska många timmar per dyng,hur har JAG möjlighet att göra det så bra som möjligt för hästen,för oftast så behövs det ju mockas betydligt mer än en gång per dygn när hästen står 24/7. Har jag ekonomin för att fullfölja veterinärens order i medicinering,återbesök, extra foder/specialfoder,möjlighet till bra veterinär till just denna skada inom rimligt avstånd osv.
Som sagt,massa faktorer,finns inget rätt och fel som gäller på alla.
Min andra fick stå i sjukhage 18 timmar en gång med polare på två sidor - ledsen ponny som såg ut som Ior