Boxvila för unghäst

Sv: Boxvila för unghäst

Jag har precis varit i samma sist som du, hade min fölunge (eller numera¨åring) på boxvila i 8 veckor. För mig hamnade det också så olämpligt som mitt i en avvänjning så det var livat ett tag, men inte mkt o göra åt. I början så fick morsan gå ut lite på dagarna och det var inte populärt, fölis försökte klättra, stegra o hoppa ur boxen. När stoet väl åkte så tog det ett par dagar med mkt skrik och så, men sen lugnade hon sig och accepterade läget. Hon hade fri tillgång till grovfoder hela tiden. Nu reagerar säkert nån på att det är elakt o vänja av ett sto o föl när fölet står på boxvila, men det gick inte att göra mkt annorlunda efter omständigheterna tyvärr.

I vilket fall, när mitt föl väl fick börja gå i sjukhage efter 8 veckor så gav jag henne lugnande för att hon inte fick slita upp sig efter operationen,samt att hon skulle vara lugn att ta in och ut från hagen. Hon fick vetranquil, och det gav vi nog i 4-6veckor, veterinären sa att det var skonsamt och inte var farligt att ge så länge. Nu har vi precis slutat med lugnande och när underlaget blir bättre så ska hon få börja gå med andra hästar.

Tyvärr så fick min unge magproblem utav alla mediciner/boxvila/stress(?).. Vi har gett andapsin när hon stod på enbart box och även fick pencillin. Nu så ger jag henne parafinolja och loppfrön för magens skull också. Min unge har skött det hela relatvit bra och anpassat sig väl efter omständigheterna. Dock så har hon börjat gnissla tänder lite emellanåt nät hon är uttråkad och vill ha uppmärksamhet.

Hoppas det går bra för dig och din åring!

Mvh Maria

Tack för ditt svar!

Vad skönt att höra att allt gått bra med din lilla! Då finns det nog hopp för oss också. Min är ju avvand sen länge och ganska mycket hanterad, vilket jag är glad för idag. Så lätt att skjuta på det annars, när man har mycket att göra...

Vad hade din häst hittat på? Typiskt att det hände just när hon skulle lämna mamma, men som du säger, ibland går det bara inte att styra. Trist att hon blev kass i magen. Min har tidigare haft problem med magen så jag är beredd på det värsta. Jag har gett henne Proviva nu och *peppar, peppar*, än så länge mår hon bra.

Hoppas det går fortsatt bra för er!!

Min hade senkontraktur som vi försökte att åtgärnda utan operation först. När inte det hjälpte var hon tvungen att opereras. Hoppas det går bra för dig!

ville inte skriva hur hur det gick med min, tyckte det skulle ge dig fel signaler ;) Hon dog nämligen...

Hon fick en spark i hagen och det visade sig att hon fått en fraktur på hasbenet. Efter ett antal månader verkade det som om hon läkt fint men efter ytterliggare någon månad så insåg vi att hon inte alls var bra. Släppte henne på kraftigt bete, de andra hästarna var tjocka som tunnor efter några dagar men min bara magrade. Hon hade fått kraftiga pålagringar på sitt friska ben pga att hon överbelastat det under läketiden...

Tack!

Ja, just nu ser ju allt ut att gå åt rätt håll, men jag vågar inte säga för mycket. Idag har hon varit själv hela dagen, och det har gått jättebra. Hon lugnar sig efter bara en liten stund på morgonen, och sen står hon ganska still under dagen. Det känns som om hon börjar komma in i rutinerna, men visst är det en ständig oro ändå.

Förresten, vad är en senkontraktur??

senkontarktur är när senorna inte växer i samma takt som benet, tex böjsenan är för kort i förhållande till benet. Detta gör att de går på tå och kan få bockhov. När man opererar så skär man ett snitt i förstärkningsbandet så senan "åker ner" igen. Sen återbildas förstärkningsbandet på nytt så meningen är att hållbarheten ska vara bra sen ändå.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 810
Senast: Ceta
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 719
Senast: Johanna1988
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 259
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 849

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka