Boxen som territorium

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Boxen som territorium

föresten så "schasar" jag inte bort hästen utan ber den att flytta sig från tryck. Nu räcker det med att jag smackar och han går till sidan vid krubban.

neej det kanske det inte (fattar inte riktigt vad du menar) är men ibland har nöden ingen lag och jag anser det är bättre att ev borsta av en häst/ kratsa hovar innan ritt än att strunta i det.

neej det kanske det inte (fattar inte riktigt vad du menar) är men ibland har nöden ingen lag och jag anser det är bättre att ev borsta av en häst/ kratsa hovar innan ritt än att strunta i det.

Det kan jag också hålla med om.

Jag låter den vara....varför ska man behöva tjafsa med dom i boxen om dom tydligt visar att dom vill ha en frizon där?..ska man borsta eller sätta på täcke kan man ju ta ut dom på gången istället. varför kan man inte respektera hästen nån gång ? Varför måste man bossa runt för att visa att man bestämmer....när man ändå inte vinner det kriget ???

Klart man ska kunna fixa med hästen i boxen! Alla har kanske ingen stallgång att sätta hästen i! Skillnad med en ridskolehäst där det springer folk ut och in hela tiden. Där borde boxen vara en fristad. Jag hade ett tag ingen stallgång då jag hade 3 boxar på rad. Nu används mittboxen som stallgång då den hästen är utlånad. Mitt sto fick finna sig att ALL hantering såsom borstning,sadling,tränsning m.m skedde i boxen. En gång tog hon sats och satte tänderna i ryggen på mig, men det tog mest i jackan. Det gjorde hon bara en gång kan jag berätta. Och jag handmatar när jag vill ,det inte ofta men det händer men hon nafsar inte. Även nu när jag har stallgång så borstar jag i boxen för det mesta för då kan hon ju käka hö samtidigt. Hur mysigt som helst...

Som jag tidigare skrev så är det ibland så fullt i vårat stall i gångarna att du måste sadla och ev borsta /kratsa /ta på täcke m.m i boxen och då kan det ju var bra att man inte blir ihjäl sparkad m.m
Sen tycker jag också att man ska låta hästarna ha sin fristad i boxen, men som sagt var i bland har nöden ingen lag.

Jag låter den vara....varför ska man behöva tjafsa med dom i boxen om dom tydligt visar att dom vill ha en frizon där?..ska man borsta eller sätta på täcke kan man ju ta ut dom på gången istället. varför kan man inte respektera hästen nån gång ? Varför måste man bossa runt för att visa att man bestämmer....när man ändå inte vinner det kriget ???

Varför ge sig så lätt vid minsta lilla motstånd. Vad gör du med dina hästar som sätter sig emot dig??
Man kan inte alltid ha tillgång till stallgångsuppställning, då får man ta vad man har, BOXEN!
Jag kan verkligen tänka mig att vara så lite som möjligt inne i boxen och respekterar min hästs integritet men beteendet ska bort. Sur okej det kan jag förstå, sparkas NEJ det ska bort!!

Senast ändrad av en moderator:

Ja, råkar jag ut för en häst som på alla sätt och vis, visar att den vill ha sovrummet i fred, då gör jag som du faktiskt. Bitchen jag berättade om i samband med busschauffören... =) eller ja... hur det nu var. Första året som jag stod i stallet, tog jag alltid ut henne, band upp henne och täckade om henne och satte på benskydd.

Numera kan jag göra vilket som, i boxen, på gången, lös eller uppbunden. Förtroendet och respekten har liksom vuxit fram med tiden. :bow:

Det finns ju många exempel på såna hästar. Det finns ridskolehästar runt om i landet, som är experter på att "skrämma folk" och tyvärr också såna ridskolehästar, som inte bara skräms... Jag har ett fint gammalt bitmärke i en underarm.

Men om folk då i stället för att jönsa omkring och se livrädda ut och som du säger flytta frambenet hit, bakbenet dit... näsan åt ett tredje håll, för att den inte ska bita, i stället koncentrerade sig på att lägga på sadel och ta på tränset och bli klar nån gång.

När mina hästar sätter sig emot mig får dom däng :devil:

Det får dom faktiskt om dom jävlas...MEN...jag väljer om det är värt att kriga eller inte. I ditt första inlägg skrev du att du skulle göra mass övningar för att visa att du är boss...join up o monty grejer....sen ids jag intr dra en gång till men så många hästar som jag har hanterat o haft i mitt stall är det inte många på buke som övht har SETT...så övning ger färdighet och sparkas o bots gör dom inte....men sura i boxen...det får dom med denäran för det är faktiskt DERAS fristad.

Senast ändrad:

Exakt, jag kan förstå om det är en häst som blir deprimerad av att bli behandlad i boxen. Men en sak måste man skillja på.
Precis som vi kan bossa runt hästar kan hästar bossa runt oss. Om nu min häst gör detta för att få högre rang är det bättre att jag kämpar emot istället för att bli underlägsen och för evigt ha en bråkig häst för att jag "inte satt mig emot honom".
Detta beteende som du Martha uppmuntrar kan göra så att hästen vinner över en och kanske för detta beteende vidare till nästa ställe.

Jag respekterar att hästen ska ha sin fristad men det får inte gå för långt vilket jag är rädd för, därför frågan om hjälp.

När mina hästar sätter sig emot mig får dom däng :devil:

Det får dom faktiskt om dom jävlas...MEN...jag väljer om det är värt att kriga eller inte. I ditt första inlägg skrev du att du skulle göra mass övningar för att visa att du är boss...join up o monty grejer....sen ids jag intr dra en gång till men så många hästar som jag har hanterat o haft i mitt stall är det inte många på buke som övht har SETT...så övning ger färdighet och sparkas o bots gör dom inte....men sura i boxen...det får dom med denäran för det är faktiskt DERAS fristad.

Jag skrev inte att jag skulle, jag skrev att jag gör. Då kallade du mig för okunnig och att jag höll på med trams. Du kan inte döma mig så lätt som du tror.
Jag bad om tips just här för att få bort sparkarna i boxen, aldrig för att han bara surade. Jag tror inte du har läst och förstått mitt inlägg från början korrekt.
Gör det, svara sen!!

Varför tror du att det är för att komma högre i rang ?

Jag har haft hingstar i mitt stall som kommit med munkorgar för att dom varit i stort sett livsfarliga.....gör en join up med dom så dom vet att du är boss....så får vi bära ut dig i en trälåda istället.....man ska välja sina krig.

jag förstår inte varför det är så viktigt att vinna.....man kan faktiskt kompromissa med hästar också.

Varför tror du att det är för att komma högre i rang ?

Jag har haft hingstar i mitt stall som kommit med munkorgar för att dom varit i stort sett livsfarliga.....gör en join up med dom så dom vet att du är boss....så får vi bära ut dig i en trälåda istället.....man ska välja sina krig.

Så är det verkligen inte, om du visste vad en Join-Up är.
Jag vill inte skapa något "krig" som du säger man ska välja utan jag försöker undvika dom tillskillnad från dig kanske.
Det med högre rang har jag själv hört från Sandra Axeldahl som jobbat med Ann Lindberg och fler har sagt att det kan vara en anledning. Till och med jag (tro det eller ej eftersom du verkar ta mig som oerfaren) kan också tänka ut ett och annat själv Martha och detta är min teori.

Jag vill bara mena att hästar har ockås sina zoner...det är så lätt att vi bara ser OSS:.....det är bar VI som gäller...VÅRA zoner...
En häst har inte så mycket mer än sin box, en del hästar VILL vara ifred, det har inte med rang o göra, utan intregritet....varför kan man inte låta dom få¨ha det då? Vill du inte bli sparkad o biten, låt bli o gå in och tjafsa.
Självklart ska man kunna gå in o hämta hästen, ge den mat osv, men fö kan den väl få vara.....

Läser du inte mina inlägg. Tydligen gör du inte det för hur många gånger jag än skriver att jag accepterar att han har en fri zon så fortsätter du.
Det beteende jag vill få bort är sparkandet och huggandet som inte får förekomma då det kan bli ett farligt beteende inte bara i boxen.
Punkt slut!

Jag välkomnar fler bra råd :)

Att välja sina krig är inte att kriga, utan jag ger mig aldrig in i nåt som jag inte vet att jag vinner...som som tur är inte så vanligt . Men om tex en häst är jävlig att sko eller dyligt, så låter jag hellre en rutinerad hovslagare ta den striden än att jag gör det och inte mäktar med situationen rakt ut.

sparkar han o hugger bara rakt ut, gör du inget med honom , utan han anfaller utan anledning ?

Så är det verkligen inte, om du visste vad en Join-Up är.
Jag vill inte skapa något "krig" som du säger man ska välja utan jag försöker undvika dom tillskillnad från dig kanske.
Det med högre rang har jag själv hört från Sandra Axeldahl som jobbat med Ann Lindberg och fler har sagt att det kan vara en anledning. Till och med jag (tro det eller ej eftersom du verkar ta mig som oerfaren) kan också tänka ut ett och annat själv Martha och detta är min teori.

Har du jobbat hästen på ridbana, eller annan yta med join-up mycket, så att hästen verkligen förstår vad du begär av den, när du gör det i boxen om det är det du gör... det var så jag förstod det i alla fall...?

Annars, kan det ju faktiskt vara det att hästen känner sig trängd i boxen om den sparkar när man försöker mota med den. För första gångerna jag testade join-up med "våra hästar" så kom det både ett och två ben mot mig i protest-test, innan de kom på att det var ganska roligt att "vara med mig" i stället för att kicka, utan att i stället "följa John" eller vad jag nu ville hitta på.

Join-up i box, är inget jag skulle ge mig på i alla fall, utifrån samma tänk som Martha faktiskt, om jag inte hade en ordentlig tränare till hands. Man kan inte lära sig allt genom att läsa, eller titta hur andra gör. Utan man behöver en tränare, som ger handfasta råd, utifrån egna hästen.

Mvh

IngelaH

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 097
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 115
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 693
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar