Boxen som territorium

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Boxen som territorium

Man måste ju bryta hästens dåliga erfarenheter av människan i boxen.
Hur gör man det bäst?

Inte via att uppföra sig lika illa som andra.
Använd hjärnan o bli vän med den istället.
Tänk vad en morot kan göra- kommer du att säga när du blir äldre.:banana:

Make piece- not war!

det är just det jag försöker göra. Jag förstår inte varför folk har misstrott mig och tror att jag vill bryta ner min häst.
Jag använder hjärnan och jag försöker bli vän med min häst. Till skillnad från andra använder jag aldrig spö som bestraffning, ger inte morot FRÅN HANDEN utan i krubban, rider aldrig med sporrar och uppmuntrar Natural Horsemanship.
Sen när blev NH ett sånt stort hot här på buke för alla hästägare?

Varför sparkar han då t o m när du vill beröra honom i boxen:confused:

Det gör han inte, det är det enda han tillåter. Det är när jag flyttar honom för att ge mat och ta av och på täcke som han kan bli aggressiv!

Det gör han inte, det är det enda han tillåter. Det är när jag flyttar honom för att ge mat och ta av och på täcke som han kan bli aggressiv!

Ok:confused:

Men vilken människa önskar inte att kela och mysa med sin häst i boxen och kunna rykta honom där?

:confused::confused:

Hur hade du kommit fram till att godis ur handen var fel?

i stallet han stod sist i tror jag att dom provocerade honom.
visa då förståelse för att hästen reagerar som han gör.

Alla som sysslar med ngn form av dressyr med djur- ger belöning i form av ngt gott- läs lite djurpsykologi- Pavlovs hund kanske du känner till.

Vi är likadana. Det räcker inte med att ngn klappar oss på kinden- vi vill ha pengar för att kunna köpa oss ngt gott:d
DÅ jobbar vi villigt- lön för mödan.

Hur har du kommit fram till det:confused:

Hästar kan bli riktigt obehagliga djur om dom lär sig att få gott av och från människan direkt (från handen).
Låt mig ta de viktiga punkterna från Monty Roberts bok "Från mina händer till dina" just när det gäller mata fårn handen.

1. Mata inte ur handen
2. En häst ska inte förknippa mat med människans kropp.

Sen finns det även en artikel i Equpiage (tidning) om varför man inte ska mata hästar ur handen!

visa då förståelse för att hästen reagerar som han gör.

Alla som sysslar med ngn form av dressyr med djur- ger belöning i form av ngt gott- läs lite djurpsykologi- Pavlovs hund kanske du känner till.

Vi är likadana. Det räcker inte med att ngn klappar oss på kinden- vi vill ha pengar för att kunna köpa oss ngt gott:d
DÅ jobbar vi villigt- lön för mödan.

Ja och jag tycker Pavlov gjorde fel med sina hundar. Om hästen förknippar mig med mat, då kommer han naffsa efter mina händer och fickor och det vill jag verkligen inte.

Hästar uppmuntrar varandra med beröring och därför gör jag och många andra det med!

Flashlight, jag förstår inte riktigt vad du vill komma fram till med dina citat?

och läs mina inlägg så ser du hur jag har kommit fram till det.
Vi hade en nordsvensk i vårt förra stall som tuggade på allt. Han kunde nafsa folk i förbifarten och tuggade sönder sina hinkar. Där har du en häst som har blivit matad från handen!

Det står just- MATA!

Här handlar det inte om att ge godis i tid o otid, utan för att få tillbaka tillit o förtroende- som den uppenbarligen saknar. Belöna gott uppförande.

Om du fortsätter med din attityd- att han SKA kunna flyttas på- bossas, så får du honom emot dig- det har du väl kunnat läsa av- eller?

Flashlight, jag förstår inte riktigt vad du vill komma fram till med dina citat?

och läs mina inlägg så ser du hur jag har kommit fram till det.
Vi hade en nordsvensk i vårt förra stall som tuggade på allt. Han kunde nafsa folk i förbifarten och tuggade sönder sina hinkar. Där har du en häst som har blivit matad från handen!
Snicksnack.
Låter mer som om den fick för lite mat:crazy: eller problem med tänderna- ont i magen.

Det står just- MATA!

Här handlar det inte om att ge godis i tid o otid, utan för att få tillbaka tillit o förtroende- som den uppenbarligen saknar. Belöna gott uppförande.

Om du fortsätter med din attityd- att han SKA kunna flyttas på- bossas, så får du honom emot dig- det har du väl kunnat läsa av- eller?

Exakt, MATA!
Morötter räknades som något ätbart (mat) sist jag kolla.
Jag vill inte att man ska kunna bossa med honom i boxen, det låter helt fel ju!
Jag vill kunna hantera honom i boxen, punkt slut!

Snicksnack.
Låter mer som om den fick för lite mat:crazy: eller problem med tänderna- ont i magen.

Nej, icke några problem med tänderna, inte för lite mat (tro mig) och heller inte något problem med magen.
Det är inget "snicksnack".
Det är hemskt att se hur många som uppmuntrar att mata från handen här.
Tänk efter snälla, tänk naturligt.

Vad händer om man ger en hund mat vid matbordet hela tiden, jo den tigger!
Vem säger att hästar inte kan tigga?
Hästar kan bli farliga om det går för långt.

Senast ändrad av en moderator:

Exakt, MATA!
Morötter räknades som något ätbart (mat) sist jag kolla.
Jag vill inte att man ska kunna bossa med honom i boxen, det låter helt fel ju!
Jag vill kunna hantera honom i boxen, punkt slut!
Monty menar inte alls så.
Bara att det inte ska ges i tid o otid. Inte står ngn o handmatar hästen vid fodring:crazy:
Det är oxå lite skillnad på hans approach mot hästar gentemot din.
Han KAN oxå hästar, men allt blir fel när man bara läser en text.
Han vet inga detaljer runt hästen. DET måste ingå för att göra en analys om hur hästen ska hanteras.

Fortsätt med din dominans, men räkna inte med ngn större positiv respons från den.
Förstår inte varför man måste vara så enkelspårig?
Visst ja. Gud har talat:eek: Andra kanske gör en bättre tolkning.

Senast ändrad:

Monty menar inte alls så.
Bara att det inte ska ges i tid o otid. Inte står ngn o handmatar hästen vid fodring:crazy:
Det är oxå lite skillnad på hans approach mot hästar gentemot din.
Han KAN oxå hästar, men allt blir fel när man bara läser en text.
Han vet inga detaljer runt hästen. DET måste ingå för att göra en analys om hur hästen ska hanteras.

Fortsätt med din dominans, men räkna inte med ngn större positiv respons från den.
Förstår inte varför man måste vara så enkelspårig?
Visst ja. Gud har talat:eek: Andra kanske gör en bättre tolkning.

Jag förstår inte varför du tror att jag endast har LÄST monty roberts böcker?

Jag gör det Monty tipsar om. Han säger inte att du måste ha hållt på med vilda hästar i 45 år utan att man ska försöka.
Jag quotade rakt från Montys bok här bredvid mig så jo det är var Monty skriver själv.

Det var tydligen ett misstag att fråga om hjälp här på Bukefalos.
Jag hade hoppats på lite mer gladare folk som är öppna för lite olika förslag.
Istället blir man påhoppad när man frågar om hjälp.
Jag hade inte frågat om tips om jag inte hade välkomnat andra svar.
Jag lägger ner den här tråden, för min del iaf.

Ja o jag tror på allt i Bibeln.

Du tror inte att moroten har ett värde när många lika hästkunniga säger annat?
Nu får jag nog härma Ingelas slogan-:o
Det finns många stigar till bergets topp:grin:

Vad ville du höra?Att du skull bossa den mer.:confused:
Ta reda på råden o gör ett seriöst försök att få en glad tillitsfull häst- som han troligen en dag var.
Jag blir ledsen för så unga hästar som far illa o ej har förstående ägare.

Sen när blev NH ett sånt stort hot här på buke för alla hästägare?

Sen folk inte fattar ett skvatt av vad NH egentligen är, utan tror att det går att göra några övningar då och då och tro att hästen ska se dig som ledare, följa dig vart du än går osv osv. NH bygger på sunt förnuft (vilket har funnits sen tidernas begynnelse), och är inget nytt påhitt. NH har prisats om och om igen av många människor, t.ex. här på Buke, och vissa verkar tro att det är någon slags gudagåva som helt plötsligt givits oss människor..

Begreppet NH har tagit folk åt huvudet. Bli vän med din häst - för det behövs tid, inte några sving hit och några sving dit med ett vitt rep..

Okej - jag gillar det NH står för, dvs naturlig hästhantering. Men varken jag eller min häst tycker det är kul att stå och tramsa med en massa övningar dag ut och dag in, vilket många verkar tro att NH står för.

Ja o jag tror på allt i Bibeln.

Du tror inte att moroten har ett värde när många lika hästkunniga säger annat?
Nu får jag nog härma Ingelas slogan-:o
Det finns många stigar till bergets topp:grin:

Jag har hört något helt annat och dom är också hästkunniga.
Acceptera helt enkelt att godis från handen är inte min metod. Är det så svårt?
Tro du på bibeln så tror jag på hästen.

Sen folk inte fattar ett skvatt av vad NH egentligen är, utan tror att det går att göra några övningar då och då och tro att hästen ska se dig som ledare, följa dig vart du än går osv osv. NH bygger på sunt förnuft (vilket har funnits sen tidernas begynnelse), och är inget nytt påhitt. NH har prisats om och om igen av många människor, t.ex. här på Buke, och vissa verkar tro att det är någon slags gudagåva som helt plötsligt givits oss människor..

Begreppet NH har tagit folk åt huvudet. Bli vän med din häst - för det behövs tid, inte några sving hit och några sving dit med ett vitt rep..

Okej - jag gillar det NH står för, dvs naturlig hästhantering. Men varken jag eller min häst tycker det är kul att stå och tramsa med en massa övningar dag ut och dag in, vilket många verkar tro att NH står för.

Jag håller med dig helt.
Allt är inte övningar utan att skapa ett band på det naturliga sättet utan hjälpmedel, bara du och häst.
Tro inte att jag anser mig själv som duktig på detta utan nybörjare, en kravlare. Jag försöker i alla fall att få min häst att känna sig trygg i min närvaro och bygga upp ett förhållande som man gör med allt annat levande. Folk har nog misstagit mig när jag råkat uttrycka mig på lite fel sätt när jag sa "bossa runt" för det är inte riktigt det jag mena. Jag vill att min häst ska känna sig säker nog att ha mig inne i boxen utan att behöva bli sur. Dock har han varit aggressivare så jag hoppas att det går på rätt håll nu när jag bytat stall.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 097
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 115
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 693
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar