Boxen som territorium

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Boxen som territorium

Vill bara göra ett sista inlägg..
Att rykta/borsta på en häst i boxen främjar inte för någon bra miljö.

AM

Ja jag kanske ska tänka om lite med det där med morötter? eller...kanske haha :)
Men tack för all POSITIV respons på denna tråden för en gångs skull :laugh:
Detta lär man sig av iaf :idea:

Morötter är bra, men är nog ganska så litet när det är fråga om respekt och förtroende....

Jag resonerar såhär:
I boxen ska de få vara i fred, men ibland måste jag in där med mat, byta täcken osv och då MÅSTE de respektera mig och det är inte okej att sparka eller bita!

Igentligen fattar jag inte problemet.

Tänker på alla tjuriga märrar som vi får till oss.

I stället för att hålla på att bossa i boxen så kan man ju vända saker till något positivt.

HAr vi fått in en tjurfia så gör vi så här:

Går in med morötter i hand.
Nähä. Det dög intet och hon vänder häcken till.
Då står jag kvar samtidigt som grannen får äta upp dom.

Nästa dag samma sak.
Till slut blir tjurmärra så sugen att hon vänder huvudet till i stället.

Varså god. En morot får du här. Ttack och hej.
Och så går man ut ur boxen.

Denna metod tar max en månad. Då kan alla (som inte är rädda) gå in till henne och leda ut henne ur boxen utan att hon vänder baken till.

AM

Ska man muta till sig ledarskap???

Jag resonerar såhär:
I boxen ska de få vara i fred, men ibland måste jag in där med mat, byta täcken osv och då MÅSTE de respektera mig och det är inte okej att sparka eller bita!

Och hur får du den respekten av din häst?

a) ger hästen en rak höger
b) häller tre kilo morötter i krubban i förebyggande syfte
c) ...

Om du har fortsatt läsa tråden, så ser du att Frankiiee tagit åt sig av flera av råden hon har fått. För det är RÅD och TIPS hon vill ha, eftersom hon märker att hon har problem.

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Ska man muta till sig ledarskap???

Nej. Det kan man inte.
Detta är heller ingen muta. Detta är ett sätt att överlista hästen, låta den bestraffa sig själv och samtidigt bryta en ond cirkel.
När hästen väl vänt på huvudet och tittar åt mitt håll, ja, då kan man sätta sig vid förhandlingsbordet.
Då vill man se hästen framifrån, inte bakifrån..

AM

Ja, jag vet inte om du ska ta till det det här med morötter eller inte men...

Den här tråden har, av nån anledning, lätt att få en lite tråkig ton.
- För och emot NH. Inga nyanser
- Det jag förespråkar är rätt allt annat är skit och du är dum!

Redan de gamla grekerna visste bättre. "Klokast är den som vet att han ingenting vet”. Sokrates. Goete sa nåt liknande "Egentligen vet man något först när man nästan ingenting vet. Tvivlet växer med kunskaperna."

Antagligen är alla så hestiga för att de är så angelägna om att det ska gå bra för dig och din häst. Alla vill så väl.

Men tyvärr verkar många ha missat att det är svårt att lära någon något om man samtidigt skäller på eller försöker fördumma densamma.

Man kan bara ta till sig råd när man är trygg och tillfreds. DET borde en hästmänniska om någon känna till. Inte skrämmer man sin häst och sen försöker lära den nåt. Hoppas vissa här är mer hemma på hästpsykologi än på mäniskopsykologi.

Hoppas det går bra med din häst. Jag tror det gör det - du verkar öppen för information och råd bara de inte bankas in huvudet på dig.

Hoppas det går bra med din häst. Jag tror det gör det - du verkar öppen för information och råd bara de inte bankas in huvudet på dig.

Tack för lite positiv feedback!
Det är jätte skönt att höra.

Varför försvann mina två inlägg ?

Är det en medhållartråd det här ? Stackars hästar ......

*kl*

Du har redan fått många bra råd här! Men grejen är väl att din häst tycker att du är obehaglig i boxen? Och det är en stark känsla, eftersom han verkar lita på dig f ö, som du beskriver. Antagligen har han integritet, och kommer väl aldrig att bli en gosehäst i boxen. Men för att bryta en så stark upplevelse tror jag att utan morötter kan det bli svårt. Du kan ju ge honom i krubban istället för från handen?

Typ in i boxen, morot i krubban, ut, några gånger. Öka på med att göra något enkelt (beröring och beröm), morot i krubban, och ut. Mer beröring och benskydd på, morot i krubban och ut.... O s v. Kan inte det vara en väg att gå, som är en gyllene medelväg mellan inte godis i handen och stark belöning och positiv upplevelse för hästen? Moroten som isbrytare helt enkelt!:cool:

Jag hade en varmblodsvalack som inte ville bli hanterad i boxen, och han visade det! Det såg ut som att han gick till attack om man närmade sig boxgallret, men i själva verket var han världens snällaste som aldrig gjorde mig (eller någon) något. Men han hatade att få på sig täcket i boxen, han högg i luften och hotade med bakbenen, men i luften. Öronen slickade bakåt. Ignorerade man beteendet, minskade det. Började man meckla med att försöka få bort det blev han sju resor värre, och värst var han med den tjej som försökte att "förstå" honom och ville ha honom att sluta...

Med honom lärde jag mig att inte hålla på och flytta runt och mecka i boxen, mer än det allra nödvändigaste utan att för den skull låta honom gå över mig. Respekt för individens integritet, faktiskt. Det var min första häst, och jag var rätt besviken på att inte få sitta i boxen och titta på min häst...(som i Min Häst) utan att han blev sur...

Vet inte om hans beteende hade gått att få bort, det kändes inte så. Men jag hade inte behovet heller, men visst, nog saknade jag gosandet.

Eftersom, vi redan har gått igenom det stadiet som du börjar om med, ifall du läser tidigare inlägg i tråden, känns det lite onödigt att börja om från början, med storslägga och stämjärn, när nu Frankiiee är villig att lyssna på tips och råd och inte bara är insnöad på just NH a la MR osv.

Hur gör du själv, för att en problemhäst ska respektera dig i boxen?

Med vänliga hälsningar

IngelaH

*kl*

Jag tycker verkligen att du ska fortsätta kämpa på med att få honom mer hanterbar i boxen. Det är inte accepterbart att han beter sig på det här viset. Det kan finnas hundratals orsaker till hans aggressiva beteende, och det första jag kommer att tänka på är ditt ledarskap. Är det du eller han som är ledaren? Vem är den ranghöge av er? Och i hästarnas värld finns det bara ranglåga hästar och ranghöga hästar, det finns inget därimellan. Antingen är det du som är den ranghöge eller så är det hästen.
Hur är han att hantera i övrigt? (tror du skrev något om det i början av tråden, men jag minns inte riktigt?) Jag skulle iaf ha gjort lite grundläggande ledarskapsövningar med honom. T.ex. som att flytta bakdelen, rygga, ledövningar, att han ska stanna när du stannar m.m. Det finns riktigt bra tips på ledarskapsövningar i Sven Forsströms böcker. Rekommenderar dem!:laugh:
Sen undrar jag, hur gör du när du tar in hästen i boxen och ger honom hö?
Ett tips är att fortsätta att göra några av de ovanstående övningarna även i boxen inna du tar av grimman och släpper honom, t.ex. som att flytta bakdelen och att rygga några steg. De båda övningarna är tydliga dominanshandlingar som visar att det är du som är ranghögst och bestämmer.
Dessutom, när du ger honom hö eller fodrar, ska man alltid "schjasa bort" hästen några steg innan man själv lämnar höet. Då uppfattar hästen en som den ranghöge. För risken är att om man ger hö och tar ett steg tillbaka utan att "scchjasa bort" hästen, kan den uppfatta dig som ranglåg eftersom du så snäll "viker undan" för honom när han ska gå fram till höet.
Sorry om detta blev lite svårt att fatta, men kommentera om det är något som du vill att jag ska förtydliga:)

En sista grej som jag vill påpeka är det här med att handmata hästar. Själv gör jag det inte, eftersom jag känner att jag inte hinner belöna honom tillräckligt snabbt för att göra honom rättvisa och kunna förstå vad jag menar. Dessutom, tog nån upp "pavlovs hundar" i början av tråden och sade att hästar fungerar likadant. Men det gör de inte. Hundars starkaste instinkt är jaktinstinkten och därför är maten väldigt viktigt för dem. Utan jakt skulle hunden inte överleva. De är ju rovdjur och dödar sina byten för att kunna äta.
För hästar, däremot är flykten den starkaste instinkten. Hästar är till skillnad från hundar inga rovdjur och behöver därför inte jaga för att överleva. Istället flyr de från faror för att överleva. Hundar: mat och Hästar: flykt
Vad jag försöker säga är att med hundar går det alldeles utmärkt att belöna med godis eftersom mat är deras starkaste instinkt, det blir naturligt för dem att bli belönade med mat. Men för hästar blir det naturligare om man belönar med att tillsätta tryck och ta bort tryck: belöna ,eftersom flykt är deras starkaste instinkt.

Werze, jag känner igen min häst i din beskrivning.
Ja, att ge honom morötter i krubban kan jag tillåta eftersom det inte förknippar mat och kropp.
Låter som kanske en idé att prova.
En positiv del är väl att han slutat attackera mig när jag hukar mig i box och hage. Det går väl framåt, kanske jag som varit för påtvingande.

För övrigt växer vår relation. Jag har hört från folk som träffade honom precis i köpet och som sett honom nu att han är en mycket lugnare och finare häst. Nu har han hull och inga dreads i manen.
Han rids och bygger muskler och vi är ofta ute i skogen. Han har gjort stora förändringar i beteende (skriver dagligen i "stallboken") och har därmed följt hans utveckling.

Tack så jätte mycket för ditt svar! Ytterliggare en sak man kan ha i tankarna.

Fast jag vill ha kontakt- varav moroten.
Som "Naffa" skrev- vända på hästen o slippa kommunicera med rumpan. :crazy:

Om hästen har sin åsikt klar, är det lika givande som att försöka ha en dialog med en karl:devil: som ser på Tv o läser tidningen- samtidigt:mad:

Fast jag vill ha kontakt- varav moroten.
Som "Naffa" skrev- vända på hästen o slippa kommunicera med rumpan. :crazy:

Om hästen har sin åsikt klar, är det lika givande som att försöka ha en dialog med en karl:devil: som ser på Tv o läser tidningen- samtidigt:mad:

Så HIMLA klockrent!!! :rofl::rofl::rofl:

Till Duffy!

Jag håller med dig också. Det är många som har väldigt bra råd och tips.
Det med att "schasa bort" vid givan av mat gör jag också just nu. Nu har han lärt sig att inte kasta ner huvudet i hinken så fort jag kommer in och bli sur när jag tar bort den.
Ledövningar håller jag också på mycket med men erkänner att jag skulle kunna hålla på mer. Rygga och sådana grejer försöker jag också med.

Det med rang har jag och han disskuterat mycket haha. Jag var underlägsen i början när jag fick honom. Därav attackerna i hagen när jag hukade mig osv.
Genom join-ups (eller ska kalla det löslongering med en lyckad "follow-up") så har han slutat med det.
Som jag skrev i det förra inlägget så har han bara gått med unghästar på lösdrift i stort sätt av hans liv. Inte blivit så mycket omhändertagen därav lite förtroende för människor.

Jag ska jobba vidare. Dags att kanske skriva ut alla dessa BRA och POSITIVA råd jag har fått av kloka bukefalister.

En sdn häst schasar man inte bort.
Om man vet att den vill åt maten- vilket de flesta vill:d så har man hinken vid den sidan som inte är nära hästen.

Backning mm leder troligen till mer problem i förlängningen.
Se till att motionera den o skapa ett band mellan er där han får allt mer förtroende för dig med tiden.

ju fler ggr du bevisar att du är schysst, desto mer tillit får du o problemen kommer att försvinna- av sig självt.

En sdn häst schasar man inte bort.
Om man vet att den vill åt maten- vilket de flesta vill:d så har man hinken vid den sidan som inte är nära hästen.

Backning mm leder troligen till mer problem i förlängningen.
Se till att motionera den o skapa ett band mellan er där han får allt mer förtroende för dig med tiden.

ju fler ggr du bevisar att du är schysst, desto mer tillit får du o problemen kommer att försvinna- av sig självt.

Kan du då förklara för mig hur du "bestraffar" hästen om den gör fel?
Bestraffa kanske är el ordval men vet inte hur jag ska beskriva det annars, visar att den gör fel?
För det måste den också veta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 097
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 115
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 693
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar