Boxen som territorium

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Boxen som territorium

Att välja sina krig är inte att kriga, utan jag ger mig aldrig in i nåt som jag inte vet att jag vinner...som som tur är inte så vanligt . Men om tex en häst är jävlig att sko eller dyligt, så låter jag hellre en rutinerad hovslagare ta den striden än att jag gör det och inte mäktar med situationen rakt ut.

Tyvärr gäller inte det. Det är ditt ansvar som hästägare att hovslagare ska kunna sko din häst och för veterinär att behandla den utan några risker för olyckor.
Det är ditt ansvar!

:D

Jag har haft ca 400 olika hästar i mitt stal de sista 10 åren.....en del hästar ÄR besvärliga att sko...inte mitt fel och inte min sak att ta dom striderna...

Jag gör Join-ups i rundpaddock som har de "rätta" måtten. Inte i boxen, har jag aldrig gjort.
Jag har fått lyckad respons i rundpaddock från min häst, alltså en lyckad "follow-up" (usch dessa termer).
Jag har faktiskt som sagt pratat med en NH-tränare som ska ut och titta på honom men enligt min förklaring för henne så trodde hon det gällde just rang och mindre respekt för människor. Fast nu när jag har bytat stall så har hans beteende förbättrats avsevärt.
Tro mig, i hans förra stall kunde man se hur olycklig han var. Så jag vet hur han beter sig när han är det. Slutade äta, stod still, rörde sig aldrig i hagen, var inte i flocken men nu är han helt annorlunda.
nu har han till och med sin lilla "ögonsten" :) som inte gillar när han följer efter hela tiden och kan naffsa tillbaka när han blir för närgången.

Jag har haft konvalecentverksamhet för en av sveriges största travtränare, inte mitt ansvar att varken vet eller hovis ska ha det lätt...det är lätt för dig att låta snusförnuftig.....om du har en jävlig häst att sko...skor du den själv då eller.? Eller hur löser du det om du inte kan lägga ansvaret på hovis?

kl
återkommer imorgon då jag har ork och tid.

Dilemmat med det här NH- grejset verkar vara att folk utan hästkunskap, eller med bara ytlig sådan, tolkar det som en manual till hur hästen fungerar. Och har de problem t ex med att hästen jagar ut ägarinnan ur boxen, så går de till felsökningmanualen och utför momenten som står där under deras problem, typ: a) fram m repgrimman b) flytta hästen än hit än dit c) osv.. Och då gör de så. Och när det inte fungerar, eftersom ju hästar är individer (inte bilar)och inte svarar på samma sätt hela bunten, ja då blir det problem. Idéerna tar slut, liksom..

Lyssna istället till hästen, läs den. Vad signalerar den? Osäkerhet? rädsla? stress? ilska? etc.. Läser man av hästen och är kreativ och har tålamod (allt är ju inte fixt och färdigt på en dag) så finner man fina metoder att utan våld komma överens med sin häst. Målet nås kanske inte idag, men, om man förstår hästen någorlunda, kan man se om man är på väg åt rätt håll.

Jag saknar fokuset på hästen hos de här tjejerna som läst NH som fan läser bibeln (verkar så ibland). De som skrivit här + i nån annan tråd är helt fokuserade på att "den ska tycka om mig, BASTA" eller "den ska flytta sig för mig i boxen". De har alltså fokuset på sig själva, med avbrott då för en titt i "manualen" emellanåt. Med känsla för hästen och lite klurighet går det mycket bättre än att provocera fram saker. Hux flux har hästen själv tagit beslutet att vara trevlig och vända fram huvudet istället. Fine..

Min märr skulle ta illa upp om jag höll på att bossa henne än hit och än dit. Hon visar mig all respekt jag förväntar mig- och den är ömsesidig. Men om jag skulle börja traggla moment hon redan kan, om och om igen, ja, då skulle hon ruttna på mig

Tror de här NH-tjejerna skulle må väl av att lägga lite mer tid på att studera hästars beteende mot varandra, deras inbördes kommunikation och lite mindre tid att bokstavstolka oilka NH-skrifter.

:D

Jag har haft ca 400 olika hästar i mitt stal de sista 10 åren.....en del hästar ÄR besvärliga att sko...inte mitt fel och inte min sak att ta dom striderna...

Jag håller fast vid det jag sa innan. Det är helt och hållet ditt ansvar som hästägare att hovslagare ska kunna detta, samt veterinären.

Jag har haft konvalecentverksamhet för en av sveriges största travtränare, inte mitt ansvar att varken vet eller hovis ska ha det lätt...det är lätt för dig att låta snusförnuftig.....om du har en jävlig häst att sko...skor du den själv då eller.? Eller hur löser du det om du inte kan lägga ansvaret på hovis?

tar tag i grunden till problemet. Jag har också jobbat i trav-stall (Sonja Bengtssons) och hon tog tag i skiten själv, fast hon var 63 på den tiden!

Jag skulle inte hålla på att flytta omkring på hästen i boxen när den så tydligt visar att den ogillar det. Vad jag kan läsa av det du skrivit så verkar hästen osäker, låt hästen landa! Du har bytt stall och är själv ganska ny för hästen och för vissa hästar tar det längre tid än för andra att anpassa sig och lita på människor.

Även jag slår ett slag för att mata hästar ur handen:idea: Man får bara se och göra det med måtta efter vilken slags häst man har. Jag matar alla mina ur handen och dom har inte blivit ett dugg naffsiga och med tanke på att dom inte tigger så antar jag att dom inte bara förknippar mig med mat. Detta gör jag även med min 2åriga hingst och han skulle aldrig komma på tanken att bitas. Allt handlar om måttlighet!

Lycka till!

Ja, och han kanske bara behöver tid att acklimatisera sig och känna sig trygg så blir han kanske trevlig i boxen också så småningom...eller inte. Jag har haft såna också. Dom är så pissed off på livet i allmänhet så då mår dom såklart inte bra annars heller, men knner dom att det blir bttre så förändras dom ändå...och då förstör du bara om du ska påskynda processen...men sånt känner man om man är duktig på att läsa hästar.

Jag älskar att sitta och titta på hästarna i hagen, har spenderat många timmar där.
Jag tror vi tappar fokusen här. Jag frågade om råd för att få hjälp med detta "problem" eftersom han är inackorderad och folket där vill kunna byta täcken på honom utan att han sparkas.

Bästa sättet att få bort sparkarna?
inte få bort surheten för det kan jag förstå.

Jag håller fast vid det jag sa innan. Det är helt och hållet ditt ansvar som hästägare att hovslagare ska kunna detta, samt veterinären.

:crazy: Men jag ÄGER ju dom inte ens......jag har hand om rehabiliteringen

Om du hade en krånglig häst o sko...skulle du sko den själv då var frågan.

Senast ändrad:

Det är skillnad på hästhantering och hästhantering.
En travhäst lever ett onaturligt liv och som går ett par timmar i en ynklig liten paddock eller en ridhäst som går på flera hektar men hästkompisar minst 10-12 timmar /dag året runt.

En ridskolehäst där det är tjafs och stoj i stallet hela dagen mot ett privathäst i ett litet privatstall, som har ro större delen av dygnet. Ridskolehästen behöver en fristad, ja men privathästen bör tåla några minuters hantering i boxen.

Att ha hästar uppbundna i stallgången mer än för hovslagare och veterinär, tycker jag är ett otyg och en riskfaktor

Om nu Martha m fl är nöjda med att kunna slänga på en travsele på en av de många hästar hon har i stallet utan att bli ihjälsparkad betyder inte att du behöver behöver vara det. Ibland kommer kvantitet före kvalitet.

Du har tid attt skapa en relation till din häst, du ska ha den många år. Inte bara några få vinstrika tävlingssäsonger. Du har tid. Utnyttja det.

Och - om man bara kan uttala sig om man haft måååga hästar kan jag säga att jag faktiskt ridit och hanterat många fler hästar än de jag ägt. Har även installade hästar i mitt stall. Och jag har haft häst hela livet - dvs många år), även en del starka ledarston.

Det är skillnad på hästhantering och hästhantering.
En travhäst lever ett onaturligt liv och som går ett par timmar i en ynklig liten paddock eller en ridhäst som går på flera hektar men hästkompisar minst 10-12 timmar /dag året runt.

Ja redan i din första mening visar du din okunnighet :crazy:

Hur mpnga timmar går ridhästarna på t ex strömsholm i hagen

En häst kanske bör klara av att hanteras i boxen, och de gör nog de flesta hästar ockse....men sen finns det en del som inte alls tycker om det. Jag tycker inte att alla hästar ska in i en mall.

starka ledarston har jag haft en hel del och dom är nog dom dom är allra enklast att hantera...om du nu inte menar dom som TROR dom är ledarston :angel:

Senast ändrad:

*Knapplån*

Nu vill jag som moderator, be oss alla att hålla oss trevliga, yrkesmässiga och uppföra oss som vuxna människor utan spydiga "påhopp" på varandra från alla håll. Här är det inte frågan om vem som har rätt eller fel, utan här är det handfasta tips och råd, som KAN fungera. Sen om Frankiiee tar åt sig av just det eller det rådet, det är ju en annan femma. Som Axel och jag brukar säga "Det finns fler stigar som leder till bergets topp".

Då jag vet, hur de här trådarna brukar bli, så kommer jag inte bara låsa denna tråd om den spårar ur EN gång till, utan jag kommer kasta den.

Mvh

IngelaH
moderator

Senast ändrad:

Jag menar inte hästarna på Strömsholm. Jag menar privathästar som lever ett naturligt liv. Strömsholmshästarna har säkert lika uselt med utevistelsen de. Det finns troligen inga hagar som räcker till.
Men redan ute på Lidingö finns stall som erbjuder hästarna stora hagar.

Hingstar är lättare att hantera - de är känsligare - kan språket. Har haft såna också. Men eftersom du inte egentligen hanterar dina hästar bara förvarar dem så är nog hingstarna jobbigare för dig - mer explosiva.

Här kan du nog fråga vilken hästmänniska som helst. De svarar att ledarston är tuffast att träna. Men du låter dem bestämma - och då är de givetvis fogliga.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, men du har redan fått fina tips. Stå vid boxdörren och vänta in den. Gärna med en morot (använder det som belöning till mina och de nafsar aldrig. Jag handmatar däremot inte ). Har du tålamod så kommer den att visa dig framsidan och inte baken såsmångom, som nån här skrev. Sedan ska du avstå fösandet i boxen och om det är nödvändigt för dig att sköta den där med borstning etc i boxen så var inte så het på gröten. Låt det ta lite tid. Pö om på kanske du får klappa, lyfta hovar osv. Men det gäller att vara lyhörd för vad hästen befinner sig på för våglängd. Är den orolig, stressad någon dag, så hoppa då över den dagen. Var känslig för vart hästens toleransgräns finns där och då och överkrid inte den.

Senast ändrad:

Hjälp!!

Jag håller på mycket med Natural Horsemanship efter Monty Roberts lära men detta är något jag måste veta lite mer om och få lite tips om hur jag ska få bort detta beteende från min häst.

Jag har en femårig valack som har boxen som territorium. Jag får gå in där men han är riktigt sur när jag gör det. Han sparkar efter vissa och ibland när man flyttar runt honom, Jag flyttar på honom för visa att jag är "boss" men det funkar knappt, och han blir bara skit sur.
Byta täcke går ibland, men att hålla på en längre tid i boxen går knappt ibland. Utanför boxen har han en tendens till att bitas när man ställer sig på andra sidan gallret. Han blir sur som få!

Han är innackorderad så andra måste också kunna hantera honom.

Han har bytat ägare för ofta och jag är den första som har haft honom längst och även jobbat mycket med honom. Han är hur snäll som helst i gången och i paddock (gör join-ups) men i hagen kan han ibland bli sur.

Snälla hjälp!!

Ojojoj...vad jag känner igen mig i din häst med min gamla surmjölk till häst i hans tidigare beteende med boxen att göra.
Hästen ser ju detta som något negativt med att du anländer in på hans domän utan större anledning enligt hans tycke och börjar kräva och be saker av honom som han finner som både pest och pina(ursäkta uttrycket).
Och han uttrycker sitt missnöje med och sparkas och markera kan jag tänka mig.

Få det till att bli något positivt genom att ta dig tid och vårda vänskapen mellan er. Stanna upp. Ta en paus från alla tankar om hantering och bara finnas till för honom.

Ta med en pall in till boxen och läs en bok. Låt hästen ta första steget med att vilja ta kontakt med dig. Beröm hästen med berörning av kel och smek.
Låt det utvecklas i den tid det tar i vilken grad hästen accepterar att bli smekt och kelad med. Med tiden stärker detta hans förtroende till dig i boxen och tilllåter dig få göra mer med honom utan att han visar sitt missnöje.

Hästar är mycket för att undersöka och även den allra suraste surkart kan inte låta bli och allt bli lite nyfiken på varför en människa sitter på en pall och inte gör något, kräver eller ber om saker som ska göras. :)

Din häst behöver inte någon som talar om för honom vad han måste och ska behöva göra. Han behöver en vän som lyssnar på honom och förstår honom.

Jag tycker du har en sund och förnuftig inställning till hur du ska behandla din häst. För det är ju ändå så du som känner din häst allra bäst. :laugh:
Jag önskar dig all lycka till. Mvh Xoya.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 115
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 692
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar