Boxen som territorium

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Boxen som territorium

Jo då, jag hänger med. Du kanske borde titta vad du skrivit själv:idea:
eller ska jag citera ?

Nej tack, jag minns bra!
Du kanske behöver läsa ett par gånger till för du sa nämligen att en hästägare borde se när en häst var deprimerad. Och jag trodde jag gjorde det klart för dig att jag såg det just vid stallbytet.

Jag håller precis med dig. Var inne på samma spår där för jag märkte då jag band upp honom att då var han inte "ledig" längre som du också nämner. Det har jag testat. Att ta på grimma och sådant är för övrigt inga problem, det är bara täckesbytena och när stallägarna mockar på kvällen också (fråga mig inte varför för det har jag ingen aning om!!). Men tack för rådet!

Vad bra, då har du ju sett små tecken på vad som kan funka, följ dessa.
Undvik att andra ska ta på och av täckena. sätt en lapp på boxen och prata med stallägaren att du inte vill ha mockning på kvällen - det måste väl handla om "trivselmockning" för den vanliga mockningen gör väl du eller hur? Helt onödigt då att ngn ska gå in med grep och börja mecka för att slänga ut 3 högar hos en häst som känner sig störd.
Eftersom hästen dessutom visat dig vad som är ok - dvs det är ok om han är uppbunden, det är ok att sätta på grimman osv, men han blir störd av att folk täckar av och på, samt att folk kommer in med grep och ska mocka - ännu schysstare då att faktiskt se att hästen är vettig och då behöver man inte utsätta den eller puscha den ytterligare genom att knuffa runt den eller hålla på och stöka i boxen.

Men jag kan bli arg på hästar, för att jag fostrar småglin också :idea: och ibland så har dom svårt att komma ihåg hur man ska föra sig...Jag säger till dom högst 2 ggr...Mina hästar är också väldigt lugna. Men jag tjaffsar inte om samma saker och sen låter jag dom ha sina små egenheter, jag låter dom klia på mig, jag kan låta dom gå framför mig...det gör dom ju jämt när jag kör ändå. Dom får känna sig lite märkvärdiga och betydelsefulla. "låtsasarg" funkar bara på okomplicerad hästar...

Nej tack, jag minns bra!
Du kanske behöver läsa ett par gånger till för du sa nämligen att en hästägare borde se när en häst var deprimerad. Och jag trodde jag gjorde det klart för dig att jag såg det just vid stallbytet.

Ja just det, och det går inte över på ett par dagar bara för att du flyttat ( bytat) stall....det kanske tar ett tag för hästen att acklimatisera sig och känna att livet trots allt är ok :idea:

Ja just det, och det går inte över på ett par dagar bara för att du flyttat ( bytat) stall....det kanske tar ett tag för hästen att acklimatisera sig och känna att livet trots allt är ok :idea:

Nej just det, bra att du kunde det iaf.:idea: men min häst har stått där i 3 veckor nu :grin:

Vad bra, då har du ju sett små tecken på vad som kan funka, följ dessa.
Undvik att andra ska ta på och av täckena. sätt en lapp på boxen och prata med stallägaren att du inte vill ha mockning på kvällen - det måste väl handla om "trivselmockning" för den vanliga mockningen gör väl du eller hur?

Jodå, trivselmockning. Självklart mockar jag själv annars :)

Men jag kan bli arg på hästar, för att jag fostrar småglin också :idea: och ibland så har dom svårt att komma ihåg hur man ska föra sig...Jag säger till dom högst 2 ggr...Mina hästar är också väldigt lugna. Men jag tjaffsar inte om samma saker och sen låter jag dom ha sina små egenheter, jag låter dom klia på mig, jag kan låta dom gå framför mig...det gör dom ju jämt när jag kör ändå. Dom får känna sig lite märkvärdiga och betydelsefulla. "låtsasarg" funkar bara på okomplicerad hästar...

Du låter alltså dina hästar bestämma över dig?
Tänk på vilka komplikationer det får när hästar får som dom vill, kanske bättre då och få bort saker som kan bli farliga (som aggresivitet i boxen) och låte hästar ha sina "riktiga" egenskaper som tillhör deras personlighet.

3 veckor är väl ingenting :crazy:
Låt hästen acklimatisera sig , låt den få vara ifred i boxen...sätt på ett täcke den kan ha på sig både ute o inne o ge f-en i att mocka när den står inne.. När din häst verkligen är tydlig...varför lyssnar du inte då?

Jag har hållt på med hästar i 41 år...jag vet vart gränserna går och det vet mina hästar också, Dom får inte göra som dom vill, dom har gränser men jag kanske töjer på dom mer än NH folk gör.
Mina hästar är också osedvanligt lydiga o harmoniska

Jag ska berätta om ett sto jag fick som var riktigt aggressiv i boxen....Hon fick vara ifred några veckor...ut i hagen o mata var det enda jag gjorde....sen tog jag en chansning och bara gick RÄTT in i boxen, kramade om henne och stod så i kanske ett par minuter, sen gick jag ut. Hon rörde aldrig mig mer, jag BAD inte om att få gå in , jag gick bara rätt in.
Ett par år senare var jag på ett jättestort stuteri där mitt fälsto var för inseminering, det gick ca 30 ston i hagen...jag kände mig iakttagen,,,,en häst stod o tittade/stirrade på mig...jag gick dit o läste på grmman och det var Fancy.....hon kände igen mig flera år efter och jag hängde mig kring halsen på henne o kramade henne åter igen...helt villkorslöst.

Jag KAN läsa hästar och jag är utan att skryta bra på det. Nuförtiden är det sällan man gör tabbar,men det har ju såklart hänt under årens lopp och det är ju på dom man lär sig......och tre veckor är ingen tid alls för din häst

*kl* Till frankiiee

(till hela tråden)
Vill bara klämma in ett par stavelser om att det faktiskt är hästar vi hanterar här, det är inga människor. Om man vill ha hästens respekt och förtroende får man göra det på hästarnas vis, dvs genom att bevisa att man är den ranghögste. Man får inte mesa med hästar och vara inkonsekvent. Det gör hästen otrygg och försätter hästen och människan i en oklar relation. Ledarskapet får aldrig vara oklart. Du ska vara ledaren och hästen ska följa dig. Vi människor har ju en tendens att tycka synd om ranglåga hästar, det känns som om vi trycker ned dem, mobbar dem och de blir inte behandlade humant. Men faktum är att det är så det fungerar i hästarnas värld. En ranglåg häst känner sig aldrig mobbad, den känner sig trygg eftersom den tydligt vet vilken plats den har i flocken.
En anledning till att hästen blir aggressiv i boxen, är kanske att den känner sig trängd när du träder in och "kräver saker av den" (jag anser att täcke och rykt, det ska hästen acceptera). Hur är den att hantera på andra små och smala utrymmen, exemplevis i transporten? Kan han bli aggressiv där med?
Nu kanske det inte alls är så, men det är en terori:idea:
Hur många timmar i boxen står han inne varje dag? Kanske beror beteendet på otillräcklig kontakt med andra hästar eller han kanske har tråkigt?
Om du har möjlighet tycker jag att hästen ska vara ute så mkt som möjligt. med min häst är det så att han numera hatar att stå inne i box eftersom han går ute dygnet runt för övrigt. Men det beror ju lite på ras och tid framförallt:)Kanske har han fått stå inne i box väldigt mkt tidigare i sitt liv så att han känner sig trygg i boxen. Ssom sagt, det finns så otroligt många teorier och det är svårt att hjälpa när man inte träffat hästen och sett det med egna ögon. Har du ingen bra person i din närhet som du kan fråga? Tränare eller god vän? Annars tycker jag att det bästa vore att ta kontakt med någon, så att du inte råkar illa ut. Det är så lätt att det blir fel och missuppfattningar när man inte förstår vad grundproblemet är.
Lycka till!:)

Senast ändrad av en moderator:

När man blir arg tappar man fattningen. Man förlorar kontrollen och en del av den respekt som hästar (eller för den del människor) ev. har för dig. Men det förstår inte du, och kommer aldrig attt förstå, för du tror tydligen att våld och ilska löser problemen. Man gör ingenting, och sen ingenting och sen blir man AAARRG!
Jag har faktikt haft häst längre tid än du, om nu det är en merit.

Och en del av de hästar jag äger och hanterar är inte okomplicerade - men de blir okomplicerde. Jag ser det nämligen inte som en merit att ha komplicerade hästar- kanske det som är största skillnaden i vår syn på hästhantering.
De har trygghet och lever ett natutligt hästliv - de vet vad som krävs när människor är närvarande och att det är bra med det.

Inte jag som satt ín dem i facket tuffa och krävande hästar utan andra (även tränare som på Sm och EM- nivå och som har haft ridit in, fött upp och tränat och tävlat fler hästar än du har haft i ditt långa liv- om nu det är en merit) Tränare som hållit på med hästar längre än du

Jag har också haft hästar som burit sig illå åt i boxen eller haft ett rent farligt beteende- men det går över (om man har man tid och tålamod blir ofta dessa hästar de mest tillgivina och underbara ridhästar du kan få- de väljer dig. Du kan aldrig ta lederskap (eller som nån skriver partnerskap- man kan kalla de vad man vill ) - du får det. Genom att vara rättvis, principfast, lugn, vänlig, trygg och koncekvent. Men varje gång du blir arg- förlorar du respekt. Den aggressiva hästen hamnar långt ner i rangordningen i en flock, eller blir utstött. Hästar blir aldrig arga. Ledarstoet är ett klokt gammalt sto som ger flocken bättre chans till överlevnad, ingen etterig stridshingst. Om du sen använder Nh eller nån annan metod spelar ingen roll. Om du använder godis eller inte, spelar ingen roll. Hästen ska kunna lita på dig och tycka att det är tryggt och trevligt att vara med dig. Men jag kräver inte att du ska förstå detta... men du kan gärna sluta med sina otrevliga översitteri fasoner, Du är gammal nog för att ha blivit liiite ödmjuk.

Du tycker så mycket, du antar så mycket du inte har en aning om. Du kör med översitteri på Bukefalos och du är säkert övsersittare mot dina hästar också- men du fattar det inte, just därför att du är så "hemmablind"

Synd för dig och dina hästar men också tråkigt att du men din erfarenhet istället för att göra nåt positivt av det,har tagit det till din livsuppgift att tracka ner på tjejer som vill utveckla en annan typ av relation till sin häst än den du förespråkar.

Inte alla vill ha hästar som skulle "döda" den som vill flytta på dem i boxen som du så stolt skriver om dina ston. Eller som hovslagerna bara kan sko med livet som insats.
Öppna ögonen och tvätta öronen...det finns en hel värld där ute.

Mycket bra rättesnöre och det lever jag faktiskt efter.

Glöm inte att du också kan sätta den lappen på spegeln och titta i spegeln när du går förbi ibland.

:bow:

Nej, jag skulle inte vilja hyra box hos dig om jag inte fick hantera min häst i stallgången. Jag förstod bara inte varför, men det är ju egentligen OT!

Jag tror att du hanterar dina hästar bra, som det låter på dina inlägg i alla fall, men Martha har en poäng med sin hantering och även om jag inte håller med om allt hon skriver så gav hon mig ett guldkorn i ett av sina inlägg. Hon skrev något om att hennes hästar ska ge allt för henne (blod, svett och tårar) och då måste de också få känna sig älskade och även lite som "primadonnor" hos henne.

Jag har funderat mycket på hur man motiverar hästen att faktiskt arbeta för en. Jag ägde en mycket lydig men svårmotiverad valack. Han lydde, men någonstans på vägen hade han liksom förlorat lite av sin gnista och utstrålning. Jag tyckte att han var sönderdresserad, faktiskt. Han kände ingen anledning att göra sitt bästa för någon människa, tror jag. Tills min medryttare fann honom och älskade honom och lät honom bli "primadonna". Jag fick mig en tankeställare, och Marthas inlägg om att hennes hästar ska känna sig älskade, fick saker och ting på plats. Därmed inte sagt att hästarna får göra precis som de vill, tydliga ramar och lugn och konsekvent hantering är A och O. Men att dressera hästen till en robot....nej tack. Visa den respekt istället och låt individen vara individ!

Min valack i ovan nämnda exempel var ranghög, och eftersom jag är en ranglåg människa, utmanade jag aldrig honom om rang. Därmemot ville jag såklart bestämma! Men att börja tjafsa med honom vid matdags (mer än nödvändigt) gjorde man inte. Han blev bara sur och tyckte att man var ett pain in the ass. Mitt nuvarande sto däremot, hon verkar behöva någon som tar ledningen helt och mår bäst av att veta att jag är ledaren. Hon väntar nästan på signal att få gå fram till maten, och då tar jag ju den rollen såklart. Utan att för den skull trycka ned henne eller domdera med henne. Det finns en skillnad där som är hårfin, och det är just det att det är indivder vi arbetar med.

Passar på att tacka Martha för hennes guldkorn, by the way:D :bow::bow:

Du tycker så mycket, du antar så mycket du inte har en aning om. Du kör med översitteri på Bukefalos och du är säkert övsersittare mot dina hästar också- men du fattar det inte, just därför att du är så "hemmablind"

Synd för dig och dina hästar men också tråkigt att du men din erfarenhet istället för att göra nåt positivt av det,har tagit det till din livsuppgift att tracka ner på tjejer som vill utveckla en annan typ av relation till sin häst än den du förespråkar.

Inte alla vill ha hästar som skulle "döda" den som vill flytta på dem i boxen som du så stolt skriver om dina ston. Eller som hovslagerna bara kan sko med livet som insats.

Vi har sådan verksamhet att många hästar kommer och går.
Många udda individer har klivit in här hemma.

Man kan, genom att se hur hästen är till sinnet, se hur den tidigare ägaren har hanterat den. Eller hur?

En snäll, sällskaplig, välskött och följsam häst bör ju då blivit väl behandlad? Eller hur?

Ifrån Martha har jag haft:
2 fölston inackorderade.
En avelshingst (som ej tidigare hade betäckt)
3 unghingstar som gått på bete.
1 ettårsmärr som gått på bete.

Alla dessa hade en sak gemensamt.
Det var oerhört trevliga individer som aldrig skaffade oss varken huvudbry eller "onödigt" arbete.

Snarare tvärtom.
Trots att vissa var vid unga år så var dom väldigt personliga och speciella.

Martha sa åt mig att -den är så och den brukar göra så.
Det betyder att hon hade en nära relation till dessa djur.

Ttyvärr, som tack för hjälpen, så levererade jag själv en egenägd tvåårsmärr som var mer än lovligt korkad.

Denna märr lyckades sparka sönder och samman Martha.

Men Martha envisades och fortsatte träningen.

Och ett typexempel på hur Martha igentligen är, är då hon ringde mig och saa så här:

-Du!! Din Leonesse har blivit lite pömsig och nu lagt sig i blåbärsriset här ute på skogen.
(Leonesse kunde testa folk och var oerhört "avstängd" om man försökte pressa henne)
- Så jag sitter här brevid nu och väntar på att hon har vilat klart. Fortsatte Martha.

3 timmar senare, och 48 cigaretter upprökta, så behagade Leonesse kliva upp och fortsätta gå dit Martha tytckte att hon skulle gå.

Jag behöver väl inte tala om att Leonesse gjorde aldrig mer om detta.

Martha har ju haft en ofattbar mängd hästar i sina händer och om jag hade hälften av den erfarenhet hon har på "udda individer" så skulle jag vara ganska stolt...faktist.

För vad jag sett är just hennes hantering vad jag kallar ett gott skratt.
Hon gör det mesta med ett leende.

Jag vill på intet sätt sitta här och skriva nåt försvarstal.
Men var tvungen att göra ett inlägg på din orättvisaa beskrivning av en medlem på Bukefalos.

AM

*Knapplån*

Nu tycker jag att tråden har lämnat det ursprungliga ämnet till stor del och i stället gå över till att slå sig för det håriga bröstet och vråla ut vem som är störst, bäst och vackrast och vem som är idiot, som i nån annan *OTROLIGT FULT ORD* "gorillafamilj" och eftersom flera här på forumet, har uttryckt sin trötthet på tjafsiga diskussioner (Varför så mkt tjafs?), så väljer jag att stänga den här tråden nu.

Och nej, det är INGEN idé att gruffa, vare sig genom att starta en ny tråd eller skicka PM.

För i den här tråden, har INGEN sida uppfört sig bättre eller sämre än någon annan utan här har det blivit ren och skär "catfight" över ALLA gränser, så det går inte att peka ut vem som är värst.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
moderator

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 115
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 692
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar