Boxen som territorium

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Boxen som territorium

*OT Förlåt om jag är lite off topic men så himla underhållande skrivit.
Det ska jag ha i åtanke tills jag åker buss nästa gång med bussföraren.:D:love::bow:
Mvh Xoya.

Måste lägga in en flik..har oxå en valack som va precis likadan, 6år..aggresiv i boxen, bits, började på tendens till att sparkas..det va så illa att det började bli farligt att vistas i boxen, men va super snäll å rida osv, men just i boxen, men hade lite samma tendens till att "bossa" han å det funkade verkligen INTE, vart bara värre och det har jag insett nu i efterhand och så trivdes han juh inte på det stället..MEN, så flyttade jag till ett annat stall..åhhh, trodde ALDRIG jag ens kunde få en sån trevlig häst som jag har nu, trodde inte han kunde va så snäll OCH tillochmed gosig, har han aldrig vistat tendens till förut..
Ett miljöombyte kanse?!

Jag har ett förslag; Som hästen uppför sig för dagen
så vore det bäst att investera i ett bra allväderstäcke.
Då kan han ha det på sig både inne och ute. Ingen
behöver byta det :idea:. Tills han har lugnat ner sig
i boxen så tycker jag att du skall binda fast honom i
boxen, om du MÅSTE göra iordning honom där. Sedan
så kan han även ha grimman på sig dygnet runt så
att det blir enklare för dom andra att få tag på
honom i boxen när han skall gå ut. Du kan ha en
liten ring (en sådan som är på nyckelringar) mellan
haken o grimman. om han fastnar i något...
När det har gått lite mer tid och ni har lärt känna
varandra mer så kanske det blir bättre. Hoppas
inte på några större underverk bara, hästar har
den personlighet som dom har, den brukar vara svår
att ändra på. Hoppas att det blir lättare i framtiden
för dig och din häst! Allt gott önskar jag er!

Knapplån.

Min nuvarande häst kan vara sur i boxen om man ska borsta och fixa där. Dock är problemet löst så fort man sätter på grimman och bara lägger grimskaftet mjukt runt boxgallret - han behöver inte ens stå uppbunden kort eller ngt. Så fort han är uppbunden kommer öronen fram och det är inga som helst sura miner.
Om jag ska hantera honom i boxen binder jag därför upp - för att slippa småskälla på honom och tjafsa när han surar (han kan stå och hugga i luften nära mig , hötta med bakbenet när man borstar där osv om jag borstar och fixar när han är lös i boxen).

Jag tolkar beteendet som att när han är "ledig" i boxen vill han gärna vara ifred, men har jag satt på grejer och grimma osv så vet han att han inte är ledig utan det är vanlig hantering som gäller, och då uppför man sig.

Säger som ngn annan i detta skedet: Om det är många som hanterar hästen med täcken och utsläpp osv, så försök undvika täckesbytet i det här skedet, så att hästen får vara ifred från andra hanterare så mycket som möjligt. sen skulle jag om jag var du, absolut absolut sluta fösa runt hästen i boxen, det åstadkommer inget annat än att hästen känner sig ytterligare provocerad och störd. När du gör så, så driver du ju undan hästen, men den står i en BOX och den kan inte komma undan, varför det är mycket olämpligt att hålla på med detta, hästen kan känna sig så trängd att den blir ännu mer aggressiv.

Prova med att binda upp istället om du ska sköta honom, dvs hjälp hästen med att visa vart gränsen mellan ledig tid i boxen och hantering i boxen går.

Senast ändrad:

Men hallå!:mad: Varför skulle hantering av hästen i stallgången vara ett otyg och en riskfaktor? Trams! För att kunna visitera hästen runtom är det bästa att få ut den på fast underlag med bra belysning. Är det i boxen? Förstår inte vad du har för hästar som inte kan vara på stallgången? Och hur ser ditt stall ut om det är farligt att ha dem i stallgången?:crazy::confused:

Men hallå!:mad: Varför skulle hantering av hästen i stallgången vara ett otyg och en riskfaktor? Trams! För att kunna visitera hästen runtom är det bästa att få ut den på fast underlag med bra belysning. Är det i boxen? Förstår inte vad du har för hästar som inte kan vara på stallgången? Och hur ser ditt stall ut om det är farligt att ha dem i stallgången?:crazy::confused:

:bow:

Ja, det kan man undra...

Om det är en riskfaktor för hästägaren att hantera hästen på stallgången, måste det vara halvskumt, trångt och besvärligt för veterinär och hovslagare att ta hand om hästen i boxen... :crazy:

Eller är det bara veterinär och hovslagare som KAN hantera hästen på stallgången? :confused:

Jag har faktiskt varit i stall, där hästägaren varit så stirrig att hästen inte kunnat stå på stallgången normalt utan att någon hängde i grimman när hovslagaren eller veterinär var där :eek:. Men flera gånger när hovslagaren eller veterinär var där, så var jag där i stället och det var inga problem, hästen stod och halvsov... :angel:

Ibland gör folk, det VÄLDIGT svårt för sig. Visserligen går många stigar till bergets topp. Men ibland är det rena "cliffhangerstigarna" kan jag tycka...

hej. jag har haft en häst som din häst i ca 12 år nu. de första året va en ren katastrof.kraftiga sparkar i boxväggen han såg ut som ett monster när man bara tittade på honom. värst va när täcket skulle på,då var det baken mot och en varnande spark i väggen igen. allt vände när vi bytte stall och ställde honom i en box där han fick vara i fred. sen slutade jag med täcke på honom eftersom han faktiskt inte behövde det. då va ett besvärligt moment borta .sen gjorde vi helt enkelt så att vi ignorerade hans beteende,han vann inget på att se hemsk ut. dessutom fick jag arbeta med min egen inställning.när jag skulle gå in i boxen så tänkte man ju hela tiden oj hoppas han uppför sig,bäst att va på sin vakt mm, den sinnesstämningen är jag övertygad över att han kände. jag fick tänka på att han va som vilken häst som helst och hela tiden vara positiv och fokusera på hans framsteg. vi gjorde så lite med honom i boxen som möjligt. i stallgången i ridningen hagen o dyl har han aldrig visat nån surhet. vi accepterade helt enkelt hans privata space och när vi gjorde det accepterade han oss. kanske har det underlättat för oss att vi vet hans bakrund,stått själv i ett litet trädgårdsskjul med en ägare som tyckte att deras barn kunde använda hans box som en lekstuga och när han ville vara ifred fick han en hink i huvudet eller något annat slängt på sig. klart att han vaktade sin box. det tog kanske drygt ett år och sen kunde man hantera honom i boxen hur som helst.det tog ett tag för honom att bli trygg med oss och miljön. ha tålamod o va inte för mkt i hans box e mitt råd till dig. jag känner ju inte din häst men för min häst funkade det i varje fall.;)

Ang #106 så är det precis den uppfattningen jag fått och det är tyvärr den delen som gör att jag drar öronen åt mig när folk presenterar sig som "NH:are". Men jag tror inte att TS tillhör dessa blinda fanatiker riktigt.

Min teori är att problemet med hästen i hans box är att det är vad som känns viktigast för honom "att ha kvar som sitt" och kommer vara det svåraste att bli av med, och att man inte bör fokusera alltför mkt på det. Då tror jag att det blir en låsning man inte kommer ur. Men det har jag tidigare sagt.

Om du hade läst de inlägg som blivit bortplockade ur tråden är jag inte så säker på att du hade haft samma uppfattning. :cool:

Du har missat vad jag har skrivit tydligen Martha.
Jag flyttade honom från det förra stallet där jag såg verkligen hur dåligt min häst mådde. Nu är det enda problemet med honom att han kan vara aggresiv vid och precis utanför boxen.
Punkt.
Jag tycker inte du ska fortsätta med dina inlägg om du inte hänger med!!

Tack så jätte mycket Xoya.
Skönt att höra från någon som känner igen sig, alltid lätt att relatera till.
Som tur är har jag en extremt nyfiken häst så han kommer nog inte kunna hålla sig fem minuter :)!
Tack för ditt goda råd!

Mvh
Frankiiee

Måste lägga in en flik..har oxå en valack som va precis likadan, 6år..aggresiv i boxen, bits, började på tendens till att sparkas..det va så illa att det började bli farligt att vistas i boxen, men va super snäll å rida osv, men just i boxen, men hade lite samma tendens till att "bossa" han å det funkade verkligen INTE, vart bara värre och det har jag insett nu i efterhand och så trivdes han juh inte på det stället..MEN, så flyttade jag till ett annat stall..åhhh, trodde ALDRIG jag ens kunde få en sån trevlig häst som jag har nu, trodde inte han kunde va så snäll OCH tillochmed gosig, har han aldrig vistat tendens till förut..
Ett miljöombyte kanse?!

Om du hade hängt med i tråden så berättade jag tidigare om mitt förra ställe jag stod på. Där var min häst värre, åt inget och märktes tydligt att han var allmänt deprimerad.
Nu när jag har bytat är allt som gröna ängar förutom att han har tendens till att sparkas, dock är han inte liiiika aggressiv. Det där med miljö och folk som umgås med hästen är otroligt viktigt och det märktes så tydligt att han inte trivdes.

Tack ändå!

Knapplån.

Min nuvarande häst kan vara sur i boxen om man ska borsta och fixa där. Dock är problemet löst så fort man sätter på grimman och bara lägger grimskaftet mjukt runt boxgallret - han behöver inte ens stå uppbunden kort eller ngt. Så fort han är uppbunden kommer öronen fram och det är inga som helst sura miner.
Om jag ska hantera honom i boxen binder jag därför upp - för att slippa småskälla på honom och tjafsa när han surar (han kan stå och hugga i luften nära mig , hötta med bakbenet när man borstar där osv om jag borstar och fixar när han är lös i boxen).

Jag tolkar beteendet som att när han är "ledig" i boxen vill han gärna vara ifred, men har jag satt på grejer och grimma osv så vet han att han inte är ledig utan det är vanlig hantering som gäller, och då uppför man sig.

Säger som ngn annan i detta skedet: Om det är många som hanterar hästen med täcken och utsläpp osv, så försök undvika täckesbytet i det här skedet, så att hästen får vara ifred från andra hanterare så mycket som möjligt. sen skulle jag om jag var du, absolut absolut sluta fösa runt hästen i boxen, det åstadkommer inget annat än att hästen känner sig ytterligare provocerad och störd. När du gör så, så driver du ju undan hästen, men den står i en BOX och den kan inte komma undan, varför det är mycket olämpligt att hålla på med detta, hästen kan känna sig så trängd att den blir ännu mer aggressiv.

Prova med att binda upp istället om du ska sköta honom, dvs hjälp hästen med att visa vart gränsen mellan ledig tid i boxen och hantering i boxen går.

Jag håller precis med dig. Var inne på samma spår där för jag märkte då jag band upp honom att då var han inte "ledig" längre som du också nämner. Det har jag testat. Att ta på grimma och sådant är för övrigt inga problem, det är bara täckesbytena och när stallägarna mockar på kvällen också (fråga mig inte varför för det har jag ingen aning om!!). Men tack för rådet!

Ang #106 så är det precis den uppfattningen jag fått och det är tyvärr den delen som gör att jag drar öronen åt mig när folk presenterar sig som "NH:are". Men jag tror inte att TS tillhör dessa blinda fanatiker riktigt.

Min teori är att problemet med hästen i hans box är att det är vad som känns viktigast för honom "att ha kvar som sitt" och kommer vara det svåraste att bli av med, och att man inte bör fokusera alltför mkt på det. Då tror jag att det blir en låsning man inte kommer ur. Men det har jag tidigare sagt.

Tack!
Jag säger gärna att jag håller på med natural horsemanship, eller att jag iaf. har mer än ett hum om det men jag är gärna öppen för andra sätt att hantera bara våld inte ingår och att det låter rimligt.
Jag vill bara tacka för alla SUPER BRA råd jag har fått av alla här och att jag har tagit åt mig och kommer ha dom i tankarna :)
Det är även skönt att höra från folk som har erfarenheter av detta.
Jag kanske får se efter ett år eller två om min häst känner mig bättre och har skapat större band och tillit för att släppa in mig i hans "fristad" från jobb och andra hästar!

Mvh
Frankiiee

Nja jag drogs visst ner i sandlådan- blev lite vasst skrivet- inte meningen, men ni är också oerhört misstänksamma.

Men jo... sant..jag vill verkligen inte ha hästar uppbundna i stallgången, inte hinkar och grepar eller annat i stallgången heller. Jag vill ha den helt fri.

Du tror det är nåt skumt med stallgången
Tja, Jag har ett helt nybyggt stall (2008) byggt enligt gällande mått & regler (och lite till) Stallgången = 3 m bred (räcker tycker jag)Högt i tak och bra ventilation, 2 rader med lysrör i taket (hovslageren är jättenöjd- belysning är ofta dålig även i nya stall) Varmt o kallt vatten i sadelkammaren och separat foderutrymme. Har nu ett stall som är bättre än jag någonsin kunnat drömma om- härligt!!!

Stora beteshagar i direkt anslutnig till stallet.

Visst, hälften av hästarna skulle utan vidare kunna stå i stallgången- men de andra då. De får fortfarande sadla i boxen och tränga sig förbi de hästar som står i gången. Nej, jag vill ha stallgången fri i mitt stall, trots att hästarna är väluppfostrade.

Men jag skulle ha gjort ett undantag för Frankiie eftersom hon arbetar för att avhjälpa problemet. En hyresgäst som inte skulle göra detta fick nog leta annan stallplats.

Och innan nån svarar att ni inte förstår hur nån kan hyra in sig hos en sån hemsk stallägare som inte vill att de mer än undantagsvis, får ställa upp hästen i stallgången kan jag säga:
Mina hyrsegäster har billig hyra mot att vi hjälps åt med skötseln. Centrumnära nytt härligt stall, bra grovfoder, stora beteshagar, "stallkompisarna" är väluppfostrade lugna hästar, belyst paddock 20*60 med trästaket och mkt bra underlag. Hur ortoligt det än låter.. de är faktiskt nöjda.

Jag menar inte hästarna på Strömsholm. Jag menar privathästar som lever ett naturligt liv. Strömsholmshästarna har säkert lika uselt med utevistelsen de. Det finns troligen inga hagar som räcker till.
Men redan ute på Lidingö finns stall som erbjuder hästarna stora hagar.

Hingstar är lättare att hantera - de är känsligare - kan språket. Har haft såna också. Men eftersom du inte egentligen hanterar dina hästar bara förvarar dem så är nog hingstarna jobbigare för dig - mer explosiva.

Här kan du nog fråga vilken hästmänniska som helst. De svarar att ledarston är tuffast att träna. Men du låter dem bestämma - och då är de givetvis fogliga.

Har du varit hos mig :eek::eek::eek:

Vad är ett ledarsto för dig ? En som är trygg eller en som vill slåss?
Mina ledarston jag haft har samtliga varit underbara individer att jobba med...men det kanske är skillnad på rid o travhästar??!! Mina ledarston vill inte slåss, och möter man dom bara halvvägs så går allt som ett lavemang.
Men det är väl skillnad på att träna NH och träna trav förståss.

Hingstar däremot kan vara svårare att hantera pga att dom just ÄR väldigt känsliga o lyhörda, man kan vara mycket tuffare mot ett sto än mot en hingst...men det vet väl alla dina bekanta :angel:

Du har missat vad jag har skrivit tydligen Martha.
Jag flyttade honom från det förra stallet där jag såg verkligen hur dåligt min häst mådde. Nu är det enda problemet med honom att han kan vara aggresiv vid och precis utanför boxen.
Punkt.
Jag tycker inte du ska fortsätta med dina inlägg om du inte hänger med!!

Jo då, jag hänger med. Du kanske borde titta vad du skrivit själv:idea:
eller ska jag citera ?

Vill du kräva nåt av en vallack- säg till honom
Vill du kräva nåt av en hingst - be
Vill du kräva nåt av ett sto - skicka in en ansökan i tre exemplar

Ja det är säkert skillnad på hantering mellan trav och ridhäst lika väl som det är skillnad mellan ridhäst och ridhäst.

Inga av mina hästar vill slåss. Inte jag heller.

Jag blir nämligen aldrig (eller ytterst sällan) arg på en häst (eller ett djur över huvud taget, jag vet att det låter otroligt- tråkigt lugn faktiskt.) Kanske därför hästarna också blir lugna.

Däremot kan jag låtsas att jag blir arg ibland om det behövs och då lyssnar de! -jag lovar- troligen just därför att det händer så sällan. men kan då omedelbart bli "snäll" igen, redan vid första ansatsen till "rätt" reaktion från hästen.

Varför bli arg på en häst- det är ju jag som vill ha ut något från honom- det är min skyldighet att vara tydlig nog så han förstår, Fungerar det inte får jag tänka ut varför och handla därefter.

Som jag skrev i en annan tråd- det enda som kan få mig riktigt arg är när den med makt (den starkare) misshandlar den hjälplösa. Och översitteri retar mig faktiskt lite.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 115
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 692
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar