Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men hallå! Varför skulle hantering av hästen i stallgången vara ett otyg och en riskfaktor? Trams! För att kunna visitera hästen runtom är det bästa att få ut den på fast underlag med bra belysning. Är det i boxen? Förstår inte vad du har för hästar som inte kan vara på stallgången? Och hur ser ditt stall ut om det är farligt att ha dem i stallgången?
Måste lägga in en flik..har oxå en valack som va precis likadan, 6år..aggresiv i boxen, bits, började på tendens till att sparkas..det va så illa att det började bli farligt att vistas i boxen, men va super snäll å rida osv, men just i boxen, men hade lite samma tendens till att "bossa" han å det funkade verkligen INTE, vart bara värre och det har jag insett nu i efterhand och så trivdes han juh inte på det stället..MEN, så flyttade jag till ett annat stall..åhhh, trodde ALDRIG jag ens kunde få en sån trevlig häst som jag har nu, trodde inte han kunde va så snäll OCH tillochmed gosig, har han aldrig vistat tendens till förut..
Ett miljöombyte kanse?!
Knapplån.
Min nuvarande häst kan vara sur i boxen om man ska borsta och fixa där. Dock är problemet löst så fort man sätter på grimman och bara lägger grimskaftet mjukt runt boxgallret - han behöver inte ens stå uppbunden kort eller ngt. Så fort han är uppbunden kommer öronen fram och det är inga som helst sura miner.
Om jag ska hantera honom i boxen binder jag därför upp - för att slippa småskälla på honom och tjafsa när han surar (han kan stå och hugga i luften nära mig , hötta med bakbenet när man borstar där osv om jag borstar och fixar när han är lös i boxen).
Jag tolkar beteendet som att när han är "ledig" i boxen vill han gärna vara ifred, men har jag satt på grejer och grimma osv så vet han att han inte är ledig utan det är vanlig hantering som gäller, och då uppför man sig.
Säger som ngn annan i detta skedet: Om det är många som hanterar hästen med täcken och utsläpp osv, så försök undvika täckesbytet i det här skedet, så att hästen får vara ifred från andra hanterare så mycket som möjligt. sen skulle jag om jag var du, absolut absolut sluta fösa runt hästen i boxen, det åstadkommer inget annat än att hästen känner sig ytterligare provocerad och störd. När du gör så, så driver du ju undan hästen, men den står i en BOX och den kan inte komma undan, varför det är mycket olämpligt att hålla på med detta, hästen kan känna sig så trängd att den blir ännu mer aggressiv.
Prova med att binda upp istället om du ska sköta honom, dvs hjälp hästen med att visa vart gränsen mellan ledig tid i boxen och hantering i boxen går.
Ang #106 så är det precis den uppfattningen jag fått och det är tyvärr den delen som gör att jag drar öronen åt mig när folk presenterar sig som "NH:are". Men jag tror inte att TS tillhör dessa blinda fanatiker riktigt.
Min teori är att problemet med hästen i hans box är att det är vad som känns viktigast för honom "att ha kvar som sitt" och kommer vara det svåraste att bli av med, och att man inte bör fokusera alltför mkt på det. Då tror jag att det blir en låsning man inte kommer ur. Men det har jag tidigare sagt.
Jag menar inte hästarna på Strömsholm. Jag menar privathästar som lever ett naturligt liv. Strömsholmshästarna har säkert lika uselt med utevistelsen de. Det finns troligen inga hagar som räcker till.
Men redan ute på Lidingö finns stall som erbjuder hästarna stora hagar.
Hingstar är lättare att hantera - de är känsligare - kan språket. Har haft såna också. Men eftersom du inte egentligen hanterar dina hästar bara förvarar dem så är nog hingstarna jobbigare för dig - mer explosiva.
Här kan du nog fråga vilken hästmänniska som helst. De svarar att ledarston är tuffast att träna. Men du låter dem bestämma - och då är de givetvis fogliga.
Du har missat vad jag har skrivit tydligen Martha.
Jag flyttade honom från det förra stallet där jag såg verkligen hur dåligt min häst mådde. Nu är det enda problemet med honom att han kan vara aggresiv vid och precis utanför boxen.
Punkt.
Jag tycker inte du ska fortsätta med dina inlägg om du inte hänger med!!