Boxen som territorium

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Boxen som territorium

Vad ville du höra?Att du skull bossa den mer.:confused:
Ta reda på råden o gör ett seriöst försök att få en glad tillitsfull häst- som han troligen en dag var.
Jag blir ledsen för så unga hästar som far illa o ej har förstående ägare.

En dag var?
Ursäkta men jag gillar inte dina påhopp om att jag skulle ha brytit ner min häst eller förstört honom.
Jag blir uppriktigt arg och ledsen när jag hör att jag felbehandlar min häst genom att göra så bra jag kan.
Jag tog honom från ett värre ställe och nu för första gången lever han!
Från pinne till hull, från stirrig till lugn. Det ända jag har problem med är boxen. Jag har aldrig påstått att jag ville bossa mer med honom, utan höra KLOKA folks råd om hjälp till detta.
Inga idioter tack!

Det hade varit en sån jävla skillnad om hästen hade mått bättre innan men för ett halvårsen hade han en ägare som aldrig mockade till honom, aldrig såg till honom och dessförinnan har hann bytt ägare titt som tätt. Tro inte att jag inte tar hänsyn till detta.
Förlåt men ni kanske borde veta mer lite innan ni gör påhopp.

Jag påstår INTE att DU har brytit ner din häst, men om du vill få en bra kontakt med honom måste du tänka om.

Läs råden i tråden. strunta i mina. Du kommer snabbt att märka resultat.
Lycka till:laugh:

Jag påstår INTE att DU har brytit ner din häst, men om du vill få en bra kontakt med honom måste du tänka om.

Läs råden i tråden. strunta i mina. Du kommer snabbt att märka resultat.
Lycka till:laugh:

jag har läst råden.
du kanske borde läsa mitt första inlägg. Att jag vill veta mer, jag tror inte att jag kan allt utan är bara en nybörjare och ville ha tips om detta.
Inget har du gett mig. Bara massa påhopp om att jag är en dålig ägare tydligen.

Lite kul är ju faktiskt att du säger att du ''inte använder spö som bestraffning''

Finns det ens någon som använder spö i bestraffningssyfte?!

Detta med att ha med sig en godbit till sin häst så att den utvecklar din närheten i boxen till något positivt tycker jag är väldigt bra. Och i detta fall är det inte en muta - utan en belöning för att den uppför sig väl

Ja o jag tror på allt i Bibeln.

Du tror inte att moroten har ett värde när många lika hästkunniga säger annat?
Nu får jag nog härma Ingelas slogan-:o
Det finns många stigar till bergets topp:grin:

:love: Se där, även en blind höna hittar ett korn... :angel: (förlåt... skoja bara lite... :o)

Och till TS funderingar.

Jag är väldigt intresserad av all typ av hästhantering och jag läser allt jag kommer över. Jag plockar godbitarna ur det jag läser och förkastar andra saker, även från den bäste av hästviskare.

Jag är barnsligt förtjust i Monty Roberts (en STOR idol för mig), Sally Swift, Hempfling, Tobbe Larsson, Pat Parelli, Jan Brinck, Lussan Nathorst, Rolf-Göran Bengtsson, Ulla Håkansson, Malin Baryard, Helena Lundbäck, Peter Fredricsson... *gäsp* jag kan hålla på i all oändlighet, flera av alla de fantastiska ridlärare jag träffat under åren, flera av de stallkamrater jag har träffat under åren.

Alla dessa har TILLSAMMANS gett mig den fasta punkt, jag står på. Den fasta punkt i min hästhantering som jag har haft sedan tidigt sjuttiotal. Ja, det ÄR faktiskt inget nytt under solen, mer än att dessa personer har satt ord, namn, bild och vad det nu är på den hästhantering som jag faktiskt redan har pysslat med i alla år.

Det finns inte EN gud inom hästvärlden. Det finns MÅNGA. Öppna ögonen och se dig om. Du ser ju att vi är flera här i denna tråd, som ofta är osams. Men som i detta ämne faktiskt är ganska överens.

1. Träffar jag en "grinmupp" till häst i boxen, så låter jag den vara "grinmupp". Likaväl, som jag låter en busschaufför som ser ut så här :mad: se ut så. Jag går i alla fall in, vare sig det är en box eller buss och säger "Hej" och gör vad jag ska, tar på grimma, täcke, eller stämpla busskortet.

2. När jag har gjort det tillräckligt många gånger i rad och träffat samma häst eller samma busschaufför, märker jag att något inträffar... Atmosfären mjuknar. Hästen vippar kanske med ena örat och tycker att... jaha, du respekterar ju faktiskt mig och bråkar inte. Välkommen då. Och busschauffören kanske mjuknar och ser ut så här nästa gång :). Då kan jag utveckla det hela. Om inte, får jag fortsätta med punkt 1 igen.

3. Att om hästen är samarbetsvillig, böjer ner huvudet och låter mig trä på grimman, så kan jag smeka den en extra gång, eller stoppa ner tummen i ena örat och gnugga, så att den riktigt "spinner" av njutning, eller passa på att "klia svansrot" när jag rättar till svansremmen på täcket. Och till busschauffören kan jag kanske säga "vackert väder idag", när jag går förbi. Annars får jag återgå till punkt 1 eller 2 igen.

4. Gången därpå när jag kommer till "grinmuppen" kanske det inte alls står en "grinmupp där, utan en nyfiken mule med toppade öron och då kan jag faktiskt ge en morotsbit ur handen eller i krubban, beroende på vad jag sett av hästens beteende tidigare, när jag har gjort vad jag ska. Och den där griniga busschauffören, kanske viftar välkomnande med armen och pekar på sätet närmast dörren, så vi kan börja föra ett samtal på vägen hem. Annars får jag återgå till punkt 1, 2 eller 3 igen.

Jösses, man kan undra om det handlar om hästhantering eller kontaktförmedling :o. Jag får kanske ge en jämförelse till...

Min far och mor, har alltid undrat när jag ska sluta "leka med hästar". De lät mig börja med ridning på ridskola på 70-talet för att det skulle vara bra sjukgymnastik, att jag skulle bli "hästbiten" var väl inget de hade hoppats på, eller räknat med. Utan när jag fyllde femton, fick jag överta all kostnad och resor hit eller dit själv, när jag skulle träffa hästar.

Min far skjutsade mig ibland till ett stall där jag hade en sköthäst på 90-talet. Hon var vild, busig och envisades med att sparka både fram och bak, riva ner krubban och vattenhinken när man fodrade och vattnade. Pappa svor ve och förbannelse över detta kreatur. Men hästägaren och jag, som vet hur "barn är" log bara överseende, lyfte upp hinken, krubban och klappade på hästen.

För några år sen köpte jag ju min vackra vita. Far och mor, blängde ilsket på mig och sa att de INTE tänkte blanda sig i hästhanteringen. Nej då, sa jag lugnt och skötte min häst helt själv.

Men så augusti 2007 råkade jag ut för en bilolycka och pajade ena ögat. Pappa fick då en snabbkurs i hur man sköter häst, med dagsschema...

Fm: hö i hagen, vatten i hagen, mockning, ny halm, samt ta in halm och hö vid behov, den och den maten i boxen till insläpp (utsläpp och insläpp skötte andra hästägarna, för så elak var jag inte att jag tvingade honom att ta det ansvaret) Sopa stallgången

Em-kv: rätta till bädden, fylla på vatten i hinken i boxen, skiva morötter, ge morötter till mellanmål till alla hästarna, samt göra i ordning hö och foderhinkar till kväll och frukost. Sopa stallgången

Med tiden fick ju jag komma tillbaka i stallet, då visade det sig att pappa ökat på sitt schema, med att hjälpa till att ta in hästarna, grimmorna kunde vara lite besvärliga. Men hästarna var tålmodiga och stod som små tända ljus när pappa kröp runt under huvudet på hästarna. Sedan utvecklade det sig ytterligare, med att han började lägga på och ta av täcke på min häst och senare hjälpte han även mig att ta av och på benskydd på de andra hästarna.

Sen kan jag ju säga att han har en grön byggoverall och keps på sig när han "jobbar i stallet" och har hela bröstfickan med morotsslantar.

Och fölungen som 1995, retade gallfeber på pappa och som han på den tiden muttrade något om "skottpengar på"... är idag 15 år, kan fortfarande vara en ragata. Men ni ska se min pappas leende när hon lägger sitt huvud på hans axel och vill bli klappad och kliad. Och det kan jag säga, det är inget "kissemissstrykande" eller "gullegullhundklappande" utan "dunk dunk dunk" både på huvud och hals, så jag blir riktigt rädd. Men hästen NJUTER och tigger INTE morötter, men får en och annan när pappa tycker att det passar i krubban. Inte som belöning, utan mer bara "för att".

Till och med hästägaren, blir förvånad ibland över handlaget min helt hästokunnige far har med den damen, som är ranghög har en "bitch" framtoning, både i hage och box.

Så som både jag och Axel säger... "Det finns många stigar till bergets topp"...

Med vänliga hälsningar

IngelaH
som, som vanligt blir osedvanligt långrandig... *FÖRLÅT!!!*

Senast ändrad:

TS:

Vi hade en vbl-valack i ett av de stall jag höll till i förr. Han var go och snäll att leda, alla kunde ta in och ut honom från hagen. Alla kunde borsta honom, täcka osv. MEN han hade en sak för sig och det var att sura i boxen. Han attackerade ingen men han var märkbart irriterad. Ägaren valde att inte göra en grej av det och borstade honom sonika i stallgången - no problem.
Han är inte den enda hästen jag träffat med detta beteende. Jag har hittills aldrig blivit sparkad eller biten av dessa hästar och anledningen till det anser jag vara uppmärksamhet, respekt och följsamhet. Jag går inte in och trilskas i boxen med en sur häst. Jag kan respektera att vissa hästar vill ha ett eget space mer än andra, så är vi människor också och jag är en av dem så kanske därför förstår jag grejjen bättre? Är det dessutom inte min egen häst så bryr jag mig inte alls om vad jag har för relation förutom att jag vill kunna hantera dem som det krävs dvs intag, utsläpp och täckesbyten. Detta har jag med dessa hästar gjort i stallgången. Funkar det inte får ägaren fixa biffen - min uppgift är inte att uppfostra eller "träna ledarroll" med andras djur. Kan inte din stallägare göra samma sak?

Jag är inget proffs, jag skulle tro att vi är på samma nivå. Men jag förstår inte varför detta med boxen är så viktigt just nu? Visst, jag förstår vart du vill komma, men ni har ju redan kommit långt med tanke på hur han verkat förr? Hur länge har du haft honom? Kanske är detta med boxen det sista och är djupast inrotat i honom och även det som kommer att ta längst tid? Jag tror att om du bygger relationen på annat håll så kommer detta gratis såsmåningom, men om du gör en stor grej av det så kommer det att bli en slags låsning.
Jag har själv en perfektionistisk läggning och vill att allt ska klaffa. Men jag tror att när det gäller hästar så kan man inte gå efter en checklista "funkar det här, så ska du börja med detta i nästa steg". Kanske är en sådan simpel grej som att inte sura i boxen det som står sist på din hästs checklista? Jag är just nu medryttare på en "pissmärr". Jag borstar henne i gången dels för att slippa irritera mig på att hon vandrar runt och surar i boxen, och dels för att jag ska ha ett gott humör då vi går ut för arbete. Om jag redan är irriterad på henne i boxen, hur rolig är jag att samarbeta med på banan sen då?

Jag tycker inte att man måste ta tjuren vid hornen ALLTID. Det kan gå till överdrift. Ibland mår man nog bra av att se lite mellan fingrarna, bara vara och strunta i regelboken för en stund?:o Speciellt om man inte har så stor erfarenhet av situationen att man vet med sig att man kan läsa hästen utan och innan. Så känner jag iaf, och jag jobbar på min och min medryttarhästs relation varje gång jag är där utan att tänka på det. Vissa saker tolererar jag inte, tex om hon skulle visa tendens till att springa över mig. Men det har ännu ej hänt. Jag är uppmärksam på henne och hon på mig - that's it. Jag tycker att vår relation är mkt bättre nu sedan jag släppt tänket om att traggla igenom problemområden från scratch. Hon har tex aldrig i hela sitt liv behövt stå stilla vid uppsittning, det gör hon inte nu heller, men hon är inte lika jobbig som hon var då jag försökte träna bort det :angel:

Lite kul är ju faktiskt att du säger att du ''inte använder spö som bestraffning''

Finns det ens någon som använder spö i bestraffningssyfte?!

Detta med att ha med sig en godbit till sin häst så att den utvecklar din närheten i boxen till något positivt tycker jag är väldigt bra. Och i detta fall är det inte en muta - utan en belöning för att den uppför sig väl

ohja, tyvärr finns det många som använder spö som bestraffning. Jag själv fick tipset att gå in med spö varje gång jag skulle in i boxen. Såklart så gjorde jag inte det!

TACK så hemskt mycket för dom senaste svaren. Skrivna på ett sätt så att man vill ta in det.
Visst, mycket av det Inghela skriver är kanske redans skrivet men på ett elakare sätt så man vill bara inte ta åt sig!
Här lärde jag mig något nytt och uppskattar det jätte mycket. Kanske det är så att jag försöker för mycket med just i boxen. Jag kanske får tona ner det, men aldrig strunta i det och respektera det!!

TACK FÖR ALLT :)

Du skriver att hästen har en jobbig bakgrund, kanske behöver han då ha ett ställe där han vet att han får vara helt ifred.
Du skriver att man "ska" kunna hantera hästen i boxen men vad är det som säger att det till varje pris "ska" vara så med just den här hästen just nu?
Han behöver antagligen viss tid för rehabilitering och jag tror att det bästa du kan göra är att låta honom få det.

Du skriver att det går bra i övrig hantering, fortsätt bygga upp relationen där och ta under tiden den enkla vägen vad gäller boxen.
Det går ju så snabbt att binda upp utanför boxen och fixa med täcket där istället.

Försök att tänka mer med hjärtat och mindre på tekniken.
Jag tycker att du fått många bra råd i tråden av Nafayette, Axel, Ingela m.fl. men om du inte vill ge mat/godis ur handen så är det naturligtvis ditt val.

Jag råder dig dock att ta den enklaste vägen för både dig och din häst - jag vill också kunna, och kan, gå in till alla mina hästar i boxen, men jag tror inte att det är riktigt rätt tid för dig att ta itu med detta just nu.
Risken finns att det blir en onödig konflikt mellan dig och hästen, vilket dessutom kan bli farligt i ett så begränsat utrymme, som du kanske inte riktigt kan reda ut just nu.
Låter du honom ha sitt privata utrymme där, arbetar vidare med honom på andra platser och låter honom få förtroende för dig så tror jag att "problemet" kan lösas senare.

Visst är det mysigt att kunna stå och gosa med sin häst i boxen men jag hade inte haft något intresse för det om hästen inte hade velat.
Jag älskar mina hästar över allt annat men vill inte att de klampar in i huset i tid och otid.

Sen när blev NH ett sånt stort hot här på buke för alla hästägare?

NH är ett stort hot mot rätt hantering av hästar.
Framförallt om man inte kan läsa av hästen.

Ett praktexempel av detta ser vi i denna tråd. :crazy:

Jag skulle gärna vilja se hur erfaret "Nh folk" gör i denna situation.
Typ California Sweed och Lia.

AM

Det är hemskt att det ska bli så här bara för att man frågar om råd eftersom jag vill lära mig mer.
Helt plötsligt dömer folk en, utan att ha träffat eller sett ekipaget tillsammans.

Det är hemskt att det ska bli så här bara för att man frågar om råd eftersom jag vill lära mig mer.
Helt plötsligt dömer folk en, utan att ha träffat eller sett ekipaget tillsammans.

Jag dömer inte ut dig alls.
Däremot tar jag illa vid mig för att du inte är beredd att prova nya vägar.

Det allra viktigaste för min del, eftersom jag heltidsarbetar med tjuriga märrar, ÄR att jag kan gå in till dom.

Då måste jag läsa av dom då dom kommer.
En kan verka bossig men är igentligen missförstådd.
En annan är bossig p.g.a. mycket starkt psyke.
En tredje ser bossig ut men är livrädd.
En fjärde är elakt bossig men vill bara skydda sin lille.

Alla dessa har en saak gemensamt.
Vänder häcken till, hotar och till och med slår. Har bakåtstrukna öron.

JAG, som är deras skötare, måste snabbt lösa problemet.

Och hittils har jag faktist gjort det.
Och alla dessa sorters märrar är vänliga åt mig..om än att det finns en liten klick som har stelopererade öron och vill gärna se ut så där, annars krakerlerar deras "image"

Och jag vill själv inte verka bossig här men kan berätta att vi faktist haft nyfölade märrar som främmande folk inte ens har gått fram till boxen..

För att uttala sig enkelt. Jäkligt elaka märrar med mord i blicken.

Du får göra precis hur du vill med din häst.
Jag har försökt råda dig...

AM

Ja, det konstiga är ju att jag startade denna tråden för att få just råd :angel:
sen silar jag själv bort dom som låter helt åt skogen.
Jag bugar och bockar för dom goda råden jag fått av några stycken och kommer ha det i tankarna!

Tråkigt problem.
Jag har inte lika mkt erfarenhet av olika hästar som en del av de som svarat dig tidigare men jag försöker ge lite tips ändå. (har bara haft 12 egna hästar - har å andra sidan haft varje häst länge.)

Jag håller med dig. ang godiset. Jag tror inte du ska använda den metoden. Inte för att den inte är bra, utan för den kräver erfarenhet, timing och konsekvens- annars får man ännu fler problem än man haft från början. (Jag använder själv godis som belöning men jag har mycket strikta regler (exakt när och hur och varför) - mina hästar tigger inte.)

En del tränare är helt emot godis och andra för- ingen har fel och ingen har helt rätt. Kolla gärna Ellen Ofstad - hon använder godis.

Tyvärr kommer du nog inte att finna lösningar i varken böcker eller i detta forum. Vill du ha hjälp måste du nog ta ut en "hästmänniska" som hjälper dig på plats.

Man kan aldrig förklara ett problem eller en situation så tydligt och fullständigt att andra kan förstå helt och fullt - alla har olika erfarenheter och referenser som de silar texten igenom - det går helt enkelt inte.- det blir missuppfattningar. Men man kan ju få förslag, men sen måste du lista ut lösningen själv.

Jag skulle nog börja med nåt mycket lätt ex. sätta på grimman i boxen (om det är lätt) eller krats ur en hov om det är lättare. När det gått bra, mycket beröm (dvs nåt som hästen verkligen uppskattar) och sen skulle jag inte göra mer med hästen i boxen den dan, Resterande skötsel gör du på en plats där hästen tycker det är OK. Gör så en vecka eller så, sen kanske du lägger på en vojlock (korta enkla övningar-mycket tålamod- mycket beröm och eftergift = dvs du går därifrån. Bygg på eftersom- forsera inte- låt det ta tid.

Exakt det där med godiset. Jag vill inte använda det för jag inte kan helt enkelt. Enligt hästens minne så måste man belöna den med godis högst någon sekund efter det rätta upppförandet för att hästen ska koppla det till berömm.
Sen är jag lite tveksam med den metoden så jag själv väljer bort den.

Det där med att ta ut en "hästmänniska" ska jag göra det med (nämligen en tjej som jobbar tillsammans med Ann Lindberg), när han känner sig säker nog på det nya stället.
Tack för ditt råd. Jag tror det är jag som har bråttom kanske. Jag har börjat inse att det tar inte 6 månader att vänja av honom detta utan detta kommer ta längre tid. Å andra sidan har han nog heller inte fått helt förtroende för mig än. Det är bara att kämpa vidare :)
Det är detta man får när man skaffar häst. Ny lärdom varje dag och det uppskattar jag.

hejsan!
hade precis samma problem som du har,
Vi började med att allt bara var positivt i boxen,gjorde inget mera än nödvändigt där som hämta .lämna ev fylla på vatten, ge mat osv.
Alltid när vi hade gjort detta och hon "bara var tjurig utan att bitas eller sparkas fick hon morot.
Alttså vi borstade inte eller tog på täcke eller försökte gosa med henn utan boxen var hennes
Sedan ökade vi på detta i lugn takt med små saker i taget, tex att bara stå där inne och klappa ett fåtal ggr på henne ,berömm = morot när hennes betende var som jag ville.
Nu har vi haft henne i ca 1 år , nu kan alla gå in i boxen och sätta på och ta av täcke ,borsta , ta av sadel ,sätta på benskydd när man ska rida, ibland kan det behövas göras dea i boxen när vi alla ska ut och rida samtidigt.
vi har fixat detta med lugn och vet och med många kilo morötter.
Hon har inte blivit tiggig, däremot får hon alltid fortfarande en morot om hon varit trevlig i boxen när jag har behövt göra ngt i boxen med henne.
Men hennes box är fortfarande hennes är hon extremt tjurig en dag försöker jag att inte joxa mer än nödvändigt med henne i boxen.Det händer väldigt sällan numera.
Nu är hon trygg med att det inte blir ngt farligt i boxen ,utan beröm och trevlig.
Det måste ha hänt våran häst ngt i boxen för hon var helt enkelt rädd för oss msk i boxen, för ngn annanstans var och är hon inte det minsta tjurig/ rädd.
Lycka till och låt det ta tid."Rom byggdes inte på en dag."
Det ngn korkad idiot har raserat i form av förtoende för oss msk tar lång tid att bygga upp.
Mvh
en som lyckats få en tjurmärr riktig trevlig i boxen med lugn ,berömm och rätt ledraskapmen det har tagit tid och mkt tålamod ,så lycka till och ta med dig en stor portion tålamod

Senast ändrad av en moderator:

Skönt att höra från någon med samma erfarenhet.
Jag ska börja med som du sa, det, och inte heller gå inte med tanken att bara försöka få bort detta beteende.
Det är också det jag behöver kunna, rykta och sadla i boxen för när alla ska ut finns det ingen plats i stallgången.

Tack så mycket för ditt råd!

Lycka till och kom ihåg TÅLAMOD:love: och beröm :bow:och faktiskt morötter:banana: då inser förhoppningsvis din häst att han kan lita på dig ,för jag tror att det är just det han inte gör pga att ng när han var liten kanske varit dum mot honom.
Mvh Stina:laugh::laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 097
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 115
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 693
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar