Bortskämd unge!!!!

Sv: Bortskämd unge!!!!

Lustigt att du tog upp det med tanke på att det är det jag hela tiden hävdat :grin:

Varför skall ridsporten vara svartjobb, praktikant sporten? När andra sporter inte har det så? Varför skall barn mocka och slita gratis i stora stallar bara för att de har hästen som intresse? Det är detta jag vände mig emot när vissa skrev att de minsann hade gjort detta helt gratis och det skall man vara stolt över

Men jag drar inte på mig någon offerkofta, utan bara konstaterar att det är så det är. Ridsporten drar inte in några pengar, det är förklaringen. och jag tror att det finns stora fördelar med ridsportsystemet. Det är en bättre förberedelse för vuxenlivet än vad fotbollen är.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

De har lärt sig både på ridskolan där de red och av mig. De har successivt fått göra mer och mer saker med sina ponnyer, under B-ponnytiden så var jag alltid med, när de fick de stora ponnyerna var de så stora själva att de klarade allt själva. MEN jag har alltid ställt krav på hästhavandet. Det har aldrig något snack om att de bara ska rida och jag sköta resten av markservicen.

Då fanns du i vart fall i närheten eller någon annan. Vilket inte var i ts exempel och det jag opponerade mig emot.


Diskussionen har nog inte handlat om att släppa barn vind för våg, utan den har handlat om att rimliga krav man kan ha på en trettonåring när det gäller att ta hand om sin ponny.

Läs ts inlägg igen så ser du att barnet var ganska mkt ensam i stallet.

jag är övertygad om att man fostrar barn genom sitt förhållningssätt i tex stallet. Jag har tvärtmot dig då sett många barn som fullkomligt kör över sina föräldrar, är otrevliga och har dryg attityd mot både föräldrar och andra ungar i stallet, de ungarna har uteslutande varit de som fått absolut mest markservice av föräldrarna.

Ja det är ju klart att det finns men jag har haft många elever under alla år och det är nästan 50/50 i uppförande.

Har sett fler ledsna barn som inte har stöttning alls vilket gjort mig ledsen
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Vad är det som gör att det är ok att föräldrar ska ta ansvar för markservicen vad gäller barnets hobby? Eller är det speciellt just för att det gäller hästar? Föräldrarnas egna liv och intressen då?
Det där måste ju varje förälder ta ställning till för sin egen del.
Och det har inget med barnet alls att göra faktiskt.
Utan det är förälderns val vad den vill använda sin tid till.
Det handlar om att som förälder sätta gränser omkring sig själv.

Som föräldrer ska man naturligtvis engagera sig men man har ändå ett ansvar att ge sitt barn justs värderingar och respekt för andras tid och arbete.

Jo men det måste ju inte ske just i stallet.
Man kan flytta det till köket, städningen eller tvätten i stället.
Alla måste ju hjälpa till efter förmåga i ett hem, men det måste ju inte vara att mocka åt ponnyn.

Om Mamma går ut och mockar så kan ju 13-åringen antingen fixa maten eller disken i stället, för annars så hinner inte Mamma.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Men det är ju för att du missförstår samtliga inlägg. Man börjar ju undra om det är medvetet.

Du tycks använda missförstå så fort jag inte håller med. Jag hade en klasskompis en gång i tiden som påminner om dig. Hon menade på att bara folk förstod så skulle alla rösta på ett visst parti. Hon försökte förklara och när folk inte höll med så menade hon på att de missförstod och inte lyssnade ordentligt.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag hade varit överlycklig om jag hade haft TS till mamma när jag var liten. Min egen mor kunde hota med att ta livet av sig.....

Gilla knapp !


Fast min hotade inte att ta sitt liv utan antingen jagade hon oss ungar med kniv eller hotade att stänga in oss i bilen och köra in i närmaste bergvägg så vi skulle brinna inne.....

:crazy:

Knappast att jämföra med den norm som finns
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Kan lova dig att vi blev pumpade med hur vi skulle äta och träna våra egna kroppar för att ha chansen att vara på topp.

Vilken disciplin talar vi om här? vem pumpar vem? Låter konstigt. De flesta elitryttare jag har kontakt med sköter sina kroppar alldeles själva, utan inblandning av någon annan. Hur som helst: de klarar sig utmärkt i konkurrensen.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Ja dessa drag är ju inte helt önskvärda hos en modersgestalt.... Min var dock som sagt mer inne på att göra av med sig själv genom att tex ta bilen och åka iväg och gasa ihjäl sig... Eller hänga sig, rep hade hon ju redan fixat....
Jag blev curlad med mkt när jag var liten, samtidigt fick jag då stå ut med tex såna här hot. Inte lätt att veta vilket ben man ska stå på som barn då.

Fast det är ju knappast det normala att ens mamma beter sig på detta sättet, jo jag vet att många finns men de är lyckligtvis inte majoritet.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Du tycks använda missförstå så fort jag inte håller med. Jag hade en klasskompis en gång i tiden som påminner om dig. Hon menade på att bara folk förstod så skulle alla rösta på ett visst parti. Hon försökte förklara och när folk inte höll med så menade hon på att de missförstod och inte lyssnade ordentligt.

Hittills har du inte presenterat några bevis för att du förstår vad jag pratar om, därför drar jag den slutsatsen.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag träffade Patrik Sjöberg häromdagen, som menade att människor överlag inte tycker att träning ska vara jobbigt eller tråkigt - någonsin. Han tyckte det var konstigt. Vilken annan del av livet är aldrig tråkig eller jobbig?



Här är ytterligare en gilla gilla knapp nödvändig :) :) :)


Till Robytoo också:

Jag lärde känna Roffe, Ragge, "lille lajf" i tonåren FÖRE deras debuter på stor häst.
Och Rodrigo med flera drog jag runt på i barnvagn både på ochutanför tävlingsplatserna....

Men du vet inget om mej och jag vet inget om dej, men sluta "tala om" vad du tror vad andra har för "bagage"...

Du talade om att de inte hade det bra men jämför med andra så hade de ju def det. Allt annat är bara skitsnack. Men med tanke på det du skriver så undrar jag inte om jag trots allt känner dig irl..
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Om man inte förstår att det är kunskap som behövs så vet man ju inte att man behöver lära in den, eller hur?

Och hur ska man veta om hästen sköts på ett bra sätt om man inte får lära sig sånt tidigt? Här är en springande punkt tycker jag för alldeles för många föräldrar köper ponnyer till sina ungar utan att själva ha läst på det minsta. Upplagt för "ponnyakuten".....

Ja men kanske är det inte den bästa plantskolan för barnet...

Man kan lära sig hur man sköter en häst i vilken ålder som helst, även som vuxen. Sedan så lär man sig rutinsaker som att fodra, släppa in och ut från hagen och mocka väldigt snabbt. Det är inget man behöver göra varje dag i åratal direkt. De flesta lär sig det på några försök.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Vem talar om krav? Jag talar om relationer. Och jag tror att relationen mellan förälder och barn knappast ändras radikalt för att du kliver ut ur stallet. Men om du bygger hela din argumentation på (ytlig?) kunskap om dina klienter så förstår jag ju att du inte kan se några nackdelar med curlade barn. De är ju dina kunder.

:crazy:

Jadu jag har faktiskt även vänner som har äldre barn liksom släktingar som också ha det.

Och nej jag håller inte med dig, bara för att föräldern mockar en box behöver inte det betyda något alls faktiskt i deras relation. Hade barnet däremot varit dum mot sin förälder så är det en annan sak men då hade det inte spelat någon roll vad vi jämförde med.

Bortskämd kan man vara utan att bli curlad liksom tvärtom
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Du svarade inte på min fråga. Så jag ställer den för tredje gången: vilka är de positiva pedagogiska erfarenheterna för barnen med att se sina föräldrar göra slitgörat i stallet?

Och jag förstår faktiskt inte ett dugg med vad det har med det att göra!

Vad menar du att det skulle vara för pedagogik genom att mocka en box, vad lär man sig på det? Varför skall man behöva lära sig något av det?
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag har numera vuxna barn som jag curlat i stallet som barn. Varför?

Tja som Inte_Ung nämnde tidigare så var det ett bra alternativ det andra som drog när tonårshormonerna slog till. En fot kvar på jorden liksom och naturupplevelser i den ena vågskålen.

Idag är barnen ansvarsfulla vuxna med fina minnen från hästtiden tillsammans med mig. Där anser jag ni missar lite i diskussionerna här, man utvecklar en hel del samhörighet genom ett gemensamt intresse. Jag tog det huvudsakliga ansvaret genomgående men hade glada barn som hjälpte till. Nu hade mina barn inga krav på sig att tävla kanske ska tilläggas och inga dyra hästar.Alla barn (och människor) behöver inte ha ett brinnande intresse för en hobby såpass att den hobbyn ska utesluta allt annat i livet.

Ni som cyklade en mil som femåringar i ur och skur och mockade hela stallet för att kanske få rida en gång, hade ni andra saker i livet som ni värderade lika högt? TS dotter verkar ju satsa på skolan! Om hon fortsätter med det kommer hon att ha råd att ha häst som vuxen och kan då välja om hon ska ha fullinackorderat och bara glassa in och rida ibland.

:bow::bow:
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Och nej jag håller inte med dig, bara för att föräldern mockar en box behöver inte det betyda något alls faktiskt i deras relation. Hade barnet däremot varit dum mot sin förälder så är det en annan sak men då hade det inte spelat någon roll vad vi jämförde med.

Om föräldern systematiskt mockar åt barnens hästar så spelar det ingen roll? Hur vet du det? hur kommer det sig att psykologer och psykiatriker kan se att det ger problem, men att du envist hävdar motsatsen? Och hur var det nu med fördelarna av att föräldrarna mockar boxen? Den frågan verkar du inte vilja svara på. Jättemärkligt, med tanke på hur du går på i ämnet.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Och här tror jag att du liksom många andra curlade barn ägnar sig åt självbedrägeri. På nåt sätt ser man inte sina föräldrar som individer utan just som föräldrar vars största lycka i livet är att få hjälpa sina barn att mocka i stallet, betala räkningar och skjutsa hit och dit.

Sucka djupt.

vad exakt gör att du förutom din historik att du är så oerhört avundsjuk på andra som har haft det bättre?
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Om föräldern systematiskt mockar åt barnens hästar så spelar det ingen roll? Hur vet du det? hur kommer det sig att psykologer och psykiatriker kan se att det ger problem, men att du envist hävdar motsatsen? Och hur var det nu med fördelarna av att föräldrarna mockar boxen? Den frågan verkar du inte vilja svara på. Jättemärkligt, med tanke på hur du går på i ämnet.

Hur menar du här egentligen? Menar du verkligen att psykologer och psykiatriker kommit fram till att barn som inte mockar åt sin ponny skulle må dåligt? Kan du länka till en sådan undersökning, för mig är det fascinerande att det ens skulle ha undersökts?
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Och jag förstår faktiskt inte ett dugg med vad det har med det att göra!

Vad menar du att det skulle vara för pedagogik genom att mocka en box, vad lär man sig på det? Varför skall man behöva lära sig något av det?

Ja - man lär sig ta ansvar och sköta om ett djur. Det är en enkel syssla som kan utföras av en 13-åring i de flesta fall. Det avlastar föräldrarna och ger barnet en möjlighet att självständigt lösa en uppgift, för inte ens du kan väl på fullaste allvar hävda att mockning av en ponnybox om dagen är farligt?
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Men jag drar inte på mig någon offerkofta, utan bara konstaterar att det är så det är. Ridsporten drar inte in några pengar, det är förklaringen. och jag tror att det finns stora fördelar med ridsportsystemet. Det är en bättre förberedelse för vuxenlivet än vad fotbollen är.

Du har inte funderat på varför ridsporten här i Sverige är så dåligt betald??
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Vilken disciplin talar vi om här? vem pumpar vem? Låter konstigt. De flesta elitryttare jag har kontakt med sköter sina kroppar alldeles själva, utan inblandning av någon annan. Hur som helst: de klarar sig utmärkt i konkurrensen.

Jadu om de är med i ett landslag så finns det faktiskt något som heter landslagsträffar! Där träffas man inte bara över en öl vilket du verkar tro.

Det görs även fystest på bosön av samtliga landslagsryttare!
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 200
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 879
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 661
Senast: Blyger
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 504
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp