Bortskämd unge!!!!

Sv: Bortskämd unge!!!!

Tycker inte att det har ett dugg med varandra att göra faktiskt. Du kan ha höga krav på dig att sköta skolan städa ditt rum etc UTAN att behöva ha fullt krav att göra allt med din ponny.

Vem talar om krav? Jag talar om relationer. Och jag tror att relationen mellan förälder och barn knappast ändras radikalt för att du kliver ut ur stallet. Men om du bygger hela din argumentation på (ytlig?) kunskap om dina klienter så förstår jag ju att du inte kan se några nackdelar med curlade barn. De är ju dina kunder.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag har numera vuxna barn som jag curlat i stallet som barn. Varför?

Tja som Inte_Ung nämnde tidigare så var det ett bra alternativ det andra som drog när tonårshormonerna slog till. En fot kvar på jorden liksom och naturupplevelser i den ena vågskålen.

Idag är barnen ansvarsfulla vuxna med fina minnen från hästtiden tillsammans med mig. Där anser jag ni missar lite i diskussionerna här, man utvecklar en hel del samhörighet genom ett gemensamt intresse. Jag tog det huvudsakliga ansvaret genomgående men hade glada barn som hjälpte till. Nu hade mina barn inga krav på sig att tävla kanske ska tilläggas och inga dyra hästar.Alla barn (och människor) behöver inte ha ett brinnande intresse för en hobby såpass att den hobbyn ska utesluta allt annat i livet.

Ni som cyklade en mil som femåringar i ur och skur och mockade hela stallet för att kanske få rida en gång, hade ni andra saker i livet som ni värderade lika högt? TS dotter verkar ju satsa på skolan! Om hon fortsätter med det kommer hon att ha råd att ha häst som vuxen och kan då välja om hon ska ha fullinackorderat och bara glassa in och rida ibland.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Tja som Inte_Ung nämnde tidigare så var det ett bra alternativ det andra som drog när tonårshormonerna slog till. En fot kvar på jorden liksom och naturupplevelser i den ena vågskålen.

Jag förstår det argumentet, och varför du gjorde det, men det låter ändå inte som att manege-krattande egentligen är särskilt positivt, utan mer för att förhindra något annat mer negativt?
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

TS dotter verkar ju satsa på skolan! Om hon fortsätter med det kommer hon att ha råd att ha häst som vuxen och kan då välja om hon ska ha fullinackorderat och bara glassa in och rida ibland.

Ja, och det är nog vettigare att satsa på skolan, om man nu pragmatiskt måste välja.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag har numera vuxna barn som jag curlat i stallet som barn. Varför?

Tja som Inte_Ung nämnde tidigare så var det ett bra alternativ det andra som drog när tonårshormonerna slog till. En fot kvar på jorden liksom och naturupplevelser i den ena vågskålen.

Idag är barnen ansvarsfulla vuxna med fina minnen från hästtiden tillsammans med mig. Där anser jag ni missar lite i diskussionerna här, man utvecklar en hel del samhörighet genom ett gemensamt intresse. Jag tog det huvudsakliga ansvaret genomgående men hade glada barn som hjälpte till. Nu hade mina barn inga krav på sig att tävla kanske ska tilläggas och inga dyra hästar.Alla barn (och människor) behöver inte ha ett brinnande intresse för en hobby såpass att den hobbyn ska utesluta allt annat i livet.

Ni som cyklade en mil som femåringar i ur och skur och mockade hela stallet för att kanske få rida en gång, hade ni andra saker i livet som ni värderade lika högt? TS dotter verkar ju satsa på skolan! Om hon fortsätter med det kommer hon att ha råd att ha häst som vuxen och kan då välja om hon ska ha fullinackorderat och bara glassa in och rida ibland.
Äntligen någon som ser båda sidorna av myntet!!!:bow::bow::bow: Jag mockar hellre och har ungen som hjälp i stallet då och då med ett gemensamt intresse =ridning.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

J
Där anser jag ni missar lite i diskussionerna här, man utvecklar en hel del samhörighet genom ett gemensamt intresse.

Det här tycker jag är intressant. Är det viktigt för barnen att föräldrarna delar deras intressen? För min del tycker jag att det har varit både och. Det kan vara kul, om det funkar bra, och det kan vara ett aber om det inte gör det.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Vem talar om krav? Jag talar om relationer. Och jag tror att relationen mellan förälder och barn knappast ändras radikalt för att du kliver ut ur stallet. Men om du bygger hela din argumentation på (ytlig?) kunskap om dina klienter så förstår jag ju att du inte kan se några nackdelar med curlade barn. De är ju dina kunder.

Håller med. Vad är det som gör att det är ok att föräldrar ska ta ansvar för markservicen vad gäller barnets hobby? Eller är det speciellt just för att det gäller hästar? Föräldrarnas egna liv och intressen då?

De flesta ungar som får en kanin lovar dyrt och heligt att sköta om den varje dag. Så blir det kanske inte allt som oftast men en kanin kräver inte så mkt som en häst varken tidsmässigt eller ekonomiskt men de flesta tycker nog ändå att det är ett ok krav från föräldrarna att "ditt djur, ditt ansvar att sköta om". Men när det kommer till häst så är det helt plötsligt ok att föräldrarna är dom som ska lägga en timme om dan på barnets djur.

Vilka signaler sänder det att det är ok att låta nån annan ta av sin tid för att man själv ska få ha kul?

Som föräldrer ska man naturligtvis engagera sig men man har ändå ett ansvar att ge sitt barn justs värderingar och respekt för andras tid och arbete.

Jag tror att det är väldigt svårt att verkligen förstå detta om man hela tiden bara kunnat glassa fram i livet.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Men allt det där är ju lätt att lära sig den dag som man det behöver.



Men det måste ju vara upp till föräldrarna.
Om det är enklare för föräldrarna med en ponny hemma i eget stall än att skjutsa till ridskolan, så kan det väl få vara så.
Och att hålla en fin SM-ponny i stallet kostar inte mera än att hålla en annan ponny.
Men det är säkert roligare för föräldrarna att titta på-

Dock måste man ju då förstå att det är för föräldrarnas skull.

Om man inte förstår att det är kunskap som behövs så vet man ju inte att man behöver lära in den, eller hur?

Och hur ska man veta om hästen sköts på ett bra sätt om man inte får lära sig sånt tidigt? Här är en springande punkt tycker jag för alldeles för många föräldrar köper ponnyer till sina ungar utan att själva ha läst på det minsta. Upplagt för "ponnyakuten".....

Ja men kanske är det inte den bästa plantskolan för barnet...
 
Senast ändrad:
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag är av samma åsikt. Min dotter fick ingen egen häst men hon hade fri tillgång till mina. Hade kravet att när hon skulle rida ingick "det andra" också och det var inga problem.

Det är ju en helt annan sak. Då hade du hästar för din skull men de var tillgängliga för din dotter. Du hade inte köpt en häst till dottern som du sen fick ta hand om . Mkt sundare att göra som du anser jag.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Det är varken rätt eller fel, det beror på omständigheterna. Om mamman vill ha ett stall och hästar hemma på gården och vill dela intresset med sin dotter måste denna se till att förutsättningarna är acceptabla för dottern eller så sälja hästen. Personligen hade jag lätt valt att ha en sällskapshäst som dottern kunde rida och skött den istället för att ha en icke ridbar.

Angående foderstatsberäkning så är det inget jag ens behövde lära mig och troligen inte dottern heller. Det är enkel mattematik, multiplikationstabellen vet du och själva räknandet gör man lätt på nätet. Principerna, vad man räknar på lärde jag mig på en eftermidag, beställde hem ett häfte från SLU. Jag gick natur på gymnasiet, jag antar att det hjälpte en del att redan ha koll på skillnad mellan energi och protein och hur det funkar för människan.

Det är en så god lärdom som någon, att man kan betala för tjänsterna, väldigt många vuxna gör det så varför ska man envisas med att göra dem sjäv bara för sakens skull. För övrigt är det mest bara mockning, ut/insläpp, beställning av foder + underhåll av stallet man slipper undan i ett helinackorderinsstall, resten får man göra själv ändå.

Det är ju knappast barnet som betalar för tjänsterna, eller hur. Föräldrarna JOBBAR för att få in pengar så att barnet ska SLIPPA sköta om sin ponny. Att lära sig att det går att betala andra för att ta hand om skitgörat är knappast en av livets stora gåtor så det tycker jag inte kan klassas som en "så god lärdom som någon".
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Men fortfarande, bara för att man själv inte gjort alla bitar betyder det inte att man skiter i att ta ansvar för att lära sig och utföra det när man sen behöver. Man blir bortskämd när man med tjat och gnäll tar sig fram i relationen med sina föräldrar, inte genom att göra de färre saker man inom familjen bestämt och ta ansvar för det.

Räkmacka är för mig inte alls samma sak som bortskämd, det kanske är mitt problem i denna diskussionen?

Problemet är att nån annan har fixat den där räkmackan, tror du att den eller dessa personer kanske hellre hade gjort något annat med sin tid än att sopa banan för dig?
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Problemet är att nån annan har fixat den där räkmackan, tror du att den eller dessa personer kanske hellre hade gjort något annat med sin tid än att sopa banan för dig?

Nej det tror jag inte. Då hade jag förhoppningsvis blivit ombedd att göra mer. Med mina ponnyer har min mamma skött stallet som hon alltid gjort, med andras hästar har ridningen varit ett större behov än mockningen. Själv är jag ganska lik och gör helst själv på mitt vis. Jag vill tex inte att en medryttare mockar i fixar foder mm, inte i första hand iaf om denne inte väldigt gärna vill.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Nej det tror jag inte. Då hade jag förhoppningsvis blivit ombedd att göra mer. Med mina ponnyer har min mamma skött stallet som hon alltid gjort, med andras hästar har ridningen varit ett större behov än mockningen. Själv är jag ganska lik och gör helst själv på mitt vis. Jag vill tex inte att en medryttare mockar i fixar foder mm, inte i första hand iaf om denne inte väldigt gärna vill.

Och här tror jag att du liksom många andra curlade barn ägnar sig åt självbedrägeri. På nåt sätt ser man inte sina föräldrar som individer utan just som föräldrar vars största lycka i livet är att få hjälpa sina barn att mocka i stallet, betala räkningar och skjutsa hit och dit.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jaha? Well, det tycker jag är en ganska enkel fråga att besvara. Därför att i andra sporter har man avlönad personal som gör det, eller någon form av organisation. Det är inte föräldrarna som kallas in att dra linjer i Manchester united. Hästsporten kräver på nästan alla nivåer att alla kan en del om allt. Alla måste kunna grundläggande skötsel, skoning, basic veterinärvård, etc. Alltså finns det goda poänger att barnen tar del av detta, bortsett från allt det andra som har diskuterats.

13-åringen som vill hoppa men inte sköta sin häst ska inte heller ha egen häst, är min syn på saken. Jag hade aldrig givit efter för att fotbollsspelare lever efter andra villkor. De är mångmiljonärer också - hur orättvist är inte det?? :eek:

Lustigt att du tog upp det med tanke på att det är det jag hela tiden hävdat :grin:

Varför skall ridsporten vara svartjobb, praktikant sporten? När andra sporter inte har det så? Varför skall barn mocka och slita gratis i stora stallar bara för att de har hästen som intresse? Det är detta jag vände mig emot när vissa skrev att de minsann hade gjort detta helt gratis och det skall man vara stolt över
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Om man inte förstår att det är kunskap som behövs så vet man ju inte att man behöver lära in den, eller hur?

Och hur ska man veta om hästen sköts på ett bra sätt om man inte får lära sig sånt tidigt? ..

Det får man ta och lära sig när man det behöver, precis som allt annat man råkar på som vuxen.
Hästar är inte alls unika på det viset jämfört med annat.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Det spelar ingen roll. Du verkar inte ha förstått poängen hittills, vad kan jag göra, liksom? Malin Bayard tävlade och vann i 6 månaden, det gör man troligen inte i höjdhopp. Det finns rejält överviktiga dressyrryttare och det finns ryttare som är över 70 år som fortfarande tävlar elit. Ridsporten är inte en fysisk sport som andra idrotter. Så enkelt är det. Så det krävs inte samma kosthållning för att vara på topp. Du måste inte gå på gymmet. Simply.

Jag vet faktiskt inte en enda överviktig elitryttare..

Att Malin red i 6 mån berodde på att hon är som ett grässtrå dvs väldigt smal.

Och varför jämför du endast med sporter (friidrott) där man bara har en väldigt kort period i livet man kan vara på topp till man är ca 26år?

De flesta elitryttare tränar just på gym eller springer och jag vet inte vad du har för meriter men det krävs en hel del kondition för att rida en 6-8 st hästar om dagen eller att stå upp en hel terrängritt för att ta en jämförelse.

När jag tävlade som mest så sprang jag ca 4km varje kväll efter jag ridit mina 4 hästar och varit på jobbet. Kan lova dig att vi blev pumpade med hur vi skulle äta och träna våra egna kroppar för att ha chansen att vara på topp. Det du säger är bara rent skitsnack!
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 200
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 879
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 662
Senast: Blyger
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 504
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp