Jag har själv två häst-döttrar som fick sin första gemensamma ponny när de var 8 resp 10 år. Nu har de varsinn, vi har också hästarna hemma så det är ganska mycket jobb.
För att svara på ursprungsfrågan: jo hon kan ta det ansvaret.
Sen kommer andra aspekter in. Vi tycker att det är en sån bra sport att hålla på med, skulle vi tvinga dem (15 o 13 år) att fixa precis allt, vore det nog att be om att de skulle ledsna. Därför lite kompromissande. Tex kan ponnyn stå en dag i veckan, då kan jag mocka och fixa, och hon kan vara helt stall-fri, och under vissa perioder när de behövt, har jag även kanske longerat en dag i veckan, och då har de haft två stall-fria dagar.
Sen som så många andra skrivit, vänner. Tyvärr har våra nästan inga andra hästvänner, de som rider har själva hästarna hemma och är inte intresserade av att hänga hos oss och ta hand om våra hästar. Det löser vi genom att boka träningar tillsammans med dem, tex så åker vi på hoppträning en gång i veckan, då är de fem st kompisar som alla hopptävlar som rider en gemensam lektion för en bra tränare.
En annan dag i veckan åker vi och dressyrtränar, då rider mina tjejer lektion ihop, och efter kommer två andra kompisar och rider lektion. Då kan vi lasta in våra, och sen stanna och titta på dem och snacka lite skit.
Så allt beror på hur gärna man vill att de ska rida. Vi tycker det är så bra, så då får lite jobb hamna även på oss. Tex så hjälps vi nästan alltid åt i stallet på helgerna, med att mocka och fylla hönät, släppa in och ut. De skulle mycket väl klarar det utan mig, men det underlättar om jag är med, och är trevligare tycker de. Så då gör vi så. Kalla det curling eller ej.
Sen har 13-åringen ibland svårt att komma iväg, att gå hemifrån till stallet för att rida, så då får jag tjata lite. Men samma där, vårt val för att vi tycker det är en så bra sport som håller dem borta från mycket annat dumt.