Bortskämd unge!!!!

Sv: Bortskämd unge!!!!

Du har inte funderat på varför ridsporten här i Sverige är så dåligt betald??

Ridning är lyxkonsumtion, vi har finansiell oro i världen = inga pengar. Fotbollen får in kapital genom försäljning av sändningsrättigheter, det får inte ridsporten = inga inkomster eller prispengar.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jadu om de är med i ett landslag så finns det faktiskt något som heter landslagsträffar! Där träffas man inte bara över en öl vilket du verkar tro.

Det görs även fystest på bosön av samtliga landslagsryttare!

Så du var med i landslaget, men red 4 hästar och jobbade samtidigt? Vilken disciplin talar vi om här? :confused:
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Det där var en fråga, inget svar. Varför argumentera med bestämdhet, när du saknar helt argument?

Lustigt svar när du blir tillfrågad om argument. Vad har du för argument utöver allmänt tyckande? Hur lyckas man för övrigt att argumentera med bestämdhet o man inte har argument? Det borde per definition vara omöjligt att ens argumentera utan argument.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Och här tror jag att du liksom många andra curlade barn ägnar sig åt självbedrägeri. På nåt sätt ser man inte sina föräldrar som individer utan just som föräldrar vars största lycka i livet är att få hjälpa sina barn att mocka i stallet, betala räkningar och skjutsa hit och dit.


Är det då barnets uppgift att säga åt föräldern att tagga ner och ägna sig åt sina intressen?

Jag fattar faktiskt inte alls poängen. Är man vuxen, och dessutom har satt barn till världen, då ska man väl för sjutton kunna ta det ansvaret själv att se till att barnet gör vad man vill att den ska göra och att man inte anser sig "sopa mattan" för barnet? Tycker man att man är en dåligt förebild som curlande förälder så får man väl låta bli? Om vi nu pratar ansvar ;)

Min mor har rakt ut sagt att hon ville ha det som vi hade det när jag var ung, hon tyckte faktiskt att det var lagom att rida och sköta ponnyn. Dessutom passade mockning inte riktigt ihop med skolan eftersom hästarna gick ut efter att vi åkt till skolan och kom in en sväng igen innan vi kommit hem och vi föredrar att mocka med hästarna i hagen och att inte ta in i omockade boxar.

Sen hade jag absolut kunna göra mer i stallet tidigare! Men att jag inte gjorde det innebar liksom inte att jag inte varken tog ansvar eller lärde mig ta ansvar för de bitarna också så jag köper inte det som en slutsats rakt av - mockar man inte när man är liten så kommer man aldrig orka ha häst och ta ordentligt ansvar för den senare i livet.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Det får man ta och lära sig när man det behöver, precis som allt annat man råkar på som vuxen.
Hästar är inte alls unika på det viset jämfört med annat.

Och därför finns det ingen anledning att lära sig det medan man är tonåring och äger (ens föräldrar äger) en ponny? Va bra att man bara behöver ha kunskap om hästskötsel när man äger häst som vuxen....
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag har själv två häst-döttrar som fick sin första gemensamma ponny när de var 8 resp 10 år. Nu har de varsinn, vi har också hästarna hemma så det är ganska mycket jobb.
För att svara på ursprungsfrågan: jo hon kan ta det ansvaret.

Sen kommer andra aspekter in. Vi tycker att det är en sån bra sport att hålla på med, skulle vi tvinga dem (15 o 13 år) att fixa precis allt, vore det nog att be om att de skulle ledsna. Därför lite kompromissande. Tex kan ponnyn stå en dag i veckan, då kan jag mocka och fixa, och hon kan vara helt stall-fri, och under vissa perioder när de behövt, har jag även kanske longerat en dag i veckan, och då har de haft två stall-fria dagar.

Sen som så många andra skrivit, vänner. Tyvärr har våra nästan inga andra hästvänner, de som rider har själva hästarna hemma och är inte intresserade av att hänga hos oss och ta hand om våra hästar. Det löser vi genom att boka träningar tillsammans med dem, tex så åker vi på hoppträning en gång i veckan, då är de fem st kompisar som alla hopptävlar som rider en gemensam lektion för en bra tränare.
En annan dag i veckan åker vi och dressyrtränar, då rider mina tjejer lektion ihop, och efter kommer två andra kompisar och rider lektion. Då kan vi lasta in våra, och sen stanna och titta på dem och snacka lite skit.

Så allt beror på hur gärna man vill att de ska rida. Vi tycker det är så bra, så då får lite jobb hamna även på oss. Tex så hjälps vi nästan alltid åt i stallet på helgerna, med att mocka och fylla hönät, släppa in och ut. De skulle mycket väl klarar det utan mig, men det underlättar om jag är med, och är trevligare tycker de. Så då gör vi så. Kalla det curling eller ej.

Sen har 13-åringen ibland svårt att komma iväg, att gå hemifrån till stallet för att rida, så då får jag tjata lite. Men samma där, vårt val för att vi tycker det är en så bra sport som håller dem borta från mycket annat dumt.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Det där måste ju varje förälder ta ställning till för sin egen del.
Och det har inget med barnet alls att göra faktiskt.
Utan det är förälderns val vad den vill använda sin tid till.
Det handlar om att som förälder sätta gränser omkring sig själv.



Jo men det måste ju inte ske just i stallet.
Man kan flytta det till köket, städningen eller tvätten i stället.
Alla måste ju hjälpa till efter förmåga i ett hem, men det måste ju inte vara att mocka åt ponnyn.

Om Mamma går ut och mockar så kan ju 13-åringen antingen fixa maten eller disken i stället, för annars så hinner inte Mamma.

Jo för det är ju säkert så det ser ut..... Ungen hinner/pallar inte mocka till sin häst men ställer sig gärna och lagar mat och diskar.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag har själv två häst-döttrar som fick sin första gemensamma ponny när de var 8 resp 10 år. Nu har de varsinn, vi har också hästarna hemma så det är ganska mycket jobb.
För att svara på ursprungsfrågan: jo hon kan ta det ansvaret.

Sen kommer andra aspekter in. Vi tycker att det är en sån bra sport att hålla på med, skulle vi tvinga dem (15 o 13 år) att fixa precis allt, vore det nog att be om att de skulle ledsna. Därför lite kompromissande. Tex kan ponnyn stå en dag i veckan, då kan jag mocka och fixa, och hon kan vara helt stall-fri, och under vissa perioder när de behövt, har jag även kanske longerat en dag i veckan, och då har de haft två stall-fria dagar.

Sen som så många andra skrivit, vänner. Tyvärr har våra nästan inga andra hästvänner, de som rider har själva hästarna hemma och är inte intresserade av att hänga hos oss och ta hand om våra hästar. Det löser vi genom att boka träningar tillsammans med dem, tex så åker vi på hoppträning en gång i veckan, då är de fem st kompisar som alla hopptävlar som rider en gemensam lektion för en bra tränare.
En annan dag i veckan åker vi och dressyrtränar, då rider mina tjejer lektion ihop, och efter kommer två andra kompisar och rider lektion. Då kan vi lasta in våra, och sen stanna och titta på dem och snacka lite skit.

Så allt beror på hur gärna man vill att de ska rida. Vi tycker det är så bra, så då får lite jobb hamna även på oss. Tex så hjälps vi nästan alltid åt i stallet på helgerna, med att mocka och fylla hönät, släppa in och ut. De skulle mycket väl klarar det utan mig, men det underlättar om jag är med, och är trevligare tycker de. Så då gör vi så. Kalla det curling eller ej.

Sen har 13-åringen ibland svårt att komma iväg, att gå hemifrån till stallet för att rida, så då får jag tjata lite. Men samma där, vårt val för att vi tycker det är en så bra sport som håller dem borta från mycket annat dumt.

Absolut ett bra upplägg, men hos er handlar det ju inte alls om att barnen helst bara vill rida och nån annan sköta markservicen.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Sucka djupt.

vad exakt gör att du förutom din historik att du är så oerhört avundsjuk på andra som har haft det bättre?

Som jag skrivit tidigare så tillhör jag den curlade varianten så att jag skulle vara avundsjuk på andra curlade barn är inte sant, snarare kan jag väldigt tydligt se vilka negativa konsekvenser det kan ha att veta att det ekonomiska alltid löser sig. Jag kan vara väldigt ansvarstagande men samtidigt lat och bekväm. Jag är även uppväxt som ensambarn (två mkt äldre halvsyskon) så allt fokus har varit på mig, på gott och ont.
 
Senast ändrad:
Sv: Bortskämd unge!!!!

Absolut ett bra upplägg, men hos er handlar det ju inte alls om att barnen helst bara vill rida och nån annan sköta markservicen.

Haha, jo det skulle de nog helst vilja, men vet att det inte funkar så.
De vet vad som ingår, och att det måste göras. Finns inget alternativ.

Men även barnet i originalfrågan verkar ju ha en förälder som gärna ser att hon rider, och är dottern lite si och så just nu, så får man väl hjälpa till lite extra just nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jo för det är ju säkert så det ser ut..... Ungen hinner/pallar inte mocka till sin häst men ställer sig gärna och lagar mat och diskar.

Ja så verkar det att se ut hos TS på den beskrivning som vi har fått.
Att bli utkörd ensam i stallet för att mocka är ingen hit direkt.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Och därför finns det ingen anledning att lära sig det medan man är tonåring och äger (ens föräldrar äger) en ponny? Va bra att man bara behöver ha kunskap om hästskötsel när man äger häst som vuxen....

Det är bara som vuxen som man själv har ansvaret.
När man är barn så har föräldrarna ansvaret.
Och de är vuxna...
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Det är bara som vuxen som man själv har ansvaret.
När man är barn så har föräldrarna ansvaret.
Och de är vuxna...

Ja och de oförstående föräldrarna lämpar över ansvaret på en stallägare utan att ha en aning om denne vet vad den pratar om eller ej. Kan inget om hovvårt utan får hoppas att hovis är en av guldkornen, att det ens skulle kunna vara ett problem föresvävar varken barnet eller föräldern förrän ponnyn blir halt och hamnar på klinik för utredning.

Nej jag håller alls inte med. Redan som barn har men en skyldighet att lära sig om hur man tar hand om sitt djur på ett bra sätt. Och jag tror faktiskt att de flesta barn/ungdomar som har häst VILL lära sig om dess skötsel. De flesta älskar sina ponnyer högt och vill dem allt väl.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

*kl*

Jag är lite förundad över att tråden lever vidare då TS själv har lämnat.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Om föräldern systematiskt mockar åt barnens hästar så spelar det ingen roll? Hur vet du det? hur kommer det sig att psykologer och psykiatriker kan se att det ger problem, men att du envist hävdar motsatsen? Och hur var det nu med fördelarna av att föräldrarna mockar boxen? Den frågan verkar du inte vilja svara på. Jättemärkligt, med tanke på hur du går på i ämnet.

Så du menar att mockning av box skulle vara ett stort psykologiskt problem??

Jisses..
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Hur menar du här egentligen? Menar du verkligen att psykologer och psykiatriker kommit fram till att barn som inte mockar åt sin ponny skulle må dåligt? Kan du länka till en sådan undersökning, för mig är det fascinerande att det ens skulle ha undersökts?

Och då borde dessutom allt en förälder gör åt sina barn ge problem mycket märkligt
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Ja - man lär sig ta ansvar och sköta om ett djur. Det är en enkel syssla som kan utföras av en 13-åring i de flesta fall. Det avlastar föräldrarna och ger barnet en möjlighet att självständigt lösa en uppgift, för inte ens du kan väl på fullaste allvar hävda att mockning av en ponnybox om dagen är farligt?

Jag har aldrig någonsin påstått att man inte kan mocka en box men jag kan inte se att det skulle automatiskt göra barn ansvarsfullare än andra
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 200
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 879
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 661
Senast: Blyger
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 504
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp