Bortskämd unge!!!!

Sv: Bortskämd unge!!!!

Allt hänger ihop, ser du inte något samband alls?

Om man aldrig befattar sig med foder eller foderstat så blir det kanske lite oklart varför ponnyn är tjock eller smal. Om man inte mockar så vet man inte hur hästen är i magen normalt och om nåt förändrats. Tål den kanske inte det nya hösilaget fullt ut? Vad kan man göra år det? Orsak och verkan. Är man aldrig med när hovslagaren är på plats så finns det ingen chans att fråga varför denne gör si eller så.
intresserar man sig inte så lär man sig inte heller, så enkelt är det.

och just när det kommer till ungdomar och mockning så tycker jag att det är en helt annan sak än när det gäller vuxna. Det är inte alltid roligt jämt i livet och det är en bra lärdom. Vill man inte ansvara för en ponny så kan man rida på ridskola eller vara medryttare men jag tycker det är fel av föräldrar att servera allt på silverfat.

Jadu, det finns inte en unge idag som inte har koll på sambandet mellan födointag och fetma. Ingen har för övrigt förbjudet folk att diskutera fodring, vissa på balar som inte är okej.

Du missar lite av poängen också, är ungen inte hästintresserad utan rider för att mamma gör det så är kunskaperna om fodring inte särskilt nödvändiga. Är barnet genuint intresserad av hästar kommer det att vara med och hjälpa till då och då ändå eller så lägger man mer ansvar på barnet så det tar hand om sin häst i större utsträckning.

Varför är det annorlunda med mockning och vuxna? Är det inte karaktärsdanande för en vuxen att ta hand om sin häst och mocka och inte leja ut det till ett inackorderingsstall till exempel?
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Du kan inte alls se att det kan vara karaktärsdanande för ett barn att få ta hand om en levande varelse och sköta om denna med vad det nu innebär (naturligtvis under handledning av vuxen, som har det yttersta ansvaret, lika bra att lägga till det för gud förbjude att ett barn/tonåring skulle ha nåt ansvar).

Om man bara hela tiden får göra det som är kul och andra ska sköta det tråkiga, vad tror du barnet lär sig av det?

Du har inte läst något av mina tidigare inlägg antar jag? Jag anser att en vuxen ska vara närvarande och att är man 13år så skall man inte vara i stallet själv..

Det är väl inte frågan om att barnen inte skall lära sig men att mocka en box 365 dagar/år ger liksom ingen mer kunskap.

Mocka boxar kan vem som helst helt utan kunskap om häst
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

.

Skyldighet är ett hårt och otrevligt ord. Och nej barn har ingen skyldighet att lära sig, det är föräldrarna som är skyldiga att lära sina barn! Och om man inte vet vad en häst är så får man se till att det finns en bra tränare som kan lära istället.



Så du är utbildad hovslagare då?



Hästägaren är föräldern! Och det är klart att man som vuxen söker kunskap och klarar man inte det så anlitar men en tränare!

Du får gärna presentera den tränare som på veckoträningen hinner lära upp "hästägaren" i ämnen som hovvård, sadelinpassning, foderlära, parasitkontroll, grundläggande vård osv....
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Så för att man inte har barnet att mocka varje dag så innebär det per automatik att barnet inte gör några tråkiga sysslor? Stackars ungar som har sina hästar på lösdrift och man mockar ut med traktor några gånger om året.

De är curlade :idea:
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Det finns andra grundläggande sysslor när det kommer till en lösdrift. Och en lösdrift sköts mer än några gånger/år.

Anser du att barn skall springa omkring i en lösdrift?

Vi mockar ur vår lösdrift en gång om året med traktor och då självklart av någon som har traktorkort eller körkort!

Sedan ströas det med storbalar halm ca var 14 dag, detta görs på dagtid och då skall barnen vara på skola
 
Senast ändrad:
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jadu, det finns inte en unge idag som inte har koll på sambandet mellan födointag och fetma. Ingen har för övrigt förbjudet folk att diskutera fodring, vissa på balar som inte är okej.

Du missar lite av poängen också, är ungen inte hästintresserad utan rider för att mamma gör det så är kunskaperna om fodring inte särskilt nödvändiga. Är barnet genuint intresserad av hästar kommer det att vara med och hjälpa till då och då ändå eller så lägger man mer ansvar på barnet så det tar hand om sin häst i större utsträckning.

Varför är det annorlunda med mockning och vuxna? Är det inte karaktärsdanande för en vuxen att ta hand om sin häst och mocka och inte leja ut det till ett inackorderingsstall till exempel?

Men vad beror fetman på? Att ponnyn får 3 kg kraftfoder eller att den står på halm och proppar i sig halva boxen? Vad är bukig och vad är tjock?

En vuxen är just vuxen och väljer själv vad dom vill lägga tiden och SINA pengar på.

Du kanske kan läsa tillbaka och se att jag inte alls tycker att ungen måste mocka 365 dagar om året....
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Ja och om barnet aktivt tar del i omvårdnaden av hästen så lär det sig hur en frisk stråle ser ut, när det är dags att ringa hovslagaren, om det börjar bli krustor som kan dra iväg och bli allvarlig mugg, om det kanske kan bero på att hagen börjar bli lerig osv.

och inget av detta anser jag skulle vara ett barns ansvar. Det du talar om nu är en vuxens ansvar och inget annat

TS pratade om just mockning och foder. Jag menar att det är sunt att en unge som har en ponny också tar hand om den och inte bara åka runt och har kul. Att mocka och lägga upp mat är då tex vad som får anses som grundskötsel och inget som tar abnormt mkt tid när man redan är i stallet.

Varför är det så jobbigt att vissa faktiskt kan få ha det så?
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Du kan inte säga om jag är expert på hovar men du kan säga att jag och Lavinia lär ha haft ungefär samma kunskaper innan hennes häst fick problem. Mkt märklig mening och slutledning.
Hade du vetat något om hovar hade du haft en aning mer ödmjukhet i ämnet. Den kommer med kunskap. Det är mest okunniga taffliga människor som far ut på det mot en människa som kämpat så mycket och länge för att få hästen bra.
Är barnet inte intresserat av hästar så ska det inte ha nån egen häst!
Om nu inte föräldrarna är intresserade av hästar behöver den som sällskapshäst. Då är det väl toppen om barnet tycker det är kul att vara med ibland.


Ja och om barnet aktivt tar del i omvårdnaden av hästen så lär det sig hur en frisk stråle ser ut, när det är dags att ringa hovslagaren, om det börjar bli krustor som kan dra iväg och bli allvarlig mugg, om det kanske kan bero på att hagen börjar bli lerig osv.
På vilket sätt lyckas man kolla hovarna vid mockning (när man normalt inte har hästen i boxen alls) eller fodring? Mig veterligt gör man det när man visiterar hästen och kollar hovarna. Ingen har väl föreslagit att barnen inte ska göra i ordning hästen inför ridning vad jag vet. Du verkar tro att mockning är något slags magiskt instrument när det gäller hästar. Mockar man så lär man sig allt eller?
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

och inget av detta anser jag skulle vara ett barns ansvar. Det du talar om nu är en vuxens ansvar och inget annat



Varför är det så jobbigt att vissa faktiskt kan få ha det så?

Därför att JAG tror inte att det är optimalt ur utvecklingshänseende för barnet/tonåringen att bara åka omkring och ha det kul. Du kan fråga vilken psykolog som helst och denne hade hållit med.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Du får gärna presentera den tränare som på veckoträningen hinner lära upp "hästägaren" i ämnen som hovvård, sadelinpassning, foderlära, parasitkontroll, grundläggande vård osv....

Så du menar att allt detta skall ett barn klara av :eek:

För övrigt så kan en kontinuerlig tränare mkt väl kunna lära ut detta. Ser jag något som jag anser vara fel både skoning och sadel så säger jag till och visar exakt vad jag menar. Har tom visat hur man gör lätt massage av sin häst efter träningen. Jag säger även till om jag anser hästen vara i dåligt hull och då åt båda hållen.

Och nu vill jag ställa dig en fråga eftersom du anser att man skall kunna ovanstående?

Hur genomför du en parasitkontroll?
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Därför att JAG tror inte att det är optimalt ur utvecklingshänseende för barnet/tonåringen att bara åka omkring och ha det kul. Du kan fråga vilken psykolog som helst och denne hade hållit med.

Länka gärna till någon forskning på att barn som har kul mår dåligt?
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag tycker att du mest verkar sur och bitter.

Varför kan inte ungarna få ha kul om nu föräldrarna inte misstycker?
Du är faktiskt bara gnällig.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Vilken disciplin talar vi om här? vem pumpar vem? Låter konstigt. De flesta elitryttare jag har kontakt med sköter sina kroppar alldeles själva, utan inblandning av någon annan. Hur som helst: de klarar sig utmärkt i konkurrensen.

Här är lite intressant läsning för dig!

http://www.tidningenridsport.se/Tavling/Falttavlan/2013/1/Team-JYR-2013-klart/

Satsningen har samma upplägg som förra året men med utökad träning och mer fokus på ryttarens och hästens fys. Träning och coachning på tävling är grunden i upplägget men vi fokuserar även mycket på kondition och kost för både ryttaren och hästen, säger Sara Sjöborg Wik, initiativtagare till Team JYR, i ett pressmeddelande.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Men vad beror fetman på? Att ponnyn får 3 kg kraftfoder eller att den står på halm och proppar i sig halva boxen? Vad är bukig och vad är tjock?

En vuxen är just vuxen och väljer själv vad dom vill lägga tiden och SINA pengar på.

Du kanske kan läsa tillbaka och se att jag inte alls tycker att ungen måste mocka 365 dagar om året....

Det min vän lär man sig inte fundera ut genom att fodra en ponny, jag lovar. Man lärs sig genom att observera många hästar under många år (förr) eller foderlära. Någon måste lära en hur en häst ser ut när den är övergödd, när den har proteinbrist etc. Hur många gånger man väger upp hö och langar in i boxen har inte med saken att göra det kan du göra ett helt liv utan att veta ett dyft om utfodring.

Jag antar att du gillar konceptet att familjen har 3 hästar och så en ponny till barnet. Hästarna står med fullservice men barnet förväntas mocka och fodra själv eller?
 
Sv: Bortskämd unge!!!!


Jag är säker på att fälttävlansryttare mår bra av att hålla sig i trim. Ja, det gör ju förstås alla. Men det har föga betydelse för dressyrhästen om piloten väger 78 eller 80 kilo. Apropå hälsa och fys, så är det Kyra Kyrklund som håller i förbundsträningarna. Sist jag såg henne rökte hon. Hon har lovat att fimpa den dagen dressyren blir en riktig sport. Och hon får väl kvalificera som mästerskapsryttare. ;)

Ps. hon ansågs vara för fet för dressyr hemma i Finland, och bestämde sig för att bli världsbäst just därför - utan att banta. :D
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Hade du vetat något om hovar hade du haft en aning mer ödmjukhet i ämnet. Den kommer med kunskap. Det är mest okunniga taffliga människor som far ut på det mot en människa som kämpat så mycket och länge för att få hästen bra.

Om nu inte föräldrarna är intresserade av hästar behöver den som sällskapshäst. Då är det väl toppen om barnet tycker det är kul att vara med ibland.



På vilket sätt lyckas man kolla hovarna vid mockning (när man normalt inte har hästen i boxen alls) eller fodring? Mig veterligt gör man det när man visiterar hästen och kollar hovarna. Ingen har väl föreslagit att barnen inte ska göra i ordning hästen inför ridning vad jag vet. Du verkar tro att mockning är något slags magiskt instrument när det gäller hästar. Mockar man så lär man sig allt eller?

Du jag har ingen aning om vad stackars Lavinia gått igenom med sin häst. Det jag reagerar på är inlägget där hon skriver:

Att det inte är rimligt att hålla koll på dom åkommor hovar kan drabbas av. Att det är helt ok att bara vilja rida, träna och tävla och lita på de yrkesmänniskor som finns. Lite intressant att hon sen beskriver allsköns problem som hon råkat ut för. Inte helt långsölkt att vissa av dessa hade kunnat undvikas eller upptäckas tidigare om mer kunskap funnits. Kunskap som då tydligen inte är viktig om man bara vill "rida, träna och tävla".
Som hästägare så kan jag konstatera att man INTE kan lita blint på de yrkesmännisor som finns utan man måste skaffa sig så pass grundläggande kunskaper själv att man märker när saker och ting inte står rätt till.

Jag borde INTE ha skaffat häst när jag gjorde det kan jag konstatera såhär i backspegeln för jag HADE inte tillräckligt stora kunskaper. Tack och lov är jag tillräckligt intresserad och ansvarstagande för att söka och ta till mig kunskap när jag märker att det finns luckor. Jag, till skillnad från Lavinia, konstaterar att kunskap bör förvärvas INNAN man köper häst, inte genom att köpa häst och använda den som försöksobjekt.

Vissa här må tycka att skyldigheter är ett fult ord men om man väljer att köpa en häst så väljer man att skaffa sig en helsikes massa skyldigheter vare sig man vill eller ej.

Ett barn kan inte förväntas ha dessa kunskaper men ska få vistas i en miljö som möjliggör att man det efterhand lär sig mer och mer. Ett barn vet inte vad det behöver lära sig, det är därför det går i skolan tex.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Du är duktig på att framhäva din egen förträfflighet också.
Den envishet som du visar i ämnet får mig att tro att du med alla medel måste rättfärdiga något i ditt liv.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Länka gärna till någon forskning på att barn som har kul mår dåligt?

Det finns däremot ordentligt underlag för att dagens ungdomar mår dåligt, lider av ångest och depression, och psykiatern och överläkare David Eberhard har debatterat den frågan i många år. Orsaken, menar han, är inte att barnen "har kul", utan att de är för curlade av sina föräldrar. Han är väldigt emot att föräldrarna hjälper till för mycket.

Han har skrivit flera böcker om du är intresserad av hans syn. Sedan kan man givetvis inte göra vetenskapliga experiment när det gäller något så komplext som människors psyke, men man behöver ju inte slå ifrån sig med fåniga meningar såsom "jag kan inte tänka mig att mockning har någon betydelse". Det kan ha betydelse, oavsett vad din "bestämda uppfattning" är, och det vore väl ödmjukt att erkänna att den bestämda uppfattningen faktiskt kan vara fel?
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 198
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 879
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 661
Senast: Blyger
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 504
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp