Bortskämd unge!!!!

Sv: Bortskämd unge!!!!

Hur genomför du en parasitkontroll?

Parasittrycket kontrolleras genom att ha stora arealer, växelbete, mockning av hagar, träckprovtagning, avmaskning med lämpligt preparat och korrekt intervall.
Barn är väldigt perceptiva och om dom får vistas i en utvecklande miljö med kunniga människor så lär som sig väldigt mkt utan att behöva "plugga" sen kan dom själva komplettera när dom blir äldre om de behöver ytterligare kunskap.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Var det bara kvinnorna som skötte matlagningen hos er? Så otraditionellt.
Få män svälter ihjäl när dom skiljer sig men dom är som curlade barn i äktenskapet, varför laga mat när man kan slippa. Tack och lov håller detta på att förändras.

Det var väldigt traditionellt på den tiden, det var inte precis igår.

Lustigt med ett svar som tycker det är ett problem att män inte lär sig laga mat och ett annat som tycker det är omodernt när de inte kan laga mat.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Det var väldigt traditionellt på den tiden, det var inte precis igår.

Lustigt med ett svar som tycker det är ett problem att män inte lär sig laga mat och ett annat som tycker det är omodernt när de inte kan laga mat.

Oj förlåt att jag var otydlig, jag trodde sarkasmen klingade högt och ljudligt....
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Det var väldigt traditionellt på den tiden, det var inte precis igår.

Lustigt med ett svar som tycker det är ett problem att män inte lär sig laga mat och ett annat som tycker det är omodernt när de inte kan laga mat.

Det riktigt lustiga är att föräldrar som curlar sina barn ofta är väldigt måna om att ge sina barn en bra start i livet. Det är därför de gör som de gör, i många fall. Tyvärr riskerar deras omtanke att slå fel. Bortsett från att hästarna kan bli lidande om barnen inte lär sig att ta hand om dem förrän "i vuxen ålder" kan det bli rejält tufft för de unga på arbetsmarknaden.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Men det är väl självklart att det är milsvid skillnad i en unge som går ut och mockar för att den vill och en som gör det under hot?

Likväl är det skillnad på en unge som inte mockar för att det inte är ungens uppgift jämfört med en unge som blåvägrar fastän den ska och någon annan får göra det åt den?

Som jag skrev så är det ANLEDNINGEN bakom handlingen som jag är övertygad om är det väsentliga i en vettig uppfostran, inte prestationen i sig.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Men det är väl självklart att det är milsvid skillnad i en unge som går ut och mockar för att den vill och en som gör det under hot?

Likväl är det skillnad på en unge som inte mockar för att det inte är ungens uppgift jämfört med en unge som blåvägrar fastän den ska och någon annan får göra det åt den?

Som jag skrev så är det ANLEDNINGEN bakom handlingen som jag är övertygad om är det väsentliga i en vettig uppfostran, inte prestationen i sig.

Men curling innebär att föräldrarna väljer att kratta manegen för sina barn. Så det spelar egentligen ingen roll. Kanske är det ändå bättre med barnet som vägrar göra en syssla och det blir en fajt, för då har föräldern åtminstone varit tydlig med sin avsikt. Att inte lägga arbetsuppgifter på barnet alls är mer curling, sas, eftersom barnet då inte är medvetet om "problemet". Problemet ligger hos föräldrarna, inte hos barnet. Där kan ju min man illustrera exempel, eftersom han inte förstod att göra vissa saker. Han var inte ens medveten om att de behövde göras.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Men det är väl självklart att det är milsvid skillnad i en unge som går ut och mockar för att den vill och en som gör det under hot?

Likväl är det skillnad på en unge som inte mockar för att det inte är ungens uppgift jämfört med en unge som blåvägrar fastän den ska och någon annan får göra det åt den?

Som jag skrev så är det ANLEDNINGEN bakom handlingen som jag är övertygad om är det väsentliga i en vettig uppfostran, inte prestationen i sig.

Curlade barn behöver inte anstränga sig för att slippa undan.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Ja, men många är de kvinnor som önskade att deras män hade fått en annorlunda uppfostran, det kan jag lova dig! Så kul är det inte att lära sin vuxna partner hur man kokar potatis. Det här är ett jätteproblem, strukturellt, och inte sällan en orsak just till skilsmässa.

Jo visst.
Men hur viktigt för överlevnaden är det att kunna sköta en häst?
En häst hör ju inte direkt till livets nödtorft så som mat gör.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Och jag är rätt övertygad om att HannaZ är den enda aktiva i denna tråd som inte har barn.

Och det kanske betyder att jag är den enda som inte är biased och måste försvara mitt eget curlande inför mig själv....
Dessutom så har jag faktiskt själv varit både barn och tonåring och tom umgåtts med andra som då var barn och tonåringar... Och hör och häpna, jag kommer ihåg rätt mkt från den tiden. Dessutom har jag tillbringat drygt 10 år i ganska många olika stall och sett en hel del föräldra-barn-relationer där det varit hästar involverade.

Men det är klart att nån som inte har barn kan ju inte ha någon förståelse för utvecklingpsykologi.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Det som du inte vet är vad annat som finns i dessa familjer och som också påverkar.
Något som faktiskt bara just föräldrar har tillgång till att se.
Utomstående är inte inbjudna i det.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Räkna ut det du och du är med i resonemanget igen!

Om man ska se till barnets utveckling så handlar omhändertagandet om en annan levande varelse inte om faktakunskaper som kan vara bra att ha i framtiden (om man inte ska ha häst förstås) utan snarare om att utveckla förmågan till empati, ansvarskänsla, tålamod och samarbetsförmåga. Men även förmåga att planera sin tid och sina insatser utifrån en annan individs behov och också att ibland sätta sina egna behov åt sidan för dennes skull.

Fast nu var det ju inte så betydelsefullt med skötseln av hästen sålänge man får rida och ha kul så jag kanske är helt ute och reser här....
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Det som du inte vet är vad annat som finns i dessa familjer och som också påverkar.
Något som faktiskt bara just föräldrar har tillgång till att se.
Utomstående är inte inbjudna i det.

Nä det finns säkert en himla massa att tillägga om 14-åringen som sitter med sin mobil i hökorgen medan mamman mockar till dennes ponny....

Övriga som uttalar sig här i tråden har inte heller full insyn annat än i sin egen familj så då kanske inte deras åsikter är så mkt att hänga upp sig på ändå, eller hur menar du.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Det behövs ingen häst för det.
Inte alls.
Och inte att slita i mörkret och kylan i stallet heller.
Det duger att som TS dotter förstå att andra blir glada när man gör frukost åt dem.
Den flickan behöver inte den lärdomen utan där så handlar det bara om vem som skall göra vilket arbete.

Och mamman kanske ändå vill att dottern rider.

Du är inte medveten om hur komplicerat som det egentligen är med tonåringar.
Din förenkling håller inte.
Och du har inte hela bilden.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag menar att för att förstå hela bilden av en tonåring så måste man leva med den 24/7 och ha ansvaret för den.
14-åringen i hökorgen kan vara på det bästa stället som för tillfället går att få till.
Det är mycket komplext och svårt att förstå för den som inte upplevt det.

Alltså inte en specifik tonåring utan fenomenet med dess komplexitet.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Nu så kom jag på vilken roll som du hamnar i.
Det avundsjuka syskonet.
Det skall banne mig vara rättvist.

Men livet är inte rättvist.
Vissa får vad de behöver och andra inte och åter andra klarar sig ändå.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Det behövs ingen häst för det.
Inte alls.
Och inte att slita i mörkret och kylan i stallet heller.
Det duger att som TS dotter förstå att andra blir glada när man gör frukost åt dem.
Den flickan behöver inte den lärdomen utan där så handlar det bara om vem som skall göra vilket arbete.

Och mamman kanske ändå vill att dottern rider.

Du är inte medveten om hur komplicerat som det egentligen är med tonåringar.
Din förenkling håller inte.
Och du har inte hela bilden.

Nej just det för jag har ju varken varit tonåring eller umgåtts med tonåringar så jag förstår inte hur komplext det kan vara med tonåringar.

Att förstå en annan människa fullt ut kan ingen göra.

14-åringen i hökorgen borde kanske inte ha häst längre, vilket också blev resultatet ett litet tag senare. Hästen glad och 14-åringen gladare, för att inte tala om en lättad mamma som slapp cykla från sitt jobb mitt på dagen för att mocka åt ponnyn...

Pratar vi förresten om TS dotter specifikt nu helt plötsligt? För hon verkar ju bara ha tröttnat på att sköta sin häst. Där gick det dock bra att hacka på TS om hur hon tjatade och gick på som mamma, inget snack om att ha "hela bilden" då.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Att ha varit tonåring ger inte den rätta insikten i det här fallet.
Det är skillnad på att vara den vuxna i ett förhållande och att vara barnet som inte har det slutliga ansvaret.
Om du går tillbaka till din tonårstid i dina tankar så hamnar du ofelbart i konkurrens med de tonåringar som beskrivs i tråden.
Du vill inte ge dem någon genväg - för det skall inte vara så. Basta.
Men som den vuxna i relationen så vet man att det kan visst behövas just en genväg för att tonåringen skall komma fram till att bli vuxen.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

TS verkar ha fastnat i att man måste rida och ha häst.
Hon borde backa litet då hennes dotter verkar mycket välartad för övrigt och inte behöver tuktas med hårda lärdomar.
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 197
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 878
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 661
Senast: Blyger
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 504
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp