Bortskämd unge!!!!

Sv: Bortskämd unge!!!!

Hade du vetat något om hovar hade du haft en aning mer ödmjukhet i ämnet. Den kommer med kunskap. Det är mest okunniga taffliga människor som far ut på det mot en människa som kämpat så mycket och länge för att få hästen bra.

Om nu inte föräldrarna är intresserade av hästar behöver den som sällskapshäst. Då är det väl toppen om barnet tycker det är kul att vara med ibland.



På vilket sätt lyckas man kolla hovarna vid mockning (när man normalt inte har hästen i boxen alls) eller fodring? Mig veterligt gör man det när man visiterar hästen och kollar hovarna. Ingen har väl föreslagit att barnen inte ska göra i ordning hästen inför ridning vad jag vet. Du verkar tro att mockning är något slags magiskt instrument när det gäller hästar. Mockar man så lär man sig allt eller?

Ja det är ju lätt att använda som argument, om du hade vetat nåt om... så hade du varit mer ödmjuk. Kan man ju applicera när argumenten tryter.

Behövs hästen bara som sällskapshäst är den ju inte ungens häst och då kan det kvitta vad ungen gör eller inte gör med den.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Det finns däremot ordentligt underlag för att dagens ungdomar mår dåligt, lider av ångest och depression, och psykiatern och överläkare David Eberhard har debatterat den frågan i många år. Orsaken, menar han, är inte att barnen "har kul", utan att de är för curlade av sina föräldrar. Han är väldigt emot att föräldrarna hjälper till för mycket.

Han har skrivit flera böcker om du är intresserad av hans syn. Sedan kan man givetvis inte göra vetenskapliga experiment när det gäller något så komplext som människors psyke, men man behöver ju inte slå ifrån sig med fåniga meningar såsom "jag kan inte tänka mig att mockning har någon betydelse". Det kan ha betydelse, oavsett vad din "bestämda uppfattning" är, och det vore väl ödmjukt att erkänna att den bestämda uppfattningen faktiskt kan vara fel?

Thank You!
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Du är duktig på att framhäva din egen förträfflighet också.
Den envishet som du visar i ämnet får mig att tro att du med alla medel måste rättfärdiga något i ditt liv.

Och jag är rätt övertygad om att HannaZ är den enda aktiva i denna tråd som inte har barn.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Du jag har ingen aning om vad stackars Lavinia gått igenom med sin häst. Det jag reagerar på är inlägget där hon skriver:...
Och därför tar du dig rätten att vara riktigt jävligt elak.

Med kunskaper hade du insett att det kan bli problem även med god hovvård och kanske också hyfs nog att bete dig som folk.
 
Senast ändrad:
Sv: Bortskämd unge!!!!

Ja det är ju lätt att använda som argument, om du hade vetat nåt om... så hade du varit mer ödmjuk. Kan man ju applicera när argumenten tryter.

Behövs hästen bara som sällskapshäst är den ju inte ungens häst och då kan det kvitta vad ungen gör eller inte gör med den.

Hehe, det finns så mycket argument på att man inte lär sig ett dyft om hästar genom att mocka att man drunknar i dem.

Om det är ungens häst när den behövs som sällskapshäst är knappast något vi kan uttala oss om här, det är väl upp till familjen att avgöra.
 
Senast ändrad:
Sv: Bortskämd unge!!!!

Och därför tar du dig rätten att vara riktigt jävligt elak.

Tycker du att det är elakt att konstatera att problem kanske hade kunnat undvikas med mer kunskap? Det är väl ändå inte speciellt långsökt.

Lavinia uttryckte ju själv att kunskap inte är så viktigt INNAN man skaffar häst utan man får lära sig på vägen. Frågan är väl vem som ska "betala" för det kunskapsinskaffandet. Hästen?

Jag har skaffat häst på samma sätt tydligen men jag dragit en annan slutsats, att det INTE är ok att skaffa häst utan att först ha ordentliga kunskaper.
 
Senast ändrad:
Sv: Bortskämd unge!!!!

Och jag är rätt övertygad om att HannaZ är den enda aktiva i denna tråd som inte har barn.

Hon kan ha rätt för det. Är personligen urless på att i trådar om unga utdömd av andra föräldrar för att man inte har barn själv. Nu har jag det, men mitt barn är för litet för att "räknas".
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Kl

Mina föräldrar måste vara unika. Jag blev en lugn och trygg människa och hade ingen tonårsångest öht, trots att jag varken mockade eller hjälpte till hemma. Undantaget som bekräftade regeln eller bara helt normalt och vanligt förekommande?

Att barnen mår dåligt grundas knappast på hur mycket det gör hemma utan VARFÖR de gör som de gör.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Hehe, det finns så mycket argument på att man inte lär sig ett dyft om hästar genom att mocka att man drunknar i dem.

Om det är ungens häst när den behövs som sällskapshäst är knappast något vi kan uttala oss om här, det är väl upp till familjen att avgöra.

Jaså du syftar på en specifik häst?
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Ja det är elakt när man inte vet ett dugg om situationen.

Det är en jävla massa som man inte vet om "situationen" i såna här trådar. jag sktev KANSKE, KANSKE, KANSKE. Vill du att jag ska skriva det igen?! KANSKE

Naturligtvis kan massor av skador och skadetillbud undvikas med kunskap, därmed inte sagt att det gäller allt, långt därifrån.
 
Senast ändrad:
Sv: Bortskämd unge!!!!

Nej i så fall skulle jag skrivit det.

Tror att få köper en häst till sitt barn/tonåring för att denna gärna vill ha häst och sen kallar den "sällskapshästen". Då kan man nog utgå ifrån att det är föräldrarnas häst och att barnet/tonåringen tar hand om den eller rider utifrån det lilla intresse det har.

En sällskapshäst låter inte i mina öron som en varelse som är högt eftertraktad av barnet i familjen, då kallar man den nog för Pelles häst, eller vad barnet kan tänkas heta.
 
Senast ändrad:
Sv: Bortskämd unge!!!!

Tror att få köper en häst till sitt barn/tonåring för att denna gärna vill ha häst och sen kallar den "sällskapshästen". Då kan man nog utgå ifrån att det är föräldrarnas häst och att barnet/tonåringen tar hand om den eller rider utifrån det lilla intresse det har.

En sällskapshäst låter inte i mina öron som en varelse som är högt eftertraktad av barnet i familjen.

Jaha. Personligen överlåter jag till föräldrar att avgöra hur de vill ha det, men situationen är ganska vanlig. Hästintresserade vuxna som skaffar ponnyer åt barnen och så behövs det häst som sällskap. Alla behåller inte hästintresset eller så är de bara måttligt intresserade.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Kl

Mina föräldrar måste vara unika. Jag blev en lugn och trygg människa och hade ingen tonårsångest öht, trots att jag varken mockade eller hjälpte till hemma. Undantaget som bekräftade regeln eller bara helt normalt och vanligt förekommande?

Att barnen mår dåligt grundas knappast på hur mycket det gör hemma utan VARFÖR de gör som de gör.

? Jag förstår inte vad du menar. Men självklart har det betydelse, i stort som i smått, hur vi blir uppfostrade om man tittar på en större population. Finns det någon här som på allvar tror att det inte spelar någon roll alls? Min man fick aldrig lära sig att laga mat och hjälpa till hemma, och det är ett handikapp som har följt honom genom hela livet. Å andra sidan försökte hans pappa ta livet av sig och trots det har han ingen större ångest. Och hans mamma rökte hela graviditeten och ändå är han frisk. Men det är väl för den saken skull ingen som rekommenderar föräldrar att hota med att ta livet av sig och röka under graviditeten! Man kan inte titta på enskilda exempel och dra slutsatser av det.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Och min far fick aldrig lära sig att laga mat eller hjälpa till hemma. När han skilde sig så blev han tvungen och givetvis lärde han sig. Det kan man göra i vuxen ålder också.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Och min far fick aldrig lära sig att laga mat eller hjälpa till hemma. När han skilde sig så blev han tvungen och givetvis lärde han sig. Det kan man göra i vuxen ålder också.

Ja, men många är de kvinnor som önskade att deras män hade fått en annorlunda uppfostran, det kan jag lova dig! Så kul är det inte att lära sin vuxna partner hur man kokar potatis. Det här är ett jätteproblem, strukturellt, och inte sällan en orsak just till skilsmässa.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Och min far fick aldrig lära sig att laga mat eller hjälpa till hemma. När han skilde sig så blev han tvungen och givetvis lärde han sig. Det kan man göra i vuxen ålder också.

Var det bara kvinnorna som skötte matlagningen hos er? Så otraditionellt.
Få män svälter ihjäl när dom skiljer sig men dom är som curlade barn i äktenskapet, varför laga mat när man kan slippa. Tack och lov håller detta på att förändras.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Var det bara kvinnorna som skötte matlagningen hos er? Så otraditionellt.
Få män svälter ihjäl när dom skiljer sig men dom är som curlade barn i äktenskapet. Tack och lov håller väl det på att förändras.

Ja, men så länge det finns personer som inte tycker att det spelar någon roll blir man ju rätt deppig. Väldigt många relationer hade blivit väldigt mycket mer konfliktfria om ALLA hjälpte till - med mockning, med matlagning, med att byta däck på bilen.
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 197
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 878
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 661
Senast: Blyger
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 504
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp