Bortskämd unge!!!!

Sv: Bortskämd unge!!!!

Nu så kom jag på vilken roll som du hamnar i.
Det avundsjuka syskonet.
Det skall banne mig vara rättvist.

Men livet är inte rättvist.
Vissa får vad de behöver och andra inte och åter andra klarar sig ändå.

Well, eftersom jag är rätt bortskämd, rent av jävligt bortskämd skulle endel säga, (även om vissa har svårt att förstå det så kan man faktiskt vara det även om man har en mor som inte är helt psykiskt stabil alltid) så känns det ganska långsökt. Som enda barnet till min far, som aldrig skaffat nån familj eller ens sambo efter att mina föräldrar separerade när jag var 2, och 20 år yngre än mina halvsystrar (mammas barn då och hon har också varit singel sen jag jag var 2) så har jag liksom aldrig behövt dela med mig av nåt med nån. All for one and more for Me....

Så jag kan mkt väl se att det kanske inte var den allra bästa skolan och kommer inte att göra likadant med mina eventuella barn (som är osannolikt att jag kommer att få eftersom jag fortfarande fokuserar mest på mej och mina intressen och egna barn känns allmänt jobbigt att ha).
 
Senast ändrad:
Sv: Bortskämd unge!!!!

Att ha varit tonåring ger inte den rätta insikten i det här fallet.
Det är skillnad på att vara den vuxna i ett förhållande och att vara barnet som inte har det slutliga ansvaret.
Om du går tillbaka till din tonårstid i dina tankar så hamnar du ofelbart i konkurrens med de tonåringar som beskrivs i tråden.
Du vill inte ge dem någon genväg - för det skall inte vara så. Basta.
Men som den vuxna i relationen så vet man att det kan visst behövas just en genväg för att tonåringen skall komma fram till att bli vuxen.

Så du menar på fullaste allvar att man inte kan se tillbaka på sin egen tonårstid med vuxna glasögon på? Det ser vi olika på i så fall.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Om man ska se till barnets utveckling så handlar omhändertagandet om en annan levande varelse inte om faktakunskaper som kan vara bra att ha i framtiden (om man inte ska ha häst förstås) utan snarare om att utveckla förmågan till empati, ansvarskänsla, tålamod och samarbetsförmåga. Men även förmåga att planera sin tid och sina insatser utifrån en annan individs behov och också att ibland sätta sina egna behov åt sidan för dennes skull.

Fast nu var det ju inte så betydelsefullt med skötseln av hästen sålänge man får rida och ha kul så jag kanske är helt ute och reser här....

Konstigt att icke djurägare lyckas växa upp till bra människor när de har det enorma handikappet att inte tvingas mocka och fodra en häst under hotet att den annars säljs.
 
Senast ändrad:
Sv: Bortskämd unge!!!!

Så du menar på fullaste allvar att man inte kan se tillbaka på sin egen tonårstid med vuxna glasögon på? Det ser vi olika på i så fall.

Jag, som tonårsbarns-förälder själv, vill nog påstå att man inte kan göra det nej. För det första är alla olika, för det andra är livet för en tonåring idag totalt olikt livet för en tonåring för bara tio år sedan (och i mitt fall närmare trettio år sedan). Jag kan inte jämföra mina tonårsår med mina döttrars för dagens samhälle är totalt annorlunda från hur det var då.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Nu så utgår du från dig själv igen.
Det fungerar inte så när man skall hantera tonåringar.

Jag var en av de där som cyklade långt i alla väder för att få tillgång till hästar.
Jag hjälpte dessutom till med kor och grisar för att få hänga bland dessa hästar.
Vi hade inga direkta alternativ så då fick det vara så.
Och mitt intresse är fortfarande stort, även då för kor och grisar.

Men det betyder inte att jag tycker att det är bästa sättet.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Ja det menar jag.
Och skillnaden mellan dig och mig är att jag har erfarenhet av det från båda hållen och därför sitter med facit i det fallet.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Till TS:
Jag tror att du måste nöja dig med att din dotter är jättebra på massor av sätt och sluta jaga efter att hon skall vara perfekt.
Ingen människa är nämligen perfekt så att kräva det är att kräva för mycket.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Verkar som att T.S ,som vanligt på detta forum ,blivit utmanövrerad från sin egen tråd av grälande bukefalister.
I alla fall hade jag ett råd till henne om hon fortfarande är kvar på ett hörn.

Vi var i samma situation som du med vår dotter för några år sedan,hon var då 14-15 år .Hon hade tre stycken tävlingsponnysar att rida och sköta varje dag,vi gick i och för sej ut tillsammans och hjälptes åt med det mesta , men ridandet fixade hon och upplägget av deras träning inför tävling också.
Detta blev helt enkelt för mycket för henne och hon ledsnade helt.Hade inte ens lust att rida längre.
Vi diskuterade detta mycket och var själva jätteledsna eftersom vi ägnade all vår fritid (och alla pengar)åt hästeriet och tävlandet.Det hade blivit en livsstil för hela familjen,alla vänner vi umgicks var också ponnyföräldrar och vi träffades på tävlingar och träningar.
Vi ställde henne inför ultimatum;sköt hästarna eller vi säljer dem!
Vi enades dock om att dra ner på hästantalet istället,vi sålde en häst,drog ner på tävlingsverksamheten lite,tog ridlediga fredagar och uppmuntrade henne att träffa kompisar lite oftare, och allt blev genast mycket roligare för alla.
Hon rider fortfarande men nu har vi storhästar istället.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Men samtidigt så kan det ju vara bra att se att meningarna går isär så att man är fri att hitta sin egen sanning efter de egna behoven.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Kl
Tror ni inte det kan vara skillnad på HUR man hästcurlar sina barn... I mina öron är det skillnad på en ponnymamma med eget hästintresse som säger till sitt barn att " jag tycker det är jätteroligt att du delar mitt intresse, jag kan gärna hjälpa dig med att sköta din häst så att du hinner med annat i livet oxå"

Och en annan som säger " du ska ta hand om din egen ponny" och sen vakar som en hök och gör allt som glömts eller slarvats med. Jag hade rätt så eget ansvar eftersom mina föräldrar inte kunde nåt. Och då visste jag ju verkligen att jag inte kunde slarva. Annat var det hemma när mamma sprang efter och gnällde över allt man inte gjort...
Men om man redan från början delar på intresset curlar man ju inte, man hjälps ju åt! Och det tycker jag är fint när föräldrar gör! Huvudsaken är väl att man är ärlig med vad man gör och varför!
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Verkar som att T.S ,som vanligt på detta forum ,blivit utmanövrerad från sin egen tråd av grälande bukefalister.
I alla fall hade jag ett råd till henne om hon fortfarande är kvar på ett hörn.

Nej, så är det inte. Hon tyckte att det var jobbigt med råden som haglade över henne när ingen egentligen kände hennes dotter. Så hon lämnade den. Jag kan förstå det.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Konstigt att icke djurägare lyckas växa upp till bra människor när de har det enorma handikappet att inte tvingas mocka och fodra en häst under hotet att den annars säljs.

Ja o där har vi d igen, den totala oförmågan att se nyanserna.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Verkar som att T.S ,som vanligt på detta forum ,blivit utmanövrerad från sin egen tråd av grälande bukefalister.

Eller så har hon fått svar nog och dragit sig tillbaks.

Du tycks ha svårt att förstå konceptet med diskussionsform. man lägger ut en trådstart och sedan lever tråden sitt eget liv oberoende av trådskaparen. Trådskaparen kan vara med hela vägen eller dra sig tillbaks redan efter första inlägget.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Nu så utgår du från dig själv igen.
Det fungerar inte så när man skall hantera tonåringar.

Jag var en av de där som cyklade långt i alla väder för att få tillgång till hästar.
Jag hjälpte dessutom till med kor och grisar för att få hänga bland dessa hästar.
Vi hade inga direkta alternativ så då fick det vara så.
Och mitt intresse är fortfarande stort, även då för kor och grisar.

Men det betyder inte att jag tycker att det är bästa sättet.

O jag har inte nån stans skrivit att d e ett krav att cykla 3 mil om dan i ösregn utan att d e vettigt att ungar som har häst får lära sig att ta hand om vardagsskötseln som att mocka o iordningställa mat o inte bara glassa omkring och rida. Ja har tom skrivit att dom ska slippa hästen helt 2-3 dagar i veckan men när dom är i stallet så e d grundskötsel som gäller.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Ja o där har vi d igen, den totala oförmågan att se nyanserna.

Kan vi inte höja nivån lite, har du inget vettigt att säga är det bättre att låta bli, jag antar att du inte hade något argument att komma med och följdaktien kände dig tvingad att angripa mig och inte inlägget. Kanppast konstruktivt.

Till inlägget jag skrev:

Du hävdar att det är viktiga egenskaper man lär sig av att ta hand om hästen, så viktiga att man inte kan underlätta för barnet och ta hand om mockning/fodring/in och utsläpp (eller betala för det) för då missar barnet chansen att lära sig ansvar. Ingen har talat om att ta bort ansvaret för något annat än just de här momenten.

Min kommentar i frågan är att barn kan lära sig ansvar även på annat sätt, det finns massor av barn som inte har någon häst och lär sig detta helt utan häst. Mockning med mera kan därmed inte vara avgörande för ett barns utveckling på de här punkterna. Man behöver varken häst eller en uppstallning som kräver dessa bitar för att bli en bra människa.

Observera, jag är på inget sätt emot att barn mockar och sköter sin häst, det får situationen avgöra vad som funkar i just den situationen. Vill man som förälder att barnet ska behålla intresset för ridning så kan det vara priset att man får se till att en del av markservicen sköts av andra och för barnet så kan priset för att ha häst vara att de tar hand om den helt själv. Jag ser inget egenvärde i att mocka.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Vill man som förälder att barnet ska behålla intresset för ridning så kan det vara priset att man får se till att en del av markservicen sköts av andra och för barnet så kan priset för att ha häst vara att de tar hand om den helt själv. .

Det är precis här det blir väldigt skevt för mig. Vad har vi vuxna för rätt eller motiv att nära någon annans intresse? Och dessutom betala ett högt pris för det?

Ja, det kanske är bättre än att barnet hamnar i dåligt sällskap, som någon skrev tidigare i tråden. Men om man nu bortser från detta drastiska alternativ?
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag är säker på att fälttävlansryttare mår bra av att hålla sig i trim. Ja, det gör ju förstås alla. Men det har föga betydelse för dressyrhästen om piloten väger 78 eller 80 kilo. Apropå hälsa och fys, så är det Kyra Kyrklund som håller i förbundsträningarna. Sist jag såg henne rökte hon. Hon har lovat att fimpa den dagen dressyren blir en riktig sport. Och hon får väl kvalificera som mästerskapsryttare. ;)

Det är inte fråga om att må bra, det är frågan om att du MÅSTE ha kondition!

Ps. hon ansågs vara för fet för dressyr hemma i Finland, och bestämde sig för att bli världsbäst just därför - utan att banta. :D

Har träffat Kyra många gånger och fet vill jag inte kalla henne.. Det tycker jag är en förolämpning!
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 197
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 878
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 661
Senast: Blyger
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 504
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp