Bortskämd unge!!!!

Sv: Bortskämd unge!!!!

Vissa här må tycka att skyldigheter är ett fult ord men om man väljer att köpa en häst så väljer man att skaffa sig en helsikes massa skyldigheter vare sig man vill eller ej.

Återigen så är det INTE barnet som har dessa skyldigheter utan det är den som köper hästen dvs FÖRÄLDERN!
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Det är inte fråga om att må bra, det är frågan om att du MÅSTE ha kondition!

Ja, men det får man inte om man röker. Jag tror att du måste inse att väldigt få dressyrryttare springer 4 km om dagen, oavsett vilken nivå de tävlar på. Din värld är inte allas värld.

Har träffat Kyra många gånger och fet vill jag inte kalla henne.. Det tycker jag är en förolämpning!

Det är helt enligt egen utsago. Och det var inte för sportens skull, utan rent estetiskt som dessa personer ansåg det. Hon var nog rundare på den tiden hon red Matador, för övrigt.

Men att prata om kilon hos ryttaren när det gäller dressyr i alla fall är löjligt. Det har ingen som helst betydelse så länge du kan balansera upp dig och vara följsam.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Och hur ska man veta om hästen sköts på ett bra sätt om man inte får lära sig sånt tidigt? Här är en springande punkt tycker jag för alldeles för många föräldrar köper ponnyer till sina ungar utan att själva ha läst på det minsta. Upplagt för "ponnyakuten".....

QUOTE]

Man måste inte lära sig allt om hästen när man är liten för att klara av häst sedan som vuxen. Man kan lära sig som vuxen också!

Ponnyakutenbarnen verkar snarare ha lidit av föräldrars frånvaro inte som att föräldrarna varit i stallet med barnen.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Det är precis här det blir väldigt skevt för mig. Vad har vi vuxna för rätt eller motiv att nära någon annans intresse? Och dessutom betala ett högt pris för det?

Ja, det kanske är bättre än att barnet hamnar i dåligt sällskap, som någon skrev tidigare i tråden. Men om man nu bortser från detta drastiska alternativ?

Om priset är högt eller inte är knappast upp till dig eller mig att avgöra, behöver man ändå sällskap till sin häst så är priset i stor sett noll i arbete (kanske tom med att det går på plus om barnet hjälper till i bland).

Och när det gäller rätt och motiv, säg den förälder som inte påverkar sitt barn när det gäller fritidsintresse, direkt eller indirekt. Nu har ingen ens nämnt att man ska pressa barnet till att rida, snarare är det så att man erbjuder möjligheten. Det gör säker i stort sett alla föräldrar som har ett intresse, om sedan barnet nappar är en helt annan historia.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag fattar inte riktigt var diskutionen nu ligger?

B

Och nyss blev jag anklagad för att vara enkelspårig :)

Jag hävdar att det inte finns något rätt eller fel utan det finns många vägar att gå beroende på situationen. Dessutom hävdar jag att stallsysslor som mockning, iordningställande av foder och fodring inte ger några direkta kunskaper om hästar som en del här hävdar, det behöver man hantera hästar för att lära sig. Vidare så lär man sig foderstatsberäkning genom att läsa på i ämnet och titta på många hästar och deras foder inte genom att väga upp och distribuera fodret. Jag hävdar också att huruvida ett barn mockar till sin häst eller inte, inte har någon avgörande betydelse för framtiden, merparten av Sveriges barn har aldrig mockat över huvudtaget.

På något vis har en del här fått för sig att mockning är saliggörande när det gäller att lära sig om hästar.
 
Senast ändrad:
Sv: Bortskämd unge!!!!

Det finns däremot ordentligt underlag för att dagens ungdomar mår dåligt, lider av ångest och depression, och psykiatern och överläkare David Eberhard har debatterat den frågan i många år. Orsaken, menar han, är inte att barnen "har kul", utan att de är för curlade av sina föräldrar. Han är väldigt emot att föräldrarna hjälper till för mycket.

Vad jag vet så har han inte jobbat med barn..

Han har skrivit flera böcker om du är intresserad av hans syn. Sedan kan man givetvis inte göra vetenskapliga experiment när det gäller något så komplext som människors psyke, men man behöver ju inte slå ifrån sig med fåniga meningar såsom "jag kan inte tänka mig att mockning har någon betydelse". Det kan ha betydelse, oavsett vad din "bestämda uppfattning" är, och det vore väl ödmjukt att erkänna att den bestämda uppfattningen faktiskt kan vara fel?

Vad jag läst av honom så är det inte curlandet av barn han tar upp utan en helt annan sak dvs trygghetsmani! Något helt annat!

Curlande har inte endast med trygghet att göra, curla är när du lägger dig i barnets liv och inte låter de ta egna initiativ!

Och nej jag håller tyvärr inte med honom i allt han skriver, han är debattör och har inte forska om detta!

Och jovisst kan du forska om människors psyke varför skulle du inte kunna göra det? Hur har man annars kommit fram till alla diagnoser och omförhandlingar om vad de skall heta eller inte!

Och nej jag tror inte ett dugg att just mockning av en box skulle påverka ett barns psyke..
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Om priset är högt eller inte är knappast upp till dig eller mig att avgöra, behöver man ändå sällskap till sin häst så är priset i stor sett noll i arbete (kanske tom med att det går på plus om barnet hjälper till i bland).

Och när det gäller rätt och motiv, säg den förälder som inte påverkar sitt barn när det gäller fritidsintresse, direkt eller indirekt. Nu har ingen ens nämnt att man ska pressa barnet till att rida, snarare är det så att man erbjuder möjligheten. Det gör säker i stort sett alla föräldrar som har ett intresse, om sedan barnet nappar är en helt annan historia.

Vet du att man får faktiskt tycka saker. Vad folk gör i verkligaa livet kan man inte göra nåt at men ha åsikter kan man ha. O jag tycker inte att d känns vettigt att hålla en häst för att tonåringen i familjen ska få rida 3 dagar i veckan om inte hästen ändå behövs på gården. Men de flesta har inte gård o behöver inte en sällskapshäst.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag vill tillägga att det är varken dyrare eller mera arbetsamt att sköta en SM-ponny än att sköta en sällskapsponny.
Men med SM-ponnyn så kanske att barnen anser det värt mödan att rida.
Vilket ju kan vara kul oavsett allt annat.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Men TS har gård och behöver en sällskapshäst.
Om vi nu går tillbaka dit där det började.

Det är du själv som inte håller ihop rent logiskt i ditt alldeles eget resonemang.
Och några nyanser har jag då verkligen inte sett hos dig i den här tråden.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Vet du att man får faktiskt tycka saker. Vad folk gör i verkligaa livet kan man inte göra nåt at men ha åsikter kan man ha. O jag tycker inte att d känns vettigt att hålla en häst för att tonåringen i familjen ska få rida 3 dagar i veckan om inte hästen ändå behövs på gården. Men de flesta har inte gård o behöver inte en sällskapshäst.

Så för att de flesta inte behöver en sällskapshäst eller familjen har hästar och det spelar mindre roll med en till, kan kan jag inte tycka att om den situationen uppstår så är det helt okej att barnet inte mockar eller om?

Eller är tyckande reserverat för de som delar din åsikt?

PS, nu finns behovet av sällskapshäst här så det är i högsta grad relevant för tråden.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Men TS har gård och behöver en sällskapshäst.
Om vi nu går tillbaka dit där det började.

Det är du själv som inte håller ihop rent logiskt i ditt alldeles eget resonemang.
Och några nyanser har jag då verkligen inte sett hos dig i den här tråden.

Hur många som Ts finns d, som har råd att köpa gård o bygga ridhus t sig själv

o dottern? du kanske skulle ta o titta lite närmre då.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Det är totalt ointressant hur många det finns i denna situation, det finns minst en och det är just det fallet som frågeställningen berör. Ska vi ignorera frågeställarens situation eller?
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag håller med. Att curla någon innebär att sopa framför, inte att sopa efter eller åt, det är INTE samma sak som att få dyra saker eller få sina drömmar uppfyllda, det innebär att inte utsättas för normala prövningar som livet innebär, att någon sopar undan problematiska situationer.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Det är totalt ointressant hur många det finns i denna situation, det finns minst en och det är just det fallet som frågeställningen berör. Ska vi ignorera frågeställarens situation eller?

Du jag tror att vi har lämnat frågeställaren för sisådär 20 sidor sedan. Vilka trådar på buke handlar ENBART om TS ursprungliga fråga?
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Vad jag vet så har han inte jobbat med barn..
Vad jag läst av honom så är det inte curlandet av barn han tar upp utan en helt annan sak dvs trygghetsmani! Något helt annat!

Googla å kolla! :idea:

Och nej jag håller tyvärr inte med honom i allt han skriver, han är debattör och har inte forska om detta!

Nej, men han är läkare, han träffar dagligen ungdomar med ångest och får genom sitt yrke som psykiater en unik bild och insyn i vad som har orsakat den ångesten. Det är en, tycker jag, tyngre grund att stå på än som du hänvisa till dina klienter och argument i stil med "det tycker inte jag." Nähä, liksom.

Och jovisst kan du forska om människors psyke varför skulle du inte kunna göra det? Hur har man annars kommit fram till alla diagnoser och omförhandlingar om vad de skall heta eller inte!

Därför att du inte kan testa dina teorier i en kontrollerad miljö. Du kan inte utesluta andra faktorer som skulle kunna leda till samma resultat. Då skulle du få hålla människor i en labratoriemiljö under hela uppväxten. ;) Däremot kan man ju med andra metoder dra slutsatser av vad som skulle kunna leda till exempel ångest och depression, men det innebär nog alltid en viss subjektiv värdering.

Och nej jag tror inte ett dugg att just mockning av en box skulle påverka ett barns psyke..

Nej, jag vet att du inte TROR det. Men det har faktiskt ingen betydelse alls för mig, så länge du inte kan motivera varför.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag håller med. Att curla någon innebär att sopa framför, inte att sopa efter eller åt, det är INTE samma sak som att få dyra saker eller få sina drömmar uppfyllda, det innebär att inte utsättas för normala prövningar som livet innebär, att någon sopar undan problematiska situationer.


Ja och om man tröttnat på sitt intresse så kommer mamma och sopar undan problemet så att man inte behöver ta tag i den verkliga frågan som är Borde jag sälja min häst? Är det ok att nån annan sköter markservicen åt mig för att jag (tonåringen) ska fortsätta att tycka att det är kul att rida? Är det ok att mitt intresse kostar familjen flera tusen i månaden och så vill jag knappt gå till stallet?
 
Senast ändrad:
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag har skaffat häst på samma sätt tydligen men jag dragit en annan slutsats, att det INTE är ok att skaffa häst utan att först ha ordentliga kunskaper.

Menar du att du själv gjort en massa misstag efter du skaffade häst eller menar du att du skaffade häst efter du visste allt?
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 197
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 878
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 661
Senast: Blyger
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 504
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp