Bortskämd unge!!!!

Sv: Bortskämd unge!!!!

Ridning är lyxkonsumtion, vi har finansiell oro i världen = inga pengar. Fotbollen får in kapital genom försäljning av sändningsrättigheter, det får inte ridsporten = inga inkomster eller prispengar.

Mycket märkligt att detta fenomen bara finns i Sverige..
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Och därför finns det ingen anledning att lära sig det medan man är tonåring och äger (ens föräldrar äger) en ponny? Va bra att man bara behöver ha kunskap om hästskötsel när man äger häst som vuxen....

Så länge det är barn vi pratar om så är föräldrarna de som har det yttersta ansvaret!
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Som jag skrivit tidigare så tillhör jag den curlade varianten så att jag skulle vara avundsjuk på andra curlade barn är inte sant, snarare kan jag väldigt tydligt se vilka negativa konsekvenser det kan ha att veta att det ekonomiska alltid löser sig. Jag kan vara väldigt ansvarstagande men samtidigt lat och bekväm. Jag är även uppväxt som ensambarn (två mkt äldre halvsyskon) så allt fokus har varit på mig, på gott och ont.

Så du tycker det är curlande att bli hotad hela tiden att ens mamma skall ta livet av sig :eek:
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Ja och de oförstående föräldrarna lämpar över ansvaret på en stallägare utan att ha en aning om denne vet vad den pratar om eller ej. Kan inget om hovvårt utan får hoppas att hovis är en av guldkornen, att det ens skulle kunna vara ett problem föresvävar varken barnet eller föräldern förrän ponnyn blir halt och hamnar på klinik för utredning.

Så du menar i princip att man måste vara hovslagare för att ha häst?

Nej jag håller alls inte med. Redan som barn har men en skyldighet att lära sig om hur man tar hand om sitt djur på ett bra sätt. Och jag tror faktiskt att de flesta barn/ungdomar som har häst VILL lära sig om dess skötsel. De flesta älskar sina ponnyer högt och vill dem allt väl.

Nej barn har INGA skyldigheter att lära sig att något! Föräldrar har ytterst ansvar ALLTID
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Så du menar i princip att man måste vara hovslagare för att ha häst?



Nej barn har INGA skyldigheter att lära sig att något! Föräldrar har ytterst ansvar ALLTID

ok. va bra då kan alla ungar rida o pussa på hästarna o skita i allt annat så får vi se hur många av dom som blir , duktiga och kunniga vuxna hästägare.
Att föräldrarna är ytterst ansvariga har noll o intet m saken att göra.

O ja, ja anser att d är fullt rimligt att intressera sig f o läsa på om hovvård om man har häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Bortskämd unge!!!!

Precis som det är rimligt att ha koll på alla olika problem hovarna kan få??

Jag kan tycka att om man bara vill rida och litar på de utbildade yrkesmän och kvinnor som finns så måste man inte kunna allt för att ha häst. Att ha häst är det man lär sig av, precis som inom många andra områden. När man behöver kunskapen lär man sig. Alla har inte intresse att lära sig allt om hästar, många vill bara rida och träna och tävla.

Jag hade aldrig lärt mig om knäledsinflammationer, ryggmuskelkramper, fång, mugg, muggkomplikationer, hovbölder och hålväggar på samma sätt genom att läsa om dem, tyvärr. Jag har upplevt dem alla och lärt mig massor på kuppen.

/Lavinia, hade hellre varit helt ovetande om allt en häst kan råka ut för och tycker inte det är relevant för TS problem.

O ja, ja anser att d är fullt rimligt att intressera sig f o läsa på om hovvård om man har häst.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

ok. va bra då kan alla ungar rida o pussa på hästarna o skita i allt annat så får vi se hur många av dom som blir , duktiga och kunniga vuxna hästägare.
Att föräldrarna är ytterst ansvariga har noll o intet m saken att göra.

Det är det ingen som sagt mer än du, men många har nämnt alternativ såsom att sälja hästen eller att mamman inser att det är hon som vill ha ponnyn och att dottern ska rida och håller hästaktiviteterna på en nivå som dottern tycker är okej.

ja, ja anser att d är fullt rimligt att intressera sig f o läsa på om hovvård om man har häst.

Det är hårda krav på hästägare, expert på hovar (ska man kunna bedöma om en hovslagare gör ett bra jobb om den nu inte är ordentligt klantig så krävs det det), ska man utbilda sig till veterinär, kiropraktor, foderexpert och equiterapeut också?
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Precis som det är rimligt att ha koll på alla olika problem hovarna kan få??

Jag kan tycka att om man bara vill rida och litar på de utbildade yrkesmän och kvinnor som finns så måste man inte kunna allt för att ha häst. Att ha häst är det man lär sig av, precis som inom många andra områden. När man behöver kunskapen lär man sig. Alla har inte intresse att lära sig allt om hästar, många vill bara rida och träna och tävla.

Jag hade aldrig lärt mig om knäledsinflammationer, ryggmuskelkramper, fång, mugg, muggkomplikationer, hovbölder och hålväggar på samma sätt genom att läsa om dem, tyvärr. Jag har upplevt dem alla och lärt mig massor på kuppen.

/Lavinia, hade hellre varit helt ovetande om allt en häst kan råka ut för och tycker inte det är relevant för TS problem.

Om du hade läst på lite mer från början så hade du kanske sluppit endel av dom problem du råkat ut för....

Hur i hela havet kan man säga att det är ok att inte veta nåt om hur en häst funkar utan bara "rida, träna och tävla" :eek:
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Det är det ingen som sagt mer än du, men många har nämnt alternativ såsom att sälja hästen eller att mamman inser att det är hon som vill ha ponnyn och att dottern ska rida och håller hästaktiviteterna på en nivå som dottern tycker är okej.



Det är hårda krav på hästägare, expert på hovar (ska man kunna bedöma om en hovslagare gör ett bra jobb om den nu inte är ordentligt klantig så krävs det det), ska man utbilda sig till veterinär, kiropraktor, foderexpert och equiterapeut också?


Jaså, för Robytoo skrev just att barn inte har nån skyldighet att lära sig något alls.

Va bra, då kan jag titulera mig expert på hovar då, tack så mycket!

Hur kommer det sig att man inte får ställa krav på hästägare? Det är levande varelser man ansvarar för, hur ska man kunna göra det utan kunskap?
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Vem har påstått att det är okej att inte veta något? Jag har bara sett folk som menar att man lär sig efterhand och att ingen är expert i början.

Det återstår också att du förklarar sambandet mellan mockning/fodring/in-utsläpp och kunskaper i hovvård. Själv ser jag inget samband alls.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag anser inte att mockning av box tillför något alls faktiskt.

Du kan inte alls se att det kan vara karaktärsdanande för ett barn att få ta hand om en levande varelse och sköta om denna med vad det nu innebär (naturligtvis under handledning av vuxen, som har det yttersta ansvaret, lika bra att lägga till det för gud förbjude att ett barn/tonåring skulle ha nåt ansvar).

Om man bara hela tiden får göra det som är kul och andra ska sköta det tråkiga, vad tror du barnet lär sig av det?
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jaså, för Robytoo skrev just att barn inte har nån skyldighet att lära sig något alls.

Va bra, då kan jag titulera mig expert på hovar då, tack så mycket!

Hur kommer det sig att man inte får ställa krav på hästägare? Det är levande varelser man ansvarar för, hur ska man kunna göra det utan kunskap?

Om du är expert på hovar har jag ingen aning om men dina fula påhopp på Lavina tyder på allvarliga brister, hon lär ha haft på ett ungefär samma kunskaper som du innan hennes häst fick problem.

Och nej, barn har inge skyldighet att lära sig något. Är de inte intresserade av hästar så är det på det hela taget meningslöst, likaså om deras intresse ligger på nivån, jag rider gärna ibland för jag vet att mamma blir glad då.

Barnet lär sig för övrigt långt mer om hovvård genom att vara med när hovslagaren kommer och delta i den hovvård som förekommer och kanske gå en tappskokurs med kompisarna när hon blir äldre än av att mocka.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Du kan inte alls se att det kan vara karaktärsdanande för ett barn att få ta hand om en levande varelse och sköta om denna med vad det nu innebär (naturligtvis under handledning av vuxen, som har det yttersta ansvaret, lika bra att lägga till det för gud förbjude att ett barn/tonåring skulle ha nåt ansvar).

Om man bara hela tiden får göra det som är kul och andra ska sköta det tråkiga, vad tror du barnet lär sig av det?


Så för att man inte har barnet att mocka varje dag så innebär det per automatik att barnet inte gör några tråkiga sysslor? Stackars ungar som har sina hästar på lösdrift och man mockar ut med traktor några gånger om året.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Vem har påstått att det är okej att inte veta något? Jag har bara sett folk som menar att man lär sig efterhand och att ingen är expert i början.

Det återstår också att du förklarar sambandet mellan mockning/fodring/in-utsläpp och kunskaper i hovvård. Själv ser jag inget samband alls.

Allt hänger ihop, ser du inte något samband alls?

Om man aldrig befattar sig med foder eller foderstat så blir det kanske lite oklart varför ponnyn är tjock eller smal. Om man inte mockar så vet man inte hur hästen är i magen normalt och om nåt förändrats. Tål den kanske inte det nya hösilaget fullt ut? Vad kan man göra år det? Orsak och verkan. Är man aldrig med när hovslagaren är på plats så finns det ingen chans att fråga varför denne gör si eller så.
intresserar man sig inte så lär man sig inte heller, så enkelt är det.

och just när det kommer till ungdomar och mockning så tycker jag att det är en helt annan sak än när det gäller vuxna. Det är inte alltid roligt jämt i livet och det är en bra lärdom. Vill man inte ansvara för en ponny så kan man rida på ridskola eller vara medryttare men jag tycker det är fel av föräldrar att servera allt på silverfat.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Så för att man inte har barnet att mocka varje dag så innebär det per automatik att barnet inte gör några tråkiga sysslor? Stackars ungar som har sina hästar på lösdrift och man mockar ut med traktor några gånger om året.

Det finns andra grundläggande sysslor när det kommer till en lösdrift. Och en lösdrift sköts mer än några gånger/år.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Om du hade läst på lite mer från början så hade du kanske sluppit endel av dom problem du råkat ut för....

Hur i hela havet kan man säga att det är ok att inte veta nåt om hur en häst funkar utan bara "rida, träna och tävla" :eek:

Rätt onödigt lågt inlägg :crazy:

Antar att du kan allt, och då säger jag grattis till dig TROTS att du skrivit att du blivit curlad. Det går inte ihop faktiskt..
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jaså, för Robytoo skrev just att barn inte har nån skyldighet att lära sig något alls
.

Skyldighet är ett hårt och otrevligt ord. Och nej barn har ingen skyldighet att lära sig, det är föräldrarna som är skyldiga att lära sina barn! Och om man inte vet vad en häst är så får man se till att det finns en bra tränare som kan lära istället.

Va bra, då kan jag titulera mig expert på hovar då, tack så mycket!

Så du är utbildad hovslagare då?

Hur kommer det sig att man inte får ställa krav på hästägare? Det är levande varelser man ansvarar för, hur ska man kunna göra det utan kunskap?

Hästägaren är föräldern! Och det är klart att man som vuxen söker kunskap och klarar man inte det så anlitar men en tränare!
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Om du är expert på hovar har jag ingen aning om men dina fula påhopp på Lavina tyder på allvarliga brister, hon lär ha haft på ett ungefär samma kunskaper som du innan hennes häst fick problem.

Och nej, barn har inge skyldighet att lära sig något. Är de inte intresserade av hästar så är det på det hela taget meningslöst, likaså om deras intresse ligger på nivån, jag rider gärna ibland för jag vet att mamma blir glad då.

Barnet lär sig för övrigt långt mer om hovvård genom att vara med när hovslagaren kommer och delta i den hovvård som förekommer och kanske gå en tappskokurs med kompisarna när hon blir äldre än av att mocka.

Du kan inte säga om jag är expert på hovar men du kan säga att jag och Lavinia lär ha haft ungefär samma kunskaper innan hennes häst fick problem. Mkt märklig mening och slutledning.

Är barnet inte intresserat av hästar så ska det inte ha nån egen häst!

Ja och om barnet aktivt tar del i omvårdnaden av hästen så lär det sig hur en frisk stråle ser ut, när det är dags att ringa hovslagaren, om det börjar bli krustor som kan dra iväg och bli allvarlig mugg, om det kanske kan bero på att hagen börjar bli lerig osv.

TS pratade om just mockning och foder. Jag menar att det är sunt att en unge som har en ponny också tar hand om den och inte bara åka runt och har kul. Att mocka och lägga upp mat är då tex vad som får anses som grundskötsel och inget som tar abnormt mkt tid när man redan är i stallet.
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 198
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 879
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 661
Senast: Blyger
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 504
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp