Bortskämd unge!!!!

Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag hade varit överlycklig om jag hade haft TS till mamma när jag var liten. Min egen mor kunde hota med att ta livet av sig.....

Gilla knapp !


Fast min hotade inte att ta sitt liv utan antingen jagade hon oss ungar med kniv eller hotade att stänga in oss i bilen och köra in i närmaste bergvägg så vi skulle brinna inne.....
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Återigen så är det du som bestämmer vad vi pratar om tydligen.

Tja jag diskuterar det i dena tråden, jag innbillade mig att det handlade om det, men jag kanske har fel. Den kanske handlar om höjdhoppning och Patrik Sjöberg egentligen.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag hade varit överlycklig om jag hade haft TS till mamma när jag var liten. Min egen mor kunde hota med att ta livet av sig.....

Gilla knapp !


Fast min hotade inte att ta sitt liv utan antingen jagade hon oss ungar med kniv eller hotade att stänga in oss i bilen och köra in i närmaste bergvägg så vi skulle brinna inne.....

Ja dessa drag är ju inte helt önskvärda hos en modersgestalt.... Min var dock som sagt mer inne på att göra av med sig själv genom att tex ta bilen och åka iväg och gasa ihjäl sig... Eller hänga sig, rep hade hon ju redan fixat....
Jag blev curlad med mkt när jag var liten, samtidigt fick jag då stå ut med tex såna här hot. Inte lätt att veta vilket ben man ska stå på som barn då.
 
Senast ändrad:
Sv: Bortskämd unge!!!!

Tja jag diskuterar det i dena tråden, jag innbillade mig att det handlade om det, men jag kanske har fel. Den kanske handlar om höjdhoppning och Patrik Sjöberg egentligen.

inte många trådar stannar på exakt samma spår från början till slut, don´t You agree....?
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Tycker du att det är okej att en 13 åring bara vill rida men ändå ska ha egen ponny och skiter i att ta hand om den ?

Jag tycker att man fostrar sitt barn till att ta hand om ALLA djur som de får. Oavsett om det är ponny eller marsvin.

De flesta är väl tvugna att stall hästar annan stans än hemma på gården, så många står på anläggningar där många tjänster betalas för ja. Ungarna lär sig dåligt med hästkunskap och de lär sig att jobbiga saker betalar man någon annan för att göra.
Jag tycker att fullservicestall kan vara ett problem på det viset om barnen blir alltför långtifrån basala kunskaper som att mocka, foderstater eller veta hur man släpper en häst i hagen på ett säkert sätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag träffade Patrik Sjöberg häromdagen, som menade att människor överlag inte tycker att träning ska vara jobbigt eller tråkigt - någonsin. Han tyckte det var konstigt. Vilken annan del av livet är aldrig tråkig eller jobbig?



Här är ytterligare en gilla gilla knapp nödvändig :) :) :)


Till Robytoo också:

Jag lärde känna Roffe, Ragge, "lille lajf" i tonåren FÖRE deras debuter på stor häst.
Och Rodrigo med flera drog jag runt på i barnvagn både på ochutanför tävlingsplatserna....

Men du vet inget om mej och jag vet inget om dej, men sluta "tala om" vad du tror vad andra har för "bagage"...
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Men vem har talat om att fostra banen till att strunta i hästens väl och ve? Gör man det genom att hyra in hästen i ett stall där fodringar och mockning ingår tro?

Om man aldrig behöver befatta sig med grundskötseln av hästen så lär man sig nog inte så mkt om just hästskötsel....

Med tanke på hur många vuxna som inte vet ett skvatt om foderstatsberäkning, avmaskning eller hovvård så finns det väl ALL anledning att inkludera barnet/tonåringen redan från början.

Man kan visst ha hästen inackorderad men det är inte ok i min värld att bara luta sig tillbaka och lita på att nån annan tar hand om grundskötseln. Om man inte vet vad som krävs kan man ju knappast bedömma om vederbörande vet vad dom pysslar med.
Jag tycker absolut att det är ok att ungen har tex 2-3 hästfria dagar i veckan men också att denne ska ta hand om sin häst och kringsysslorna övriga dagar. Annars kan man lika gärna rida på ridskola.

Det är stor skillnad på en vuxen som gör sina egna val av hur man vill prioritera sin tid och sina pengar. För ett barn är hästägandet en del av livets skola, tex vad gäller att ta ansvar för en annan levande varelse, umgås med andra människor, planera sin tid osv. Jag tycker att det borde vara mindre fokus på tävlig och mer på umgänget med hästen och kompisarna i stallet.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag tycker att skillnaden på ungefär ALLA andra sporter och ridning är att i ridning så finns det ett DJUR med som måste tas omhand.
har man häst så måste man se till att den blir väl omhändertagen. Det ingår. Jag tycker att det är fruktansvärt osunt att fostra sitt barn till att strunta i hästens väl och ve och bara se till tävlingar och resultat. I de flesta andra sporter (alla vad jag kan komma på) så kan man koncentrera sig enbart på den egna träningen, men just hästsporterna så måste hästen komma i första hand

Håller du på med slädhundar måste du också ta hand om DOM, det behövs oftast fler än en hund, liksom deras utrustning.

Det finns barn/ungdomstävlande inom denna sport också och av ALLA dom jag känner så tar undomarna hand om sin egna/sina egna hund/hundar helt själva genom att dom borstas och sköts om på bästa sätt. Ungarna får tidigt lära sej räkna ut hur mycket mat och av vilken kvalite, lära sej sårvård och hur man ska träna för att hunden ska hålla m.m.

Och det INNAN dom fått egna hundar genom antingen hjälpa till med föräldrarnas hundar eller "jobba" hos en som håller på med sporten.

Hmm, så det går visst att byta ut hund mot häst också och ändå få så lika ansvar och lärande att det nästan är skrämmande ;)
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Med tanke på hur många vuxna som inte vet ett skvatt om foderstatsberäkning, avmaskning eller hovvård så finns det väl ALL anledning att inkludera barnet/tonåringen redan från början.
Men allt det där är ju lätt att lära sig den dag som man det behöver.

Annars kan man lika gärna rida på ridskola.

Men det måste ju vara upp till föräldrarna.
Om det är enklare för föräldrarna med en ponny hemma i eget stall än att skjutsa till ridskolan, så kan det väl få vara så.
Och att hålla en fin SM-ponny i stallet kostar inte mera än att hålla en annan ponny.
Men det är säkert roligare för föräldrarna att titta på-

Dock måste man ju då förstå att det är för föräldrarnas skull.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

inte många trådar stannar på exakt samma spår från början till slut, don´t You agree....?

Nej förvisso, men när man själv kommenterar en 13-årings delatagande i stallarbetet och får svar som handlar om elitträning och Patrik Sjöberg problem med hälsenan så tycker jag inte det är direkt att påpeka att just det svaret inte är direkt relevant för diskussionen.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Tycker du att det är okej att en 13 åring bara vill rida men ändå ska ha egen ponny och skiter i att ta hand om den ?

Jag tycker att man fostrar sitt barn till att ta hand om ALLA djur som de får. Oavsett om det är ponny eller marsvin.

De flesta är väl tvugna att stall hästar annan stans än hemma på gården, så många står på anläggningar där många tjänster betalas för ja. Ungarna lär sig dåligt med hästkunskap och de lär sig att jobbiga saker betalar man någon annan för att göra.
Jag tycker att fullservicestall kan vara ett problem på det viset om barnen blir alltför långtifrån basala kunskaper som att mocka, foderstater eller veta hur man släpper en häst i hagen på ett säkert sätt.

Det är varken rätt eller fel, det beror på omständigheterna. Om mamman vill ha ett stall och hästar hemma på gården och vill dela intresset med sin dotter måste denna se till att förutsättningarna är acceptabla för dottern eller så sälja hästen. Personligen hade jag lätt valt att ha en sällskapshäst som dottern kunde rida och skött den istället för att ha en icke ridbar.

Angående foderstatsberäkning så är det inget jag ens behövde lära mig och troligen inte dottern heller. Det är enkel mattematik, multiplikationstabellen vet du och själva räknandet gör man lätt på nätet. Principerna, vad man räknar på lärde jag mig på en eftermidag, beställde hem ett häfte från SLU. Jag gick natur på gymnasiet, jag antar att det hjälpte en del att redan ha koll på skillnad mellan energi och protein och hur det funkar för människan.

Det är en så god lärdom som någon, att man kan betala för tjänsterna, väldigt många vuxna gör det så varför ska man envisas med att göra dem sjäv bara för sakens skull. För övrigt är det mest bara mockning, ut/insläpp, beställning av foder + underhåll av stallet man slipper undan i ett helinackorderinsstall, resten får man göra själv ändå.
 
Senast ändrad:
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag är av samma åsikt. Min dotter fick ingen egen häst men hon hade fri tillgång till mina. Hade kravet att när hon skulle rida ingick "det andra" också och det var inga problem.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Nej förvisso, men när man själv kommenterar en 13-årings delatagande i stallarbetet och får svar som handlar om elitträning och Patrik Sjöberg problem med hälsenan så tycker jag inte det är direkt att påpeka att just det svaret inte är direkt relevant för diskussionen.

Men det är ju för att du missförstår samtliga inlägg. Man börjar ju undra om det är medvetet.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Varför skulle tiden i stallet utgöra ett undantag? Vad är det som är positivt med att föräldrarna jobbar åt barnen? Sedan undrar man ju om inte beteendet i stallet rätt väl reflekterar förhållandet mellan barn-förälder även utanför ridbanan.

Tycker inte att det har ett dugg med varandra att göra faktiskt. Du kan ha höga krav på dig att sköta skolan städa ditt rum etc UTAN att behöva ha fullt krav att göra allt med din ponny.

Ser ingen logik i ditt sätt att resonera faktiskt.

Det finns säkert andra faktorer som spelar in för vilka personer vi blir, men det är ju att ducka helt för min fråga. Jag ser stora fördelar med att barn hjälper till, såväl i stallet som i hushållet. Jag ser flera nackdelar med att föräldrarna gör jobbet så att barnen ska kunna plocka russinen ur kakan. Det känns inte som en god förberedelse för vuxenlivet - för så ser inte vuxenlivet ut - och lägger ett osunt fokus på barnet på bekostnad av andra familjemedlemmar.

Och så behöver det inte alls vara
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Det handlar om ett förhållningssätt - inte en direkt jämförelse mellan sporter. Det trodde jag var solklart.

Kan inte se likheterna alls faktiskt.

Nej, han offrade sina hälsenor i stället, 11 gånger. Det är en annan form av trist konsekvens. Jag gissar att han hellre hade putsat seldon om valet fanns, faktiskt.

Detta tror jag inte ett dugg på. Hur tror du att Roffe mår i sin kropp?? Eller andra framstående ryttare som tex Anna Hassö? Och jag kan lova dig att ingen av dessa hade velat byta ut sitt tävlande och tränande på att bli hästskötare..
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Tycker att det verkar som att flera här inne mest försöker rättfärdiga sitt eget curlande. Jag är övertygad om att många föräldrar curlar mer för sin egen skull än för barnens, de behöver känna sig behövda och blir kanske inte riktigt insläppta i barnens värld. Får man inte vara med och "leka" kan man åtminstone agera springschas och på det viset ändå vara med.

Nu var jag nog lite provocerane ;)

Problemet med mig att mitt barn bara är 3år så så mycket curlande kan det inte bli för min del

Jag pratar av erfarenheter av hästnäring OCH alla de elever jag haft under åren allt från elever som bara velat hoppa lite på skoj och elever som idag OS satsar.

Jag har sett både och och jag är bestämd med min åsikt om hur mycket man kan curla eller inte och hur det påverkar barnen eller inte.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag skrev ganska tydligt att det inte var en jämförelse mellan sporter, utan en jämförelse i förhållningssätt. Om du fortfarande inte förstår kan jag ingenting göra åt saken.

Jag tycker inte att friidrotten är något gott exempel på sund träning. Så jag anser att det sättet att tänka är rätt surt

Tycker du verkligen behöver se denna dokumentär och sedan yttra dig om detta är ok!

Förresten ALLA borde se denna och inse att det borde finnas gränser för sin idrott

http://www.svtplay.se/video/205991/medaljens-pris
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Men fortfarande, bara för att man själv inte gjort alla bitar betyder det inte att man skiter i att ta ansvar för att lära sig och utföra det när man sen behöver. Man blir bortskämd när man med tjat och gnäll tar sig fram i relationen med sina föräldrar, inte genom att göra de färre saker man inom familjen bestämt och ta ansvar för det.

Räkmacka är för mig inte alls samma sak som bortskämd, det kanske är mitt problem i denna diskussionen?
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Bullshit och åter bullshit. Det är verkligen inte avgörande i dressyren om du går upp två kilo. Snarare handlar det om att hålla hästen i någorlunda vettigt hull. Det går tex utmärkt att tävla som gravid - vilket är rätt svårt i de flesta andra idrotter.

I dressyr kanske det inte spelar så stor roll men inom andra grenar så kan det vara avgörande..

Nej, tråden handlar inte om etablerade elitidrottare. Men en hel del av de barn som får SM-ponnier och har föräldrar som gör allt eller väldigt mycket för dem har någon form av elitsatsning i åtanke. Så helt irrelevant är det inte, tror jag.

Så du menar för att man köper en ponny med meriter så är det per automatik elitsatsande??

Det säger jag bullshit om faktiskt, jag anser att det är väldigt bra att man köper VÄLtridna och väl hanterade ponnys till sina barn oavsett vad man vill. Jag rek faktiskt elever att köpa ponny som har mer meriter än vad de behöver just för att få den lärande effekten
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 200
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 879
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 662
Senast: Blyger
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 504
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp