Bortskämd unge!!!!

Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag tror inte ett dugg på att uppfostran grundas på hur mycket hjälp ett barn får i stallet, det tror jag är den övriga tiden som avgör liksom föräldrarnas sätt mot sitt barn

Varför skulle tiden i stallet utgöra ett undantag? Vad är det som är positivt med att föräldrarna jobbar åt barnen? Sedan undrar man ju om inte beteendet i stallet rätt väl reflekterar förhållandet mellan barn-förälder även utanför ridbanan.

Det finns säkert andra faktorer som spelar in för vilka personer vi blir, men det är ju att ducka helt för min fråga. Jag ser stora fördelar med att barn hjälper till, såväl i stallet som i hushållet. Jag ser flera nackdelar med att föräldrarna gör jobbet så att barnen ska kunna plocka russinen ur kakan. Det känns inte som en god förberedelse för vuxenlivet - för så ser inte vuxenlivet ut - och lägger ett osunt fokus på barnet på bekostnad av andra familjemedlemmar.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Å andra sidan tycker jag inte att man ska skydda barnen för mycket från jobbet heller. Det är så här hästägande ser ut. Jag träffade Patrik Sjöberg häromdagen, som menade att människor överlag inte tycker att träning ska vara jobbigt eller tråkigt - någonsin. Han tyckte det var konstigt. Vilken annan del av livet är aldrig tråkig eller jobbig?

Vad har mockning och fodring att göra med om träningen är tråkig, rolig eller jobbig att göra? Jag har ingen aning om Patrick sjöberg i sin träning även fodrade, mockade, släppte ut i hagen, tog hand om skitiga täcken, putsade sadel och träns med mera, men det hör knappast till vanligheterna inom andra sporter att man ägnar minst någon timme eller så varje dag på att hålla utrustningen i skick. Och oavsett vilket är det ingen, utom möjligen du, som anser det vara träning.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Vad har mockning och fodring att göra med om träningen är tråkig, rolig eller jobbig att göra? Jag har ingen aning om Patrick sjöberg i sin träning även fodrade, mockade, släppte ut i hagen, tog hand om skitiga täcken, putsade sadel och träns med mera, men det hör knappast till vanligheterna inom andra sporter att man ägnar minst någon timme eller så varje dag på att hålla utrustningen i skick.

Det handlar om ett förhållningssätt - inte en direkt jämförelse mellan sporter. Det trodde jag var solklart.

Nej, han offrade sina hälsenor i stället, 11 gånger. Det är en annan form av trist konsekvens. Jag gissar att han hellre hade putsat seldon om valet fanns, faktiskt.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Och oavsett vilket är det ingen, utom möjligen du, som anser det vara träning.

Det är säkert väldigt mycket annat som inte är direkt träning som är vardag för en elitidrottsman i stället. Du kan inte hålla på med vilka aktiviteter du vill, för då täcker inte försäkringen. Kost - att ständigt tänka på vad man äter. till exempel.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Det är säkert väldigt mycket annat som inte är direkt träning som är vardag för en elitidrottsman i stället. Du kan inte hålla på med vilka aktiviteter du vill, för då täcker inte försäkringen. Kost - att ständigt tänka på vad man äter. till exempel.

Givetvis, men för folk aktiva inom hästsporten så är det inte istället utan utöver de det som krävs för att hålla hästar. Och du den här tråden handlar om en vanlig 13-åring och inte någon elitidrottare.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Det handlar om ett förhållningssätt - inte en direkt jämförelse mellan sporter. Det trodde jag var solklart.

Nej, han offrade sina hälsenor i stället, 11 gånger. Det är en annan form av trist konsekvens. Jag gissar att han hellre hade putsat seldon om valet fanns, faktiskt.
Och jag påpekar att jämförelsen inte bara hltar lite utan är totalt blockhalt. Jag tror att de enda sporter som är något sånär jämförbara är mototsport, där lägger man ner mycket energi att hålla fordonet i skick.

Fotbollsungar behöver inte vattna och gödsla planen 3- 5 gånger om dagen, släppa ut bollarna i hagen och ta in dem, se till att borsta dem och sätta på dem täcke eller vad det kan vara. Möjligen tvättar de sina kläder och torkar av bollen och pumpar den men motsvarande saker gör amn inom hästsporten också, förutom att ta hand om hästen.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Nej, han offrade sina hälsenor i stället, 11 gånger. Det är en annan form av trist konsekvens. Jag gissar att han hellre hade putsat seldon om valet fanns, faktiskt.

Upplysningsvis så skadar sig folk inom hästsporten också, kanske inte så mycket hälsenor, men den räknas faktiskt som långt farligare än höjdhopp.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Vad har mockning och fodring att göra med om träningen är tråkig, rolig eller jobbig att göra? Jag har ingen aning om Patrick sjöberg i sin träning även fodrade, mockade, släppte ut i hagen, tog hand om skitiga täcken, putsade sadel och träns med mera, men det hör knappast till vanligheterna inom andra sporter att man ägnar minst någon timme eller så varje dag på att hålla utrustningen i skick. Och oavsett vilket är det ingen, utom möjligen du, som anser det vara träning.

För Connemaran var det tydligen så jobbigt att ta hand om hästen att h*n gick ner 5 kg på några veckor.... Låter som seriös träning i mina öron.

Synt att inte jag har gått ner 5 kg av att mocka en box, lyfta ner nån höbal och fylla några påsar o hinkar/dag....

Jag tycker att sambandet med Sjöbergs uttalande är klockrent. Jag skulle förresten tro att många som tränar på lite mer seriös nivå lägger lika mkt tid på sin "hobby". Allt från träningstid till planering, kosthållning osv. Massvis av barn och vuxna vill helst bara göra de roliga delarna.

Tycker att det verkar som att flera här inne mest försöker rättfärdiga sitt eget curlande. Jag är övertygad om att många föräldrar curlar mer för sin egen skull än för barnens, de behöver känna sig behövda och blir kanske inte riktigt insläppta i barnens värld. Får man inte vara med och "leka" kan man åtminstone agera springschas och på det viset ändå vara med.

Nu var jag nog lite provocerane ;)
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Och jag påpekar att jämförelsen inte bara hltar lite utan är totalt blockhalt. Jag tror att de enda sporter som är något sånär jämförbara är mototsport, där lägger man ner mycket energi att hålla fordonet i skick.

Fotbollsungar behöver inte vattna och gödsla planen 3- 5 gånger om dagen, släppa ut bollarna i hagen och ta in dem, se till att borsta dem och sätta på dem täcke eller vad det kan vara. Möjligen tvättar de sina kläder och torkar av bollen och pumpar den men motsvarande saker gör amn inom hästsporten också, förutom att ta hand om hästen.

Jag skrev ganska tydligt att det inte var en jämförelse mellan sporter, utan en jämförelse i förhållningssätt. Om du fortfarande inte förstår kan jag ingenting göra åt saken.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Givetvis, men för folk aktiva inom hästsporten så är det inte istället utan utöver de det som krävs för att hålla hästar. Och du den här tråden handlar om en vanlig 13-åring och inte någon elitidrottare.

Bullshit och åter bullshit. Det är verkligen inte avgörande i dressyren om du går upp två kilo. Snarare handlar det om att hålla hästen i någorlunda vettigt hull. Det går tex utmärkt att tävla som gravid - vilket är rätt svårt i de flesta andra idrotter.

Nej, tråden handlar inte om etablerade elitidrottare. Men en hel del av de barn som får SM-ponnier och har föräldrar som gör allt eller väldigt mycket för dem har någon form av elitsatsning i åtanke. Så helt irrelevant är det inte, tror jag.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag tycker att sambandet med Sjöbergs uttalande är klockrent. Jag skulle förresten tro att många som tränar på lite mer seriös nivå lägger lika mkt tid på sin "hobby". Allt från träningstid till planering, kosthållning osv. Massvis av barn och vuxna vill helst bara göra de roliga delarna.

Jag antar att ryttare inte gör det då, de struntar i allt från träningstid till planering och kosthållning och istället sköter de om hästen eller i det här fallet gör just ingenting.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag antar att ryttare inte gör det då, de struntar i allt från träningstid till planering och kosthållning och istället sköter de om hästen eller i det här fallet gör just ingenting.

De som jag känner som tävlar på elitnivå hinner väldigt lite av det du nämner och lyckas väldigt bra ändå. ;)
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Givetvis, men för folk aktiva inom hästsporten så är det inte istället utan utöver de det som krävs för att hålla hästar. Och du den här tråden handlar om en vanlig 13-åring och inte någon elitidrottare.

Den vanliga 13-åringen töar nog inte vattenledningar när de frusit, släpper ut/in alla dagar, fixar med staket, harvar ridbanor, hämtar hem hö, strö, kraftfoder, bokar tid för vaccinering, skoning osv osv.

Den vanliga 13-åringen kan däremot definitivt förväntas mocka EN box, lägga upp mat till EN ponny, pyssla med EN ponny och rida 4-5 ggr/veckan.

Om föräldrarna nu tycker att det är så himla kul att sköta om ungens ponny så kan dom ju göra det men ungen skulle sannolikt må lika bra av att rida på ridskola 2 ggr/v eller vara medryttare. För vems skull väljer man att ha ponnyn?

Eller är det kanske en elitsatsning där ungen ska rida 4 topponnyer/ dag? För då kan jag förstå att det blir lite mkt om man inte har "personal" till att sköta markservicen.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Tycker att det verkar som att flera här inne mest försöker rättfärdiga sitt eget curlande. Jag är övertygad om att många föräldrar curlar mer för sin egen skull än för barnens, de behöver känna sig behövda och blir kanske inte riktigt insläppta i barnens värld. Får man inte vara med och "leka" kan man åtminstone agera springschas och på det viset ändå vara med.

Spot on, skulle jag säga! Plus att det kanske har praktiska orsaker också? "Har jag skjutsat barnet till stallet kan jag lika gärna mocka och göra foderpåsar, så kommer jag åtminstone hem snabbare och slipper stå här och frysa."
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Bullshit och åter bullshit. Det är verkligen inte avgörande i dressyren om du går upp två kilo. Snarare handlar det om att hålla hästen i någorlunda vettigt hull. Det går tex utmärkt att tävla som gravid - vilket är rätt svårt i de flesta andra idrotter.

Nej, tråden handlar inte om etablerade elitidrottare. Men en hel del av de barn som får SM-ponnier och har föräldrar som gör allt eller väldigt mycket för dem har någon form av elitsatsning i åtanke. Så helt irrelevant är det inte, tror jag.

Alla sporter har sina krav, så även hästsporten (säg till den som håller på med fälttävlan eller ponnygalopp att vikten är oviktig) men förutom de krav som sporten ställer så behöver de som håller på med hästsport ta hand om sitt träningsredskap på ett extraordinärt vis.

Ingen annan sport har ett "redskap" som behöver tillsyn fler gånger om dagen.

Angående graviditet så kan vi säkerligen räkna bort det, det är så försvinnande få 13:åringar som är gravida så dem kan vi räkna bort. Och vad jag vet så är det varken unikt i hästsporten att man kan tävla under tidiga stadier av graviditeten eller särskilt troligt att man tävlar när man är höggravid oavsett sport.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Spot on, skulle jag säga! Plus att det kanske har praktiska orsaker också? "Har jag skjutsat barnet till stallet kan jag lika gärna mocka och göra foderpåsar, så kommer jag åtminstone hem snabbare och slipper stå här och frysa."

Precis. Så skulle ju jag tänkta av ren självbevarelsedrift.

Tror bara som sagt inte att det är riktigt så mkt för barnens skull egentligen som många vill påskina.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Angående graviditet så kan vi säkerligen räkna bort det, det är så försvinnande få 13:åringar som är gravida så dem kan vi räkna bort. Och vad jag vet så är det varken unikt i hästsporten att man kan tävla under tidiga stadier av graviditeten eller särskilt troligt att man tävlar när man är höggravid oavsett sport.

Jag skrev det eftersom det är rätt vanligt att man går upp i vikt av en graviditet. Och det har hittills inte hindrat ryttare från att tävla och vinna, men det skulle definitivt vara svårare för en 100-meterslöpare att tävla på någorlunda samma villkor. Marginalerna är mycket mindre för idrottare än för ryttare. Förr var det inte ovanligt att hästmänniskor festade till under meetings och red bakfulla dagen efter. Det funkar nog sådär om du ska springa ett maraton. ;)

Jag tycker att du tar på dig offerkoftan här, men förstår inte alls varför. Menar du att det skulle vara mer synd om ryttare än om andra idrottsutövare? Eller vad är poängen?
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Den vanliga 13-åringen töar nog inte vattenledningar när de frusit, släpper ut/in alla dagar, fixar med staket, harvar ridbanor, hämtar hem hö, strö, kraftfoder, bokar tid för vaccinering, skoning osv osv.

Den vanliga 13-åringen kan däremot definitivt förväntas mocka EN box, lägga upp mat till EN ponny, pyssla med EN ponny och rida 4-5 ggr/veckan.

Om föräldrarna nu tycker att det är så himla kul att sköta om ungens ponny så kan dom ju göra det men ungen skulle sannolikt må lika bra av att rida på ridskola 2 ggr/v eller vara medryttare. För vems skull väljer man att ha ponnyn?

Eller är det kanske en elitsatsning där ungen ska rida 4 topponnyer/ dag? För då kan jag förstå att det blir lite mkt om man inte har "personal" till att sköta markservicen.

Förmodligen inte, men för att man inte gör precis alla sysslor innebär det inte att man inte gör en del. Jag gör för övrigt lite av ovanstående, liksom många andra så har jag hästen installad i ett stall där andra sköter mycket av detta.

Menar du för övrigt att flertalet sporter har lika mycket vård av träningsredskapet som inom hästsporten? Det var det som var frågan här, inte om sport i allmänhet kräver en del av utövaren förutom själva träningen eller om träning kan leda till skador eller rent utav vara tråkig.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Förmodligen inte, men för att man inte gör precis alla sysslor innebär det inte att man inte gör en del. Jag gör för övrigt lite av ovanstående, liksom många andra så har jag hästen installad i ett stall där andra sköter mycket av detta.

Menar du för övrigt att flertalet sporter har lika mycket vård av träningsredskapet som inom hästsporten? Det var det som var frågan här, inte om sport i allmänhet kräver en del av utövaren förutom själva träningen eller om träning kan leda till skador eller rent utav vara tråkig.

Är det du som har bestämt att frågan att avhandla just nu är huruvida andra sporter behöver ta hand om sina träningsredskap lika mkt som ryttare?
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Menar du för övrigt att flertalet sporter har lika mycket vård av träningsredskapet som inom hästsporten?

Varför är det intressant över huvud taget? För många som håller på med hästar är det just stallpysslet och borstandet det viktiga, inte att träna. Det var du som drog upp den här aspekten av någon anledning.
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 200
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 879
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 662
Senast: Blyger
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 504
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp