Bortskämd unge!!!!

Sv: Bortskämd unge!!!!

Nej, det kanske det inte är alltid, men förvånansvärt många mor/dotter-relationer fungerar väldigt bra. Det svåra som förälder är att inte gå in och peta för mycket utan lämna det till tränare eller stallägare osv. Lyckas man med det så kan relationen bli väldigt bra. Jag och min mamma hade en sådan relation och jag känner många andra mödrar/döttrar som haft det lika bra. Mycket iom att man alltid har något att prata om (som inte behöver hållas hemligt för morsan) det vill säga hästar. Men som sagt, det där med att låta bli att peta är svårt som förälder. Jag vet inte om jag eftersöker någon "romantisk" mor/dotter-relation till min dotter genom hästeriet, men jag tycker det är jättekul att jag och min dotter kan ha kul tillsammans när vi är ute och rider :)
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag håller med du. Varför är det så viktigt för hästintresserade föräldrar att barnen ska hålla på med hästar, att de gladeligen glömmer bort att de kanske har ytterligare barn, (oftast pojkar) som får komma i andra hand.

Har stött på fenomenet massa gånger.
På vår gård kretsar det mesta runt hästar. Har massa inackorderingar, seminstation, tävlar ett par hästar, varav en på internationell nivå.

Och folk beklagar sig att mina tre barn inte rider...
Jag är glad. Det är/var jätteroligt att få duscha av sig stallskiten, och följa med på fotbollsmatcher, friidrottsträningar och liknande.

Alla 3 barnen är trevliga, skötsamma och roliga. Jag är stolt över dom.
TROTS att jag inte matat dom med välutbildade ponnyer och ridhus.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Det är inte riktigt samma sak, tror inte så många fotbollsspelande ungdomar klipper gräsplanen, ritar linjer eller tvättar bollar..

Nej det tror inte jag heller för det har idrottsklubbarna anställdas till!

Jodu, det finns många sådana ungdommar som ritar upp bollplaner hemma på gräsmattan eller på gården och tränar och tränar dagarna i ända....

Liksom hur många barn inte gör hinderbanor hemma i sin trädgård och leker häst. Inget konstigt och ingen som gör affär av det!

Har själv sett bl.a. Fredrick Ljungberg när han var ung i Halmstad när han stod hela dagarna på helgerna och efter skolan på vardagarna och filade på någon detalj för att få det så perfekt han bara kunde.
Han har inga curlande föräldrar utan vanliga arbetande föräldrar med en som som brann för sitt intresse och hobby....

Nej och vad du inte verkar förstå eller vill förstå så handlar det inte om curlande föräldrar det jag diskuterar.

Och jodu hur många ryttare är det inte som finslipar sin ridning och försöker rida så MÅNGA olika hästar som helst för att bli bäst. De blir man knappast genom att rita linjer eller mocka ett stall

Men åter till hästskötandet.
Du kanske aldrig har funderat på varför dom svenska hästskötarna i den internationella cirkusen är så uppskattade ?
Och det LÅNGT upp i åldrarna... Finns dom som är 40 + och fortfarande jobbar med det dom brinner för = SKÖTA HÄSTAR.....

Så bara för det så anser du att det är ok med olagliga svarta jobb? Eller orimliga arbetstider, eller barnarbete där ridskolor och tävlingstall utnyttjar unga för att de brinner för sin hobby?

Jag har också åkt runt när jag jobbade med hästar, dock inte som ryttare för jag hade för dåliga tävlingsnerver men jag SKÖTTE hästar till allas belåtenhet och blev riktigt glad över den uppskattning jag fick den dagen då min sjukdom gjorde att jag inte längre kunde åka med och sköta "mina" tävlingshästar...

Och detta gjorde du som 13åring? Och du fick aldrig betalt?

I början var det inte snack om att jag skulle få rida utan det var något som kom när jag fick chansen att bli betrodd med att skritta av och sen skritta fram hästarna åt ryttarna.
Så jag nöjde mej med att jag till slut fick rida och träna hästarna på hemmaplan.
Ibland var jag hemma och tränade och ibland var jag med och skötte. Speciellt som min sjukdom framskred mer och mer så var skötandet det "jobbiga" så då var jag mer hemma och tränade och sen åkte och tittade på tävlingarna om dom var i närheten.

Och du gjorde allt detta gratis på din fritid?

Nu efter drygt 50 år med hästar så står min älskade "POONY" där hans dagliga skötsel sköts av stallägaren i veckorna.
På helgen åker min sambo och jag dit och då gullar och gosar jag med honom medans sambon packar hans veckoranson med hö.
Någon gång i månaden är min kropp så bra att jag kan rida en tur tillsammans med någon. Dock får jag inte rida själv längre något som smärtar mej djupt :cry:

Och du är inte 13år heller. Jag tycker också om att sköta om mina hästar, men jag är vuxen och kan göra som jag vill. Vill jag inte fortsätta slutar jag vill jag ha fler hästar köper jag. Jag kan själv välja om jag vill ha dem hemma eller uppstallade jag kan själv välja om jag vill ha fullservice eller göra allt själv. Jag är vuxen och kan bestämma för mig själv med tanke på att jag har en egen inkomst vilket barn inte har och således inte kan göra dessa val om de vill hålla på med hästar.

Jag skulle aldrig utnyttja något barn för att sköta "skitjobbet" vilket i vart fall jag anser att tex mockning är! Jag har haft ungdomar som varit här och ridit men de har alla bara fått rida och det på hästar som gått de högsta klasserna.

Och jag säger som proffsryttarna att utan allt slit på backen kan man aldrig få den rätta förståelsen för hästen, den förståelse som ger bl.a. RGB hans intuivaridning av så många olika typer av hästar.

Det var ju roligt att du tog upp honom för vad jag vet så avlönade de sina anställda och hade inga barn i stallet som skötte hästarna. Dessutom så var det hans jobb att rida många hästar vilket gjorde att han inte mockade några boxar i vart fall..

Han fick inget serverat gratis i början, inte heller fick Rodrigo Pessoa allt serverat....
Men så blev dom sådana ryttare som hästar bara ÄLSKAR

Både Roffe och Rodrigo fick nog betydligt mer serverat än vad du tror.

Detta får bli även mitt sista inlägg för jag tror inte vi kommer kunna enas om att det skulle kunna vara bra för ett barn att lära sej att vill dom uppnå något så får man jobba för det....

Och igen om du hade läst VAD jag opponerar mig emot är att ridskolor och tävlingsstall utnyttjar barn till att arbeta gratis.

Att man skall lära sig blir bra är inget underligt men nej jag anser inte att man blir en proffsryttare genom att mocka 1000boxar det blir man endast genom att rida och rida och rida!

Så curla på och tack för mej...

Jag hoppas att hela världen curlar sina barn om det betyder att man blir av med det dåliga rykte och anställningsvillkor som finns i hästnäringen!

Och det är tråkigt att sådana som du ankar sig för bröstet och skyddar de förhållandena som faktiskt finns!

Enligt fackförbundet Kommunal är problemet med svarta jobb bara ett av hästnäringens problem. De menar att hästnäringen delvis upprätthålls genom svartjobb, att företagen ofta vägrar att skriva kollektivavtal, att unga flickor utnyttjas och att hästnäringen använder praktikanter som tränger undan etablerade hästskötare.

källa http://www.hippokraten.se/hastjobb/svartjobb


Av resultatet framkom det att de flesta av de intervjuande hade valt att arbeta svart på grund av bristen på vita arbeten inom hästnäringen. Ytterligare en anledning var de intervjuades stora intresse för hästar och viljan att utvecklas inom sin egen ridning.

Hästskötare inom ridsporten i Sverige arbetar ofta långa dagar och veckan innehåller i många fall fler arbetsdagar än fem, vilket är det normala antalet för de flesta arbeten. I arbetet utförs många tunga arbetsuppgifter. Hästskötaren arbetar ofta oförsäkrad och anställningsavtal med arbetsgivaren förekommer inte alltid. (Andersson, 2010) Saknas anställningsavtal innebär det att arbetstagaren i många fall inte har rätt till de förmåner som arbetsmarknadens parter förhandlat fram som t.ex. semesterersättning eller sjuklön. Eftersom sociala avgifter och skatter oftast inte heller betalas har arbetstagaren ingen pensionsgrundande inkomst.

källa http://stud.epsilon.slu.se/3327/
 
Sv: Bortskämd unge!!!!


Men vad har svartjobb inom hästnäringen med att ha häst som hobby på fritiden att göra? Problemet med ridsporten är att den är så resurskrävande och har man väl skaffat sig ett djur är det ett bindande ansvar. Jämför det med till exempel andra hobbies man kan ha: spela ett instrument, gå på kickboxning, måla etc - du kan göra det helt kravlöst, börja när du vill och sluta när du vill. Ingen drabbas utom du själv om du missar en träning. Skönt och konfliktlöst och billigt för föräldrarna och fritt från samvetskval för barnen.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Som sagt det du debatterar har inget med kärnfrågan, hur familjen ska hantera dottern som fått en fin häst som hon inte tar hand om och rider. Det har inte ett dyft med svart arbetskraft att göra, eller räknar du det som svartjobb att ta hand om familjens hästar i det egna stallet?
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Som sagt det du debatterar har inget med kärnfrågan, hur familjen ska hantera dottern som fått en fin häst som hon inte tar hand om och rider. Det har inte ett dyft med svart arbetskraft att göra, eller räknar du det som svartjobb att ta hand om familjens hästar i det egna stallet?

Absolut inte jag svarade på folk som påstod att de minsann hade jobbat i stall på ridskolor utan att få rida. Är i högsta grad ganska ot nu.

Men jag anser inte att det är något som man skall vara stolt över att ha gjort och dra de paralleller med denna unga flicka som det handlar om i tråden
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Men vad har svartjobb inom hästnäringen med att ha häst som hobby på fritiden att göra? Problemet med ridsporten är att den är så resurskrävande och har man väl skaffat sig ett djur är det ett bindande ansvar. Jämför det med till exempel andra hobbies man kan ha: spela ett instrument, gå på kickboxning, måla etc - du kan göra det helt kravlöst, börja när du vill och sluta när du vill. Ingen drabbas utom du själv om du missar en träning. Skönt och konfliktlöst och billigt för föräldrarna och fritt från samvetskval för barnen.

Mitt första svar var riktat till en annan användare i början av tråden..
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Lyckas man med det så kan relationen bli väldigt bra. Jag och min mamma hade en sådan relation och jag känner många andra mödrar/döttrar som haft det lika bra.

Jag tror att det är viktigt att peka på att man kan bli väldigt nära ändå, utan hästar. Det finns massor av roliga saker man kan göra som inte kräver mockning, matning, passning, veterinärvård och enormt mycket pengar! Plus att det, som Inte_ung var inne på, kan leda till nya och spännande erfarenheter även för föräldrarna att följa barnen på deras resor.

En stor nackdel med hästsporten som intresse är just att det är svårt att backa om man tappar intresset. Av flera skäl. Det tog mig flera år av smärta att inse att jag borde sälja min häst, som jag på ett personligt plan verkligen älskar. Men jag hinner inte, kan inte, orkar inte. Den processen är säkert inte mindre smärtsam för en 13-åring. Jag tror att det är viktigt att som förälder inse det, och fatta beslutet att nu måste vi göra en förändring, för allas skull, men också få barnet att inse att det här är det bästa just nu - längre fram kan förutsättningarna ändras. Man kan alltid köpa en ny häst om det är så.

Ett annat bekymmer kan vara den otydliga rollen. har sett många ponnymammor som på en och samma gång är pr-agenter, sponsorer och fanclub till sina barn. Men är de föräldrar? Den rollen är ju otvetydigt den viktigaste, och där är ju kärnan att inte värdera, uppmuntra och hela tiden bedöma barnet, utan att bara följa med.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag tror att det är viktigt att peka på att man kan bli väldigt nära ändå, utan hästar. Det finns massor av roliga saker man kan göra som inte kräver mockning, matning, passning, veterinärvård och enormt mycket pengar! Plus att det, som Inte_ung var inne på, kan leda till nya och spännande erfarenheter även för föräldrarna att följa barnen på deras resor.

En stor nackdel med hästsporten som intresse är just att det är svårt att backa om man tappar intresset. Av flera skäl. Det tog mig flera år av smärta att inse att jag borde sälja min häst, som jag på ett personligt plan verkligen älskar. Men jag hinner inte, kan inte, orkar inte. Den processen är säkert inte mindre smärtsam för en 13-åring. Jag tror att det är viktigt att som förälder inse det, och fatta beslutet att nu måste vi göra en förändring, för allas skull, men också få barnet att inse att det här är det bästa just nu - längre fram kan förutsättningarna ändras. Man kan alltid köpa en ny häst om det är så.

Ett annat bekymmer kan vara den otydliga rollen. har sett många ponnymammor som på en och samma gång är pr-agenter, sponsorer och fanclub till sina barn. Men är de föräldrar? Den rollen är ju otvetydigt den viktigaste, och där är ju kärnan att inte värdera, uppmuntra och hela tiden bedöma barnet, utan att bara följa med.
jag håller med dig till stora delar. Men man som förälder kanske ska utgå ifrån att man köper en häst till sig själv som barnet sköter och rider utefter sin förmåga? Så länge TS dotter inte anser sig ha tröttnat på ridningen (eller säger att hon vill sluta) så får man kanske se tiden an? Jag vet inte, trots att min egen dotter haft svackor i sitt ridintresse. I min dotters fall har svackorna helt klart haft sin grund i bristen på kompisar i det egna stallet (och på ridskolan när hon bytte till en ny grupp). Därför har jag varit så tydlig med kompisfrågan i mina inlägg. Hur ts dotter känner vet jag ju inte förstås...
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Helt ärligt så har ju jag för min egen personliga del fått mera ut av att bli visad en annan värld än min egen.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Stackars dig :(. Min mamma skulle aldrig någonsin hota mig. Tänker att jag är väldigt lyckligt lottad som har en sådan fantastisk mamma :love:. Men blev kallad bortskämd en gång av en släkting och det glömmer jag aldrig. Som tur kom min kusin till undsättning :love:. Tror hon bara var avundsjuk för bortskämd har jag aldrig varit och kommer aldrig att bli.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Är du någon form av framgångshistoria? Eller vad är vitsen med det här? :confused:
Det finns garanterat människor ur alla samhällskategorier som har hankat sig fram ur vitt skilda miljöer, med helt olika förutsättningar. What's the big deal?

Att en stor del verkar tycka att ha man inte slitit satan sedan man var typ 8 år och gjort allt i stallet så är man varken värd eller kommer "orka" en egen häst. Man har blivit bortskämd och det går inte att reparera och är bara av ondo. Så uppfattade jag många svar, ursäkta om jag uppfattat fel!
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Håller fullständigt med dig!
Jag själv fick verkligen slita sen jag var liten och vet inte om jag tycker det var så bra, det var ett tungt och farligt arbete för ett barn.
Min egen dotter har jag hittat någon slags medelväg med och i bekanskapskretrsen finns det barn som knappt behöver lyfta ett finger i stallet.

Alla sätt är väl bra på olika sätt bara alla berörda tycker att de har funnit en bra lösning
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Att en stor del verkar tycka att ha man inte slitit satan sedan man var typ 8 år och gjort allt i stallet så är man varken värd eller kommer "orka" en egen häst. Man har blivit bortskämd och det går inte att reparera och är bara av ondo. Så uppfattade jag många svar, ursäkta om jag uppfattat fel!

Så har jag också uppfattat det!:devil:

Personligen tycker jag hästintresserade barn och ungdomar ska hjälpa till med alla sysslor som hör till. Men då menar jag just hjälpa till, under en vuxens överinseende, en vuxen som tar huvudansvaret.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Men det är stor skillnad på att slita och att göra basala saker såsom att mocka, ta ut/in hästen och göra höpåsar.

Jag personligen tycker inte att det är okej att barnen bara ska glassa runt och rida (och eventuellt ta en miljard bilder till sin blogg). Att ha en häst innebär också att sköta om hästen
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Det finns nog situationer då det är bättre att att barnet glassar runt med hästarna än att de är någon annanstans och ställer till det för sig själv och andra.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Hej.
I mina ögon (som också är mamma) så har hon ju världens lyxtillvaro med egen gård och egna fina ponnyer.
Men det kanske är en nackdel med egen gård också, för mycket av det roliga i stallet var ju inte bara hästarna, utan den sociala biten också. Man hade ju massor med kompisar i stallet när man var 13. Det var ju inte bara hästsnack, utan prat om skolan, och killar och allt annat också... Är det så att hon blir lite mer ensam i stallet nuförtiden? Det är bara en gissning från min sida.

Jag håller med dig! Att ha häst ensam hemma är astråkigt oavsett ålder! Speciellt när morsan tjatar jämt ;) Ett tips till ponnymamman i tråden är att byta ut sällskapshästen mot inackorderad ponny med tillhörande tonåring och mamma. Din tös får sällskap i stallet, nån att snacka skit med, nån att rejsa i skogen med(det var väl det bästa när man var liten?) o att åka på träningar. Att snacka killar o sånt medan man mockar, sopar stallet o smörjer läder -det är ju halva glädjen med hästägandet! Eller behåll sällskapsponnyn och skaffa medryttare till den, så får hon sällskap i stallet och någon att rida med!

Vi har flera hästbarn i området -alla vill så gärna att vi(jag o min sambo) skall rida ut med dom! För vi är ju inte mamma! Ingen av barnen har barnsällskap i sina stall. Den ena tösen är t.o.m. medryttare/i lära i vårt stall nu istället för att vara hemma med sin mammas hästar. O jag förstår henne helt o fullt! Hennes mamma är underbar såklart, men att sopa superfint i mitt stall, pyssla om mina hästar o rida ut med oss är såklart så mycket roligare än att vara själv med mamma? Eller helt själv? Vi skall försöka få till lektioner i våran paddock, där alla barnen i området kan rida tillsammans och på så sätt träffas. De är snart gamla nog att kunna rida ut själva o mötas upp med varandra o ha sällskap. Det skall bli jätteroligt tycker jag!
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Så har jag också uppfattat det!:devil:

Personligen tycker jag hästintresserade barn och ungdomar ska hjälpa till med alla sysslor som hör till. Men då menar jag just hjälpa till, under en vuxens överinseende, en vuxen som tar huvudansvaret.

Då skulle jag också säga att ungdomarna som bara behöver hjälpa till när andan faller på inte ska ha egen häst, som har gått SM, utan då ska hästen och hästintresset vara föräldrarnas som barnen delar tills barnen är gamla nog att själva ta större delen av ansvaret för hästens skötsel.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Då skulle jag också säga att ungdomarna som bara behöver hjälpa till när andan faller på inte ska ha egen häst, som har gått SM, utan då ska hästen och hästintresset vara föräldrarnas som barnen delar tills barnen är gamla nog att själva ta större delen av ansvaret för hästens skötsel.

Men ärligt spelar det någon roll om så hästen gått OS?

En häst/ponny skall vara passande oavsett meriter
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 200
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 879
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 661
Senast: Blyger
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 504
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp