Sv: Bortskämd unge!!!!
Det är inte riktigt samma sak, tror inte så många fotbollsspelande ungdomar klipper gräsplanen, ritar linjer eller tvättar bollar..
Nej det tror inte jag heller för det har idrottsklubbarna anställdas till!
Jodu, det finns många sådana ungdommar som ritar upp bollplaner hemma på gräsmattan eller på gården och tränar och tränar dagarna i ända....
Liksom hur många barn inte gör hinderbanor hemma i sin trädgård och leker häst. Inget konstigt och ingen som gör affär av det!
Har själv sett bl.a. Fredrick Ljungberg när han var ung i Halmstad när han stod hela dagarna på helgerna och efter skolan på vardagarna och filade på någon detalj för att få det så perfekt han bara kunde.
Han har inga curlande föräldrar utan vanliga arbetande föräldrar med en som som brann för sitt intresse och hobby....
Nej och vad du inte verkar förstå eller vill förstå så handlar det inte om curlande föräldrar det jag diskuterar.
Och jodu hur många ryttare är det inte som finslipar sin ridning och försöker rida så MÅNGA olika hästar som helst för att bli bäst. De blir man knappast genom att rita linjer eller mocka ett stall
Men åter till hästskötandet.
Du kanske aldrig har funderat på varför dom svenska hästskötarna i den internationella cirkusen är så uppskattade ?
Och det LÅNGT upp i åldrarna... Finns dom som är 40 + och fortfarande jobbar med det dom brinner för = SKÖTA HÄSTAR.....
Så bara för det så anser du att det är ok med olagliga svarta jobb? Eller orimliga arbetstider, eller barnarbete där ridskolor och tävlingstall utnyttjar unga för att de brinner för sin hobby?
Jag har också åkt runt när jag jobbade med hästar, dock inte som ryttare för jag hade för dåliga tävlingsnerver men jag SKÖTTE hästar till allas belåtenhet och blev riktigt glad över den uppskattning jag fick den dagen då min sjukdom gjorde att jag inte längre kunde åka med och sköta "mina" tävlingshästar...
Och detta gjorde du som 13åring? Och du fick aldrig betalt?
I början var det inte snack om att jag skulle få rida utan det var något som kom när jag fick chansen att bli betrodd med att skritta av och sen skritta fram hästarna åt ryttarna.
Så jag nöjde mej med att jag till slut fick rida och träna hästarna på hemmaplan.
Ibland var jag hemma och tränade och ibland var jag med och skötte. Speciellt som min sjukdom framskred mer och mer så var skötandet det "jobbiga" så då var jag mer hemma och tränade och sen åkte och tittade på tävlingarna om dom var i närheten.
Och du gjorde allt detta gratis på din fritid?
Nu efter drygt 50 år med hästar så står min älskade "POONY" där hans dagliga skötsel sköts av stallägaren i veckorna.
På helgen åker min sambo och jag dit och då gullar och gosar jag med honom medans sambon packar hans veckoranson med hö.
Någon gång i månaden är min kropp så bra att jag kan rida en tur tillsammans med någon. Dock får jag inte rida själv längre något som smärtar mej djupt
Och du är inte 13år heller. Jag tycker också om att sköta om mina hästar, men jag är vuxen och kan göra som jag vill. Vill jag inte fortsätta slutar jag vill jag ha fler hästar köper jag. Jag kan själv välja om jag vill ha dem hemma eller uppstallade jag kan själv välja om jag vill ha fullservice eller göra allt själv. Jag är vuxen och kan bestämma för mig själv med tanke på att jag har en egen inkomst vilket barn inte har och således inte kan göra dessa val om de vill hålla på med hästar.
Jag skulle aldrig utnyttja något barn för att sköta "skitjobbet" vilket i vart fall jag anser att tex mockning är! Jag har haft ungdomar som varit här och ridit men de har alla bara fått rida och det på hästar som gått de högsta klasserna.
Och jag säger som proffsryttarna att utan allt slit på backen kan man aldrig få den rätta förståelsen för hästen, den förståelse som ger bl.a. RGB hans intuivaridning av så många olika typer av hästar.
Det var ju roligt att du tog upp honom för vad jag vet så avlönade de sina anställda och hade inga barn i stallet som skötte hästarna. Dessutom så var det hans jobb att rida många hästar vilket gjorde att han inte mockade några boxar i vart fall..
Han fick inget serverat gratis i början, inte heller fick Rodrigo Pessoa allt serverat....
Men så blev dom sådana ryttare som hästar bara ÄLSKAR
Både Roffe och Rodrigo fick nog betydligt mer serverat än vad du tror.
Detta får bli även mitt sista inlägg för jag tror inte vi kommer kunna enas om att det skulle kunna vara bra för ett barn att lära sej att vill dom uppnå något så får man jobba för det....
Och igen om du hade läst VAD jag opponerar mig emot är att ridskolor och tävlingsstall utnyttjar barn till att arbeta gratis.
Att man skall lära sig blir bra är inget underligt men nej jag anser inte att man blir en proffsryttare genom att mocka 1000boxar det blir man endast genom att rida och rida och rida!
Så curla på och tack för mej...
Jag hoppas att hela världen curlar sina barn om det betyder att man blir av med det dåliga rykte och anställningsvillkor som finns i hästnäringen!
Och det är tråkigt att sådana som du ankar sig för bröstet och skyddar de förhållandena som faktiskt finns!
Enligt fackförbundet Kommunal är problemet med svarta jobb bara ett av hästnäringens problem. De menar att hästnäringen delvis upprätthålls genom svartjobb, att företagen ofta vägrar att skriva kollektivavtal, att unga flickor utnyttjas och att hästnäringen använder praktikanter som tränger undan etablerade hästskötare.
källa
http://www.hippokraten.se/hastjobb/svartjobb
Av resultatet framkom det att de flesta av de intervjuande hade valt att arbeta svart på grund av bristen på vita arbeten inom hästnäringen. Ytterligare en anledning var de intervjuades stora intresse för hästar och viljan att utvecklas inom sin egen ridning.
Hästskötare inom ridsporten i Sverige arbetar ofta långa dagar och veckan innehåller i många fall fler arbetsdagar än fem, vilket är det normala antalet för de flesta arbeten. I arbetet utförs många tunga arbetsuppgifter. Hästskötaren arbetar ofta oförsäkrad och anställningsavtal med arbetsgivaren förekommer inte alltid. (Andersson, 2010) Saknas anställningsavtal innebär det att arbetstagaren i många fall inte har rätt till de förmåner som arbetsmarknadens parter förhandlat fram som t.ex. semesterersättning eller sjuklön. Eftersom sociala avgifter och skatter oftast inte heller betalas har arbetstagaren ingen pensionsgrundande inkomst.
källa
http://stud.epsilon.slu.se/3327/