Bortskämd unge!!!!

Sv: Bortskämd unge!!!!

kl
hej Ponny Morsa
det som slår mej är att din tjej är RID intresserad men kanske inte HÄSTintresserad.
det är inte så konstigt egentligen. många proffs ryttare borstar inte ens sina egna hästar.
bara för att man älskar konst betyder det inte att man vill kladda med färg, penslar eller lera mm
vissa älskar att spela musik men är helt ointresserade av att komponera musik.

i mitt stall har vi en ung flicka. hon älskar att rida och hon älskar utrustning, allt ska fotas o bloggas om, och de utanför stallet tror nog att hon är en riktig hästnörd, för hon talar ridning och allt handlar om ridning. men just ridning.
istallet är det hennes mamma som gör allt, visserligen säger mamma att hon älskar att pyssla i stallet, men vi andra känner spänningarna. mamma vrålar: men skynda dej nu så vi kommer härifrån nån gång, när flickan ska fota sin ponny med det nya fina blingiga pannbandet som ska ut i bloggen. jag tror mamman skulle gärna dö än erkänna att hon tycker det är skitjobbigt med allt stallarbete, och hon tycker nog det är rätt skönt när det är en köldvåg o dottern rider minimala pass eller inte alls, timmarna i stallet förkortas markant. de dagar det är för kallt för jobbigt att rida får hästen några extra morötter och blir mobilfotad, smygläser man bloggen så nämns ponnyns namn hela tiden, med hjärtan och smeknamn, det är fullt av söta bilder. fast vi i stallet vet att tiden det tog mamma att stallfixa, satt flickan i fikarummet och talade i telefonen, mobilbloggade mm.
stallet var inget roligt för hon kunde heller inte hoppa den dagen, det var för kallt att rida i ridhuset.
för pengarna det kostar att stå inhyrd med egen häst hade flickan kunnat rida i en hoppgrupp 3-4 dagar i veckan o de slipper allt arbete, flickan kan säkert blogga om ridskolans söta ponnyer, men det är mer status att ha en egen ponny och man får ju inte glömma att hon ska bli världsberömd tävlingsryttare, då måste man tävla varje helg under säsongerna.

jag påstår inte att så är fallet med just din dotter, men jag drar helt klart en paralell dit. kanske är det viktigaste att rida och hon älskar ridning. men för den skull inte är en hästtjej.
det är så lätt att vara på en ridskola och drömma om en egen ponny, den ska bara vara min, hela väggen ska fyllas av blågula rosetter, ponnyn ska gnägga åt bara mej. det är lätt på ridskolan, man kanske sopar en hel stall länga och tycker man har jobbat i stallet. men att sedan hamna med egen häst det är tungt jobb, man måste verkligen vara driven att vilja vara med hästar, vilja hästens bästa, vilja ta hand om sin häst, en riktig häst tjej säger att rida är bara 10% av att ha häst.
de andra pratar RIDNING.

Låt flickan ha sitt ridintresse på ridskolan, och släpp den fina ponnyn till någon som vill vara med den, ha en sällskaps häst åt din häst och båda kan ha roligt med sitt eget hästeri utifrån sina önskningar och intresse
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Men inget barn under 18 får väl äga ett djur formellt?
Det har jag iaf alltid trott.
Hursomhelst, så är det jag som äger våra hästar formellt, och jag som har det yttersta ansvaret för dem.
Det är därmed inte sagt att min dotter kan ducka för allt ansvar som har med ponnyn att göra. Och generellt sett så tror jag att det är bra att barn lär sig att ansvara för ett djur, även om det bara är en guldfisk. Sedan måste naturligtvis en vuxen ta det yttersta ansvaret. Som tex se till att djuret får rätt vård osv.

Det är bra att ta ansvar om djur , min äldsta gav kaninerna mat hela tiden de levde varje dag. De vet att hästarna måste skötas få mat, vatten och är dyra, de sköter hunden och katten etc.

Egentligen ser jag bara att du har valet ta över hästen eller sälj hästen så tänker jag. Du kan inte tvinga ut flickan för tvingar du ut flickan så kör du över henne. Hur ska hon få någon självkänsla när inte ens föräldrarna lyssnar. Hon vill inte. Vill hon så får hon bli skötare vilket innebär mockning och hästskötsel de dagar hon rider, vilket kanske är en gång i veckan. Köper hon inte detta sälj hästarna.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Vadå hård? Det är väl knappast orimligt att en trettonåring ska mocka och fixa m sin egen häst, som dessutom bor ett stenkast från ytterdörren.
Det är inte alls orimligt - om flickan verkligen är intresserad.
Men om hon inte är det så är det totalt orimligt.

Är det så att mamman väldigt gärna vill att ungen ska rida så får hon kanske ta de tråkiga aspekterna, dvs grundskötseln, men förhoppningsvis är tanken att ungen ska ha häst för att hon är intresserad.
Men jag tror att det ÄR mamman som vill.
Och då så kanske mamman får vara nöjd med att dottern i alla fall rider.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Och generellt sett så tror jag att det är bra att barn lär sig att ansvara för ett djur, även om det bara är en guldfisk.
Nu så är du igång igen med att "det är nyttigt".
Som att äta mnat man inte gillar bara för att det är bra.

Du kan ju vända på steken då.
Beordra din dotter att utföra arbetet för att det är nyttigt för henne.
Som skolplikt ungefär.
Sedan så kommer hon nog inte att vilja se åt en häst mera.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag har fått många synvinklar på mitt problem och tackar för era tankar och idèer. Samtidigt tycker jag att det finns några som tycker sig veta exakt vem min dotter är och exakt vad hon vill och exakt hur hon fungerar, osv. Trots att jag försökt förklara. Jag har inga problem med att ta kritik, jag lyssnar och försöker få ut något bra ur det. Men när allt handlar upprepande gånger om att jag inte låter henne vara den hon är, (som om ni kan veta vad hon vill genom en tråd i ett forum), tröttnar jag. Ni kan fortsätta diskutera i tråden om ni tycker det är roligt, men jag tackar för mig nu.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Om du hade vetat precis hur din dotter fungerar så hade du ju inte haft några problem, eller hur?

Så att försöka att se det från ett annat håll borde vara givande för dig.
Men det är klart, du ville ha hjälp med hur du skulle sätta sprätt på flickan och få henne att göra som du vill.
Och du fick inte fullt medhåll i den frågan.

Då så surrar du omedelbart.
Gör du så hemma också?
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Förstår dig!
Hoppas ni kan komma fram till en lösning som passar henne och dig med för den delen.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Om du hade vetat precis hur din dotter fungerar så hade du ju inte haft några problem, eller hur?

Så att försöka att se det från ett annat håll borde vara givande för dig.
Men det är klart, du ville ha hjälp med hur du skulle sätta sprätt på flickan och få henne att göra som du vill.
Och du fick inte fullt medhåll i den frågan.

Då så surrar du omedelbart.
Gör du så hemma också?

:bow: haha...

och dressurpferde skillnad på ridning och hästintresserad verkligen bra inlägg.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Det har ofta visat sig att ett effektivt sätt att döda ett hästintresse är att skaffa gård och ponny men inga jämnåriga kompisar..:p

Min dotter är ungefär jämnårig med din dotter, jag vet att skulle hon behöva ta allt ansvar för hennes ponny så skulle hon tappa lusten helt.
Hon har inte riktigt det där brinnande intresset, för mig var det lite svårt att acceptera först eftersom att jag haft egna ponnyer och hästar sen jag var 10 år och pga allergiska och hästrädda föräldrar så har jag ALLTID gjort ALLT själv. Mitt hästintresse har aldrig haft någon svacka och jag har nästan alltid jobbat inom hästbranschen så att min dotter inte skulle känna likadant tog en tid för mig att acceptera:grin:

Jag var tvungen att ransaka mig själv, jag tyckte ju att hon skulle vara glad som hade det så lätt med en mamma som jobbade hemma med hästar jämfört med hur jag hade det när jag var liten. Jag har oxå mött föräldrar som drömt om att få en egen ponny när de var små och nu köpt ponny till sitt barn och blir besvikna när barnet sen inte vill vara med på deras dröm.

Min dotter gillar att vara i stallet med kompisar (vi har egen gård) träna lite lagom, tävlar ibland.
Hon måste hjälpa till med i stallet fem dagar i veckan, en dag i veckan har vi medryttare och en dag i veckan så vilar ponnyn dessa två dagar så har hon stallförbud.
Ponnyn har en månads vintervila och en månads igångsättning med ridning bara varannan dag.
Jag har valt att underlätta en del för henne tex genom att hålla henne helt borta från stallet två dagar i veckan, ha medryttare, vintervila och se till att de finns kompisar i stallet, det gör jag inte för att jag vill curla henne utan därför att jag tycker att hästsport är det bästa som barn och ungdomar kan ägna sig åt, det ger så otroligt mycket tillbaka så om hon nu inte har intresse att hänge sig åt hästlivet 365 dagar om året så blir jag glad om hon kan njuta av häst 200-250 dagar om året med allt vad det innebär av ansvar, kamratskap, fysisk aktivitet etc etc.

Nu har hon inte fått någon dyr tävlingsponny utan en medelmåtta för en mindre slant och den kostar oss inte så mycket varje månad men hade vi inte haft egen gård så hade hon nog fått vara medryttare istället.

Jag tror att du får lugna ner dig lite och sen kanske du kan se att du har ett visst ansvar i hur det har blivit.
Klart att alla barn vill ha en ponny om man frågar, men barn har ju ingen aning om vad det innebär att vara hästägare innan de provat. Vuxna däremot borde ju kunna förstå hur mycket arbete det är med häst och därför tänka sig för innan man skaffar häst.
Barn får kattungar, valpar, kaniner etc och ledsnar ofta rätt snabbt på att ta hand om dem och det går ju inte att jämföra med allt arbete och ansvar det är med att ha häst.

Klart din dotter ska ta hand om sin häst om hon nu ska ha en egen häst, men jag skulle nog ransonera bort en del arbete och framförallt inte ge henne dåligt samvete för det är du som köpt häst, det är du som är vuxen och kanske det är du som hämmar hennes glädje att ha häst.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Nu så är du igång igen med att "det är nyttigt".
Som att äta mnat man inte gillar bara för att det är bra.

Du kan ju vända på steken då.
Beordra din dotter att utföra arbetet för att det är nyttigt för henne.
Som skolplikt ungefär.
Sedan så kommer hon nog inte att vilja se åt en häst mera.

Ja vissa saker är faktiskt nyttiga sen må det vara att de varken är roliga eller goda. Eller ska man låta ungarna hänga på nätet dagarna i ända och leva på godis för att det är roligt och gott....?
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Aha, ser att mitt inlägg är onödigt då TS valt att lämna tråden. Jaja, jag låter det stå kvar ändå.


Den dialogen har förts ofta den senaste tiden. Lugnt och fint tex uppkrupna i sängen. Jag frågar om hon tycker att det är jobbigt med ansvaret kring ponnyn, om hon har tröttnat, jag förklarar att det är helt ok om hon känner så, men att jag bör få veta det, så jag kan sluta "tjata" på henne. Men hon säger att hon vill rida, hon älskar det, hon älskar ponnyn, men det är tråkigt för att hon inte kan rida i ridhuset. Eller för att hon inte kan hoppa just nu. Osv. Jag förklarar att ponnyn måste sättas igång ordentligt innan det är dags att hoppa, och att hon får klara sig utan ridhus så länge. Och att man måste ta hand om allt runt om ponnyn med, tex som mockning. Hon VET allt det där, hon är inte dum. Hon tycker helt enkelt att det är tråkigt.

Om hon nu är en prestationsprinsessa, och känner att hon måste prestera för att jag ska uppskatta henne, så borde hon väl göra det i stallet med?
Känns som den teorin talar emot sig själv?

Man kan tycka det ja..men jag tror inte alls att det är så. Hur kul är det att vara i ett stall..ensam med mamma som bara är negativ och besviken? O som bara tjatar..där miljön har blivit aptrist.

Tänk efter själv. Tänk dig stallet som en 'arbetsplats'. Hur kul skulle du tycka det var att vara på jobbet om det alltid fanns en underliggande känsla av besvikelse och negativitet? Inte så kul va?

Har du någonsin satt dig in i hennes värld..utifrån hennes ögon? Vad ser du då? Hennes känslor, förutsättningar, krav, etc?

Om du frågar henne hur NI ska höja hennes motivation..vad säger hon då?

När du förklarar för henne..kör du vanliga råd? Det SKA göras si eller så? Eller får hon tänka själv o komma med samma tanke. Hur mkt styr du eran dialog?
 
Senast ändrad:
Sv: Bortskämd unge!!!!

Absolut så är det nyttigt att ut och röra på sig och få motion.
Men då så är det ju det som det handlar om.

"Du skall ut och röra på dig för att din kropp skall må bra."

Och så får barnet välja en aktivitet som man kan erbjuda.
Ut och springa fungerar ju alltid.

Om då barnet väljer att få ut och arbeta i stallet som sin aktivitet så skall det ju sedan göras.
Men då så är alla medvetna om att det är ett tråkigt måste för att det är nyttigt.

Min totalt hästointresserade son kunde utan vidare ta som sin uteaktivitet att mata hästar.
Det var liksom ändå roligare än att bara springa runt planlöst.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag har valt att underlätta en del för henne tex genom att hålla henne helt borta från stallet två dagar i veckan, ha medryttare, vintervila och se till att de finns kompisar i stallet, det gör jag inte för att jag vill curla henne utan därför att jag tycker att hästsport är det bästa som barn och ungdomar kan ägna sig åt, det ger så otroligt mycket tillbaka så om hon nu inte har intresse att hänge sig åt hästlivet 365 dagar om året så blir jag glad om hon kan njuta av häst 200-250 dagar om året med allt vad det innebär av ansvar, kamratskap, fysisk aktivitet etc etc.



.

Jag kanske är lite för mesig med mina ungar men jag tänker att de har inte det verkliga intresset. Jag tänker att de har tillräcklig kunskap att om de hittar en hästmänniska att leva med så kan de delta aktivt och lära sig att rida ordentligt och ta ansvar och hjälpa till kan de iallafall absolut. De vill spela minecraft vad ska man göra ? De har inte fri tillgång till dator utan jag försöker att ha restriktioner. Mina ungar läser en hel del och spelar musik.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Absolut så är det nyttigt att ut och röra på sig och få motion.
Men då så är det ju det som det handlar om.

"Du skall ut och röra på dig för att din kropp skall må bra."

Och så får barnet välja en aktivitet som man kan erbjuda.
Ut och springa fungerar ju alltid.

Om då barnet väljer att få ut och arbeta i stallet som sin aktivitet så skall det ju sedan göras.
Men då så är alla medvetna om att det är ett tråkigt måste för att det är nyttigt.

Min totalt hästointresserade son kunde utan vidare ta som sin uteaktivitet att mata hästar.
Det var liksom ändå roligare än att bara springa runt planlöst.

Jamen du, yngste förlorade sin sportaktivitet och skulle absolut ha talang för ridning... det var en idé ... motion och uteaktivitet med ridning. Jag kunde vara lite tuffare tror jag, lite mesig men ...
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Här så låter vi barnen växa som de vill.
Men inte förrän alla måsten är uppfyllda.
I måsten så ingår skola, läxor, motion, sköta sin hygien och hålla reda på sina saker.
Och säkert något mera som jag har glömt.
Om det kör ihop sig för oss vuxna så måste man dessutom hjälpa till efter förmåga.

I övrigt så gör man vad man vill.

Minste sonen spelar minecraft.
Det verkar att vara ett utmärkt sätt att träna på att bli bra på att köra CAD-program, så han får hålla på.
Han Skypar dessutom med vännerna som han spelar med så att de kan prata under tiden.
Jag ser inget problem med att barnen blir bra på den nya tekniken. Hans pappa försörjer sig bl.a. på att köra CAD-program.

Mellansonen är politiskt aktiv och ägnar sig f.ö. mycket åt sin gitarr och sitt piano.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Helt OT.

Här så låter vi barnen växa som de vill.
Men inte förrän alla måsten är uppfyllda.
I måsten så ingår skola, läxor, motion, sköta sin hygien och hålla reda på sina saker.
Och säkert något mera som jag har glömt.
Om det kör ihop sig för oss vuxna så måste man dessutom hjälpa till efter förmåga.

I övrigt så gör man vad man vill.

Minste sonen spelar minecraft.
Det verkar att vara ett utmärkt sätt att träna på att bli bra på att köra CAD-program, så han får hålla på.
Han Skypar dessutom med vännerna som han spelar med så att de kan prata under tiden.
Jag ser inget problem med att barnen blir bra på den nya tekniken. Hans pappa försörjer sig bl.a. på att köra CAD-program.

Mellansonen är politiskt aktiv och ägnar sig f.ö. mycket åt sin gitarr och sitt piano.

Det slår mig när jag läser vad du skriver att du har väldigt musikaliska barn. :)
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Ja det slog mig också.
Om man då tar det hela On Topic igen så hade det ju varit tråkigt om jag hade slagit ihjäl musiken med ridningen som tillhygge.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

kl
Helt ärligt så spyr jag på de som anser att om de fick det och det så skulle de vara så TACKSAMMA att de ungefär dött på fläcken.
Jag hoppas ni inte en dag ger era barn det och förväntar er att de ska vara TACKSAMMA för det och egentligen vilja göra något annat.
Jag fick allt som inte min förälder fick, men då så skulle jag vara just tacksam och stå ut med att bli misshandlad till 15 års ålder.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Hmm..tacksamma och tacksamma..Fy vad svårt det här är..Jag som då råkar ha två tonåringar nu ..13 och 15..gulp..
Dom delar ponny nu för vi har kommit fram till att det tidsmässigt passar dem bäst men ändå får jag tjata för att få dem förstå att ponnyn bör gå ca sex dagar i veckan ( tre dagar för dom var..)
Jag frågar och har en dialog om dom verkligen vill för då bör dom ta ett visst ansvar och göra vissa saker..

Nu tar dom alltid den där tråkiga sista fodringen och morgonfodringen tar äldsta ibland och dom gör delvis stallet även om det inte är å hundra % som jag vill men man får blunda lite..

Blir arg när hovar inte kratsas och bett inte sköljs och det haffsas med rykt för ofta och även när ridningen blir lite för lite sas..

De svåra här är ju att göra rättvist..Min trettonåring är ingen liten tanig unge men gga lat ;).. 15-åringen myser och fixar stallet bättre men gör det mer sällan och bokar upp massa annat också..

Eftersom vi också bor låångt ut på landet så ska man väl vara glad att dom vill hålla på även om jag tycker dom kunde vara väldigt mycket mer gedigna i sitt intresse och vad dom gör..
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 198
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 879
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 661
Senast: Blyger
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 504
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp