Bortskämd unge!!!!

Sv: Bortskämd unge!!!!

Fast nu handlar det knappast om att utnyttja ett barn, utan att hon ska göra jobet med sin ponny.Om hon verkligen är intresserad av ponnyn är en annan fråga dock.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Ja men det roliga är ju alltid roligt, det behöver man inte vara så särskilt intresserad av.

Min dotter är intresserad av att spela fiol.
Om man frivilligt står och gnider på en fiol flera timmar om dagen så är man intresserad.
Om man inte står i stallet och stampar och noga rider sin ponny för att den sedan skall kunna prestera så är man inte intresserad.
Jag hade inga problem med att få hjälp med mina hästar i stallet, men det var mina hästar och just hjälp som jag fick.
Min dotter tog fodringar av alla hästar när det behövdes, och det utan att knota alls, sedan så gick hon in och spelade fiol.

Det där behöver inte vara sant. Man kan tex vara intresserad av god mat, men inte att tillaga den, snygga kläder, men inte att sy dem, konst, men inte att måla den, osv. Hon är intresserad av det som hon tycker är roligt i att äga ponny, men vill inte ta hela paketet. Jag tycker inte att man för den skull kan avfärda hennes intresse och sälja ponnyn. Men hon behöver lära sig vad som krävs för att äga en ponny. Det är där problemet ligger.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag tror fortfarande att om dottern får jämnåriga kompisar i samma stall kommer fodringen, mockningen osv. inte bli något problem alls. hon kommer dras med av de andra och mockning osv. blir en mer naturlig del av stallvistelsen och kommer inte att kännas som något jobbigt/tråkigt alls.

Jag tror att du har en stor poäng där.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Fast nu handlar det knappast om att utnyttja ett barn, utan att hon ska göra jobet med sin ponny.Om hon verkligen är intresserad av ponnyn är en annan fråga dock.

Det är jag fullt medveten om men mitt svar var till den som åkte till stall kl 5 på morgonen och gjorde alla sysslor till en tävlingshäst utan att få rida..
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

" Din dotter skulle kanske varit mycket lyckligare med en "normal ponny" uppstallad på ridskolan tillsammans med jämnåriga, och om hon inte hinner/orkar med så finns ofta alternativet att låna ut hästen någon/några dagar i veckan till ridskolan. "

citat från någon... Nu har jag inte lästa varenda inlägg men jag hade mycket roligt på ridskolan med kompisar och hästar. Det finns inget mervärde


Har du funderat på tiden ?

3 hästar innebär i tid. Tävlingshästen ridning 1- 1,5 timmar iallfall 5 dagar i veckan. Mockning 3 hästar 1 timme... övrig skötsel... 1 timme /dag. Då är det kort om tid räknat... Så skolan 8timmar om dagen.. Summa arbetstid ca 12 timmar ... det är mycket...

Det finns ett lagförslag nu som förbjuder barn under 15 eller 16 att äga egna djur. Dvs de djur som köps ska ansvaras av föräldrar.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Men hon behöver lära sig vad som krävs för att äga en ponny. Det är där problemet ligger.

Du har redan definierat hur det är och vad som behöver göras.
Tacka för att din dotter inte vågar annat än att vara intresserad.

Måste man gilla att laga mat för att tycka om att äta god mat?

Hur som helst så kommer hon aldrig att erkänna att hon inte vill så hård som du är.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag kan bara utgå från mig själv här.

Jag gick min första häst när jag skulle fylla 13.
Det var en unghäst som skulle ridas in samma vår - MEN till saken hör att jag stod uppstallad i ett elitstall med extra allt och med anställd personal som skulle hjälpa mig. Det gick jättebra, och jag visste precis vad jag hade ansvar för.

Till saken hör också att det enda jag ville ha var en fläckig D-ponny. Inte en ohanterad unghäst som knappt gick att leda den första veckan. Ingen hade egentligen frågat mig om jag ens ville ha hästen, det var mest bara "Varsågod" och sen stod jag där och var hästägare, utan att direkt ha ett val. Jag missade alla tävlingsår på ponny, men lärde mig mycket mer ridning och teknik än de andra kidsen i samma ålder. Det var dock ganska svårt att se det där och då...
Jag var hemskt mycket fjortis när jag var 14-15 år. Ganska vidrig, faktiskt.
Och hur lat och jävlig jag än var, hur lite jag egentligen ville rida eller bara slippa vara i stallet emellanåt så ville jag INTE vara utan hästen.

Jag vet också hur säsongsbetonad min motivation var (och är). Det är inte så himla kul att rida på vintern. Jag har alltid gett mina hästar vintervila i stället för sommarlov, av den enkla anledning att jag helst slipper rida på vintern.
Jag är beredd att sätta mina fem ören på att din dotter kommer få tillbaka lite mer motivation och vilja och ork när det inte är midvinter längre. ;)

Jag håller med andra som pratar om medryttare, det är nog en jäkligt bra lösning. För att inte tala om att stalla in ytterligare ett ponnyekipage i stallet. Självklart är det roligare att ha en kompis i stallet än att vara själv där (eller med sin tjatiga mamma :angel:).
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Och precis så säger alla de underbetalda hästskötare i näringen i Sverige..



Jag vet inte vad du syftar på har inte tagit upp något som handlar om hur pass hård eller inte man skall vara mot sina barn



Fortfarande så skall en vuxen övervaka detta, allt annat anser jag vara åt fanderns



Men du måste vara den värsta curlinförälder jag hört talas om! :crazy:

Med ditt resonemang så skulle inte en enda ridskoleunge kunna lära sig hur en häst fungerar eller hur man tar hand om den.
Om det kommer ett barn och frågar om de får bli skötare så måste jag som hästägare säga "-nej, tyvärr.Om jag tar emot din hjälp så måste jag betala dig annars räknas det som utnyttjande!"

Det är väl klart som F*n att en 13-åring klarar av att ha det dagliga ansvaret för en ponny.
Jag har haft det sedan jag var 8år.
Precis som många påpekar så måste det givetvis finnas en vuxen som sköter de mer allvarliga sakerna som tex hovslagare, veterinär, foderinköp och dyl.

Men om ett barn så in i bänken gärna vill ha en ponny och sedan får det, ja då får dom för tusan också ta ansvar för det de fått!

Med ditt resonemang så skulle vi snart ha slut på ponnyryttare eftersom många inte har hästintresserade föräldrar.
Borde då dessa stå utan ponny tills de fyllt lämplig ålder för att ta ansvar själv?
Ingenting kan de lära sig på vägen heller för vem betalar en 13åring pengar för att ta hand om ens häst..?

Puuhh.. Jag blir alldeles matt över ditt resonemang.
Barn måste också lära sig att ta ansvar.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Gör det?
Så bra, det är ett utmärkt förslag på många vis.

Ja jag läste något någonstans på ett seriöst ställe, typ dagstidning och som jag minns stod det att barn inte får äga djur formellt utan föräldrar äger djuret. Jag tycker oxå det är bra, jag äger mina djur , deet blir liksom formellt då sedan kan vi inte ha kvar hunden om inte ungarna hjälper till t ex. De har upplagt med häst men de är inte jätteintresserade utan rider någon gång för sällskap.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

" Din dotter skulle kanske varit mycket lyckligare med en "normal ponny" uppstallad på ridskolan tillsammans med jämnåriga, och om hon inte hinner/orkar med så finns ofta alternativet att låna ut hästen någon/några dagar i veckan till ridskolan. "

citat från någon... Nu har jag inte lästa varenda inlägg men jag hade mycket roligt på ridskolan med kompisar och hästar. Det finns inget mervärde


Har du funderat på tiden ?

3 hästar innebär i tid. Tävlingshästen ridning 1- 1,5 timmar iallfall 5 dagar i veckan. Mockning 3 hästar 1 timme... övrig skötsel... 1 timme /dag. Då är det kort om tid räknat... Så skolan 8timmar om dagen.. Summa arbetstid ca 12 timmar ... det är mycket...


Det finns ett lagförslag nu som förbjuder barn under 15 eller 16 att äga egna djur. Dvs de djur som köps ska ansvaras av föräldrar.

Hon har EN ponny att ta ett VISST ansvar för!
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Du har redan definierat hur det är och vad som behöver göras.
Tacka för att din dotter inte vågar annat än att vara intresserad.

Måste man gilla att laga mat för att tycka om att äta god mat?

Hur som helst så kommer hon aldrig att erkänna att hon inte vill så hård som du är.

På vilket sätt tycker du att jag är hård?
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag tänker också på ansvarsfrågan när det t.ex. gäller en hund som skadar någon annan och där strikt ansvar gäller.
Det kan man ju inte lägga på ett barn som inte är juridiskt ansvarig.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Hon har EN ponny att ta ett VISST ansvar för!

Ja fast även det vissa ansvaret är ditt ansvar som förälder. Som jag förstått kan du rida så förändra situationen till att det är din häst och din dotter är medryttare. Då har hon ett bestämmanderätt över sitt liv det är viktigt även i framtiden att veta att man kan bestämma över sitt liv. Jag menar inte att hon inte varit med och bestämt att ni ska ha häst så läs inte detta aggressivt utan jag menar att hon fakrtiskt inte orkar just nu och detta just nu kanske är 3 år framåt.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

På vilket sätt tycker du att jag är hård?

Du går hela tiden tillbaka på att "hon måste lära sig".
Och i din beskrivning ser jag en flicka som är allt annat än lat.
Men som inte vill.

Byt jobb med henne då.
Låt henne sköta hushållet inne och så tar du hästen.
Eller är det så att hushållet inne det gör ni tillsammans och hästen skickar du ut henne till att göra ensam?

Som jag tror så har du två val.
Antingen så låter du din dotter slippa det tråkiga runt ponnyn.
Eller så kommer hon att sluta att rida också, för att slippa det tråkiga.

Hur vill du ha det där?
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

ett barn är ett barn... Min gubbe däremot ... ska han låna familjehästen så är det arbete som gäller.... :-)
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Du har redan definierat hur det är och vad som behöver göras.
Tacka för att din dotter inte vågar annat än att vara intresserad.

Måste man gilla att laga mat för att tycka om att äta god mat?

Hur som helst så kommer hon aldrig att erkänna att hon inte vill så hård som du är.

Vadå hård? Det är väl knappast orimligt att en trettonåring ska mocka och fixa m sin egen häst, som dessutom bor ett stenkast från ytterdörren.

Det finns föräldrar som är beredda att rodda m allt kring sina barns hästar men man kan inte säga att de föräldrar som kräver att deras barn ska ta hand om grundskötseln av den egna hästen kräver för mkt.

Precis som med allt annat så är det föräldrarna som bestämmer hur mkt deras eget barn ska hjälpa till hemma osv. Finns ungar som inte behöver lyfta ett finger och andra som har bestämda sysslor som ska vara utförda om man ska få sin veckopeng osv. Personligen tror jag mkt mer på den senare varianten (jag själv har tillhört den förstnämnda...).

Är man bara intresserad av att rida, kanske man ska göra det på ridskola. Inget fel med det, men ska man ha egen häst tycker jag att man ska vara beredd att ta hand om vardagsskötseln. Naturligtvis ska det finnas stöd hemifrån och att man kan få hjälp nån dag i veckan m ex mockning. Vill man ha något får man även ta det mindre roliga aspekterna, det är nåt som alla är förtjänta av att lära sig tidigt. Sen kanske det blir mkt roligare om man kan hitta en medryttare i samma ålder, eller kanske som kan vara inackorderad m sin ponny så att även de trista sysslorna bli lite roligare.

Är det så att mamman väldigt gärna vill att ungen ska rida så får hon kanske ta de tråkiga aspekterna, dvs grundskötseln, men förhoppningsvis är tanken att ungen ska ha häst för att hon är intresserad.
 
Senast ändrad:
Sv: Bortskämd unge!!!!

Ja jag läste något någonstans på ett seriöst ställe, typ dagstidning och som jag minns stod det att barn inte får äga djur formellt utan föräldrar äger djuret. Jag tycker oxå det är bra, jag äger mina djur , deet blir liksom formellt då sedan kan vi inte ha kvar hunden om inte ungarna hjälper till t ex. De har upplagt med häst men de är inte jätteintresserade utan rider någon gång för sällskap.

Men inget barn under 18 får väl äga ett djur formellt?
Det har jag iaf alltid trott.
Hursomhelst, så är det jag som äger våra hästar formellt, och jag som har det yttersta ansvaret för dem.
Det är därmed inte sagt att min dotter kan ducka för allt ansvar som har med ponnyn att göra. Och generellt sett så tror jag att det är bra att barn lär sig att ansvara för ett djur, även om det bara är en guldfisk. Sedan måste naturligtvis en vuxen ta det yttersta ansvaret. Som tex se till att djuret får rätt vård osv.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag tänker också på ansvarsfrågan när det t.ex. gäller en hund som skadar någon annan och där strikt ansvar gäller.
Det kan man ju inte lägga på ett barn som inte är juridiskt ansvarig.

Men herregud! Man lägger väl inte det yttersta ansvaret för ett djur på ett barn! Det känns som den här tråden ballar ur, där folk drar till med ytterligheter!
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 198
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 879
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 661
Senast: Blyger
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 504
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp