Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja men det roliga är ju alltid roligt, det behöver man inte vara så särskilt intresserad av.
Min dotter är intresserad av att spela fiol.
Om man frivilligt står och gnider på en fiol flera timmar om dagen så är man intresserad.
Om man inte står i stallet och stampar och noga rider sin ponny för att den sedan skall kunna prestera så är man inte intresserad.
Jag hade inga problem med att få hjälp med mina hästar i stallet, men det var mina hästar och just hjälp som jag fick.
Min dotter tog fodringar av alla hästar när det behövdes, och det utan att knota alls, sedan så gick hon in och spelade fiol.
Jag tror fortfarande att om dottern får jämnåriga kompisar i samma stall kommer fodringen, mockningen osv. inte bli något problem alls. hon kommer dras med av de andra och mockning osv. blir en mer naturlig del av stallvistelsen och kommer inte att kännas som något jobbigt/tråkigt alls.
Fast nu handlar det knappast om att utnyttja ett barn, utan att hon ska göra jobet med sin ponny.Om hon verkligen är intresserad av ponnyn är en annan fråga dock.
Men hon behöver lära sig vad som krävs för att äga en ponny. Det är där problemet ligger.
Det finns ett lagförslag nu som förbjuder barn under 15 eller 16 att äga egna djur. Dvs de djur som köps ska ansvaras av föräldrar.
Och precis så säger alla de underbetalda hästskötare i näringen i Sverige..
Jag vet inte vad du syftar på har inte tagit upp något som handlar om hur pass hård eller inte man skall vara mot sina barn
Fortfarande så skall en vuxen övervaka detta, allt annat anser jag vara åt fanderns
Gör det?
Så bra, det är ett utmärkt förslag på många vis.
" Din dotter skulle kanske varit mycket lyckligare med en "normal ponny" uppstallad på ridskolan tillsammans med jämnåriga, och om hon inte hinner/orkar med så finns ofta alternativet att låna ut hästen någon/några dagar i veckan till ridskolan. "
citat från någon... Nu har jag inte lästa varenda inlägg men jag hade mycket roligt på ridskolan med kompisar och hästar. Det finns inget mervärde
Har du funderat på tiden ?
3 hästar innebär i tid. Tävlingshästen ridning 1- 1,5 timmar iallfall 5 dagar i veckan. Mockning 3 hästar 1 timme... övrig skötsel... 1 timme /dag. Då är det kort om tid räknat... Så skolan 8timmar om dagen.. Summa arbetstid ca 12 timmar ... det är mycket...
Det finns ett lagförslag nu som förbjuder barn under 15 eller 16 att äga egna djur. Dvs de djur som köps ska ansvaras av föräldrar.
Du har redan definierat hur det är och vad som behöver göras.
Tacka för att din dotter inte vågar annat än att vara intresserad.
Måste man gilla att laga mat för att tycka om att äta god mat?
Hur som helst så kommer hon aldrig att erkänna att hon inte vill så hård som du är.
Hon har EN ponny att ta ett VISST ansvar för!
På vilket sätt tycker du att jag är hård?
Du har redan definierat hur det är och vad som behöver göras.
Tacka för att din dotter inte vågar annat än att vara intresserad.
Måste man gilla att laga mat för att tycka om att äta god mat?
Hur som helst så kommer hon aldrig att erkänna att hon inte vill så hård som du är.
Ja jag läste något någonstans på ett seriöst ställe, typ dagstidning och som jag minns stod det att barn inte får äga djur formellt utan föräldrar äger djuret. Jag tycker oxå det är bra, jag äger mina djur , deet blir liksom formellt då sedan kan vi inte ha kvar hunden om inte ungarna hjälper till t ex. De har upplagt med häst men de är inte jätteintresserade utan rider någon gång för sällskap.
Jag tänker också på ansvarsfrågan när det t.ex. gäller en hund som skadar någon annan och där strikt ansvar gäller.
Det kan man ju inte lägga på ett barn som inte är juridiskt ansvarig.
Jag är också bortskämd.
Men jag förmår uppskatta det, och jag har inte fått serverat på det sättet som TS beskriver om sin dotter.