Bortskämd unge!!!!

Sv: Bortskämd unge!!!!

Om du läser det ponnymamman skriver så står det att hon frågat om dottern faktiskt vill ha ponnyn, och det vill hon. Vad ska mamman göra? Misstro dottern och sälja ponnyn mot hennes vilja?

Det är inte så enkelt som att man bara frågar en 13 åring om vad den vill göra.
Den har inga egentliga referensramar om vad som finns här i världen att göra och hur det är att göra dessa.
Därför så måste man ta reda på det på annat vis.
T.ex. låta 13- åringen slippa ponnyn ett tag och prova andra saker.
Bara lägga ner allt runt ponnyn.
Den kostar ju inte mera för att den inte används.
Skaffa en medryttare till den eller låna ut den att tag.

Barn är oerhört lojala med sina föräldrar och säger ofta det som föräldrarna förväntar sig att få höra.
Allt för att vara till lags och bli älskade.
Så de svar som man får gäller inte alls alltid.

Fast läggdags för en 13åring kl 22 är alldeles för sent! Sedan glömmer du resor till och från skola och något väldigt viktigt kvällsmat!

För att lära sig något måste man dessutom ha riktig vila och det gäller både skola och ridning.

Lugn och fin :)

Hon är bara 13 år, hon kan (och ska inte i mitt tycke) ta ett vuxet ansvar för hästen. Du som förälder har det huvudsakliga ansvaret över alla tre hästar.
Att längta efter ridhus är väl inte så konstigt när det är iskallt, stenhårt, mörkt och halt varenda dag? Vem gör inte det?

dessutom kan kompisarna trycka på rätt bra i den åldern *talar av egen erfarenhet* "varför är du aldrig ledig", "gud vad du är tråkig, du är ju aldrig med på något", "du är ju jämt med den där hästen" osv. Man vill inte höra sådant i den åldern (inte annars heller, men kompisarna och deras åsikter är viktiga i den åldern) Även om barnen har häst, så måste (anser jag) man låta dem ha socialt umgänge utanför stallet också.

Blir barnen bortskämda beror det på föräldrarna, inte på barnen.
Det är fortfarande föräldrarnas ansvar

Känner ingen som gått och lagt sig tidigare än kl 21 på kvällarna i den åldern. Men om du vill kan du ju räkna bort en timme till om hon ska lägga sig vid 21 istället.

Läser du var jag skrev ser du att jag räknade in middag med familjen, och då utgår jag ifrån att den halvtimmen går åt till att äta, för jag tror inte att dottern är den som står vid spisen och lagar mat till familjen. Att äta mellanmål och ta någon macka innan man går och lägger sig tar inte direkt någon makalöst lång tid så det är knappt värt att räkna med.

Tvivlar dock på att hon rider varje dag. Låt säga att hon tom rider bara 1-2 ggr i veckan, då tar det inte mer än 30-40 min max, om ens det, i stallet per dag om man gör det som behöver göras och inte vill vara kvar och mysa och fixa. Om ens barn har så mycket annat att göra att hon inte har tid att ägna låt säga 30 min per dag (ridning inte inräknat) åt något annat kanske man bör se över barnets aktiviteter i stort, inte skylla allt på att det är den där halvtimmen som förstör allt.

Om hon inte vill ha häst, fine, ingen tvingar henne, hon kan välja bort den helt och slippa den. Men uppenbarligen så vill hon ha den kvar för det är kul att rida, men då tycker jag faktiskt att man också kan lära henne att man får kämpa lite också.

Om dottern vill rida och ha häst, kanske det vore en ide att låta dottern åka och träna med sin ponny på ridskolan 1-2 dgr i veckan. MEN då ska mockning, mat osv runt ponnyn skötas. Den grundläggande skötseln sas. Ska sedan ponnyn orka med träningarna så måste den ridas även övriga dagar. Kanske kan ridläraren på ridskolan förklara det för henne? (eftersom det alltid tar bättre när andra än mamma/pappa säger till :p )

Då får dottern en belöning för att hon gör "det tråkiga" sas.
Hon får ett regelbundet mål att sträva mot och ett syfte med stalljobbet.
(mer än att det ska göras för att mamma tjatar ;) )
Gör hon inte det som ska göras, sköter sin ponny, så stannar hon helt enkelt hemma från träningarna.

Misstro och misstro. Barnet tycker om sin ponny och skulle nog aldrig kunna säga att hon faktiskt inte vill ha ponnyn. Men samtidigt så visar hon ju att engagemanget inte finns.

Känner igen det där:rofl:får absolut inte ge henne några råd i ridningen! Men när tränaren säger något, då är det minsann ok :rofl:

Sådan är ju jag fortfarande (24 år) :angel:
Min mor påpekade detta senast i förrgår, då jag lyssnade på pojkvännen i ett ämne där mamma VET att jag aldrig hade lyssnat på henne.. Vissa växer aldrig upp ;)

Till TS:
Detta är inget personligt men om din dotter är bortskämd är det du som skämt bort henne. Vad kan din dotter tänkas ha gjort för att få 2 extra ponnies som sällskap och som kompisarna kan rida på ibland? Framför allt när där redan finns ett fullblod som sällskap. De flesta barn får kämpa för att få EN ponny.

Kanske hade din dotter behövt utbilda hästen till MSV och SM-tävlingar själv? Inte få en färdig serverad? För att inse hur mkt arbete som ligger bakom?

Dottern kanske skulle kunna få lägga en (liten) del av sin veckopeng till ridhusbygget? För att inse att sådant kostar pengar och ridhus växer inte bara upp där man behöver dom. Om ni gör en del av arbetet själva kan hon ju få hjälpa till även där?

Fick min första egna häst vid 11 års ålder. Saker som att låta andra göra stallsysslor, strunta i ridningen för att det inte gick att hoppa/inte fanns ridhus fanns inte i min värld. Inte heller i min mammas värld.

Misstro och misstro. Barnet tycker om sin ponny och skulle nog aldrig kunna säga att hon faktiskt inte vill ha ponnyn. Men samtidigt så visar hon ju att engagemanget inte finns.

Av allt som är skrivet känns det inte som att ett riktigt intresse finns hos barnet.
Och att mamman dvs "ponnymorsan" har lagt över sitt heta intresse på dottern. Dessutom är ponnymorsan besviken att hon och ponnypappan inte får dne tacksamhet av dottern som hon önskar.

Dottern gillar ändå å ha ponny då detta är en statussymbol. Thats it.

Jag citerade dig för jag håller med och tror inte heller det finns engagemnag utan som jag skrev är dte häftigt att bo på gård å ha ponny och hon vill inte släppa det. Men orkar inte mer än att skryta om det på FB etc.

kl

Min dotter är tolv. Efter skolan tar hon med sig sin kompis till stallet å dom bor där!
Dessutom har vi ju inackorderade i olika åldrar, alltså på kvällen får jag schasa ut dom!
Då gör dom ju även varandras hö och mockar och fixar.
Inte ett klagomål?

Läxor och skola är prioritering,
Datorn har vi tidslås på så det är inget som drar.

Och inte tycker dom det är tungt eller jobbigt

Jag har själv en bonusdotter i samma ålder har upptäckt att de i denna ålder utvecklar en navelsträng till sina vänner.
Går det att lura med lite kompisar till stallet? Kanske möjlighet till någon form av mysigt "klubbrum" eller dylikt?

I din sits så hade jag nog backat av och ge tiden an. Jag tror hon trillar ner i stallet snart igen. Kan du ge henne en kompromiss (stavfel?), typ att hon från ledigt från stallet tre dagar i veckan mot att hon sköter sin ponny de andra dagarna? Minskar tvånget så ökar glädjen!

Jag fick min första ponny när jag var i ungefär samma ålder som din dotter, kanske något år yngre, minns inte riktigt. För mig fanns det inte på kartan att man bara skulle rida och sen låta mamma sköta resten. Redan från början hade mamma gjort klart för mig att denna ponnyn var mitt jobb att sköta. Mamma var också hästmänniska och hade flera egna hästar.

Så länge jag skötte om ponnyn och skötte skolan fick jag behålla honom. Visst kom det perioder då det var mindre kul att gå ut och mocka på kvällen när det var mörkt, kallt, regnigt och jävligt och i perioder fick min mamma tjata en hel del. Men när det väl kom till kritan så tog jag mig ändå i kragen och gjorde det som skulle göras.

När man är 13 tycker jag faktiskt att man är gammal nog att sköta en ponny. Vissa här talar om att det inte är rimligt att en 13-åring ska ha ett så tight schema. Låt säga 40 min ridning, 20 min att mocka, fylla vatten och fixa foder (är man effektiv här kan man fixa foder+fylla vattenspannar för nästkommande dag samtidigt så går det snabbare nästa dag), sen plocka in hästen, borsta lite, visitera och mysa innan läggdags, 20-30 min kanske, ibland lite mer, ibland lite mindre. Så i runda slängar nästan 1½ timme totalt. Det är inte speciellt mycket. Sen rider hon ju kanske inte varje dag så då kan man stryka de där 40 minutrarna de dagarna.

När man är 13 är det ju inte riktigt så heller att man är i skolan från kl 8 till kl 16. Om jag inte minns fel var jag kanske i skolan från 8.30 till 14.00 när jag var i den åldern, vissa dagar slutade man redan vid 12.30-13.00, sängdags vid 22-tiden på kvällen är väl rimligt. Vet ingen vettig 13-åring som sitter med läxor från kl 14 till kl 22, det är 8 timmar. 8 timmar minus 1½ timme i stallet de dagar hon rider, 6½ timme kvar, kanske 2 timmar till läxläsning om det är mycket läxor? 4½ timme kvar att spendera på kompisar, titta på TV, sitta vid datorn eller vad hon nu vill göra. Kollar vi sedan på de dagar då hon i princip inte har några läxor alls och dessutom inte rider så är det ytterligare minst 2 extra timmar där hon kan göra vad hon vill. Sen kan man avsätta någon halvtimme eller så från det för middag med familjen och annat.

Jag tycker inte det låter som ett speciellt pressat schema. Har hon asmycket läxor någon dag och dessutom ska rida så får väl kompisarna stryka på foten den dagen? Tycker bara det är nyttigt att lära sig att ibland måste man prioritera och ibland måste man välja bort sånt som är roligt till förmån för sådant som faktiskt bara måste göras, som att läsa läxor och sköta om hästen. När man är 13 år är man gammal nog att börja lära sig sånt och jag tycker att man gör barnen en björntjänst om de inte får lära sig det redan från början.

Sen är det klart att hon kan få hästfria dagar. Om hon vill ha filmkväll eller sova över hos någon kompis någon gång kan hon ju få slippa stallet den dagen, men jag tycker absolut inte man ska vara rädd att sätta lite press på henne.

Tillägg: Som svar på a1agnlju's inlägg, jag hade inga kompisar i stallet, jag var alltid ensam, bodde på hästgård och de enda personerna utom jag själv i stallet var mina föräldrar.

Vad har du för optimistisk tidsuppfattning egentligen?

Man måste äta, ta sig till och från skolan, klä om, duscha osv och den 13-åring som slutar i snitt kl 14 var dag är direkt ovanlig lite senare blir det i allmänhet om man inte har geni som lägger schemat. Vidare får man jäkta ihjäl sig om man ska hinna med stallet på 1,5 timmar, du glömmer att det tar tid att sadla, ta ut hästen, sitta av sadla av fixa med utrustningen mm. 2-2,5 timmar är mer realistisk om man gör det mesta själv. Visst kan man komma ner i tid om någon annan håller ordning, hänger upp täcken och lite annat. 1, 5 timmar har jag lyckats med när det gäller ridlektioner på ridskola när hälften av sysslorna inte ingår.

Nu har man säkert nog med tid att ta hand om hästen och rida, men dina tidsuppgifter är överoptimistiska.

Jag tror inte någon av oss kan avgöra hur mycket din dotter orkar eller vad som är lösningen. För alla är olika, även 13-åringar. Det tror jag svaren i tråden visar.

Jag jobbar som tränare och då får man höra andra sidan, dvs döttrarnas sida.
Det finns de som orkar jättemycket och är bortskämda, det finns de som inte orkar mycket alls och är pressade.. och allt där emellan.

Generellt så säger de inte alltid hur det är till sina föräldrar. Dessutom är det redan en laddad kemi/relation mellan förälder och barn. Det är för mycket historia med tjat om annat.
Så att en tränare säger någonting tar så mycket mer. Men det kan också öppna till nya förtroenden som de inte riktigt vågar ge sina föräldrar.

Jag får ofta agera bollplank och stötta de unga. Jag får puscha en del, lugna ner andra och peppa andra. Blir det så att de upplever problem får jag be dem prata med sina föräldrar. Jag har ju kontakt med föräldrarna med och vet vad de vill/tycker. Men om en ungdom får känslomässiga problem får man prata med dem och hjälpa dem med HUR de ska kunna prata med sina föräldrar. Det är väldigt laddat för de flesta av dem! Även om föräldrarna är superfina och bryr sig och frågar och försöker. Ibland förstår man inte riktigt varann.
Hon VET vad du tycker och vill. Hon kan behöva prata med en annan vuxen för att själv våga känna efter vad HON vill. Även om du säkert är en jättefin mamma och ni har en fin relation!
Som utomstående kan man också vara mer objektiv.

Jag tycker absolut 13-åringar kan mocka och rida. Om det är vad de vill! Och om de är friska och orkar. Vill man så orkar man bara man är risk!
Dock vill hon kanske inte. Men jag håller med om att man får ta ansvar för sitt djur.
Ska man ha ponnyn får man rida och mocka eller bestämma med föräldrarna att det är ok att någon annan gör det.
Man kan inte bara låta dem stå.
En häst är en levande varelse som ska skötas och har behov.

Jag upplever att en del unga inte gärna vill att andra rider/tar hand om deras häst. En del tycker inte att andra gör det bra nog, andra blir rädda att de ska göra det FÖR bra och själva då känna sig dåliga.

Här måste man få den ungas självkänsla att vara knutet till annat. Få dem att förstå att prestation eller ägande inte är det viktiga.

Jag vet inte om jag tror på att sälja ponnyn och låta dottern rida ditt 4-åriga fullblod. Nu kanske den är en enastående individ.
Men personligen tror jag på att låta yngre och oerfarna få lära sig på mer skolade eller iaf stabila individer. Sällan är 4-åriga fullblod stensäkra kort. ;)

Jag förstår att motivationen kan tryta när man är så ung och är ensam. Att dessutom bara rida igång brukar göra att man tappar glädje och ibland också tron på sig själv eller häst.
En del hästar är stelare, mindre lydiga eller lite piggelin när de sätts igång. Då kan man som ung lätt bli missnöjd för att det inte känns som det gjorde då man köpte fina hästen i tävlingsform.
Är det just hoppningen man brinner för, eller galopptävling etc känns det SÅ långt kvar när man är så ung. Det är så lång tid för unga.

Jag är en av de där som hängde i stall, mockade, duttade och så för att få vara med hästar. Jag var ofta ensam. Ofta ensam ung. Men just JAG älskade det iaf. Jag blev inte utnyttjad. Ingen förväntade sig att jag skulle göra det jag gjorde. Jag gjorde det för att jag ville, då jag var 13 år och inte hade egen häst. När jag fick ponny som 15-åring var det dock krav på att den skulle skötas.
Jag har haft en del småtjejer som springer i stallet där jag stått. De har någon gång frågat om de får mocka, göra mat eller putsa tex. Jag har då automatiskt svarat "nej, det behöver ni inte!". För jag tycker inte det är lika kul som att rida. Det är mer sånt som måste göras bara. Då blir tjejerna jätteledsna!:eek:
Jag ser det ju utifrån mitt perspektiv. Jag rider hellre eller bara umgås med hästarna. Men snabbt ser man ju att de VILL mocka. De tycker det är KUL.
Så jo då - de har fått göra det ibland. De har också fått borsta ibland eller ledas runt på någon häst.
Jag tror det är bra om unga får lära sig kämpa lite. Men man får vara försiktig så det inte blir för mycket.

Jag har vänner vars barn fått hela kitet serverat. Få av dem rider fortsatt eller med särskilt stort intresse. Trots att mammorna vill och har häst.

En sådan hästgalen unge var jag också. Jag "bodde" i stallet och hade blivit mycket besviken om jag inte fått hjälpa till med alla stallsysslor, även de tunga. Och - om man inte får hjälpa till, hur ska man då kunna lära sig?

Däremot tycker jag inte att man behöver vara typen som cyklar två mil i snöstorm och uppförsbacke (åt båda hållen) och sköter hästen alldeleles själv, även när man är sjuk, för att få ha häst. Och att läsa om barn och unga tonåringar som stått med allt ansvar och saknat hjälp från föräldrar eller andra vuxna - det låter mest tragiskt.

Däremot tycker jag inte att man behöver vara typen som cyklar två mil i snöstorm och uppförsbacke (åt båda hållen) och sköter hästen alldeleles själv, även när man är sjuk, för att få ha häst. Och att läsa om barn och unga tonåringar som stått med allt ansvar och saknat hjälp från föräldrar eller andra vuxna - det låter mest tragiskt.

Det behöver det inte vara.
Jag fick alltid skjuts såklart och ändå stöd men huvudansvaret för hästen har hela tiden varit mitt iom att jag ville ha häst. Har jag varit sjuk har det i första hand alltid funnits andra personer i stallet att fråga om hjälp där vi har givit och tagit av varandra vid behov.
Mina föräldrar har helt enkelt inte kunnat vara involverade i skötseldelen på ett sånt sätt men har stöttat mig på andra vis. De skulle nog aldrig ha vägrat mig hjälp om jag verkligen bad om det, men är det så att de knappt vet vars hästen har öronen är det inte så hjälpsamt alla gånger heller..mycket viktiga saker i hästens dagliga hälsa kanske missas om någon skulle urskilja sig - av samma orsak har de heller inte velat ansvara för daglig skötsel.

Men det blir väl så, man värderar lite olika beroende på vilka förutsättningar man har helt enkelt.

Senast ändrad:

Så du anser att ungdomar blir utnyttjade i stall då dom vill LÄRA sej så mycket som möjligt inom hästeriet.

Men då måste du ju anse att ungdomar i alla andra idortter eller andra former av hobby också blir utnyttjade då dom också måste LÄRA sej från grunden så mycket som möjligt... eller ?

Om du nu inte visste det så är hästskötare ett YRKE som endast kan lära sej genom att praktisera och praktiser och ännu mera praktisera......

Hur mycket tror du inte en proffsidrottare tränat genom åren för att just kunna bli så bra att dom kan kalla sej för proffsidrottare ? ? ?

Även om man inte har ambitionen att bli proffs så kanske man ändå vill lära sej så mycket man kan...

Det är inte att bli utnyttjad utan det är att skaffa sej lärdom för hela livet...

Fast läggdags för en 13åring kl 22 är alldeles för sent!

Men herregud.. :eek: Du är ju inte sann människa, vilken planet kommer du ifrån egentligen? När jag var 13 kom jag hem från stallet vid 23-24 och jag hade bra betyg och jag var ingen strulig unge, jag kunde sköta skolan. Man är inte en liten skitunge när man är 13, man är tonåring. 22, för sent? Hur får du ihop detta? Ska en 13-åring leka med barbie och lego också eller? Ska denna lilla stackars 13-åring kanske också få välling av mamma och pappa till kvällen? ;)

Vad är din uppfattning om en 13-åring egentligen? Hur liten är en 13-åring i dina ögon? Hur gammal är du och hur curlad blev du egentligen när du var 13? Du kanske jämför med dig själv, vad vet jag. Det gör ju jag också.

Kan en 13-åring bädda sin säng? Kan en 13-åring sköta sina läxor? Kan en 13-åring koka pasta och steka köttfärs?

Kl 22 är kanske sent för en 8-9-åring att lägga sig. Men inte för en 13-åring, då är man ju ett stort barn, man är till och med nybliven tonåring ;)

Vad tycker du att en 13-åring ska klara av då?

Senast ändrad:

Så du anser att ungdomar blir utnyttjade i stall då dom vill LÄRA sej så mycket som möjligt inom hästeriet.

Men då måste du ju anse att ungdomar i alla andra idortter eller andra former av hobby också blir utnyttjade då dom också måste LÄRA sej från grunden så mycket som möjligt... eller ?

Om du nu inte visste det så är hästskötare ett YRKE som endast kan lära sej genom att praktisera och praktiser och ännu mera praktisera......

Hur mycket tror du inte en proffsidrottare tränat genom åren för att just kunna bli så bra att dom kan kalla sej för proffsidrottare ? ? ?

Även om man inte har ambitionen att bli proffs så kanske man ändå vill lära sej så mycket man kan...

Det är inte att bli utnyttjad utan det är att skaffa sej lärdom för hela livet...

Precis detta jag menar! :bow:

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 300
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 924
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 872
Senast: Blyger
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 769
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar