Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag lånar Rubytoos inlägg eftersom jag anser att h*n har ett sunt resonemang. Jag blir mest förbannad på denna avundsjuka och "jag fick minsann sköta allt själv/fullt ansvar" - blablabla-snack. Ni som bodde i stallet och mockade boxar till höger och vänster för att få rida en stund: Hur många av er hade hästen hemma utan ridkompisar i stallet eller i närheten? Hur många av er är själva föräldrar till trettonåringar (eller har varit de senaste tio åren)?
Jo det tycker jag faktisk att man skall göra, dvs ställa ultimatum. Det här är ingen liten 5 åring men en redigt bortskämd tonåring som behöver få lära sig att hon inte kan äta kakan och ha den kvar!
Att ha häst innebär ansvar, och vill hon inte ta det ansvaret och bara göra det roliga så skall hon inte ha häst. Punkt slut, det ÄR faktisk så enkelt. Vill hon bara hoppa så passar det bättre med hopplektioner på ridskolan en gång i veckan tills hon växt upp såpass att hon förstår att det inte går att segla genom livet och bara göra det allra roligaste.
Det här går ju utöver den stackars ponnyn.
Och jag dömer inte bara efter mig själv, jag hade massa kompisar i den åldern som INTE sket i sina hästar, båda de som hade turen att bo på hästgård och vi vanliga dödliga, och som vuxen har jag fortsatt träffa många jätteduktiga ANSVARIGA tonåringar som har vett att uppskatta den otroliga gåvan det är att ha en häst, och gjort allt för att hästen skall ha det så bra som möjligt.
Kan man inte ta ansvaret så kan man heller inte ha en egen ponny.
Jag gissar att dina föräldrar hade andra saker i ditt och din systers uppförande etc. som gjorde dem frustrerade i perioder
.... även om det gick snett på sina ställen med mig självmordsmässig från 13-14 års ålder och fram till 25årsåldern trots att jag lyckades bra med studier, och med syrran som hade precis samma bild av vår uppväxt.
Det osar egen motor och överambition.
Så du anser att ungdomar blir utnyttjade i stall då dom vill LÄRA sej så mycket som möjligt inom hästeriet.
Men då måste du ju anse att ungdomar i alla andra idortter eller andra former av hobby också blir utnyttjade då dom också måste LÄRA sej från grunden så mycket som möjligt... eller ?
Om du nu inte visste det så är hästskötare ett YRKE som endast kan lära sej genom att praktisera och praktiser och ännu mera praktisera......
Hur mycket tror du inte en proffsidrottare tränat genom åren för att just kunna bli så bra att dom kan kalla sej för proffsidrottare ? ? ?
Även om man inte har ambitionen att bli proffs så kanske man ändå vill lära sej så mycket man kan...
Det är inte att bli utnyttjad utan det är att skaffa sej lärdom för hela livet...
Jag tycker att din dotter verkar mera intresserad av matlagning än av hästar.
Läs igenom din egen text igen.
Hon älskar att laga mat och vill inte sköta hästen.
Men herregud.. Du är ju inte sann människa, vilken planet kommer du ifrån egentligen? När jag var 13 kom jag hem från stallet vid 23-24 och jag hade bra betyg och jag var ingen strulig unge, jag kunde sköta skolan. Man är inte en liten skitunge när man är 13, man är tonåring. 22, för sent? Hur får du ihop detta? Ska en 13-åring leka med barbie och lego också eller? Ska denna lilla stackars 13-åring kanske också få välling av mamma och pappa till kvällen?
Vad är din uppfattning om en 13-åring egentligen? Hur liten är en 13-åring i dina ögon? Hur gammal är du och hur curlad blev du egentligen när du var 13? Du kanske jämför med dig själv, vad vet jag. Det gör ju jag också.
Kan en 13-åring bädda sin säng? Kan en 13-åring sköta sina läxor? Kan en 13-åring koka pasta och steka köttfärs?
Kl 22 är kanske sent för en 8-9-åring att lägga sig. Men inte för en 13-åring, då är man ju ett stort barn, man är till och med nybliven tonåring
Vad tycker du att en 13-åring ska klara av då?
Jag får lite funderingar när jag läser din text.
Du återkommer ofta till att hon är duktig. Har du någon aning om om hon är en prestationsprincessa? Att hon någonstans är lärd att hon duger bara när hon presterar? Att det är enda gången hon får uppmärksamhet?
Din besvikelse lovar jag att hon tar in. Hur går dina tankar kring det? Att hon har en mamma som är besviken på henne. Att det syns omedvetet och kanske medvetet att hon faktiskt inte 'duger' som hon är.
Din fråga i tråden gäller Vad du ska göra. Mitt spontana svar är att ha en dialog med dottern. Kommunicera. Jag har frågat tidigare i tråden NÄR, VAD och HUR du för den dialogen. O även, Vilka svar får du? Vad säger hon själv?