Bortskämd unge!!!!

Sv: Bortskämd unge!!!!

För att kontra med att man ska slita för sitt intresse som tonåring så kan jag säga att jag inte mockade en box annat än i undantagsfall innan jag var typ 18 kanske? Jag red min ponny och jag red massa andra ponnyer/hästar i andra stall relativt regelbundet men min mor skötte all markservice inkl mockning och fodring hemma. Tror inte ens jag mockade i början när vi köpte vår första egna häst, den som numera räknas som min och flyttade med mig i höstas.

Min mor resonerade som så att det ska vara kul när man är liten, sen räknades väl jag som liten väldigt länge :D Men alltid när jag kommit hem från skolan har jag gått ut och ridit, inte ställt mig och mockat.

Jag har på intet sätt vuxit i från allt vad ansvar heter för det och hästintresset kommer jag aldrig växa ifrån. Jag tycker det är KUL att gå ut i stallet och mocka och jag är nog den enda som aldrig känner/känt av några som helst dippar i hästlivet, varken "åh vad jag inte vill gå ut i mörkret o mocka" eller "åh vilken kass ryttare jag är, jag vill inte rida idag!". Så det måste inte gå helt fel bara för att man inte lägger femtioelva timmar i stallet utöver ridningen från barnsben. Jag är på intet sätt någon tävlings/prestationsinriktad individ trots att mina allra allra flesta timmar med hästarna varit målinriktad träning beroende på häst och inte stallslit.

En sak min mor höll väldigt hårt på var att om jag inte red ordentligt så fick jag inte rida hårdare pass/träna. Och jag har alltid ridit regelbundet för tränare. Att ha en kontinuitet i sin ridning fick jag lära mig när jag var typ 8-9 kanske i samband med att vi lånade ponny och jag slutade på ridskolan.
 
Senast ändrad:
Sv: Bortskämd unge!!!!

Men du måste vara den värsta curlinförälder jag hört talas om! :crazy:

Med ditt resonemang så skulle inte en enda ridskoleunge kunna lära sig hur en häst fungerar eller hur man tar hand om den.
Om det kommer ett barn och frågar om de får bli skötare så måste jag som hästägare säga "-nej, tyvärr.Om jag tar emot din hjälp så måste jag betala dig annars räknas det som utnyttjande!"

Och du har missat hela diskussionen om utnyttjandet av barn på både ridskolor och i tävlingsstall :crazy:

Och ja på ridskolor SKA det finnas personal anställd som mockar och sköter stallet.

Visst kan man ha en skötare på en häst men det är inte samma sak som att driva en rörelse genom gratis arbetskraft. Eller du menar att barn skall börja städa och diska i skolorna också? För det är också ett lärande för livet.

Och nej jag anser att behöver man en skötare till sin häst så kan man ta en medryttare och inte utnyttja små barn till att sköta det dagliga och inte få rida.

Nej curla tycker jag är ett oerhört överanvänt ord av folk som anser att alla ska krypa från grunden för att anses värdiga..

Det är väl klart som F*n att en 13-åring klarar av att ha det dagliga ansvaret för en ponny.
Jag har haft det sedan jag var 8år.
Precis som många påpekar så måste det givetvis finnas en vuxen som sköter de mer allvarliga sakerna som tex hovslagare, veterinär, foderinköp och dyl.

Gör om och läs igen vad jag svarat i detta!

Men om ett barn så in i bänken gärna vill ha en ponny och sedan får det, ja då får dom för tusan också ta ansvar för det de fått!

Men nu finns det ju uppenbarligen barn som inte vet hur stort ansvar det är och då kanske inte orkar med det. Inget konstigt i det alls.

Med ditt resonemang så skulle vi snart ha slut på ponnyryttare eftersom många inte har hästintresserade föräldrar.
Borde då dessa stå utan ponny tills de fyllt lämplig ålder för att ta ansvar själv?
Ingenting kan de lära sig på vägen heller för vem betalar en 13åring pengar för att ta hand om ens häst..?

Förstår faktiskt inte alls vad du menar med detta?? Menar du att det är ok att barn går på ridskolan och gör jobb? Jag har INTE sagt något om att mocka hos sin egen häst utan endast opponerat mig mot det som faktiskt är granskat nu när det gäller hästnäringen och både orimliga arbetstider och underbetalt arbete.

ANSVAR skall den vuxne som köper in ponnyn ha BÅDE över ponnyn OCH barnet!! Man kan aldrig lägga fullt ansvar på ett barn.

Jag lovar man kan lära sig hur mycket som helst UTAN att slava åt en lat hästägare.

Puuhh.. Jag blir alldeles matt över ditt resonemang.
Barn måste också lära sig att ta ansvar.

Ja just det MEN åter igen de måste lära sig med övervakning och inte genom att slava gratis genom att mocka och fodra.

Jag har haft många här hos mig som ridit men jag har ALDRIG någonsin krävt att de skall behöva mocka åt mina hästar eller fodra. Och jo då har jag hästar som gått elittävlingar

Och jag blir alldeles matt av ditt och andras resonemang att det är helt ok att låta barn jobba gratis på ridskolor och stora stallar bara för att de vill vara nära hästar!

Skall denna bransch någonsin bli en vit bransch så måste det ställas krav på drägliga arbetstider och inte något gratisutnyttjande av barn och ungdomar! Det är väl klart att barn skall få hjälpa till om de vill men stallen skall inte tjäna något på det!
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

För att kontra med att man ska slita för sitt intresse som tonåring så kan jag säga att jag inte mockade en box annat än i undantagsfall innan jag var typ 18 kanske? Jag red min ponny och jag red massa andra ponnyer/hästar i andra stall relativt regelbundet men min mor skötte all markservice inkl mockning och fodring hemma. Tror inte ens jag mockade i början när vi köpte vår första egna häst, den som numera räknas som min och flyttade med mig i höstas.

Min mor resonerade som så att det ska vara kul när man är liten, sen räknades väl jag som liten väldigt länge :D Men alltid när jag kommit hem från skolan har jag gått ut och ridit, inte ställt mig och mockat.

Jag har på intet sätt vuxit i från allt vad ansvar heter för det och hästintresset kommer jag aldrig växa ifrån. Jag tycker det är KUL att gå ut i stallet och mocka och jag är nog den enda som aldrig känner/känt av några som helst dippar i hästlivet, varken "åh vad jag inte vill gå ut i mörkret o mocka" eller "åh vilken kass ryttare jag är, jag vill inte rida idag!". Så det måste inte gå helt fel bara för att man inte lägger femtioelva timmar i stallet utöver ridningen från barnsben. Jag är på intet sätt någon tävlings/prestationsinriktad individ trots att mina allra allra flesta timmar med hästarna varit målinriktad träning beroende på häst och inte stallslit.

En sak min mor höll väldigt hårt på var att om jag inte red ordentligt så fick jag inte rida hårdare pass/träna. Och jag har alltid ridit regelbundet för tränare. Att ha en kontinuitet i sin ridning fick jag lära mig när jag var typ 8-9 kanske i samband med att vi lånade ponny och jag slutade på ridskolan.

Akta dig du är curlad som bara den ;)

delvis *kl*

Jag har i princip samma uppväxt som du och nej jag tyckte det aldrig var jobbigt med hästar och inte nu heller. 9st i stallet och ett litet barn och fortfarande så tycker jag inte att det är jobbigt att mocka till de som står på box. Inte heller alla tidiga morgnar eller sena kvällar och alla de otaliga helger och veckoslut vi var i väg i hela Europa och tävlade.

Personligen så tror jag att positiva upplevelser som barn gör att man brinner mer för sitt intresse. Jag har genom min roll som tränare sett så många lovande ryttare sluta mycket pga att föräldrarna vill mer eller låter dem slita själv med allt. Har sagt till att barn alltid skall ha med föräldrar på träningen eller i vart fall en vuxen om det skulle hända något.

Förstår inte heller varför alla i tråden är så rädda för att hjälpa sina barn eller ta emot hjälp och tycka det är ok att klappa sig för bröstet och säga att man minsann måste slita för att bli något. Samtidigt så tycker man att det är helt ok att denna bransch har överflöd av svarta tjänster och underbetalda anställda..
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag vågar väl inte skriva att jag inte betalat ett öre på hästen sedan förra hösten heller medan han stod kvar hemma :eek: Eller att jag fick honom gratis och all hans utrustning i samband med flytt (vi köpte honom tillsammans och har betalat hälften av allt från inköp tills flytt). Nu har jag dock ett jobb och ska betala tillbaka hans kostnader för det senaste året :D

En sak jag inte blivit "curlad" med är att få mina ponnyer ridna. Mamma hade sin häst och jag min. På sin höjd lånade hon min andra ponny någon träning när hennes häst var skadad eller något, annars har hon typ bara provridit dem nån gång (inte inför hämtning utan snarare bra senare).
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Märkligt att det bara verkar vara jag som blir chockad av sådana här trådar. Jag har själv en 13-årig dotter med en foderponny. Hon älskar den lilla hästen över allt annat på jorden och vi behåller honom trots att hon inte ens kan rida på honom längre eftersom hon blivit för lång. Hon skulle ALDRIG försumma honom, någonsin. Som sagt, hon kan inte ens rida honom längre, men ändå får han all hennes kärlek och uppmärksamhet. Jag får tvinga henne att ta lite stalledigt ibland och göra annat. Hon tar verkligen fullt ansvar för honom - precis som det ska vara. Har man en häst, så räcker det inte med att rida på den. Den ska tas om hand, skötas och älskas också. Det är en levande varelse - ingen leksak, och det tycker jag att man kan kräva även av barn att förstå. Säg precis det till din dotter, att hästarna behöver någon som verkligen VILL vara med dem och ta hand om dem och att du därför tänker skaffa medryttare/skötare till dem. Då kanske hon "vaknar till" lite...

Det finns de som tar hand om sin ponny utan att blinka trots att de inte kan rida dom. De som klarar av allt ansvar från ung ålder,

Men det finns de som inte klarar av alla måsten. Det händer så mycket kring dom och i kroppen. Har sett båda typer väldigt många gånger. Och vissa vägrar erkänna att de tappat intresset ;)
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

halvt kl

Har inte läst hela slutet på tråden men flikar in med "min" historia.

Har alltid bott på gård och haft egen ponny eller foderponny hemma, bara jag (min syster periodvis, men det gjorde mer från än till då vi inte alls kom överens :angel:) och min mamma i stallet. Dock inga SM-ponnyer, riktig ridbana eller ridhus men det tror jag spelar mindre roll.

Men jag gjorde aldrig något mer än jag behövde sålänge vi var hemma, jag menar, struntade jag i det så gjorde ju min mamma det :o Visst blev hon sur ibland och jag hade rätt dåligt samvete emellanåt, MEN, det blev ordentlig människa av mig ändå :angel:.

Började på naturbruksgymnasium (hur gammal är man då? 16?) med internat och hade med mig ponnyn dit, så då blev jag ju tvungen att sköta in- och utsläpp, mockning, fixa mat, städa upp efter mig i stallet och sköta våra rullande scheman.

Så jag vet inte vad jag vill ha sagt egentligen, mer än att det finns hopp trots att hon inte tar fullt ansvar som 13-åring. ;)
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Det finns nog exempel åt alla håll.
Det mesta brukar ju rätta till sig med tiden.

Dock så tror jag att det kan bli mer eller mindre drygt för omgivningen på vägen dit.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Om du läser det ponnymamman skriver så står det att hon frågat om dottern faktiskt vill ha ponnyn, och det vill hon. Vad ska mamman göra? Misstro dottern och sälja ponnyn mot hennes vilja?

Nu halkar jag in i tråden sent, men det är en sak att säga något, en väldigt annan sak vad man faktiskt gör. Det är vanligtvis våra handlingar som avslöjar vad vi i ärlighetens namn tänker, känner och tycker. Hon visar i sina handlingar att hon inte är SÅ intresserad av hästar att det är värt jobbet. Jag förstår henne.

KL

Jag förstår däremot inte alla de hundratals inlägg som försöker "fixa" problemet med bristande intresse genom kompisar, mer ansvar, mindre ansvar, morötter och ultimatum. Jag hade sålt eller lånat ut hästen, utan att lägga något dåligt samvete på henne. Bara konstaterat faktum - det fungerar inte och vi måste göra något, om inte annat så för hästens skull. Det här är för övrigt - förutom 13-åringens utveckling och frigörelse och allt det där - ett klassiskt exempel på att resan alltid är mer givande än destinationen. Om hennes intresse kommer tillbaka, låt henne längta efter det. Låt det väckas hos henne och låt henne känna och upptäcka vad det är hon faktiskt har behov av.

Jag blir helt fascinerad av denna flod av uppmuntran av hästintresset. Ungefär som om det vore viktigt att hålla på med hästar. Varför i himlens namn då?
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag vågar väl inte skriva att jag inte betalat ett öre på hästen sedan förra hösten heller medan han stod kvar hemma :eek: Eller att jag fick honom gratis och all hans utrustning i samband med flytt (vi köpte honom tillsammans och har betalat hälften av allt från inköp tills flytt). Nu har jag dock ett jobb och ska betala tillbaka hans kostnader för det senaste året :D

En sak jag inte blivit "curlad" med är att få mina ponnyer ridna. Mamma hade sin häst och jag min. På sin höjd lånade hon min andra ponny någon träning när hennes häst var skadad eller något, annars har hon typ bara provridit dem nån gång (inte inför hämtning utan snarare bra senare).

Är du någon form av framgångshistoria? Eller vad är vitsen med det här? :confused:
Det finns garanterat människor ur alla samhällskategorier som har hankat sig fram ur vitt skilda miljöer, med helt olika förutsättningar. What's the big deal?
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag finner det märkligt för jag själv är raka motsatsen. Enda sedan jag var 9 år och fick mitt första egna husdjur (kanin) har jag gjort allt själv. Utan att mamma ska säga till eller påminna mig att städa buren och jag hade 11 kaniner ett tag. När jag var 14 fick jag och syrran i samma ålder två hästar och en get. Allt skötte vi själv samtidigt som vi gick i skola och åkte buss en timme enkelresa. Det enda mamma hjälpte till med var att ge lunch hö vardagar. Men vi hade eget stall och skötte alla in och utsläpp och mocka osv. Helt på egen hand utan att någon påminde oss eller sa åt oss. Jag såg till att de blev skodd och att hö fanns. Det enda dom skötte var skjuts och det ekonomiska.
När jag var 15 fick jag en hund och flytta hemifrån - så även hunden skötte jag på egen hand med promenader. Vet folk som säger att de har djur som sina egna men så är det föräldrarna som sköter dom. För mig är det att ha djur då sköter man allt själv. Om man inte står inhyrd.

Det är förhoppningsvis en period. Så kan det ju vara i den åldern. Pga att det var för jobbigt för mig som 14 åring att stiga upp 5-6 på morgonen och sköta in och utsläpp samt att det fanns så dåliga ridvägar så ledsna jag för det inte var kul längre efter bara ett år tyvärr. Idag gör jag bara mockning och foder sen rider jag, finns många bra ridvägar så nu är det roligare och jag är givetvis äldre.

Du kanske får avvakta till ridhuset blir färdigt och se om hon blir mer intresserad. Annars kanske det är en idé att prova låna ut hästarna en period och vill hon inte mer så kanske en försäljning behövs. Men oftast brukar intresset blomstra upp till sommaren eller när man blivit äldre - kanske efter högstadiet.
 
Senast ändrad:
Sv: Bortskämd unge!!!!

Det är inte riktigt samma sak, tror inte så många fotbollsspelande ungdomar klipper gräsplanen, ritar linjer eller tvättar bollar..


Jodu, det finns många sådana ungdommar som ritar upp bollplaner hemma på gräsmattan eller på gården och tränar och tränar dagarna i ända....

Vissa blir proffs andra inte av dessa barn....

Har själv sett bl.a. Fredrick Ljungberg när han var ung i Halmstad när han stod hela dagarna på helgerna och efter skolan på vardagarna och filade på någon detalj för att få det så perfekt han bara kunde.
Han har inga curlande föräldrar utan vanliga arbetande föräldrar med en som som brann för sitt intresse och hobby....

Men så blev han proffs också, och nu tränare....

Men åter till hästskötandet.
Du kanske aldrig har funderat på varför dom svenska hästskötarna i den internationella cirkusen är så uppskattade ?
Och det LÅNGT upp i åldrarna... Finns dom som är 40 + och fortfarande jobbar med det dom brinner för = SKÖTA HÄSTAR.....

Jag har också åkt runt när jag jobbade med hästar, dock inte som ryttare för jag hade för dåliga tävlingsnerver men jag SKÖTTE hästar till allas belåtenhet och blev riktigt glad över den uppskattning jag fick den dagen då min sjukdom gjorde att jag inte längre kunde åka med och sköta "mina" tävlingshästar...

I början var det inte snack om att jag skulle få rida utan det var något som kom när jag fick chansen att bli betrodd med att skritta av och sen skritta fram hästarna åt ryttarna.
Så jag nöjde mej med att jag till slut fick rida och träna hästarna på hemmaplan.
Ibland var jag hemma och tränade och ibland var jag med och skötte. Speciellt som min sjukdom framskred mer och mer så var skötandet det "jobbiga" så då var jag mer hemma och tränade och sen åkte och tittade på tävlingarna om dom var i närheten.

Nu efter drygt 50 år med hästar så står min älskade "POONY" där hans dagliga skötsel sköts av stallägaren i veckorna.
På helgen åker min sambo och jag dit och då gullar och gosar jag med honom medans sambon packar hans veckoranson med hö.
Någon gång i månaden är min kropp så bra att jag kan rida en tur tillsammans med någon. Dock får jag inte rida själv längre något som smärtar mej djupt :cry:

Nu är min högsta önskan en varm sommar så jag kan åka ut till honom oftare och då även kanske kunna "rida" lite mera :love:

Även om min kropp sviker mej så kan den aldrig ta ifrån mej dom kunskaper jag skaffat mej under mina år med hästar.

Och jag säger som proffsryttarna att utan allt slit på backen kan man aldrig få den rätta förståelsen för hästen, den förståelse som ger bl.a. RGB hans intuivaridning av så många olika typer av hästar.

Han fick inget serverat gratis i början, inte heller fick Rodrigo Pessoa allt serverat....
Men så blev dom sådana ryttare som hästar bara ÄLSKAR

Detta får bli även mitt sista inlägg för jag tror inte vi kommer kunna enas om att det skulle kunna vara bra för ett barn att lära sej att vill dom uppnå något så får man jobba för det....

Så curla på och tack för mej...
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag förstår däremot inte alla de hundratals inlägg som försöker "fixa" problemet med bristande intresse genom kompisar, mer ansvar, mindre ansvar, morötter och ultimatum. Jag hade sålt eller lånat ut hästen, utan att lägga något dåligt samvete på henne. Bara konstaterat faktum - det fungerar inte och vi måste göra något, om inte annat så för hästens skull. Det här är för övrigt - förutom 13-åringens utveckling och frigörelse och allt det där - ett klassiskt exempel på att resan alltid är mer givande än destinationen. Om hennes intresse kommer tillbaka, låt henne längta efter det. Låt det väckas hos henne och låt henne känna och upptäcka vad det är hon faktiskt har behov av.

Jag blir helt fascinerad av denna flod av uppmuntran av hästintresset. Ungefär som om det vore viktigt att hålla på med hästar. Varför i himlens namn då?

Jag var ute efter att höra vad dottern själv sa. Däri ligger svaret. Tyvärr hittade jag aldrig något svar på det.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Hopp att hon kommer klara av att ta hand om sin häst själv i framtiden, OM det är det hon vill, trots att hennes mamma hjälper henne under tonåren när hon har mycket annat i sitt liv?
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Verkligen! Mycket märkligt att skriva så. Skulle inte vilja ha en sådan mamma.

Många här på forumet verkar drömma om och uppmuntra en ljuvlig mor-dotterrelation i stallet. Men jag undrar om det är så romantiskt alla gånger. Har sett många öppna konflikter i stallarna och visst, konflikter måste man ju ha med sina barn, men det blir så infekterat när föräldrar envisas med att inte bara dela barnens intressen, men också vara någon form av coach, inköpsansvarig och groom - allt-i-ett.

Jag gillar hästar och har hästar, men har ingen dröm om att mitt barn ska göra det också. Det får bli som det blir!
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Verkligen! Mycket märkligt att skriva så. Skulle inte vilja ha en sådan mamma.

Vilken förälder har INTE känt sig djupt frustrerad och tänkt allt möjligt om sin/sina barn i situationens hetta. Att folk ska vara så jäkla PK hela tiden!

Jag hade varit överlycklig om jag hade haft TS till mamma när jag var liten. Min egen mor kunde hota med att ta livet av sig.....
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 200
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 879
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 661
Senast: Blyger
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 504
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp