Bortskämd unge!!!!

Sv: Bortskämd unge!!!!

Att en stor del verkar tycka att ha man inte slitit satan sedan man var typ 8 år och gjort allt i stallet så är man varken värd eller kommer "orka" en egen häst. Man har blivit bortskämd och det går inte att reparera och är bara av ondo. Så uppfattade jag många svar, ursäkta om jag uppfattat fel!

Jag vet inte vad " slita satan" innebär, men en av de positiva delarna med att barn har djur är ju att lära sig ta ansvar. Det man knappast lära sig genom att någon annan tar ansvaret.

Det är väl bra för alla hästägare att göra skötseln så enkel och smidig som möjligt så att man inte gör illa ryggen på tunga skottkärror, men det betyder inte att man ska undvika att mocka.

Det är också viktigt, tycker jag, att få lära sig ödmjukhet. Det lär man sig inte heller genom att bli behandlad som en prinsessa av sina föräldrar och ständigt höra hur bra man är och att hela navet i familjen cirkulerar kring detta barns hobby.

Det finns kända barnpsykologer som för övrigt hävdar att ju mer vi försöker att "peppa" och "uppmuntra" våra barn, desto osäkrare blir de. De blir ständigt värderade och bedömda av oss som vuxna. Intressant att se hur ponnymammor hanterar den biten.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Men det är stor skillnad på att slita och att göra basala saker såsom att mocka, ta ut/in hästen och göra höpåsar.

Fast jag tycker det är rätt slitsamt att mocka, möjligen har jag bara råkat på skitgrisar men lätt tycker jag det inte är.

Ta in/ut hästen från hage är något av det farligaste vi kan göra faktiskt så det anser jag med bestämdhet att jag inte anser att barn skall göra utan överinseende av vuxna

Göra höpåsar beror ju helt på vad du har för hö, vi har stora rundbalar som är rätt hårt pressade och det är slitsamt att ta loss hösilaget och packa hö. Nu gör jag det iof till 9st häst men kan mycket väl förstå att ett barn som är svagare än vad jag är kan tycka det är jobbigt både att dra loss och rulla balen (så som vi har!)

Många här inne bortser från de risker som faktiskt finns och ser endast till sig själva och sin situation. Det är väl klart att barn kan ta hand om hästar MEN jag anser att det skall göras med överinseende av någon som är äldre och det behöver ju inte vara föräldrar, bara att någon är där om det skulle hända något!

Har hållit på med hästar i så många år nu och både som hästskötare och beridare och egen verksamhet och på nära håll sett större verksamheter. Jag har sett de många olyckor som kan ske i stall och även om jag inte själv tycker att hästar är "farliga" så kan jag med klara ögon se att det finns situationer där det kan bli farligt!

Kan bara gå till mig själv och min bekantskapskrets, en av Sveriges elitryttare blev tex i boxen sparkad i ansiktet av sin fullkomligt lugna stabila häst, hon hittades medvetslös i boxen med stora ansiktsskador och ingen vet ens idag hur olyckan gick till. Min syster har blivit sparkad i ansiktet två gånger som stora skador till följd, den ena gången var det en häst som blev rädd och reste sig när den leddes till hagen den andra gången var det i boxen. En annan framstående ryttare blev sparkad i ansiktet när hon tömkörde en häst hon krossade hela käken och fick åka ambulansflyg.

Ingen av dessa slutade med hästar eller blev speciellt rädda men dock blev de betydligt försiktigare. Själv gick jag omkull när jag skulle hoppa ett litet kryss med min bästa häst, han missbed avsprången och vi gick omkull. Han trampade mig i ansiktet och där var jag helt själv utan någon och då hade jag ansett att det bara var ett litet kryss på ca 30cm som jag skulle hoppa med en häst som var placerad i svår internationell fälttävlan!

Alla dessa situationer kunde kanske inte förhindrats om det var fler på plats (alla var ensamma vid olyckorna) men hade det tagit ännu värre så hade det varit bra med folk i närheten som kunde ingripa fort

Jag personligen tycker inte att det är okej att barnen bara ska glassa runt och rida (och eventuellt ta en miljard bilder till sin blogg). Att ha en häst innebär också att sköta om hästen

Tur att alla inte tycker lika. Jag tycker att det faktiskt är upp till föräldrarna hur mycket de vill hjälpa sina barn och för mig osar det bara avundsjuka om alla de som anser att det är något fult!
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Kom igen. D e väl ingen som menar att en tolvåring ska dribbla omkring m en 450 kg hösilagebal.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Ansvaret ligger till största delen hos föräldrarna att sätta normer och gränser vad som är rätt och fel. Man måste vara konsekvent och saklig så att barnet förstår hur de ska uppföra sig.
Man kan aldrig frånsäga sig det ansvaret som förälder utan resultatet av uppfostran måste man ta ansvaret för och fråga sig hur det blev som det blev, positivt som negativt.

Problemet är inte specifikt just det här med skötseln av hästen utan i uppfostran generellt. Jag tänker inte komma med förslag hur man ska gå till väga eftersom det är från fall till fal. Ta kontakt med någon som kan det här, tror inte Buke är lösningen på era problem. Måste ändå beundra din öppenhet med problemet och viljan att lösa det, men lösningen ligger hos Er föräldrar att lösa.

Får säkert på skallen men kände ändå mig tvungen att säga vad jag anser.

Vänligen
Rolle
IpL
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Åhå, så jag är avundsjuk nu helt plötsligt ?

Verkligen inte ! Jag är väldigt glad över att mina barn tog hand om sina ponnyer och inte bara glassade runt.

Och vet du vad, våra ponnyer var väluppfostrade och aldrig någonsin ett problem för tjejerna att ta in och ut, ve och fasa, de tog även ut min halvblodshäst. En trettonåring är varken obildbar eller pytteliten. De kan faktiskt saker. Och ibland så fick mina lov att göra jobbiga saker. Hur länge menar du att barnen ska slippa allt som är jobbigt bara för att det är jobbigt ?

Jag är mycket väl medveten om säkerhetsrisker och mina ungar är jäkligt drillade när det kommer till den biten och de har aldrig haft ett problem. Jag tycker att det är mer en fråga om att lära barnen hur de ska göra än att de aldrig ska lära sig att göra.

Du får göra hur du vill med ditt barn och jag har gjort som jag ville med mina. De är ödmjuka och självgående runt hästarna.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Tur att alla inte tycker lika. Jag tycker att det faktiskt är upp till föräldrarna hur mycket de vill hjälpa sina barn och för mig osar det bara avundsjuka om alla de som anser att det är något fult!

Jag undrar mer vad det pedagogiska värdet är av att se sina föräldrar ägna all sin fritid åt att hjälpa barnet med sin hobby?

Att ridsport är en olycksdrabbad sport har strängt taget inte med saken att göra. Det behöver ju inte vara föräldrarna som är med barnen när de sköter hästarna i stallet.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Visst gör det !
men det var väl inte andra dåligheter som detta handlade om.

Man får nog se till vad alternativet kan vara.
Och det är oftast mycket värre.

Bättre att curla en unge och veta var man har den är att styvnackat kräva att den måste göra allt tråkigt så att den hoppar av och drar runt på stan i stället.
Jag kan därför tycka att curlandet ibland verkligen har både sin plats och positiva funktion.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Åhå, så jag är avundsjuk nu helt plötsligt ?

Tog du åt dig?

Verkligen inte ! Jag är väldigt glad över att mina barn tog hand om sina ponnyer och inte bara glassade runt.

Det tycker jag är jättebra. Har aldrig skrivit något om att de inte skulle göra det!

Och vet du vad, våra ponnyer var väluppfostrade och aldrig någonsin ett problem för tjejerna att ta in och ut, ve och fasa, de tog även ut min halvblodshäst. En trettonåring är varken obildbar eller pytteliten. De kan faktiskt saker. Och ibland så fick mina lov att göra jobbiga saker. Hur länge menar du att barnen ska slippa allt som är jobbigt bara för att det är jobbigt ?

Var exakt har jag menat att barn inte skall göra saker? Och hästen kan vara hur väluppfostrad som helst det har ingen betydelse om något händer!

Jag är mycket väl medveten om säkerhetsrisker och mina ungar är jäkligt drillade när det kommer till den biten och de har aldrig haft ett problem. Jag tycker att det är mer en fråga om att lära barnen hur de ska göra än att de aldrig ska lära sig att göra.

Då är frågan har du lärt dem vid din sida eller har de lärt sig själva? För det var det jag ansåg att de var tvungna att ha med sig någon som tog ansvar inte att de släpptes vind för våg själva i stallet

Du får göra hur du vill med ditt barn och jag har gjort som jag ville med mina. De är ödmjuka och självgående runt hästarna.

Det ena utesluter inte det andra...
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag undrar mer vad det pedagogiska värdet är av att se sina föräldrar ägna all sin fritid åt att hjälpa barnet med sin hobby?

Har träffat på både och när det gäller barn som får olika typer av uppfostran och jag kan inte se rent generellt att de barn som får mycket hjälp är mer dryga eller bortskrämda än någon annan.

De finns de som aldrig får hjälp och som inte har så trevligt sett liksom de som får all hjälp som är hur milda och trevliga som helst.

Jag tror inte ett dugg på att uppfostran grundas på hur mycket hjälp ett barn får i stallet, det tror jag är den övriga tiden som avgör liksom föräldrarnas sätt mot sitt barn

Att ridsport är en olycksdrabbad sport har strängt taget inte med saken att göra. Det behöver ju inte vara föräldrarna som är med barnen när de sköter hästarna i stallet.

Det är väl i allra högsta grad väsentligt att det är en farlig sysselsättning! Det är ju ganska viktigt att man faktiskt inte låter barn vara i stallet själva och sköta om hästar.

Nej och om du läser vad jag skrivit så har jag skrivit att annan person kan vara där samtidigt bara att det är någon.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Håller med till hundra!
Det lustiga är att när det dyker upp en sansad och eftertänksam kommentar så får den inga repliker, ibland känns det som att vi här på buke bara är ute efter att få trumma fram vår egen sanning
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Man får nog se till vad alternativet kan vara.
Och det är oftast mycket värre.

Bättre att curla en unge och veta var man har den är att styvnackat kräva att den måste göra allt tråkigt så att den hoppar av och drar runt på stan i stället.
Jag kan därför tycka att curlandet ibland verkligen har både sin plats och positiva funktion.

Absolut,jag har en dotter som jag vet inte har det där brinnande intresset och skulle hon göra allt och nästan alltid så skulle hon nog tröttna helt.
Vi delar upp ansvaret och har även medryttare men de sysslor hon har de SKA hon sköta.
Jag har sett vad alternativet till stallet blir under en period då hon inte hade häst och hellre curlar jag då "lagom" för att behålla denna fantastiska fritidssyssla.

Nu har vi stall hemma och jag själv jobbar hemma heltid med hästar sådet underlättar.
Bland inackorderingar har jag sett hela spannet från barn som gör allt själv och orkar eller ger upp, till barn som knappt behöver lyfta ett finger.

Många gånger har jag tänkt att det vore bättre att byta dotterns ponny mot en storhäst till mamma istället, för rätt ofta så är det mammornas gamla hästintresse som har lett till ett ponnyköp
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Man får nog se till vad alternativet kan vara.
Och det är oftast mycket värre.
Bättre att curla en unge och veta var man har den är att styvnackat kräva att den måste göra allt tråkigt så att den hoppar av och drar runt på stan i stället.
Jag kan därför tycka att curlandet ibland verkligen har både sin plats och positiva funktion.

Tycker du har helt rätt här. Vi får alla göra så som det passar oss och vår situation bäst.

Till TS vill jag bara säga att var rädd om din tjej. Hon är vilsen som de flesta andra tonåringstjejer. Kom överens om vad som ska göras och av vem. Jag har själv 3 flickor som rider. Periodvis har de alla 3 gjort mer eller mindre i stallet. Den äldsta är trognast, den yngste veligast. Spelar ingen roll att den yngste är bästa ryttaren. Tycker mej känna igen detta från andra tävlingsfamiljer där det finns flera syskon.

Tror att samhället förändras. Vi kommer ha folk som mockar, andra som sköter hästarna och sen rider en del. En del kommer fortsätta göra allt men det är ganska svenskt, och fattigstämpel i många andra länder, där man tycker det är självklart att bara rida sin häst och låta andra göra allt annat. Inte ens rider gör man alltid själv utan låter tränarna rida dem också.

Jag lät min yngsta gå 1,5 år på ridskola förutom att hon red sin egen häst. För att få vara med kompisar osv. Under denna tiden tog vi in uppstallningar och då tog emot framöverallt förebilder till min yngsta och det funkade skitbra på henne. Hon började igen. Tävlar idag 2ggr/månad (systrarna varje helg). Men hon trivs. Under något år skötte vi det mesta med hästen och andra red den också men hon bestämde över den. Det var hon som valde annan ryttare osv.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Då skulle jag också säga att ungdomarna som bara behöver hjälpa till när andan faller på inte ska ha egen häst, som har gått SM, utan då ska hästen och hästintresset vara föräldrarnas som barnen delar tills barnen är gamla nog att själva ta större delen av ansvaret för hästens skötsel.

Har att lära sig ta ansvar enbart att göra med hur mycket man utför? Jag tycker man lär sig ta ansvar genom att lära sig göra det man ska när det ska göras och att göra det ordentligt. Det är för mig inte liktydigt med att göra allt.
.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag vet inte vad " slita satan" innebär, men en av de positiva delarna med att barn har djur är ju att lära sig ta ansvar. Det man knappast lära sig genom att någon annan tar ansvaret.

Det är väl bra för alla hästägare att göra skötseln så enkel och smidig som möjligt så att man inte gör illa ryggen på tunga skottkärror, men det betyder inte att man ska undvika att mocka.

Det är också viktigt, tycker jag, att få lära sig ödmjukhet. Det lär man sig inte heller genom att bli behandlad som en prinsessa av sina föräldrar och ständigt höra hur bra man är och att hela navet i familjen cirkulerar kring detta barns hobby.

Det finns kända barnpsykologer som för övrigt hävdar att ju mer vi försöker att "peppa" och "uppmuntra" våra barn, desto osäkrare blir de. De blir ständigt värderade och bedömda av oss som vuxna. Intressant att se hur ponnymammor hanterar den biten.

Berömmet håller jag helt med om! Men det har ju inget med utebliven mockning att göra?

Att det inte skulle vara något jobbigt för ett barn att sköta allt kring hästen tror jag inte ett dugg på. Själv gick jag upp 5 kg året utan häst och när hästen flyttade hem gick jag ner dem igen på några få veckor. Utan mer än några promenadritter utöver helt vanlig stallskötsel.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag undrar mer vad det pedagogiska värdet är av att se sina föräldrar ägna all sin fritid åt att hjälpa barnet med sin hobby?

Att ridsport är en olycksdrabbad sport har strängt taget inte med saken att göra. Det behöver ju inte vara föräldrarna som är med barnen när de sköter hästarna i stallet.

Om det du var så snabbt och lätt fixat för barnet att sköta ponnyn så betyder det väl knappast att föräldern behöver ägna all sin fritid åt det för att hinna med?

Jag håller helt med dig om att föräldern inte ska göra allt för att barnet ska fortsätta rida. Men att barnet gör mindre betyder inte alltid att barnet inte tar den överenskomna delen av ansvaret och faktiskt utvecklas trots att det inte lägger ännu mera tid i stället.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Berömmet håller jag helt med om! Men det har ju inget med utebliven mockning att göra?

Nej, det är bara en annan möjlig aspekt av ponny-mamma-fenomenet. Och föräldraskapet överlag. Det är ju inte bara hästfolk som öser uppmuntran över sina små älsklingar, men särskilt inom familjer där tävling och prestation är viktigt måste detta vara ett bekymmer.

Att det inte skulle vara något jobbigt för ett barn att sköta allt kring hästen tror jag inte ett dugg på.

Nej, det kan givetvis vara jobbigt, utan att lägga någon vikt vid dina kilon, för det tycker jag inte är en parameter för om någonting är psykiskt och fysiskt utmattande. Men upplever barnet det som jobbigt - och det är förstås individuellt - behöver man ju inte ha egen häst.

Å andra sidan tycker jag inte att man ska skydda barnen för mycket från jobbet heller. Det är så här hästägande ser ut. Jag träffade Patrik Sjöberg häromdagen, som menade att människor överlag inte tycker att träning ska vara jobbigt eller tråkigt - någonsin. Han tyckte det var konstigt. Vilken annan del av livet är aldrig tråkig eller jobbig?
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Har att lära sig ta ansvar enbart att göra med hur mycket man utför? Jag tycker man lär sig ta ansvar genom att lära sig göra det man ska när det ska göras och att göra det ordentligt. Det är för mig inte liktydigt med att göra allt.
.

Ansvar kan man aldrig delegera bort. Att ta ansvar för något är inte nödvändigtvis att göra allt själv, utan att se till att det blir gjort, och om det inte blir gjort så faller ansvaret på mig oavsett vem som hade uppgiften. Det är i exemplen som nämnts i den här tråden den rollen som föräldrarna tar på sig. De är ytterst ansvariga för att saker blir gjorda. Inte barnen. Och så ska det förstås vara, men successivt måste barnet lära sig att vara den som håller i ansvaret - att saker blir gjorda. Är det du eller jag som mockar i kväll? Hinner du hjälpa mig mamma? Snarare än att mamma säger: Nu måste du faktiskt gå ut och mocka!
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 200
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 879
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 662
Senast: Blyger
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 504
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp