Bortskämd unge!!!!

Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag skrev det eftersom det är rätt vanligt att man går upp i vikt av en graviditet. Och det har hittills inte hindrat ryttare från att tävla och vinna, men det skulle definitivt vara svårare för en 100-meterslöpare att tävla på någorlunda samma villkor. Marginalerna är mycket mindre för idrottare än för ryttare. Förr var det inte ovanligt att hästmänniskor festade till under meetings och red bakfulla dagen efter. Det funkar nog sådär om du ska springa ett maraton. ;)

Jag tycker att du tar på dig offerkoftan här, men förstår inte alls varför. Menar du att det skulle vara mer synd om ryttare än om andra idrottsutövare? Eller vad är poängen?

Som sagt det är en ickefråga när det gäller 13:åringar, men upplysningsvis så finns det gott om sporter där vikten inte spelar så stor roll, och viktpåverkan är väldigt måttlig i början av graviditeten. Ja du kan springa ett maraton i fjärdeveckan och helt utan att vara medveten om att du är gravid och i skytte/bågskytte kan du förmodligen tävla höggravid.

Jag hoppas innerligt att vi slipper bakfulla 13:åringar på tävlingar, men det var knappast unikt för hästsporten att festa förr om åren i samband med tävling och inte har festandet direkt varit positivt för resultatet någonstans. Givetvis kan man både spela fotboll och rida på bakfyllan, men resultatet blir därefter.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag tycker det är skrämmande att så många tycker det är vanligt och något man får vara beredd på med tonåringar! När jag var 13 år hade jag två egna hästar 3 km bort som jag cyklade till 3 gånger dagligen, på morgonen innan skolan för att fodra, byta täcke, släppa ut och ge vatten och hö. På eftermiddagen för att rida, mocka, släppa in och fodra och ytterligare en gång senare för att nattfodra. Jag var mycket noggrann och tacksam till allt jag fick och var petig med utrustning och aldrig vårdslös. Det skrämmer mig hur "dagens" tonåringar får serverat allt på en räkmacka, dagens tonåringar blir bara värre och värre ju mer tiden går och det är inte i positiv riktning!
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Förmodligen inte, men för att man inte gör precis alla sysslor innebär det inte att man inte gör en del. Jag gör för övrigt lite av ovanstående, liksom många andra så har jag hästen installad i ett stall där andra sköter mycket av detta.
.

Som jag då, och jag knäar inte direkt under bördan av att äga en häst.

Man kan nog utgå ifrån att den medelmåttiga 13-åriga hästägaren gör ännu mindre än du och jag.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Som sagt det är en ickefråga när det gäller 13:åringar, men upplysningsvis så finns det gott om sporter där vikten inte spelar så stor roll,

Ja, precis. Och ridsporten är helt klart en av dem. Och just därför behöver man inte som ryttare gå på diet hela tiden, vilket tex höjdhopp kräver där ett kilo mer eller mindre kan vara helt avgörande.

Då är vi kanske överens om någonting då?
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Varför är det intressant över huvud taget? För många som håller på med hästar är det just stallpysslet och borstandet det viktiga, inte att träna. Det var du som drog upp den här aspekten av någon anledning.

Nej jag drog inte upp det utan svarade på uttalanden om det bland annat från dig. Och frågeställningen hade sitt ursprung i ett påstående från Inte_Ung i stil med -Varför ska man inte bara kunna tävla och lämna markservicen till andra såsom man gör i andra sporter.

Lite lustigt att vi nu är tillbaks till ruta 1. Jag kanske ska påminna dig om att det handlar om en 13-åring som vill hoppa och inte pyssla i stallet.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Ja, precis. Och ridsporten är helt klart en av dem. Och just därför behöver man inte som ryttare gå på diet hela tiden, vilket tex höjdhopp kräver där ett kilo mer eller mindre kan vara helt avgörande.

Då är vi kanske överens om någonting då?

Undrar varför du inte ta skytte som exempel?

Nu tror jag inte att flertalet idrottare har problem med vikten om man nu inte tävlar gymnastik, brottning eller galopp och liknade idrotter. En del har problem att få i sig tillräckligt med mat :)

Du fulciterade också och klippte en mening mitt i vilket ändrade betydelse totalt på det jag skrev.

Jag skrev:

"Som sagt det är en ickefråga när det gäller 13:åringar, men upplysningsvis så finns det gott om sporter där vikten inte spelar så stor roll, och viktpåverkan är väldigt måttlig i början av graviditeten. "

Och inte:

"Som sagt det är en ickefråga när det gäller 13:åringar, men upplysningsvis så finns det gott om sporter där vikten inte spelar så stor roll, "
 
Senast ändrad:
Sv: Bortskämd unge!!!!

Och frågeställningen hade sitt ursprung i ett påstående från Inte_Ung i stil med -Varför ska man inte bara kunna tävla och lämna markservicen till andra såsom man gör i andra sporter.

Jaha? Well, det tycker jag är en ganska enkel fråga att besvara. Därför att i andra sporter har man avlönad personal som gör det, eller någon form av organisation. Det är inte föräldrarna som kallas in att dra linjer i Manchester united. Hästsporten kräver på nästan alla nivåer att alla kan en del om allt. Alla måste kunna grundläggande skötsel, skoning, basic veterinärvård, etc. Alltså finns det goda poänger att barnen tar del av detta, bortsett från allt det andra som har diskuterats.

13-åringen som vill hoppa men inte sköta sin häst ska inte heller ha egen häst, är min syn på saken. Jag hade aldrig givit efter för att fotbollsspelare lever efter andra villkor. De är mångmiljonärer också - hur orättvist är inte det?? :eek:
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Sälj ponnyerna. Din tonåring verkar ju totalt ointresserad av att ta det ansvar som en 13-åring kan förväntas ta för ett djur. Du skriver ju att hon kan ta ansvar i andra sammanhang, så då måste det ju bero på ointresse att hon inte vill ta hand om ästarna. Om du vill ha kvar ponnysarna för din egen skull så kan du naturligvis ha det, men räkna inte med att ditt icke hästintresserade barn ska hjälpa till med skötseln. Räkna ponnysarna som dina, inte hennes.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Nej jag drog inte upp det utan svarade på uttalanden om det bland annat från dig. Och frågeställningen hade sitt ursprung i ett påstående från Inte_Ung i stil med -Varför ska man inte bara kunna tävla och lämna markservicen till andra såsom man gör i andra sporter.

Lite lustigt att vi nu är tillbaks till ruta 1. Jag kanske ska påminna dig om att det handlar om en 13-åring som vill hoppa och inte pyssla i stallet.

Och varför ska en 13-åring ha rätt att bara rida och inte ta hand om basskötseln av sin häst?
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Men hallå, vi pratar om ett privatstall med 3 hästar, hur många avlönade finns det i liknade stall?
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

"Som sagt det är en ickefråga när det gäller 13:åringar, men upplysningsvis så finns det gott om sporter där vikten inte spelar så stor roll, "

Det spelar ingen roll. Du verkar inte ha förstått poängen hittills, vad kan jag göra, liksom? Malin Bayard tävlade och vann i 6 månaden, det gör man troligen inte i höjdhopp. Det finns rejält överviktiga dressyrryttare och det finns ryttare som är över 70 år som fortfarande tävlar elit. Ridsporten är inte en fysisk sport som andra idrotter. Så enkelt är det. Så det krävs inte samma kosthållning för att vara på topp. Du måste inte gå på gymmet. Simply.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Nej jag förstår inte poängen att prata om graviditeter och övervikt när det gäller en 13-årings stallsysslor.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

De har lärt sig både på ridskolan där de red och av mig. De har successivt fått göra mer och mer saker med sina ponnyer, under B-ponnytiden så var jag alltid med, när de fick de stora ponnyerna var de så stora själva att de klarade allt själva. MEN jag har alltid ställt krav på hästhavandet. Det har aldrig något snack om att de bara ska rida och jag sköta resten av markservicen.


Diskussionen har nog inte handlat om att släppa barn vind för våg, utan den har handlat om att rimliga krav man kan ha på en trettonåring när det gäller att ta hand om sin ponny.

jag är övertygad om att man fostrar barn genom sitt förhållningssätt i tex stallet. Jag har tvärtmot dig då sett många barn som fullkomligt kör över sina föräldrar, är otrevliga och har dryg attityd mot både föräldrar och andra ungar i stallet, de ungarna har uteslutande varit de som fått absolut mest markservice av föräldrarna.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag tycker att skillnaden på ungefär ALLA andra sporter och ridning är att i ridning så finns det ett DJUR med som måste tas omhand.
har man häst så måste man se till att den blir väl omhändertagen. Det ingår. Jag tycker att det är fruktansvärt osunt att fostra sitt barn till att strunta i hästens väl och ve och bara se till tävlingar och resultat. I de flesta andra sporter (alla vad jag kan komma på) så kan man koncentrera sig enbart på den egna träningen, men just hästsporterna så måste hästen komma i första hand
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag tycker att skillnaden på ungefär ALLA andra sporter och ridning är att i ridning så finns det ett DJUR med som måste tas omhand.
har man häst så måste man se till att den blir väl omhändertagen. Det ingår. Jag tycker att det är fruktansvärt osunt att fostra sitt barn till att strunta i hästens väl och ve och bara se till tävlingar och resultat. I de flesta andra sporter (alla vad jag kan komma på) så kan man koncentrera sig enbart på den egna träningen, men just hästsporterna så måste hästen komma i första hand

:bow::bow::bow:

och med tanke på hur det ser ut i tävlingsvärlden så behöver vi verkligen ungdomar som växer upp till ansvarsfulla ryttare/ägare som sätter hästen i första rummet och tex INTE ledbehandlar sina hästar några dagar innan tävling och sen kommer undan genom att låtsas som att man inget visste eller förstod...
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag tycker att skillnaden på ungefär ALLA andra sporter och ridning är att i ridning så finns det ett DJUR med som måste tas omhand.
har man häst så måste man se till att den blir väl omhändertagen. Det ingår. Jag tycker att det är fruktansvärt osunt att fostra sitt barn till att strunta i hästens väl och ve och bara se till tävlingar och resultat. I de flesta andra sporter (alla vad jag kan komma på) så kan man koncentrera sig enbart på den egna träningen, men just hästsporterna så måste hästen komma i första hand

Men vem har talat om att fostra banen till att strunta i hästens väl och ve? Gör man det genom att hyra in hästen i ett stall där fodringar och mockning ingår tro?
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 201
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 879
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 664
Senast: Blyger
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 505
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp