Bort Med Rodeo

Sv: Bort Med Rodeo

Kl*

Min ena häst måste ha haft det obehagligt/smärtsamt i dag när han kom ut i en ny hage för han sprang och bockade som en galning en bra stund, stakars honnom får nog hålla honom i en liten hage så han innte behöver uppleva detta obehag nåt mer. :cool: :cool: :cool:

Nä ärligt talat så kan jag inte så mycket om rodeo men jag vet att man kan välja att filma det man vill.
För man kan ju göra en film som visar hur vidrigt någontig är och då filmar man det men man kan oxå visa på hur trevilgt någontig är och då flmar man det och på så vis kan man få folk att tro det man vill.

flum, flum

Kram

Om du inte gillar rodeo så titta inte på det. Jag gillar inte rysare - och jag undviker att se dom.
Rodeo är inte mer djurplågeri än annan hästsport - t ex hoppning eller fälttävlan. Skulle tro att det är mest plågsamt för ryttaren!

Du pratar en massa strunt om saker som du inte har den blekaste faktabaserade aning om !:D

Men jag skrev ju att jag inte vet så mycket om rodeo.

Och nej jag tycket inte om dom filmsnutarna som visats här men jag vet oxå att det är lätt att få andra att tycka som man vill genom att filma det som är bra eller dåligt (beroende på det man vill få fram).

Och jag har inte skrivit att jag är för eller i mot rodeo och det blandannat för att jag tycker dom filmerna är för vinklade åt ena hållet för att jag vill ta stälning.

Kram

Så skulle fílmerna vara en lögn då eller?
Kan en tio minuter lång film vara en lögn?
Bara för att det inte händer hela tiden så är det okej?
Bara för att det händer en massa otäcka saker inom alla andra hästsporter och folk plågar hästar där oxå så är det okej?

Visst kan man jämföra sporterna. Men att skriva "det är lika plågsamt för hästarna i hoppning/dressyr" är bara onödigt. För alla vet att det finns rötägg inom alla sporter. Om alla fortsätter "men dom gör ju så"... "men dom började" på sandlådenivå så blir det ju knappast någon förbättring för hästarna... :cool:

Kl*
Min ena häst måste ha haft det obehagligt/smärtsamt i dag när han kom ut i en ny hage för han sprang och bockade som en galning en bra stund, stakars honnom får nog hålla honom i en liten hage så han innte behöver uppleva detta obehag nåt mer. :cool: :cool: :cool:

Tror inte att någon påstått att alla hästar som bockar lider... :angel:

Har bott i CA,USA i 7år håller helt med . Många (flesta) rodeo hästarna har det bra jag var oxå lite anti innan men nu älskar jag att gå på rodeo och titta de är som en folkfest (kanske man kan säga.)
Djuren används bara en gång under en kväll och deär ca 8 sek. dom är mkt rädda om sina hästar och tjurar och dom är värda mkt mkt pengar. och de bästa tjurarna går till avel. Tänk på alla stackars ridskolehästar med nybörjare som väger 80-100kg, fyfan.Dag ut dagin. Ta reda på fakta innan ni börjar nya trådar.:bow:Tjurfäktning därimot tycker jag INTE OM .

Senast ändrad:

Så en ny som kan massor om rodeo?

Då kan jag fråga dig eftersom de andra tendenserar till att bli knäpptysta och försvinner så fort jag ställer frågan.

Vi tar bort alla faktan jag har om hur de rids in, människor som ger elstötar, sparkar, biter djuren osv.

Vi tar bort de faktumen för en stund.

Och så ställer jag frågan:

Straps, den rem som ligger runt hästens kors/juver-skapområde är den rem som vissa påstår ska hämma hästens bockningsrörelser medans jag påstår att den är där för att skapa obehag/smärta så att djuret bockar.

Mycket möjligt att det Också hämmar hästens möjligheter att bocka stort, det kan vara så Med.

Det finns många filmer där man kan se hur hästen bockar tills dess att strapsen är bortplockad. Att en häst bockar fastän den är bortplockad betyder itne att det inte är strapsen som skapar bockningen, utan att hästen fortfarande är rädd/stressad/upprörd.

Så, om nu rodeo är så oskyldigt och snällt, varför använder de straps för att tvinga djuret att bocka?

Nej jag tror inte det är på hittat det som filmas, men man kan välja ut det som skall filmas och på det sättet få folks att tycka det man själv vill och detta kan jag göra med vad som hälst och inte bara sport.

Är värken för eller mot rodeo just nu men jag vet hur lätt det är att luras utav filmer.

Kram

inte bara för å snacka hur synd det är om hästarna nu, men hur synd är det inte om dom stackars kalvarna då?, som får ett lasso runt halsen när dom springer för sitt liv, det är en jä'la tur att det är olagligt i sverige, men det skulle jag kalla djurplågeri.

Efter som detta är ett hästforum så skriver jag om hästar.

Kram

Aha, ok. Jo jag tänkte bara eftersom jag såg att det snackades lite tjurfäktning också.

Jag vet inget om rodeo, har aldrig sett någon och har inte vågat titta på filmerna. För länge sen, tror det var -74, var jag på High Chapparall och red. Jag red ett sto och dom sa om henne att hon användes på rodeon, men jag skulle inte vara rädd för hon var jättesnäll tills dom spände på remmen. Jag var ung feg och vågade inte fråga, har undrat och trott sedan dess att remmen fick hästarna att bocka.
Är det inte så?

Ja ni jag vill inte säga mer än jag vet men eftersom ni sitter vid datorn så kan ni ju söka på yaooh och ta reda på fakta i stället för att sitta här och gissa o tro.:bow:

Ja ni jag vill inte säga mer än jag vet men eftersom ni sitter vid datorn så kan ni ju söka på yaooh och ta reda på fakta i stället för att sitta här och gissa o tro.:bow:

Vad var det för ett otrevligt svar? :confused:

Undrar jag med.

Vad menar du Gordon?

Jag menar inte med att vara otrevlig men jag vill inte sitta och säga saker jag inte är 100% på så då tycker jag de är bättre att söka efter korrekta svar i USA med nån som kan. Givetvis vill inte alla erkänna att de kan vara dåligt osv... De sista var konstigt men men... av nån anledning sitter ju bakjorden där men jag har sett buckinghorses bocka utan jord med. Men som sagt mer vill jag inte säga då jag inte e hundra. Ok ?:bow:

Nu blir säkert någon arg på mej, men jag måste fråga ändå. Kan det inte vara så att den hindrar hästen från att skena för att bli av med ryttaren och bockar i stället? För att den gör det svårt för hästen att springa.

En häst som vill bli av med en ryttare bockar, den skenar inte.
Skena gör den för att komma från punkt A till punkt B.

Bocka gör den för att få bort det som sitter på ryggen. Eller av glädje om den leker med kompisar.

Blanda inte ihop glädjebockning med rodeohästens bockning dock.

Gordon.
Har du någon film där du kan visa rodeohästar som går utan straps, och det Inte är en av de första tävlingarna de går?
Att få en häst tat bocka En tävling är inte svårt. Det är bara att sitta upp på en totalt vild häst som uppvisat tendenser till att bocka.

Sv: Re: Bort Med Rodeo

Ja de säkert känna sig nått form av obehag men...

Det som jag tycker är rolig är, Jag kan tror att hästar över hela sverige har nått obehag varje dag fler timmer om dagen men ni ser inte detta. Ni ser en häst som behöver jobba 20 sec om dag några dagar om veckan. För ja, de är fram avlat för det. Om de har en sto som inte vilja bucka så avla de inte på henne. Precis som en trav häst som vill inte trava och en hopphäst som hoppar dålig. Jag är helt säkert att varje häst är jätte glad att har sin mun stängt med en nosgrimma eller nåt redskap som håller huvud ner i ett onaturlig form. Eller har sporrar konstant pumpade i sidorna för en ridpass av 45 min. Och glöm inte att folk vill slänga up en sadel spänna det för hårt och lutar i alla hål som är obehaglig för en häst under rörelse. m.m....

Och jag är inte så korkad att jag tro att de tycker det är kul, inte mer än jag tro en drag häst tycker om att dra runt en vagn med 20 st skrikande barn är kul. Och inte mer en en trav häst har sin huvud spännat upp med grejor överallt. Och vi ska inte glömer allt av de jätte fina vassa bett som alla vill köpa för "Brunte springa bort med mig" eller "han är för het". Gemförelse kan går om för evighet.

Istället för klaga om nåt som du har säkert aldrig sett i verkligheten eller vet så mycket om, Protestar folk som vanvårda deras hästar eller har med riktig djurplågari att göra med.

Pick your battles wisely...

:bow: :bow: :bow:
vad ska man säga ..wise and true.... from an X-texan...

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 058
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 591
Senast: TinyWiny
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 239
Senast: monster1
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
25 921

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka