Bort Med Rodeo

Sv: Bort Med Rodeo

Jag har förstås inte sett rodeo själv IRL men vad jag har hört är det inte alls så att hästarna plågas eller mår dåligt eller någon form av djurplågeri.

Det här är så fascinerande...

Så fort jag ställer frågan så... "POFF!" alla som argumenterar för rodeon är borta...

Är det då så att ni inte kan svara på min fråga för att ni är rädda för vad erat svar skulle innebära, dvs att jag har rätt?

Så en ny som kan massor om rodeo?

Då kan jag fråga dig eftersom de andra tendenserar till att bli knäpptysta och försvinner så fort jag ställer frågan.

Vi tar bort alla faktan jag har om hur de rids in, människor som ger elstötar, sparkar, biter djuren osv.

Vi tar bort de faktumen för en stund.

Och så ställer jag frågan:

Straps, den rem som ligger runt hästens kors/juver-skapområde är den rem som vissa påstår ska hämma hästens bockningsrörelser medans jag påstår att den är där för att skapa obehag/smärta så att djuret bockar.

Mycket möjligt att det Också hämmar hästens möjligheter att bocka stort, det kan vara så Med.

Det finns många filmer där man kan se hur hästen bockar tills dess att strapsen är bortplockad. Att en häst bockar fastän den är bortplockad betyder itne att det inte är strapsen som skapar bockningen, utan att hästen fortfarande är rädd/stressad/upprörd.

Så, om nu rodeo är så oskyldigt och snällt, varför använder de straps för att tvinga djuret att bocka?

Så fort jag ställer frågan så... "POFF!" alla som argumenterar för rodeon är borta...

Är det då så att ni inte kan svara på min fråga för att ni är rädda för vad erat svar skulle innebära, dvs att jag har rätt?

Jag vill också veta!

*kl*

OM man nu ska jämföra lite med andra hästsporter...

Det är väl bara rodeos som tillåter dessa fula tilltag?

Inom trav (galopp oxå tro jag?) får man inte piska hästen för många ggr väl?

Inom dressyr hoppning fälttävlan så har jag inte sett någon elfösare för att få ut hästen på banan.
Eller blodiga sår i sidorna på hästen efter sporrar.

Visst, på träningen... där finns dessa avarter oxå.
Men jag tänker på banan, inför publiken.

Jag argumenterar definitivt inte för rodeo (motsatsen) men kan kanske svara på din fråga genom mina erfarenheter.
När jag var 10 år tog mamma och pappa med mig på rodeo någonstans utanför Aspen, Colorado, och jag har filmer från det.. Hur som helst så var det definitivt VÄLDIGT tydligt att hästarna fortsatte att bocka även efter att ryttaren hade åkt av och höll på ända tills två "hjälpryttare" på sina hästar lyckades ta sig till hästens sidor och slet bort strapsen (eller vad det kallas). Då slutade hästarna direkt och skenade i panik till närmaste grind där de släpptes ut. Jag kan även säga att det var väldigt panikartat i de små boxarna som hästarna stod i när ryttaren ska komma på...det slamrade högt när hästarna försökte ta sig ut och när de sparkade mot järnet. Jag kan tänka mig att hästarna får väldigt mycket skador, både på lång och på kort sikt.
Häst efter häst fortsatte alltså att bocka ända tills strapsen kom av så jag är nästan 100 procent säker på att det är för bockningen den används till. Troligtvis orsakar den någon form av smärta, om inte annat så var det smärta som lyste i hästarnas ögon...:(

EDIT: Svarat på: "Måste säga att jag tycker nog det läskigaste är att det typ är tjurfäktning som är Spaniens nationalsport, och att rodeon är så utbredd som den faktiskt är i USA. Man kan ju undra vilket slags hästfolk som egentligen ägnar sig åt detta..."

Ja, och dessutom i ett land där det är olagligt att äta hästkött för att det är så nobla och ädla djur.. ;)

*har inte läst allt i tråden*

Senast ändrad av en moderator:

Jag måste bara få sägaatt jag tycker att jämförelserna med strapsen är roliga. Om man gör som vissa av er säger, sätta ett skärp runt magen och dra åt, så får jag bara svårt att andas, inte att springa. Grejen är nämligen att en människas och en hästs anatomi inte ser likadana ut, och att spänna något som går vid skapet på en häst, inte är det samma som något som går runt midjan på en människa.

Bra att andra ocksa reagerar over detta.

Skapet pa en manniska skulle var ajumskomradet.
Sedan sa har hasten i ovrigt annan anatomi som du sa, vi har inte samma punkter som de.

Jag måste bara få sägaatt jag tycker att jämförelserna med strapsen är roliga. Om man gör som vissa av er säger, sätta ett skärp runt magen och dra åt, så får jag bara svårt att andas, inte att springa. Grejen är nämligen att en människas och en hästs anatomi inte ser likadana ut, och att spänna något som går vid skapet på en häst, inte är det samma som något som går runt midjan på en människa.

*knapplån*

Jag väntar fortfarande på svar på denna fråga från de som var så bombsäkra på att strapsen inte gör ont och inte får hästen att bocka... Väntar och väntar... NÄR kommer svaret? Väldigt nyfiken på det... :angel:

Re: Sv: Bort Med Rodeo

:rofl: :rofl:
Först och främst ska jag be om ursäkt att jag har 2 företag att driva, 50 djur att förbredda för kalvningen och transport, 8 hästar att verkas och börjar träningen efter vinter säsong är slut, Förlåt:cry: att jag har inte haft tid att svara direkt på dina inlägg precis ner du/andra vill har det. :smirk:

2:a... just när jag trodde du tog tummen ut din bak ända och kunna har en riktig konversation/debat (första inlägget efter min sist) så börjar du igen med din arroganta attityd. Men, men, som du vill.

Vad jag tänker svara på är faktumet att jag inte bara varit inne på SHARK´s hemsida utan på andra.
Jag valde SHARK eftersom de har mycket material.
Igen det är någon annans ord och tolk, inte att du har sett det själv. Och faktum att ja, det finns olyckor som händer och idioter som utföra de. Men det bevisa inte att Rodeo är så hemskt som DEM påstår. Tyckte att många gånger du ser en klipp av en häst som sprang i vägen sen sluta klippet innan hästen kom up, naturligtvis vill de inte vissa att hästen kanske inte var skadad alls från det som hänt.

Så av vad jag nu förstår, så påstår du att den information som SHARK visar och delar med sig av är falsk.
Ja, en del. vad jag också påstår är att om du ska blir så säkert att det är sant/rätt/ärligt, är att du ser för dig själv om du ska predika om det. Att allt du visade hade inte med rodeo att göra och sen skriva du som en besserwisser i ämne.

Jag tänker när jag bodde i usa och de visade på tv den film snitt av Rodney King, hur polisen, i kort, ”Beat the crap out of him”. Det var ett enormt upplopp genom LA. Folk var svår skadad, byggnader bränt, mm osv. Men vad de visade inte i film klippet var att RK själv attackerade polisen och försökt att rymmer, slogs vilt innan polisen fick ner han. Median visade bara vad de tyckte skulle sälja inte sanningen, Och fick deras tolk om situationen ute till alla, Inte vad riktig hänt. Vad det rätt vad polisen gjorde? Nej, men de är mänskligt och slogs tillbaks. Allt som hända då var hemskt pga en video klipp på ca 60 sec.

Vad jag försöker säger är att ja de ser hemskt ut dina filmer. Men pga. en rubrik som förelägger bilden och en liten 20 sec. Klipp av en film kan mest av världens hästar se rädd, misshandlad osv. Jag säger inte att det inte händer i verkligheten men Jag lita inte på andras tolkningar av en situation. Varför visa inte hela klippet?

Att ett bälte skulle var alikadant är väll ändå lite fel eller hur? Ett bälte ligger runt midjan på människan, medans starpsen ligegr på ett helt annat ställe på en häst, jumskområdet.
Vad jag skrattar på med dig är att du ligger ut saker i dina inlägg som Jag kan, jag har hört, jag har läst, Jag vet, osv. men troligen är mest av allt du skriver är inte från dina egna erfarenheter. Det ligger inte över könsorganen. Bakom snoppen och framför juvren. Jag kan rita dig en bild om du inte vet hur det ser ut där under…

Jag vet med egen erfarenhet att det finns punkter i de omrderna som kan få en häst att börja bocka om de blir tryckta på.
Ex. kan vi ta våra egna svenska hästar. En vän till mig hade en gammal ridskolehäst, ett mycket snällt, pålitligt sto som aldrig stegrade elelr bockade, såvida man inte tryckte på henne strax vid korset, då satte hon igång att bocka, oavsett gångart.
Detta upptäcktes då min vän vände sig om och tog stöd mot hästens rumpa när hon skulle prata bakåt.
Det var inte något lynnesfel, det var inte frågan om att hästen var oskolad eller rädd. Detta var en häst som haft åtskilliga småryttare på hängandes på sin rygg innan hon vid 20+ ålder blev pansionär och kom till min vän.
Jag har sett detta fenomen på flertalet hästar.
Bla. ägde jag själv en vbl. travare som hade detta beteende.
Snällaste ängeln på jorden. Skulle aldrig hitta på något "dumt".
Och där har du svarat din egen frågan. Så din vän måste har klämt hästen på en nerv och det måste vara smärtsamt, därför den bocka? Som sagt förut, de har ull päls i de flesta ingen vassa kantar, de reagera av en reaktion till remmen som din kompis häst hade reagerat till alla de ”åtskilliga småryttare på hängandes på sin rygg”. Och den hästen reagerade till bara en hand så varför måsta det vara smärtsamt för att får en rodeo häst att bocka?

Så nu vill jag fråga dig varför de använder straps om de nu inte behöver det?
Visst kan det hämma hästens bockande, men det är inte frågan om bara den orsaken.

Sen påstod någon att strapsen var till för att hindra hästen från att bocka. Varför gör mannen på videon som han gör i sådana fall?
Vilken man? Ingen sa någonting om de inte behöver de. De är placerat så att hästen inte har sina fulla krafter men sparka ut högre och rakare. De är spänt just när grinden öppna och de skynda att ta av det så att hästen inte blir van med det som de gör med en sadel. Men ingen smärta utdelad. Och jag har sagt även att det kan vara en viss ”obehag” för några. Att det kan framkalle en reaktion. Kan även tänker att en nosgrimma ger en del obehag. De kan koppla det som när du sätter på tränsen att de vet att de ska Jobba/rida. När det är spänt det är dags att bocka. De vill av ryttaren med eller utan strap. Och som sagt det finns hästar som fortsätter bockar även efter det är borta. Men shark skulle aldrig visa detta, det skulle vara tvärt imot vad de påstår. Till och med hästar som slutar bockar så fort ryttaren är av och strapsen är kvar.

Min jämförelse var inte att dra upp något annat att skylla på, utan för att jämföra Vissa av rodeons nackdelar med något så makabert som det jag drog upp.
Att jag skulle vara för något av de exempel jag tog är bissart.
Men det förstod givetvis alla.
Nej inte alla. Självklart finns det nackdelar med rodeo med, lika som andra sport. Och mycket du tog up har inte med Pro Rodeo att göra. Var de hemskt? JA! Och Jag skulle kunna göra Man-Tipping till alla i de andra videor du visade.

Jag har heller aldrig påstått att all rodeo är dålig. Jag har påstått att rodeo inte är bra. Det är en helt annan sak.
Eeek!
Vad? De första två meningar är helt ute i rymden. Det ända du har inte taget up som jag minns är Barrel Racing. För mig har du påstått exakt just det, att allt med Rodeo och varje Rodeo är djurplågeri.

Som jag sagt tidigare. Vill du klaga på andra grenar, gör en tråd så ska jag hålla med dig där.
Det finns rötägg inom alla grenar.
Och som jag har skrivet förut, Jag skiter fullständigt i det. Jag kan ta andra grenar i jämförelse om jag vill. De tillhör detta diskussion.

Och återigen. Om du varit på 80+ rodeo, har du sett bakom kulisserna på alla?
Vet du vad som sker på alla rodeoshower? Hur vet du att du inte sponsrat en dålig med din närvaro?
Det vet jag inte men jag vet att jag har sponsrat minst 2 st hopp tävlingar med min närvara. Nej, jag har inte varit bakom kulisserna på varje men en hel del. Så, faktum att jag har varit där, känner de folk, har sett det med mina ögon fler gånger än de videor du hade så tror jag mer på detta än vad shark har att säga. IGEN jag prata om Proffisional Rodeo ingen ”Backyard Rodeo” eller ”Prison Rodeo”, de sista två håller jag med att de ska vara olagligt.

Maffia var ett inkorrekt ordval, maffialiknande förhållanden är bättre.
uuhh? Nej, det är fotfarande ”poppycock” (ett snällare ord för B.S.)

Du personligen har inte medgett att det finns dålig rodeo.
Anser du att all rodeo är bra?
Det har jag visst gjort.
Nej, det gör jag inte. Jag skulle inte som du sa ”sponsra” en annan rodeo än en PRCA. Har det hänt att hästar har taget fel steg? Ja. Ja det hänt att hästen såg väggen framför sig? Ja. Har det hänt att en hopp häst har snubblat eller taget fel steg? Ja. Har det hänt att hästen sprunget rakt i händer eller missat vad det skulle göra totalt? Ja.

Sen undrar jag hur du vet att nedbrytningen av unghästarna var från ett fängelse? 1)Jag har sett hela filmen. 2)någon som har haft mycket med rodeo att göra och som vet med säkerhet har berättat för mig var filmen har kommit från. 3) om du titta runt i bakgrunden så, jag vet inte om du, men jag aldrig har varit till en Rodeo med 5+ meter ”Razerblade Fencing”. Och en inhängd sektion, för de snälla åskådare kanske? Glöm inte de som står i tornet med gevär, kanske för snabbare avlivning.

Sen tycker jag personligen det är synd att du pratar svengelska, jag må förstå dig men det finns de som inte gör det.
TTAhhh, Vad snällt att du är så orolig för detta…

Så, om nu rodeo är så oskyldigt och snällt, varför använder de straps för att tvinga djuret att bocka?
Och här är var du missa hela poängen. Ingen, inte ens jag har sagt att Rodeo är ”oskyldigt” och ”snällt”, vad jag har sagt är att det inte är värre än de andra sport som folk titta på som fälttävlingen, Hopp, Polo, Trav, Galopp osv. och acceptera de. Att det är INTE lika mycket hemska saker som händer som de säger. Är Rodeo en nödvändigt sport? Nej det är det inte men det är inte heller nödvändigt med de andra som jag har skrivet. Skulle jag sluta titta på alla dessa sporter? Nej, det ska jag inte.

En hopp häst inte hoppar utan ett hinder framför sig fast det är avlad för att hoppa. En dressyr häst (de flesta) gör inte piaff utan att någon har festat en sadel på ryggen, satt en järn bet in munnen och sen drog på det sam tiden det är sparkat i skänklarna, fast de är avlad för det. Strapen är inte mer gjort för smärta som en sadel, bet, nosgrimma, repgrimma, sporrar är tänkt för. Man kan inte tillåta en sak men var emot ett annat.

Elstöt

El-stötarna som de använder på boskap ger 5000-6000 volts av ofarlig ström. Dvs det bränns inte, samma i vårt el-staket. El pistolen som polis använder ger 11,000-50,000 volts. Hmmm, en 1 ton tjur som har up vs. en 100 kg människa, Det låter rättvis. Det finns reglar som tillåta det bara på bogen eller höften. Det också finns höga böta till dem som inte följer de reglarna. Som sagt när du kommer med ett bättre plan att flytta en 1 ton tjur som inte vill lasta eller flytta för den del, vill jag så gärna höra det.
Jag helst vill inte använda de själv men jag ser att de säkert behövs ibland.

Igen sa att du kunna inte springa. Så du har provat det, själv? neeej det tro jag inte.

Sen vet jag inte var du har dina lungor är men mina är lite högre upp från min midja.
Är du säkert på hur din anatomi ser ut?:eek: Kanske det är bäst att du inte prova det, jag är rädd att du stryper dig själv.:smirk:

Usch, jag hatar rodeo!

Och sen om en jäkla cowboy ramlar av och skadar sig-ja , då är det synd om honom!

Har pratat med folk som säger att rodeo hästar har det bästa livet en häst kan ha för att dom bara beöver ridas på "tävlingarna" och att hästarna " har så roligt" och får leka vildhäst då :crazy:. Knäppa människor det finns!

Sv: Re: Bort Med Rodeo

En hopp häst inte hoppar utan ett hinder framför sig fast det är avlad för att hoppa. En dressyr häst (de flesta) gör inte piaff utan att någon har festat en sadel på ryggen, satt en järn bet in munnen och sen drog på det sam tiden det är sparkat i skänklarna, fast de är avlad för det. Strapen är inte mer gjort för smärta som en sadel, bet, nosgrimma, repgrimma, sporrar är tänkt för. Man kan inte tillåta en sak men var emot ett annat.

Jag vet inte vad du har sett för dressyrryttare, men dom jag har sett har då inte dragit åt massa läderremmar, använt opassande bett eller "sparkat med skänklarna".

Att en hopphäst skulle hoppa utan hinder framför sig är ju ungefär som att du skulle försöka gå uppför en trappa utan att det fanns nån trappa :crazy:

Visst, det finns ryttare som kan orsaka stora skador med hjälptyglar, sporrar etc. och det är såklart jättetråkigt, men dom flesta använder faktiskt välanvänd och välanpassad utrustning. Jag har svårt att tro att det är mer smärtsamt för hästen att ha en sadel än en läderrem hårt åtdragen kring skapet:mad: !

Re: Sv: Re: Bort Med Rodeo

Visst, det finns ryttare som kan orsaka stora skador med hjälptyglar, sporrar etc. och det är såklart jättetråkigt,
Det är synd att det finns folk som gör så i alla grenar som finns. Men folk har mer "förstorelse" för saker som hör hemma än nåt som är främande.
men dom flesta använder faktiskt välanvänd och välanpassad utrustning. Jag har svårt att tro att det är mer smärtsamt för hästen att ha en sadel än en läderrem hårt åtdragen kring skapet:mad: !
Många har det men det är lika många(om inte mer det känns) som inte har det.

Strapen sitter inte runt skapet och jag tro fullständet att det gör mer ont med en dålig sadel, en som spora förmycket och tycker de behöver en starkare bet för hästen inte stannar så bra, än strapen.

Igen sa att du kunna inte springa. Så du har provat det, själv? neeej det tro jag inte.

Sen vet jag inte var du har dina lungor är men mina är lite högre upp från min midja.
Är du säkert på hur din anatomi ser ut?:eek: Kanske det är bäst att du inte prova det, jag är rädd att du stryper dig själv.:smirk:

Det här ser jag som ett onödigt personligt påhopp. Du är arrogant, tyken och uppkäftig när det inte finns en enda anledning att vara det.

Om man drar åt ett skärp runt magen så kan det ju faktiskt vara så att de inre organen (tarmar, lever, njurar, magsäck och övrigt fett och skit) förflyttar sig. Flyttar det på sig uppåt får man som följd ett tryck på lungorna. Inte stort, men tillräckligt mycket för att andningsförmågan skall sättas ner så att syretilförseln minskas.

Snälla, försök vara lite trevlig och ta hänsyn till andras kommentarer. Du beskyddar rodenon, men tycker att tjurfäktning är "en annan sak" (jag läser dåligt), medan en spanjor säkerst skulle säga tvärt om. Så ha lite förståelse.

Det här ser jag som ett onödigt personligt påhopp. Du är arrogant, tyken och uppkäftig när det inte finns en enda anledning att vara det.

Tja, fler än en som är det här tyvärr... många här.

*'KL*
Jag tänker inte försvara rodeo, men jag kommer ta det lite lugnt med anklagelserna. Varför? Jag vet ingenting om det, om jag ska vara ärlig.

Jag vet inte hur rodeo hästar tränas, bara att från början kan det ha varit en sport för att visa sitt mod (och dumdristighet) när man satt upp på en oinriden häst och red in den. Numera är det väl hästar som är tränade för uppgiften snarare än unghästar, hur dom tränas vet jag inte.

Tycker inte alls att det är ologiskt att strapen tar emot någon reflex som får hästen att bocka utan smärta, föl sparkar ju reflexmässigt, eller hur? Just den reflexen kanske växer bort, men det kan ju vara någon liknande som strapen trycker på. Eller så har den en helt annan funktion, vad vet jag?
Jag kan så klart inte utesluta smärta heller.

Då man är lite insatt i det här med filmer och dyligt i ''anti syfte'', oavsett om det är mot hästslakterier eller köttätande och vet att de ofta är överdrivna, tja... jag lägger inte stor vikt på dom då de sällan är särskilt opartiska och ärliga.

Som sagt, jag försvarar inte rodeon, men jag vill inte heller klanka ner på den för jag VET INTE tillräckligt. Det ser otäckt ut, det är det mycket som gör. Det kan säkert skötas på fel sätt, det kan allt. Många är så snara att dra slutsatser och hacka ner på saker, och sen vägrar dom tro på någon förklaring eller försvar oavsett hur logiskt eller sant det är. Jag vill hellre lära mig mer, höra båda sidors versioner och helst flera opartiska innan jag ens bildar mig en uppfattning om ämnet.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 058
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 591
Senast: TinyWiny
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 239
Senast: monster1
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
25 921

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka