Re: Sv: Bort Med Rodeo
Det här är så fascinerande...
Så fort jag ställer frågan så... "POFF!" alla som argumenterar för rodeon är borta...
Är det då så att ni inte kan svara på min fråga för att ni är rädda för vad erat svar skulle innebära, dvs att jag har rätt?
Först och främst ska jag be om ursäkt att jag har 2 företag att driva, 50 djur att förbredda för kalvningen och transport, 8 hästar att verkas och börjar träningen efter vinter säsong är slut, Förlåt
att jag har inte haft tid att svara direkt på dina inlägg precis ner du/andra vill har det. :smirk:
2:a... just när jag trodde du tog tummen ut din bak ända och kunna har en riktig konversation/debat (första inlägget efter min sist) så börjar du igen med din
arroganta attityd. Men, men, som du vill.
Vad jag tänker svara på är faktumet att jag inte bara varit inne på SHARK´s hemsida utan på andra.
Jag valde SHARK eftersom de har mycket material.
Igen det är någon annans ord och tolk, inte att du har sett det själv. Och faktum att ja, det finns olyckor som händer och idioter som utföra de. Men det bevisa inte att Rodeo är så hemskt som DEM påstår. Tyckte att många gånger du ser en klipp av en häst som sprang i vägen sen sluta klippet innan hästen kom up, naturligtvis vill de inte vissa att hästen kanske inte var skadad alls från det som hänt.
Så av vad jag nu förstår, så påstår du att den information som SHARK visar och delar med sig av är falsk.
Ja, en del. vad jag också påstår är att om du ska blir så säkert att det är sant/rätt/ärligt, är att du ser för dig själv om du ska predika om det. Att allt du visade hade inte med rodeo att göra och sen skriva du som en besserwisser i ämne.
Jag tänker när jag bodde i usa och de visade på tv den film snitt av Rodney King, hur polisen, i kort, ”Beat the crap out of him”. Det var ett enormt upplopp genom LA. Folk var svår skadad, byggnader bränt, mm osv. Men vad de visade inte i film klippet var att RK själv attackerade polisen och försökt att rymmer, slogs vilt innan polisen fick ner han. Median visade bara vad de tyckte skulle sälja inte sanningen, Och fick deras tolk om situationen ute till alla, Inte vad riktig hänt. Vad det rätt vad polisen gjorde? Nej, men de är mänskligt och slogs tillbaks. Allt som hända då var hemskt pga en video klipp på ca 60 sec.
Vad jag försöker säger är att ja de ser hemskt ut dina filmer. Men pga. en rubrik som förelägger bilden och en liten 20 sec. Klipp av en film kan mest av världens hästar se rädd, misshandlad osv. Jag säger inte att det inte händer i verkligheten men Jag lita inte på andras tolkningar av en situation. Varför visa inte hela klippet?
Att ett bälte skulle var alikadant är väll ändå lite fel eller hur? Ett bälte ligger runt midjan på människan, medans starpsen ligegr på ett helt annat ställe på en häst, jumskområdet.
Vad jag skrattar på med dig är att du ligger ut saker i dina inlägg som Jag kan, jag har hört, jag har läst, Jag vet, osv. men troligen är mest av allt du skriver är inte från dina egna erfarenheter. Det ligger inte över könsorganen. Bakom snoppen och framför juvren. Jag kan rita dig en bild om du inte vet hur det ser ut där under…
Jag vet med egen erfarenhet att det finns punkter i de omrderna som kan få en häst att börja bocka om de blir tryckta på.
Ex. kan vi ta våra egna svenska hästar. En vän till mig hade en gammal ridskolehäst, ett mycket snällt, pålitligt sto som aldrig stegrade elelr bockade, såvida man inte tryckte på henne strax vid korset, då satte hon igång att bocka, oavsett gångart.
Detta upptäcktes då min vän vände sig om och tog stöd mot hästens rumpa när hon skulle prata bakåt.
Det var inte något lynnesfel, det var inte frågan om att hästen var oskolad eller rädd. Detta var en häst som haft åtskilliga småryttare på hängandes på sin rygg innan hon vid 20+ ålder blev pansionär och kom till min vän.
Jag har sett detta fenomen på flertalet hästar.
Bla. ägde jag själv en vbl. travare som hade detta beteende.
Snällaste ängeln på jorden. Skulle aldrig hitta på något "dumt".
Och där har du svarat din egen frågan. Så din vän måste har klämt hästen på en nerv och det måste vara smärtsamt, därför den bocka? Som sagt förut, de har ull päls i de flesta ingen vassa kantar, de reagera av en reaktion till remmen som din kompis häst hade reagerat till alla de ”åtskilliga småryttare på hängandes på sin rygg”. Och den hästen reagerade till bara en hand så varför måsta det vara smärtsamt för att får en rodeo häst att bocka?
Så nu vill jag fråga dig varför de använder straps om de nu inte behöver det?
Visst kan det hämma hästens bockande, men det är inte frågan om bara den orsaken.
Sen påstod någon att strapsen var till för att hindra hästen från att bocka. Varför gör mannen på videon som han gör i sådana fall?
Vilken man? Ingen sa någonting om de inte behöver de. De är placerat så att hästen inte har sina fulla krafter men sparka ut högre och rakare. De är spänt just när grinden öppna och de skynda att ta av det så att hästen inte blir van med det som de gör med en sadel. Men ingen smärta utdelad. Och jag har sagt även att det kan vara en viss ”obehag” för några. Att det kan framkalle en reaktion. Kan även tänker att en nosgrimma ger en del obehag. De kan koppla det som när du sätter på tränsen att de vet att de ska Jobba/rida. När det är spänt det är dags att bocka. De vill av ryttaren med eller utan strap. Och som sagt det finns hästar som fortsätter bockar även efter det är borta. Men shark skulle aldrig visa detta, det skulle vara tvärt imot vad de påstår. Till och med hästar som slutar bockar så fort ryttaren är av och strapsen är kvar.
Min jämförelse var inte att dra upp något annat att skylla på, utan för att jämföra Vissa av rodeons nackdelar med något så makabert som det jag drog upp.
Att jag skulle vara för något av de exempel jag tog är bissart.
Men det förstod givetvis alla.
Nej inte alla. Självklart finns det nackdelar med rodeo med, lika som andra sport. Och mycket du tog up har inte med Pro Rodeo att göra. Var de hemskt? JA! Och Jag skulle kunna göra Man-Tipping till alla i de andra videor du visade.
Jag har heller aldrig påstått att all rodeo är dålig. Jag har påstått att rodeo inte är bra. Det är en helt annan sak.
Eeek!
Vad? De första två meningar är helt ute i rymden. Det ända du har inte taget up som jag minns är Barrel Racing. För mig har du påstått exakt just det, att allt med Rodeo och varje Rodeo är djurplågeri.
Som jag sagt tidigare. Vill du klaga på andra grenar, gör en tråd så ska jag hålla med dig där.
Det finns rötägg inom alla grenar.
Och som jag har skrivet förut, Jag skiter fullständigt i det. Jag kan ta andra grenar i jämförelse om jag vill. De tillhör detta diskussion.
Och återigen. Om du varit på 80+ rodeo, har du sett bakom kulisserna på alla?
Vet du vad som sker på alla rodeoshower? Hur vet du att du inte sponsrat en dålig med din närvaro?
Det vet jag inte men jag vet att jag har sponsrat minst 2 st hopp tävlingar med min närvara. Nej, jag har inte varit bakom kulisserna på varje men en hel del. Så, faktum att jag har varit där, känner de folk, har sett det med mina ögon fler gånger än de videor du hade så tror jag mer på detta än vad shark har att säga. IGEN jag prata om Proffisional Rodeo ingen ”Backyard Rodeo” eller ”Prison Rodeo”, de sista två håller jag med att de ska vara olagligt.
Maffia var ett inkorrekt ordval, maffialiknande förhållanden är bättre.
uuhh? Nej, det är fotfarande ”poppycock” (ett snällare ord för B.S.)
Du personligen har inte medgett att det finns dålig rodeo.
Anser du att all rodeo är bra?
Det har jag visst gjort.
Nej, det gör jag inte. Jag skulle inte som du sa ”sponsra” en annan rodeo än en PRCA. Har det hänt att hästar har taget fel steg? Ja. Ja det hänt att hästen såg väggen framför sig? Ja. Har det hänt att en hopp häst har snubblat eller taget fel steg? Ja. Har det hänt att hästen sprunget rakt i händer eller missat vad det skulle göra totalt? Ja.
Sen undrar jag hur du vet att nedbrytningen av unghästarna var från ett fängelse? 1)Jag har sett hela filmen. 2)någon som har haft mycket med rodeo att göra och som vet med säkerhet har berättat för mig var filmen har kommit från. 3) om du titta runt i bakgrunden så, jag vet inte om du, men jag aldrig har varit till en Rodeo med 5+ meter ”Razerblade Fencing”. Och en inhängd sektion, för de snälla åskådare kanske? Glöm inte de som står i tornet med gevär, kanske för snabbare avlivning.
Sen tycker jag personligen det är synd att du pratar svengelska, jag må förstå dig men det finns de som inte gör det.
TTAhhh, Vad snällt att du är så orolig för detta…