Bort Med Rodeo

Sv: Bort Med Rodeo

haha . roligt då folk skriver att människor oxå skadas.
men ingen har väl tvingat upp dem på hästryggen... :p
vem bryr sig i dem..
inte jag iaf

Hatar å se när tjurarna ligger ner och så kommer gubbar och ger den elstötar :cry:
Har en fd rodeohäst därborta som tydligen varit en mästare i unga dar. Nu är hon en gamling och är fortfarande fräsch.
Håller med om att det inte kan vara så bra för hästarna, dom trycker ju upp tjurarna mot väggen :crazy:

När ni varit på en rodeo i USA så kan ni väl komma tillbaka och skriva vad ni tycker. Jag lovar att ni har en annan uppfattning efter att ha sett det på riktigt. En bra rodeohäst kostar multum, det är inget vanliga har råd med. Dom behöver aldrig ha bett i munnen dom rids aldrig och dom går med sin flock hela tiden. Dom jobbar ett par sekunder per dag när det är säsong och jag vet faktiskt inte att det går att ha det bättre som häst. Dom är lika ivriga och bocka som hopphästar är att hoppa.

Jag har varit på rodeo i Fort Worth, Texas... Får jag uttala mig då?
Hästarna är det inte särskillt synd dom, man är rädd om sin häst. Jag tycker däremot att det är mer synd om kalvarna som det ropas på, det gäller inte bara rodeo, utan roping i allmänhet. Stor skillnad mot rancharbete, där allt går lungt och sansat till. Ingen ranchägare vill ju ha mer stressade kalvar än nödvändigt...
Jag är ingen fan av rodeo i allmänhet, men hästarna blir nog inte så farligt "plågade" ändå.:smirk:

Så exakt vad med "en rem runt skapet som trycker på en nerv vilket gör att hästarna bockar", "ryttarna hackar med sporrarna för att få hästen att bocka mer", "sparka, bita, slå hästarna", "ge elstötar åt tjurarna (och möjligen hästarna med)", "bryta ner en häst psykiskt vid inridningen" osv tycker du är helt ok?

Är det bara en del?

Eller är allt ok?

Och i vilken utsträckning är det ok?

Jag personligen tycker det är ok med barnmisshandel, kvinnomisshandel, människohandel, barnprostitution, pedofili.... tja och en massa annat.

För det gör ju inte så mycket.

Jag menar, när de Inte blir slagna, våldtagna elelr sålda så lever de ju ett förhållandevis bra liv eller hur?
De får mat, vatten och de får tak över huvudet.
För de som äger dom har ju sattsat lite pengar på dom och är rädda om dom eller hur!?

Och vissa människor, jag menar till exempel de som köps in till sverige för att bli prostiituerade, kommer ju från väldigt fattiga länder elelr familjer.
Är det inte nästan som att rädda dom när de blir kidnappade?

Och jag menar, barn... herregus, de ska väll tåla litegrann!? Precis som unghästar gör menar jag.

Jag bara undrar....

Ja den delen om oss människor är sarkasm. Det är en mycket elak och kall sarkasm.
Men det gör det inte mindre sant, att rodeohästar blir lika mycket illa behandlade som de människogrupper jag räknade upp...

Fy fan vad less jag blir på att folk bara tror det de ser och itne tar reda på mer fakta.

Klart som tusan att rodeomänniskorna inte vill att vi ska se sanningen!
Rodeon styrs av maffian. Gissa hur glada de skulle bli om vi upptäckte sanningen. Alla tureister som inte skulle komma på rodeo något mer. Alla pengar som skulle försvinna.

Öppna ögonen och se medaljens baksida.

Senast ändrad:

Så exakt vad med "en rem runt skapet som trycker på en nerv vilket gör att hästarna bockar", "ryttarna hackar med sporrarna för att få hästen att bocka mer", "sparka, bita, slå hästarna", "ge elstötar åt tjurarna (och möjligen hästarna med)", "bryta ner en häst psykiskt vid inridningen" osv tycker du är helt ok

Om du tittar VEM jag svarat till kanske du ser att jag inte svarat på alla dina små citat...
Elstötar till kalvar förekommar säkert, det har jag i alla fall sett under träning när kalvarna inte ville springa ordentligt. Men om du läser lite till så tycker jag ganska synd om kalvarna, och tycker inte att rodeo är något vidare...
Broncriders ska inte hacka med sporrarna, de ska rulla dom på hästen, rätt stor skillnad! Sen förekommer det naturligtvis avarter överallt, nubb och häftstift i benskydd på hopphästar för att det ska göra jävligt ont att slå i bommen tex. Jag tycker faktiskt inte det är ok heller.
All form av misshandel är fel var den än förekommer. Nu är ju som tur är inte all rodeo på det viset.
Innan du attackerar någon nästa gång, läs inlägget först är du snäll, allt blir sä mycket trevligare då.
:smirk:

Elstötar till kalvar förekommar säkert, det har jag i alla fall sett under träning när kalvarna inte ville springa ordentligt. Men om du läser lite till så tycker jag ganska synd om kalvarna, och tycker inte att rodeo är något vidare...

Nu är det ju så att det inte bara är elstötar som förekommer.
Jag har skrivit om det här i ett tidigare inlägg.

Kalvarna används inom tävling.
De blir utsläppta, jagade av en ryttare till häst i full galopp, ryttaren kastar ett "lasso" runt halsen på kalven (om de nu lyckas få halsen ibland blir det ett ben eller annan variant).
I detta läge rusar kalven bort fårn ryttaren fortfarande, medans ryttaren gör tvärstopp med hästen och ber hästen börja backa.
Resultatet blir en kalv som flyger som en vante och sedan långsamt blir släpad bakåt. Med en snara runt halsen blir det en strypreflex.

Bara kraften som får kalven att flyga som en vante bryter ofta nacken eller ryggen på dom. Om inte så kan det ge stora skador som yttrar sig direkt i form av svårigheter att gå, eller senare.
Om kalven bryter nack/rygg så dras den ut på en släpkärra, den avlivas inte direkt.
Om den "bara får mindre skador" så ä det nästa ryttares tur på samma kalv.

Broncriders ska inte hacka med sporrarna, de ska rulla dom på hästen, rätt stor skillnad!

Tja när man ser benen gå värre än en ponnyryttares desperata försök att få tjurponnyn ur fläcken så kallar jag det itne rulla. Jag kallar det "benen går som trumvirvlar på hästens sidor".

Sen förekommer det naturligtvis avarter överallt, nubb och häftstift i benskydd på hopphästar för att det ska göra jävligt ont att slå i bommen tex. Jag tycker faktiskt inte det är ok heller.

:smirk:
Jaha då var vi där igen.
Gud nåde att vi ska diskutera rodeo enbart i denna tråd!
Som jag sagt ett antal gånger innan.
Det Finns avarter i varje gren, Även inom NH och AR som jag är frälst i, men just i denna tråd ska vi dikutera rodeo.
Håll er till det.
Vill ni klanka ner på en annan sport, gör som TS gjort,
skapa en tråd om en sport ni inte tycker om!
Där kan ni klaga om den sporten.

Just nu är rodeo under luppen. Håll er itll samtalsämnet.

All form av misshandel är fel var den än förekommer. Nu är ju som tur är inte all rodeo på det viset.

Om du tittar VEM jag svarat till kanske du ser att jag inte svarat på alla dina små citat...

"Hästarna är det inte särskillt synd dom, man är rädd om sin häst."

Jag har än idag aldrig sett en rodeohäst utan strapsen (remmen som går runt skapet och skapar obehag och smärta).
Tjurarna har dom med.

Så i mina ögon så finns det väldig få rodeotävlingar som är bra.
Dvs inga.
Däremot kan vissa vara mindre plågsamma.

Titta igenom de filmer jag länkat tidigare så får du se den del av rodeon som döljs.

Och jag läste ditt inlägg både en och två gpnger. Vad jag fastnade vid speciellt var din kommentar "Hästarna är det inte särskillt synd dom, man är rädd om sin häst."

Sen kommer du alltså och säger att jag överreagerar?

Senast ändrad:
I thought not to answer this thread, but now with your last answers…your really starting to irritate me with your “know it all” attitude. I’m going to continue to write this in English so that I may get my opions out as colourfully as you do.

Först av allt, det jag skriver har jag läst om…

Just that you’ve read it? You can not believe everything you read. I’ve read how to perform brain surgery, should I open a clinic now?

My background as I said is that I grew up with rodeo. I easily can say I’ve been to about 80+ rodeo’s before I moved to Sweden . So what I’m writing is nothing I just read. I have watch it, seen it, smelled it and been “Behind the scene” as well.

You read a homepage and now you’re the expert…

First, since you have disciplined everyone in keeping to the subject and not comparing Rodeo to any other type of horse activity(several times by the way), I thought it a little funny to read this sentence.

Jag personligen tycker det är ok med barnmisshandel, kvinnomisshandel, människohandel, barnprostitution, pedofili.... tja och en massa annat.

Jag menar, när de Inte blir slagna, våldtagna elelr sålda så lever de ju ett förhållandevis bra liv eller hur?
För de som äger dom har ju sattsat lite pengar på dom och är rädda om dom eller hur!?

What in the HELL where you thinking taking a comparison to that, when I or Kenneth had compared Rodeo to even something as, apparently by your standards, “meaningless” as Dressage or even jumping. You’ve even made comparisons yourself before. Barnmisshandel och pedofil! You stepped all over your self on that one.

Then while I’m writing this and doing other things you write another reply with this

Jaha då var vi där igen.
Gud nåde att vi ska diskutera rodeo enbart i denna tråd!
Som jag sagt ett antal gånger innan.
Det Finns avarter i varje gren, Även inom NH och AR som jag är frälst i, men just i denna tråd ska vi dikutera rodeo.
Håll er till det.
Vill ni klanka ner på en annan sport, gör som TS gjort,
skapa en tråd om en sport ni inte tycker om!
Där kan ni klaga om den sporten.

Just nu är rodeo under luppen. Håll er itll samtalsämnet.

You can’t even keep from doing it yourself why should you (as far as I know, are not God) be able to do it and not anyone else. It dose not work that way, if I want to compare, I WILL compare. DEAL WITH IT!!!!

I’m not writing to change anyone’s mind, most of you are adults and can make adults decisions. Why am writing is to bring some truth in to the discussion. And Facts from first hand. Not something I read on internet.

Fact:
Stear tipping or the “wild horse race” have nothing to do with Rodeo. Even thou the wild horse race was filmed and performed at a prison Rodeo Ground does not make it rodeo. Then you also had something else there that was not rodeo but I don’t want to look for it.

Maffia! You are really out there! When you yourself go out and interview people or with a spycam, and get that info for fact, then we have something to discuss, Otherwise I have a house near some swamp lands I wanna sell you.

The pretty picture of people petting the “wild animals” can be any horse tamed or not. Why bring that up. Plus, I wrote the horses are handled as little as possible not that they are wild and angry. A bronc brood mare can be any mare, She could even be handled. Wow, could you imagine that!

Fact: “Skador” happens in every sport. Maybe we should start a thread outlawing fishing!

Jag vill se filmer på att hästar Aldrig någonsin får elchocker, blir slagna och jag vill se filmer på rodeohästar som inte har straps på sig och som fortfarande bockar.

Du har inga andra argument att komma med än att du "sett rodeo".

Jag har sett dressyr av världsklass i scandinavium, det innebär inte tat jag sett hur dessa hästar utbildas, hur bett missanvänds, eller någonsin sett en dressyrhäst bli skadad.

Så... då finns det inte?

Jag har även sett hoppning av världsklass, trav då jag jobbade påmantorp, galopp mm.

Så bara för att jag inte sett alla plågsamma saker som händer där, så innebär dte tat det itne finns?

Then show me a film that proves no horse or animals are hurt anywhere in the world at anytime. That film dose not excist.

Funny if you worked at Mantrop you must have seen something there that was cruel to horses? I have at other places. Hmm, but that you will let slide by. Becouse I know I’ve seen things that makes my stomach turn. Or is it that we are not “allowed” (by God, that would be you I assume) to compare because you are a hypocrite.

Hyp-o-crite: one who pretends to be what he or she is not or to have principles and beliefs that he does not have.
One sport is ok but not the other is not, because I (you) am not involved in that particular sport.

El-shockers are used in gallop and other sports as well. NOT that I condone them. The Rodeos that I have been on, I have never seen one used except at a couple while loading bulls in to the truck. I myself do not like it but if YOU figure out a way to load a 1 ton bull who does not want to be loaded, let them know I’m sure it would be appreciated. I know! with a little grain in the bucket and lift his feet in one at a time! Good Luck.

Inridning/"utbildning" av rodeohästen.
Sen har vi det någon nämnde om hur de börjar rida in en rodeohäst.
Oja... det är en otrolig syn.
De har faktist tävlingar inom det...
Unghästar står i de små burarna med ett rep runt halsen.

How many times have you seen that yourself? What? You saw it in a video on shark. Well then it must be true of ALL rodeo horses.
Use your brain Sammet, IT’S A Prison Rodeo! They are murderers and rapists and criminals of different sorts. If they kill a person, they don’t care what they do to those horses. They are playing with there food is what they are doing. They should not be let near another person let alone a animal. They ARE NOT however the Professional Rodeo Circuit, of course there are still idiots among us all in every sport and yes including rodeo, who abuse there power and abuse animals. But that does not mean all rodeos are like your videos.

80+ that’s a lot of horses, bulls and calves coming by me and I’ve seen one horse break her leg by being kicked by the horse in front of her coming down the shoots, destroyed in the arena. But I’m sure you’ll find human error in that as well. And a calf broke his leg, also destroyed in the arena behind a tarp (pressening) so the public didn’t have to watch. Never seen them carry out a animal.

Ofta kan djuren inte ens gå när de släpps lös. De kan ibland gå knaggligt, vinglande och inte särskillt välmående. Ibland tas kalven ut, ibland är det nästa ryttares tur, på samma kalv.
Ibland kan kalven Inte gå. Då bärs, släpas kalven ut, eller så kommer det hästar med en släpliknande vagn och hämtar ut dom. De avlivas inte direkt där och då på plan...
De får fortsätta att lida.

Because you saw 5 videos? You are the expert. You know it all do you? I do not ever remember seeing a calf behave like they did in your videos. Maybe I’m just lucky, or maybe the odds of that happening are very slim. Remember 80+. No weaving calves or calves that just lay there.

Senast ändrad av en moderator:
Faktum är att om en människa utsatte en annan människa för vad rodeon utsätter djur för, så skulel dte bli fängelsestraff, med dödsdom om de var i USA.

Faktum är att de gör det redan och de går på frifot. Eller i Sverige så får de bor på ett sorts hotell och åker hem på helgerna. The world is a sick place.

CaliforniaSwed, kenneth, ni kanske har varit på rodeo som åskådare, eller växt upp runt omkring.
Men ge er inte in i en diskution utan att ha fakta om "bakom kulisserna".
Hmm för det var väll så att om man inte visste något så fick man inte diskutera med er?
Like i said I have been ”behind the scenes”, Have you? Oh no I forgot you read it (someone elses words) and saw some horrible videos. And you’re a
och jag är utbildad NH instruktör,
Which makes you more knowledgeable about this, than me.

I do not disclaim that this does not happen, what I do say is they do not happen as much as you would like it to. As far as we know It could have taken them years to compile and edit all they have to get as many clips as they have. This is not much in comparison with how many rodeo events there are in the US. It is a very small percent.

Men det gör det inte mindre sant, att rodeohästar blir lika mycket illa behandlade som de människogrupper jag räknade upp...
and you are a fool. I for one take my daughter well being over any animal, as a animal does as well with there young with no regard to us, (with exception for some dogs). And i've never seen a cowboy jump up and rape a horse or stab it with a knife becouse the inner voice told him to. Because you’ve seen a few video of a half a dozen idiots of hundreds of thousands of people involved in the sport you judge the whole. Again go to rodeo with your own camera and bring me home some film that proves your theory that all rodeos are like your videos. Then when you experience and have facts for yourself, not someone else’s, then you may be the besswerwisser that you are striving so hard to become.:angel:

:rofl:
Rodeon styrs av maffian. Gissa hur glada de skulle bli om vi upptäckte sanningen. Alla tureister som inte skulle komma på rodeo något mer. Alla pengar som skulle försvinna.

:rofl:
Oooh ja ja ja don’t forget to whip out the ”Gallop Maffia” and the ”Trav Maffia” and the worst one’s ”The Dressage Maffia”!!! :rofl:

Jag har än idag aldrig sett en rodeohäst utan strapsen (remmen som går runt skapet och skapar obehag och smärta).
Tjurarna har dom med.

WHAT….ARE YOU TALKING ABOUT? You’ve NEVER EVEN SEEN a rodeo horse except for in a video!

And if a mare has her “skapet” where that belt goes, I want to see that! Again the belt is not to cause pain or even push on a nerve. Jesus woman, get a grip! Take a thick leather belt and if you sheaf easily put some wool around it and tighten it as hard as you can around your waist, and tell me how painful that is. Yes it triggers a reaction but so does a dressage “spö”.

“Obehag”? Yes, probably. Animal abuse? No.

And I’VE seen with my own eyes, live(have you?), horses that continue to buck even after the belt is gone. I’ve also seen horses buck like a Bronc with out first having a belt around there flanks. And I’m sure there are even a few hundred horses here is Sweden that can and have proven this phenomenon.

As much as I want to pick thru all of your threads, there is just way to much babble and I have to stop.

My favourite quote so far is…
Fy fan vad less jag blir på att folk bara tror det de ser och itne tar reda på mer fakta.

Darli´n, I could not agree with you more!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Re: Bort Med Rodeo

Jag ids inte svara på alla dina kommentarer.

Vad jag tänker svara på är faktumet att jag inte bara varit inne på SHARK´s hemsida utan på andra.
Jag valde SHARK eftersom de har mycket material.

Så av vad jag nu förstår, så påstår du att den information som SHARK visar och delar med sig av är falsk.

Skapet på en häst har jag också nämnt som "Juverområdet på ett sto" men det "glömde" du nog ta med.

Att ett bälte skulle var alikadant är väll ändå lite fel eller hur? Ett bälte ligger runt midjan på människan, medans starpsen ligegr på ett helt annat ställe på en häst, jumskområdet.

Jag vet med egen erfarenhet att det finns punkter i de omrderna som kan få en häst att börja bocka om de blir tryckta på.
Ex. kan vi ta våra egna svenska hästar. En vän till mig hade en gammal ridskolehäst, ett mycket snällt, pålitligt sto som aldrig stegrade elelr bockade, såvida man inte tryckte på henne strax vid korset, då satte hon igång att bocka, oavsett gångart.
Detta upptäcktes då min vän vände sig om och tog stöd mot hästens rumpa när hon skulle prata bakåt.
Det var inte något lynnesfel, det var inte frågan om att hästen var oskolad eller rädd. Detta var en häst som haft åtskilliga småryttare på hängandes på sin rygg innan hon vid 20+ ålder blev pansionär och kom till min vän.
Jag har sett detta fenomen på flertalet hästar.
Bla. ägde jag själv en vbl. travare som hade detta beteende.
Snällaste ängeln på jorden. Skulle aldrig hitta på något "dumt".

Förvisso finns det säkert de hästar som reagerar på detta sätt pga att de blir skrämda, men långt ifrån alla.

Så nu vill jag fråga dig varför de använder straps om de nu inte behöver det?
Visst kan det hämma hästens bockande, men det är inte frågan om bara den orsaken.

Sen påstod någon att strapsen var till för att hindra hästen från att bocka. Varför gör mannen på videon som han gör i sådana fall?

http://www.sharkonline.org/rodeocrue...ebucking07.mov

Min jämförelse var inte att dra upp något annat att skylla på, utan för att jämföra Vissa av rodeons nackdelar med något så makabert som det jag drog upp.
Att jag skulle vara för något av de exempel jag tog är bissart.
Men det förstod givetvis alla.

Jag har inte påstått mig vara gud. Jag har heller aldrig påstått att all rodeo är dålig. Jag har påstått att rodeo inte är bra. Det är en helt annan sak.

Som jag sagt tidigare. Vill du klaga på andra grenar, gör en tråd så ska jag hålla med dig där.
Det finns rötägg inom alla grenar.

Och återigen. Om du varit på 80+ rodeo, har du sett bakom kulisserna på alla?
Vet du vad som sker på alla rodeoshower? Hur vet du att du inte sponsrat en dålig med din närvaro?

Maffia var ett inkorrekt ordval, maffialiknande förhållanden är bättre.

Du personligen har inte medgett att det finns dålig rodeo.
Anser du att all rodeo är bra?

Sen undrar jag hur du vet att nedbrytningen av unghästarna var från ett fängelse?

Sen tycker jag personligen det är synd att du pratar svengelska, jag må förstå dig men det finns de som inte gör det.

Senast ändrad:

I just want to thank you for taking the time to write what you just did! The things she is writing about, and accusing me (and others) of are so absurde, I can`t even find words...
:bow: :bow: :bow: :bow:

Jag känner CaliforniaSwed och jag vet att hon har ett enormt stort hjärta och att hon aldrig skulle kunna vara delaktig i någon sorts djurplågeri. Så varför tror ni inte henne när hon berättar om att hon faktiskt vuxit upp med rodeo och de som håller på med detta är djurälskare. Hemska klipp är inte roligt men man måste se saker i dess rätta element. Tänk er att ni skulle göra en film på att filma alla olyckor i fälttävlan, det skulle få vem som helst att tappa håret och se alla dödsolyckor som händer varje år.

Jag håller med om det CaliforniaSwed och kenneth skriver.
"Remsen som sitter runt "skapet" (det finns faktis sto som är duktiga Bronc hästar också) är där för att sakta/hålla bak deras kraft inte för att göra de tokig. Vissa gånger ser du hästar med ett fårpäls överdrag runt remen för de är känsliga. Det är det samma om du tar en skärp runt din magen spänna det så hårt det går, det gör inte ont men du har svårare för att springa fort."
Jag förstår inte varför man ska uttala sig om saker när man i själva verket itne vet hur saker faktiskt står till. Det som står ovan tycker jag är en väldigt bra grej att ta som förslag. Och jag ahr itne sett en enda rodeoryttare som hackar med sporrarna i hästen. Så misshandel tycker jag itne att det är! Men jag kan inte heller påstå att jag ser i en mening i att rida rodeo, för det är verkligen inte något jag skulle göra själv. Men alla har ju olika åsikter, och man kan ju itne stoppa hoppning/dressyr för det är minst lika många hästar som far illa på grund av det. //Ellinor

Hmm.. Har alldrig tyckt om varken rodeo eller tjurfäktning, men eftersom jag inte har vart så påläst om detta så har jag heller aldrig lagt mig i fråga, men den här snutten kan ju få en att börja fundera på vad f*n dem håller på med egentligen. (Ursäkta ordvalet) http://www.youtube.com/watch?v=xXzPBdk43e0

// Ida

Så exakt vad med "en rem runt skapet som trycker på en nerv vilket gör att hästarna bockar", "ryttarna hackar med sporrarna för att få hästen att bocka mer", "sparka, bita, slå hästarna", "ge elstötar åt tjurarna (och möjligen hästarna med)", "bryta ner en häst psykiskt vid inridningen" osv tycker du är helt ok?

Är det bara en del?

Eller är allt ok?

Och i vilken utsträckning är det ok?

Och vissa människor, jag menar till exempel de som köps in till sverige för att bli prostiituerade, kommer ju från väldigt fattiga länder elelr familjer.
Är det inte nästan som att rädda dom när de blir kidnappade?

Och jag menar, barn... herregus, de ska väll tåla litegrann!? Precis som unghästar gör menar jag.

Jag bara undrar....

Ja den delen om oss människor är sarkasm. Det är en mycket elak och kall sarkasm.

Klart som tusan att rodeomänniskorna inte vill att vi ska se sanningen!

Inte för att vara elak nu, men du komemr nog ta det på ett negativt sätt hur jag än skriver, så.. Det verkar som om det är du som har bristande information, då alla som har varit på en riktig rodeoföreställning elelr vad man ska säga, itne tycker att det är misshandel. De exemplar är kanske videos som är upplagda på internet för sådana som "vill bli" rodeo ryttare, men aldrig komemr bli det för att dom rider så som dom gör helt enkelt.. Och dessutom tycker jag inte att man kan jämnföra dtta med pedofiler,kvinnomisshandel och allt annat du tog upp.
//Ellinor

Så jää*la förbannad jag blev när jag såg dom där videoerna av Sammet, att man kan behandla djur så. och att ingen j'vel gör någe åt det det förstår jag inte....

Jag känner CaliforniaSwed och jag vet att hon har ett enormt stort hjärta och att hon aldrig skulle kunna vara delaktig i någon sorts djurplågeri. Så varför tror ni inte henne när hon berättar om att hon faktiskt vuxit upp med rodeo och de som håller på med detta är djurälskare. Hemska klipp är inte roligt men man måste se saker i dess rätta element. Tänk er att ni skulle göra en film på att filma alla olyckor i fälttävlan, det skulle få vem som helst att tappa håret och se alla dödsolyckor som händer varje år.

*delvis knapplån*

Det är inte en fråga om huruvida jag inte tror henne eller ej, för jag har ingen orsak att inte tro henne, eller tro att hon är en person som skulle vara elak mot hästar.

Det jag diskuterar om är att rodeo inte är bara det ni berättar. Det är inte bara bra.

Och det behöver komma fram i ljuset att det finns dåliga sidor av rodeon med.

Håller du inte med om det?

För jag hoppas att du håller med om att det som visades på videorna är sanningen också, en del av sanningen?

Inte "The truth" men "a truth".

Nå om vi lägegr åt sidan de sakerna som vidorna mestadels tar upp och ser på en rodeo som är bra, så har jag fortfarande en fråga.

Den gäller strapsen den rem som ligger i skapområdet (juverområdet).
Om den nu inte är till för annat än för att hämma hästens bockande, varför slutar då hästen att bocka när den tas av?
Att den fortsätter att bocka trotts att den tagits av är bara ett tecken på en upprörd häst.

Detta är vad jag är emot.
Om rodeo är om att lägga en rem runt hästens kors/skap-juver region för att skapa obehag, är det verkligen en bra sport då?

Sedan att du har information om att den är till för att hindra hästen, och jag har information om att den är till för att skapa obehag, det är inget som någon av oss kan bevisa för den andra i nuläge att just jag/du har rätt.

Jag har sagt det åtskilliga gånger Kenneth, om du bara skapar en tråd om dressyr, hoppning, fälttävlan eller vad som helt, ja tom. NH eller AR, där du visar de dåliga sidorna, så ska jag komma och hålla med dig i det.
Jag säger inte att western är dåligt, jag säger att rodeo är dåligt om strapsen är till för att skapa smärta/obehag, oavsett hur bra hästen i övrigt mår.
Western är ju inte enbart rodeo och rodeo är ju inte allt som är western.

Det finns dåliga saker och grenar inom all sorts ridning/hästhållning.
Det finns dessutom dåliga människor bakom dessa med.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 058
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 591
Senast: TinyWiny
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 239
Senast: monster1
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
25 921

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka