Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När ni varit på en rodeo i USA så kan ni väl komma tillbaka och skriva vad ni tycker. Jag lovar att ni har en annan uppfattning efter att ha sett det på riktigt. En bra rodeohäst kostar multum, det är inget vanliga har råd med. Dom behöver aldrig ha bett i munnen dom rids aldrig och dom går med sin flock hela tiden. Dom jobbar ett par sekunder per dag när det är säsong och jag vet faktiskt inte att det går att ha det bättre som häst. Dom är lika ivriga och bocka som hopphästar är att hoppa.
Så exakt vad med "en rem runt skapet som trycker på en nerv vilket gör att hästarna bockar", "ryttarna hackar med sporrarna för att få hästen att bocka mer", "sparka, bita, slå hästarna", "ge elstötar åt tjurarna (och möjligen hästarna med)", "bryta ner en häst psykiskt vid inridningen" osv tycker du är helt ok
Om du tittar VEM jag svarat till kanske du ser att jag inte svarat på alla dina små citat...
Elstötar till kalvar förekommar säkert, det har jag i alla fall sett under träning när kalvarna inte ville springa ordentligt. Men om du läser lite till så tycker jag ganska synd om kalvarna, och tycker inte att rodeo är något vidare...
Broncriders ska inte hacka med sporrarna, de ska rulla dom på hästen, rätt stor skillnad! Sen förekommer det naturligtvis avarter överallt, nubb och häftstift i benskydd på hopphästar för att det ska göra jävligt ont att slå i bommen tex. Jag tycker faktiskt inte det är ok heller.
All form av misshandel är fel var den än förekommer. Nu är ju som tur är inte all rodeo på det viset.
Innan du attackerar någon nästa gång, läs inlägget först är du snäll, allt blir sä mycket trevligare då.
:smirk:
Elstötar till kalvar förekommar säkert, det har jag i alla fall sett under träning när kalvarna inte ville springa ordentligt. Men om du läser lite till så tycker jag ganska synd om kalvarna, och tycker inte att rodeo är något vidare...
Broncriders ska inte hacka med sporrarna, de ska rulla dom på hästen, rätt stor skillnad!
Sen förekommer det naturligtvis avarter överallt, nubb och häftstift i benskydd på hopphästar för att det ska göra jävligt ont att slå i bommen tex. Jag tycker faktiskt inte det är ok heller.
All form av misshandel är fel var den än förekommer. Nu är ju som tur är inte all rodeo på det viset.
Om du tittar VEM jag svarat till kanske du ser att jag inte svarat på alla dina små citat...
Först av allt, det jag skriver har jag läst om…
Jag personligen tycker det är ok med barnmisshandel, kvinnomisshandel, människohandel, barnprostitution, pedofili.... tja och en massa annat.
För det gör ju inte så mycket.
Jag menar, när de Inte blir slagna, våldtagna elelr sålda så lever de ju ett förhållandevis bra liv eller hur?
De får mat, vatten och de får tak över huvudet.
För de som äger dom har ju sattsat lite pengar på dom och är rädda om dom eller hur!?
Jaha då var vi där igen.
Gud nåde att vi ska diskutera rodeo enbart i denna tråd!
Som jag sagt ett antal gånger innan.
Det Finns avarter i varje gren, Även inom NH och AR som jag är frälst i, men just i denna tråd ska vi dikutera rodeo.
Håll er till det.
Vill ni klanka ner på en annan sport, gör som TS gjort,
skapa en tråd om en sport ni inte tycker om!
Där kan ni klaga om den sporten.
Just nu är rodeo under luppen. Håll er itll samtalsämnet.
Jag vill se filmer på att hästar Aldrig någonsin får elchocker, blir slagna och jag vill se filmer på rodeohästar som inte har straps på sig och som fortfarande bockar.
Du har inga andra argument att komma med än att du "sett rodeo".
Jag har sett dressyr av världsklass i scandinavium, det innebär inte tat jag sett hur dessa hästar utbildas, hur bett missanvänds, eller någonsin sett en dressyrhäst bli skadad.
Så... då finns det inte?
Jag har även sett hoppning av världsklass, trav då jag jobbade påmantorp, galopp mm.
Så bara för att jag inte sett alla plågsamma saker som händer där, så innebär dte tat det itne finns?
Inridning/"utbildning" av rodeohästen.
Sen har vi det någon nämnde om hur de börjar rida in en rodeohäst.
Oja... det är en otrolig syn.
De har faktist tävlingar inom det...
Unghästar står i de små burarna med ett rep runt halsen.
Ofta kan djuren inte ens gå när de släpps lös. De kan ibland gå knaggligt, vinglande och inte särskillt välmående. Ibland tas kalven ut, ibland är det nästa ryttares tur, på samma kalv.
Ibland kan kalven Inte gå. Då bärs, släpas kalven ut, eller så kommer det hästar med en släpliknande vagn och hämtar ut dom. De avlivas inte direkt där och då på plan...
De får fortsätta att lida.
Faktum är att om en människa utsatte en annan människa för vad rodeon utsätter djur för, så skulel dte bli fängelsestraff, med dödsdom om de var i USA.
Like i said I have been ”behind the scenes”, Have you? Oh no I forgot you read it (someone elses words) and saw some horrible videos. And you’re aCaliforniaSwed, kenneth, ni kanske har varit på rodeo som åskådare, eller växt upp runt omkring.
Men ge er inte in i en diskution utan att ha fakta om "bakom kulisserna".
Hmm för det var väll så att om man inte visste något så fick man inte diskutera med er?
Which makes you more knowledgeable about this, than me.och jag är utbildad NH instruktör,
and you are a fool. I for one take my daughter well being over any animal, as a animal does as well with there young with no regard to us, (with exception for some dogs). And i've never seen a cowboy jump up and rape a horse or stab it with a knife becouse the inner voice told him to. Because you’ve seen a few video of a half a dozen idiots of hundreds of thousands of people involved in the sport you judge the whole. Again go to rodeo with your own camera and bring me home some film that proves your theory that all rodeos are like your videos. Then when you experience and have facts for yourself, not someone else’s, then you may be the besswerwisser that you are striving so hard to become.Men det gör det inte mindre sant, att rodeohästar blir lika mycket illa behandlade som de människogrupper jag räknade upp...
Rodeon styrs av maffian. Gissa hur glada de skulle bli om vi upptäckte sanningen. Alla tureister som inte skulle komma på rodeo något mer. Alla pengar som skulle försvinna.
Öppna ögonen och se medaljens baksida.
Jag har än idag aldrig sett en rodeohäst utan strapsen (remmen som går runt skapet och skapar obehag och smärta).
Tjurarna har dom med.
Fy fan vad less jag blir på att folk bara tror det de ser och itne tar reda på mer fakta.
Så exakt vad med "en rem runt skapet som trycker på en nerv vilket gör att hästarna bockar", "ryttarna hackar med sporrarna för att få hästen att bocka mer", "sparka, bita, slå hästarna", "ge elstötar åt tjurarna (och möjligen hästarna med)", "bryta ner en häst psykiskt vid inridningen" osv tycker du är helt ok?
Är det bara en del?
Eller är allt ok?
Och i vilken utsträckning är det ok?
Jag personligen tycker det är ok med barnmisshandel, kvinnomisshandel, människohandel, barnprostitution, pedofili.... tja och en massa annat.
För det gör ju inte så mycket.
Jag menar, när de Inte blir slagna, våldtagna elelr sålda så lever de ju ett förhållandevis bra liv eller hur?
De får mat, vatten och de får tak över huvudet.
För de som äger dom har ju sattsat lite pengar på dom och är rädda om dom eller hur!?
Och vissa människor, jag menar till exempel de som köps in till sverige för att bli prostiituerade, kommer ju från väldigt fattiga länder elelr familjer.
Är det inte nästan som att rädda dom när de blir kidnappade?
Och jag menar, barn... herregus, de ska väll tåla litegrann!? Precis som unghästar gör menar jag.
Jag bara undrar....
Ja den delen om oss människor är sarkasm. Det är en mycket elak och kall sarkasm.
Men det gör det inte mindre sant, att rodeohästar blir lika mycket illa behandlade som de människogrupper jag räknade upp...
Fy fan vad less jag blir på att folk bara tror det de ser och itne tar reda på mer fakta.
Klart som tusan att rodeomänniskorna inte vill att vi ska se sanningen!
Rodeon styrs av maffian. Gissa hur glada de skulle bli om vi upptäckte sanningen. Alla tureister som inte skulle komma på rodeo något mer. Alla pengar som skulle försvinna.
Öppna ögonen och se medaljens baksida.
Jag känner CaliforniaSwed och jag vet att hon har ett enormt stort hjärta och att hon aldrig skulle kunna vara delaktig i någon sorts djurplågeri. Så varför tror ni inte henne när hon berättar om att hon faktiskt vuxit upp med rodeo och de som håller på med detta är djurälskare. Hemska klipp är inte roligt men man måste se saker i dess rätta element. Tänk er att ni skulle göra en film på att filma alla olyckor i fälttävlan, det skulle få vem som helst att tappa håret och se alla dödsolyckor som händer varje år.