Borde jag sluta bry mig om hans hundägarskap?

Sv: Borde jag sluta bry mig om hans hundägarskap?

Tänkte bara säga att jag känner till ett fall där någon skulle sälja sin hund, men det blev slarvigt gjort och de första ägarna anmälde aldrig detta till jordbruksverket eller skk, och de nya köparna hörde inte heller av sig varken dit eller till gamla ägarna om ägarbyte. Sen typ 2 år senare kollade första ägarna upp hundens regnr eller stamtavlenamn eller nåt sånt på skk:s hemsida, och där stod någon helt annan som ägare till den hunden nu. Hunden blev väl antagligen såld igen efter andra ägarna...men det kunde ju tydligen göras ägarbyte trots att första ägarna aldrig anmälde detta?!

Jag har också hört liknande.. Fast i det fallet ändrade dom på SKK, och dom nya ägarna trodde det var giltligt som ägarbevis. Några månder senare tog uppfödarna tillbaka sin hund, och nya ägaren kunde inte göra någonting eftersom SKK inte ger några juridiska rättigheter till hunden..

Som jag fått höra nu så går det att gå in och ändra hur som haver bara man har hunden reg.nr. Därför är det ännu viktigare att man skriver ett kontrakt så man har papper på att man verkligen äger hunden, inte bara står som det på jordbruksverket och/eller SKK.
Lite läskigt, jag vet att jag kommer hålla hårt som bara den i min hunds reg.nr.

Senast ändrad:

Så bra att saken är utredd. Tur det inte hänt något för vad jag förstår så är det ägaren hos SKK eller jordbruksverket som ansvarar för ev skador hunden orsakat.

Kan även tala om att min ena hund stod uppfödaren som ägare på i 6 år. Blev liksom inte gjort när jag köpte hunden. Inte föräns jag köpte min andra hund då hade jag lite mer koll o upptäckte då att hon inte var registrerad på mej. Skickade in alla papper till SKK o skrev en liten lapp på att vi liksom glömt det. Kan tänak mej att dom fick lite huvudbry när dom såg att pappren var undertecknade för över 6 år sen.

Förlåt om jag verkade lite psyko. Men har erfarenhet av att oavslutade affärer ofta beror på oavslutade känslor.

Så bra att saken är utredd. Tur det inte hänt något för vad jag förstår så är det ägaren hos SKK eller jordbruksverket som ansvarar för ev skador hunden orsakat.

Kan även tala om att min ena hund stod uppfödaren som ägare på i 6 år. Blev liksom inte gjort när jag köpte hunden. Inte föräns jag köpte min andra hund då hade jag lite mer koll o upptäckte då att hon inte var registrerad på mej. Skickade in alla papper till SKK o skrev en liten lapp på att vi liksom glömt det. Kan tänak mej att dom fick lite huvudbry när dom såg att pappren var undertecknade för över 6 år sen.

Förlåt om jag verkade lite psyko. Men har erfarenhet av att oavslutade affärer ofta beror på oavslutade känslor.

Ja, det är skönt :)

Oj, haha ja det var ett sent fullbordat ägarbyte men tur att det redde ut sig.

Ingen fara, jag har också erfarenheter av det så jag hade varit väldigt orolig för det också om det inte vore för att jag är 100% säker på min sambo :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 201
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 909
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 769
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 779
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka