angiepangie
Trådstartare
Sv: Borde jag sluta bry mig om hans hundägarskap?
Jag har också hört liknande.. Fast i det fallet ändrade dom på SKK, och dom nya ägarna trodde det var giltligt som ägarbevis. Några månder senare tog uppfödarna tillbaka sin hund, och nya ägaren kunde inte göra någonting eftersom SKK inte ger några juridiska rättigheter till hunden..
Som jag fått höra nu så går det att gå in och ändra hur som haver bara man har hunden reg.nr. Därför är det ännu viktigare att man skriver ett kontrakt så man har papper på att man verkligen äger hunden, inte bara står som det på jordbruksverket och/eller SKK.
Lite läskigt, jag vet att jag kommer hålla hårt som bara den i min hunds reg.nr.
Tänkte bara säga att jag känner till ett fall där någon skulle sälja sin hund, men det blev slarvigt gjort och de första ägarna anmälde aldrig detta till jordbruksverket eller skk, och de nya köparna hörde inte heller av sig varken dit eller till gamla ägarna om ägarbyte. Sen typ 2 år senare kollade första ägarna upp hundens regnr eller stamtavlenamn eller nåt sånt på skk:s hemsida, och där stod någon helt annan som ägare till den hunden nu. Hunden blev väl antagligen såld igen efter andra ägarna...men det kunde ju tydligen göras ägarbyte trots att första ägarna aldrig anmälde detta?!
Jag har också hört liknande.. Fast i det fallet ändrade dom på SKK, och dom nya ägarna trodde det var giltligt som ägarbevis. Några månder senare tog uppfödarna tillbaka sin hund, och nya ägaren kunde inte göra någonting eftersom SKK inte ger några juridiska rättigheter till hunden..
Som jag fått höra nu så går det att gå in och ändra hur som haver bara man har hunden reg.nr. Därför är det ännu viktigare att man skriver ett kontrakt så man har papper på att man verkligen äger hunden, inte bara står som det på jordbruksverket och/eller SKK.
Lite läskigt, jag vet att jag kommer hålla hårt som bara den i min hunds reg.nr.
Senast ändrad: